[AR] Paardensport duur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haarlem

Paardensport duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:48

een veel gestelde vraag uit je omgeving is vaak, paardensport is toch best een dure sport. dus mijn vraag??? hoeveel eurie geef jij uit p.jr. aan je paard ik zit al gauw aan de €500,-- per maand stalgeld en lesgeld, komt nog bij onderhoud materiaal zoals trailer, menwagen, dierenarts Entingen e.d. afgezien van de keren dat je de DA MOET laten komen omdat er iets mis is. al met al loopt het best aardig in de cijfers op jaarbasis. dus ik ben benieuwd -:)

Moderatoropmerking:
De TS vraagt hier specifiek om de mensport
Laatst bijgewerkt door Marchador op 14-05-09 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Toevoeging

Munnie

Re: Paardensport duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:50

Een hoop denk dat ik niet eens wil uitrekenen hoeveel ik per jaar kwijt ben. Zou je denk ik best een hoop leuke dingen van kunnen kopen :D

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:53

euuhh ja in de wintermaanden ben ik 170 euro stalling kwijt. hoefsmit, dierenarts, ja en dan nog alles wat je tegen komt in de winkels en er toch wel erg leuk uit ziet haha maar ik wil het liever ook niet echt uitrekenen :) anders schrik ik misschien wel!!

MandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:55

Denk dat ik ook gemiddeld zo uitkom.
laat ik er maar niet over nadenken maar ik zeg altijd als ze aan me vragen of het duur is... ja maar reken jij eens uit wat een kind kost.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:57

Wij hebben het eens een jaar bij gehouden, incl. inschrijfgeld wedstrijden e.d. ging richting de € 10.000,-
daarom ben ik benieuwd of dit extreem is of dat het wel zo ongeveer klopt met andere bokkers *D
Laatst bijgewerkt door haarlem op 13-05-09 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:00

Denk dat aangespannen de duurste tak van paardensport is..
Aanschaf marathonwagen marathontuig
Aanschaf presentatiewagen presentatietuig
Vrachtwagen/onderhoud/apk zo een 800euro per jaar en tank diesel per wedstrijd
lessen 30 euro per 2 weken
Stalling 240 euro per maand
Wedstrijden gemiddelde wedstrijdkosten zijn 55 euro
2x per jaar enten 200 euro
Dressuurkleding ook voor groom
Marathonkleding ,, ,, ,,

Oeps denk dat ze beter kan gaan schaken is ze toch met paarden bezig alleen het kost niet zoveel

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:01

Euhm veel.... als ik geen paard had had ik al lang op mezelf gekund :P nu duurt dat wat langer maar heb het er graag voor over.
Ik heb nu een jaarling en moet zeggen dat dat nu nog wel even wat scheeld in de kosten ;) voor mijn hafje betaalde ik 300 stalling per maand, nu voor mijn jaarling 165 per maand. Maargoed volgend jaar wordt 185 en het jaar daarna betaal ik weer de volle mep daarbij moet er over een paar jaar weer een zadel komen, instructie bij het inrijden enz enz... Het houdt nooit op :P Maar heb het er heeeeel graag voor over!

Edit: zie nu pas dat het bij AR staat :o Ik heb een paar jaar een koetspaard verzorgt, daar ging idd nog meer geld in zitten in al het tuig, hoefsmid om de 3/4 weken enz enz. Behoorlijk dure tak van een al dure sport ja.....
Laatst bijgewerkt door Tootz op 13-05-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:02

tja, paardensport is idd een dure sport. En als ik niet zulke geweldige kansen had gehad, had ik er ook nooit aan mee kunnen doen, mijn ouders hebben er nou eenmaal het geld niet voor. Dus ik heb het geluk dat ik het goedkoop voor elkaar heb zodat ik het zelf kan betalen.

Ik heb twee beessies staan, mijn merrie voor 10 euro per maand inclusief kuilgras. dan krijgt ze nog ieder jaar medicijnen voor haar dampigheid voor 100 euro. dan nog de enting, en 3 keer per jaar het bekappen voor 15 euro per keer. En haar poedermix voor 7 euro per 2 maanden.
En dan mijn grote man waar ik ong. 25 euro aan uitgeef per maand, inclusief brokken en kuilgras. En dan weer de hele reutemeteut: lijnzaadolie, de hoefsmid, entingen etc. etc.
En dan heb je nog niet eens de lessen, die ik momenteel dus nog maar 1 keer per maand kan betalen, dat is dan ook weer een hele hap: 40 euro voor een uurtje.

En dan rijd ik momenteel dus niet eens wedstrijden, ga niet of nauwelijks met de trailer weg en heb gezonde paarden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:05

Mensen dit topic staat bij AR dus gaat het over de aangespannen sport en de kosten die dat met zich meebrengt...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:37

Ik wil het eigenlijk niet eens weten maar wel veel ja.
Nu heb ik het geluk dat ik mijn spul thuis kan houden, een strooiselarm stalsysteem hanteer, ze weinig krachtvoer behoeven, zelf ruwvoer heb, ze zelf kan beslaan en ik de da gelukkig weinig nodig heb (***afkloppen) maar alles er om heen maak je nog wel kosten.
In het verleden maakte ik mijn marathonwagens ook zelf maar dat is tegenwoordig niet interessant meer, voor de kosten van de onderdelen koop je er ook al bijna één.
Beetje veeartsje spelen lukt soms ook. :D
Alleen tuigen maken ben ik nooit aan begonnen...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:03

Tja, tis duur....

Wij met 2 paarden; 100 euro per maand stalling (voor állebei de paarden, ze staan dag en nacht op de wei, dus daarover kunnen we niet klagen! :) ) Menles betalen we niet (ook geweldig natuurlijk!! :D ) Voor hooi zijn we wel veel kwijt, zo'n 1800 euro op jaarbasis. Voer 16 euro per maand.
We hebben net nieuwe wagen en tuig gekocht, dus niet moeten we héél zuinig zijn met alles :+

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:22

jeetje 100 euro voor 2 paarden waar sta je :) dat red ik niet ik betaal dat in de zomer voor 1 paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:24

Ik heb ze thuis. Maar met weideonderhoud, ruwvoer, stalstrooisels en alle spullen is het sowiezo niet goedkoop nee. Naja, dan maar niet. Naar de kroeg gaan is ook duur.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:25

Bij een boer achterin de tuin :+ Ze hebben samen een grote stal. Één nadeel: in de wei staat geen gras. Dat is ook de rede dat we zoveel aan hooi kwijt zijn.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:31

Ik wil niet eens weten wat ik per jaar kwijt ben aan die k*t bokken. :+

Maar het is inderdaad zeer prijzig.
En als je het bij gaat houden ga je ook nog eens gek worden.

Maar gelukkig staat die van mij niet zo heel erg duur op een pensionstalling en de welshen vallen ook mee qwa stalling.

Maar als je naar voer en onderhoud kijkt schrik je echt wel.

En dan kijk je naar de wedstrijden waar sommige verenigingen belachelijke prijzen hanteren.
Daar ga ik echt niet voor de lol starten.

Maar ga je kijken wat een FEI wedstrijd kost mogen wij nog in de handjes knijpen.
Dan ben je gemideld voor een 4 span 500-600 euro kwijt aan inschrijf geld en dan heb ik het nog niet eens over stallen huren maar aan de wagen stallen want op de meeste FEI wedstrijden is stalhuur verplicht en dan komt er het eten en alles nog boven op dus reken maar uit.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:36

Mijn moeder is nogal een 'administratieve dame' Ze schrijft alles op wat wij kopen en opdoen (niet enkel voor de paarden, het is echt een freak :o )

Wij hebben thuis stallen en een piste en huren een weide bij .
Per maand incl. voeding, strooisel, hoefsmid, inschrijvingsgeld en ontworming zijn we zo een 250€ per paard kwijt.

Veearts, materiaal, vrachtwagen... zijn daar niet bij gerekend. Het is dus al bij al een verschrikkelijk dure hobby! Daarom dat ik zeker weet dat ik een van deze jaren een aantal paarden zal moeten verkopen van mijn moeder :P Ze wordt er haast depressief van!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:39

Niet gaan uitrekenen, lijkt me het verstandigste :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:36

Ik wil het niet eens uitrekenen. Ik denk dat ik nog redelijk goedkoop uit ben. Op dit moment 100 euro per maand aan stalling. In de winter 200. Bekappen a 40 euro per 8 weken. Wormkuurtje en entingen zijn ook de kosten niet. Mijn kar was rond de 8000 euro maar gaat ook jaren mee. Mijn tuig is wel al redelijk aan vervanging of reparatie toe maar daar is het geld er even niet voor.

Wedstrijden rijden is duur. Lidmaatschap vereniging, startkaart, aanhanger huren a 30 euro, inschrijfgeld a 30 euro, verblijf a 15 euro, benzinegeld 2 auto's. Snel al 100 euro voor 1 wedstrijd kwijt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:44

Napie schreef:
inschrijfgeld a 30 euro
Dat hoorde ik gisteren toevallig ook, belachelijk voor een mendurance-ritje! Wat zijn daar nu de kosten van...
Voor het zelfde geld rij ik een tweedaagse menwedstrijd.

Maar de enkelspannen mogen geloof ik bij jullie € 2,- goedkoper... :=

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:39

het is idd duur. Heb ook geen stalling ze staan bij mijn ouders.Hoefsmid voor 2 170 euro in de 3 maanden. Stro regelt mijn pa meestal 50 euro en hooi is het duurst.

Heb het nog nooit uitgerekend en dat houd ik maar zo denk ik.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 01:18

Het probleem bij de mendurance is dat je met een relatief klein deelnemersveld de veterinairen en assistenten + juryleden moet betalen. Om dat maar een beetje op te brengen zit je er al zo aan. Ik organiseer in het Drents Friese Wold en hielt daar vorig jaar geen stuiver aan over (maar niet te zwijgen van eigen geld wat er in is gegaan) en dan heb ik nog een aardige rij sponsoren achter me gehad.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 01:33

En dan boven op de 'vaste lasten'. Afgelopen maand was mijn paard naar de tandarts geweest en ingeënd, koste samen 110€.
Twee weken later krijgt hij koliek op zaterdagavond en hij verbeterde niet na de behandeling, dus is de veearts nog een keer gekomen en toen hebben we hem op zijn advies naar de kliniek gebracht. Gelukkig was er geen operatie nodig, maar hij heeft er wel vier dagen gestaan, totale kosten: 870€. Dat is dus bijna 1000€ extra in een maand.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 01:38

Licht er aan wanneer en hoeveel ik koop aan spullen, maar zonder dat, 25,- per maand :+
plus paard staat 24/7 met 5 andere paarden op een grote wei *D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 02:09

Ik zit op 1000 euro per jaar, maar dan heb ik geen wedstrijden :)
(hierbij heb ik de hele dure ziektes niet meegerekend, want mijn pony heeft in bijna 8 jaar tijd maar 1 zeer prijzige DA rekening gehad van 500 euro)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 03:07

momenteel geef ik 5 euro per week uit (wat mn opa betaalt) om mij op een westernstal te kunnen laten komen met ov..daar help ik en krijg ik dan 1 les steeds voor terug met 4 man ofzo.

Verder geef ik niks uit daar ik niks heb om uit te geven.. lessen zitten er dus niet in..echt groepslessen heb ik gehad ik moet toch echt prive hebben wil ik echt goed verder komen..maar ook groepslessen heb ik geen geld voor nu.
Verder help ik ergens waar ik binnekort mencursus voor terug krijg
en verder heb ik 3 onwijs leuke paardjes sins vandaag maar daar betaal ik niet aan mee.
maar tis idd erg duur!