uithoudings en conditie vergroten om ritten te maken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

uithoudings en conditie vergroten om ritten te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:42

nou ja titel zegt het al
wat is nou goed om te doen.
we hebben gelukkig niet zo'n hele zwarte kar meer

wij zijn in bezit van een ouderwets type haflinger die in juli 4 jaar word

nu wil ik toch meer lange afstanden gaan rijden.. lekker toeren ect.

en ooit wel een keer een marathon rijden maar daar wil ik nog geen sport van maken
een keer mee doen lijkt me leuk
of misschien ooit in de dressuur..

maar wil zeg maar met de menvereniging ritten mee rijden
alleen die maken nogal wat km..'s
de eerste is volgende week maar ivm virus wil ik liever niet gaan.
op naar de volgende.. volgens mij met pasen.

gr maris

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:13

Interval training is een methode, gebruik hiervoor een stopwatch. je begint met stap 10min dan 10min draf, 5min stap enz. dit bouw je uit de draf momenten worden langer en de stap momenten korter. er moet wel worden gepiekt dus een grens over anders bereik je niks. Die grens moet steeds weer een beetje worden verlegd.

Er zijn via google wel schema's te vinden lijkt mij. zowie zo voor mensen die willen beginnen met hardlopen die bouwen op vergergelijkbare wijze de conditie op. een ritje van 45min moet kunnen om mee te beginnen en dan 1 keer per week even door naar 60min ook daar geldt uitbouwen naar meer pieken dus.

firalli

Berichten: 19
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: uithoudings en conditie vergroten om ritten te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:52

Wij mennen met een a.s. 4 jarige niet meer dan om de dag, dan in ieder geval 1x het mennen vervangen door longeren. Dus niet vaker dan 2 á 3x per week voor de wagen, maar wel doelgericht op ontspanning van de pony én wedstrijdgericht (dus niet recreatief door de bossen sjouwen). Veel stap en draf, niet altijd een galop. 1x in de maand les, zodat we constant ergens naar toe aan het werken zijn.
Conditie wordt aanzienlijk beter, de pony loopt met gemak een uur voor de wagen, soms uitbreidend naar 1,5 uur.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: uithoudings en conditie vergroten om ritten te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:44

yeh thanks voor antwoord
dacht nou kan niemand mij nou advies geven hihi
na 121 mensen die het gelezen hadden hihi


ik zelf ga alleen verhard ritten maken
denk in 1 jaar dat er maar 1 a 2 onverharde ritten zijn door bos/duinen en strand.

gaat echt ook om de km's want weet niet hoe veel km je in 1 uur loopt met een paard..
l

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:48

Als je alleen stapt, kun je in een uur zo'n 5 a 6 km afleggen (mijn ervaring met m'n fries). Als je vlotter doorstapt of erbij draaft, leg je wel meer af natuurlijk.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: uithoudings en conditie vergroten om ritten te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:49

o nou dan heb ik een hoop te trainen voor zo'n rit.
het zijn heel wat km's namelijk

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: uithoudings en conditie vergroten om ritten te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:25

Hoeveel km moet je gaan maken dan? Ik neem aan dat je tijdens zo'n rit niet alleen stapt, of wel? Met een drafje sta je ervan te kijken hoe snel je een aardige afstand aflegt.

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:33

in draf leg je ongeveer 12 km per uur af. onze meninstructeur zegt dat je minstens drie keer per week moet rijden om de conditie te verbeteren.
bij ons zijn de ritten van de menvereniging meestal zo'n 25 a 30 km, kan je rijden in je eigen tempo en zijn er 2a3 stops onderweg. een paard met een basisconditie zou dat toch ongeveer moeten kunnen lopen.

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:43

Een rondje wat ik wel eens maak bij ons in de omgeving is 16 km lang (met de auto ooit eens bepaald hoe lang de rit is). Hier doe ik ongeveer 1,5 uur over afhankelijk van het gemiddelde tempo. stap is 6km p.u. en draf 12 a 13km p.u.voor een paard.

Dit zijn ook de snelheden die het KNHS aanhoudt in de trajecten voor de menwestrijden. het verschilt wel per klasse enigzinds. wil je weten wat welk tempo je paard loopt en heb je geen km teller op de wagen? vraag even of er iemand met een km teller op de fiets naast of erachter wil gaan fietsen. dan krijg je gevoel bij jou tempo. wat je ook kunt doen is met de auto of fiets om de x aantal km markeringen d.m.v een lintje aan een boom of paal aan te brengen en met je stopwatch bij houden hoe lang je over die afstanden doet. in een wedstrijd is dat ongeveer 4min.36sec over 1km.

Shenavallie
Berichten: 11705
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:39

Nancy96 schreef:
in draf leg je ongeveer 12 km per uur af. onze meninstructeur zegt dat je minstens drie keer per week moet rijden om de conditie te verbeteren.
bij ons zijn de ritten van de menvereniging meestal zo'n 25 a 30 km, kan je rijden in je eigen tempo en zijn er 2a3 stops onderweg. een paard met een basisconditie zou dat toch ongeveer moeten kunnen lopen.

Klopt, om de conditie te verbeteren en op peil te houden moet je minimaal 3x per week rijden. Niet overvragen, maar dat geldt eigenlijk altijd.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: uithoudings en conditie vergroten om ritten te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 12:51

nou we wachten nog lekker even.
ja volgens mij 20 km
wat ik wel kon doen is halverwege instappen en dan er weer eerder uit rijden
was hier in de buurt de rit
maar king liep niet helemaal zuiver vorige week
waarschijnlijk door een misstap tijdens het los rennen in de bak.
ze staan 2 uur per dag in de bak.
dus had het al van de baan afgeschreven voor a.s zondag.

straks als mooier weer is en de tijd is lekker verzet kunnen we ook s'avonds op pad
om meer conditie op te bouwen.
maar hij is nog jong dus niet alles overhaast toch.