[AR] Welke beenbeschermers gebruiken jullie voor de koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Welke beenbeschermers gebruiken jullie voor de koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:04

Tsja de titel zegt het al, welke beenbeschermers gebruiken jullie? Ik wil binnekort een setje halen maar welke zijn het handigste, gewoon simpele peesjes of die beschermers wat zo onder de koot doorloopt. En wie gebruikt er springschoenen en waarvoor?
Fjordje waar ze voor bedoeld zijn heeft normaal niks aan de beentjes, maar voor de wagen lijkt me een setje wel prettiger voor hem. Wat vinden jullie?

Princesj

Re: Welke beenbeschermers gebruiken jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:05

Ik heb altijd gewone peesbeschermers van BR

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:07

Ik gebruik gewoon peesbeschermers van BR, voor en achter, tot over kogel.
Voor heb ik ze voor het aantikken, achter tegen het strijken. Hij is ook nog niet zo sterk, en omdat ie jong is soms wat slungelig. Dan is het wel fijn als ie ze om heeft.

chocobroodje

Re: Welke beenbeschermers gebruiken jullie voor de koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:10

Daarom wou ik ze ook halen, ze belasten toch ook de benen anders en vaak zie je dat ze voor de koets ook makkelijker ruim lopen dan onder het zadel. Hafjelinger heb je een foto van je beenbeschermers (of een linkje?)

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:16

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:19

Persoonlijk vind ik bescherming onzin tijdens normale ritten, als je pony gewoon normaal loopt en zichzelf niet aantikt oid.... zowel ohz. als ook voor de wagen.

Ga ik korte bochten trainen, marathontraining, of op wedstrijd in de marathon dan gebruik ik weleens gewoon normale peesbeschermers en evt. strijklappen, al strijkt ze haast nooit.

Zou voor achter graag iets anders ter bescherming willen als strijklappen; die zijn voornl. toch specifiek voor het strijken gemaakt, terwijl ik graag de pezen wil beschermen.

Er kan zich alleen maar heel veel warmte in ophopen, zand en water tussen komen. Dus als het niet nodig is, rijdt ik gewoon meestal zonder enige vorm van bescherming.
Springschoenen gebruik ik niet; ze staat niet vaak op ijzers, en als ze op ijzers staat, dan alleen voor, als het echt nodig is.
Is me 1x overkomen dat ze waarschijnlijk een ijzer eraf getrapt heeft, was tijdens de Eper Paardenvierdaagse vorig jaar op een erg zwaar blubberpad.

Ik heb geen springschoenen en gebruik ze dus ook nooit; kan wel handig zijn voor paarden die makkelijk hun ijzers er af trappen of bij langspannen als het achterpaard de hoeven/ijzers van het voorpaard aan tikt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:24

Ok bedankt voor jullie antwoorden en de foto's ;) Ik ga denk ik wel een setje bestellen, en dan kijk ik wel hoeveel en hoe vaak ik ze ga gebruiken. Wat joyce zegt zit wel wat in natuurlijk, en nu heeft hij ze ook niet.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:28

Als het niet nodig is zou ik uberhaupt geen beenbescherming gebruiken. Vaker wordt het voor de sier gebruikt dan dat echt zin heeft. Rijd je met de kar ook in het bos? Dan kunnen er juist takjes en zand tussen gaan zitten...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:54

Ik rij uberhaupt nog niet ;), we gaan in/na het weekend beginnen met longeren. Het is overigens wel de bedoeling om in bos en heuvelgebied te rijden. Oh ik verheug me er zo op he :))

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:58

Ik gebruik normaal niets, is niet nodig.
Als ik wat ruiger werk van plan ben, of een lange rit waarbij ze echt vermoeid raakt, krijgt ze strijklappen om, omdat ze dan wel eens loopt te strijken. Maar bij normale ritjes doet ze dat niet.

Beschermers geven geen steun, ze beschermen alleen bij strijken of aantikken. En ze zijn warm en er kan zand in komen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:46

daarom; ik vind de nadelen veel groter dan de voordelen. Veel paarden lopen gewoon normaal, tikken niet aan en strijken niet, maar worden ohz. ingepakt alsof ze wéet ik veel wat gaan doen. Vaak omdat het 'leuk bij het setje' staat. Nu zijn veel menners al veel minder van de setjes gelukkig, maar mijns inziens is het lang niet altijd nodig.

hier ook geen peesbeschermers op de foto zie ik, waarom weet ik niet, meestal doe ik ze er met de marathon wel om. Maar op het moment dat je dit soort fratsen uithaald:
Afbeelding

kan het nog wel eens nodig zijn, alhoewel pony hier ook ietsje gleed volgens mij vanwege de voorijzers; heb daarom dus liever ook geen ijzers in het wedstrijdseizoen want ze glijdt er makkelijk op, ookal is het gras niet nat, en kalkoenen werkt vaak niet omdat tussen de hindernissen door lang niet altijd berm of gras is waar je kan rijden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:52

Mijn vroegere pony had ze wel echt nodig, die heeft 2 paar versleten voor de koets ;) Fjordje denk ik ook dat het niet echt nodig zal zijn, maar zal op den duur wel een setje bestellen voor de "experimentele dagen" zou graag eens een oefen marathon rijden volgend jaar en dan lijkt het me wel verstandig :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:02

Ik gebruik nooit geen beenbescherming, ook niet in marathons. Nooit geen problemen gehad dus het is niet nodig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:05

Ik gebruik ook geen bescherming om de benen, bij de shet en mijn pony niet. Zie er geen nut in.. (Rijd recreatief)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:23

Ik gebruik er ook geen ik wil m'n paardjes zo weinig mogelijk "inpakken". Ik zou ze alleen gebruiken bij een paard dat zich echt aantikt, of in wedstrijden tijdens een zware marathon (maar ik rijd recreatief, dus dat hoeft niet). Ik vind het juist leuk dat alle "overbodige" dingen weggelaten worden bij het mennen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:32

Ik heb voor en achter peesbeschermers. Ponie tikt echt door lompigheid zeker met ijzers nog wel eens aan. In de marathon hebben de ponies pijpkousen voor en achter en de voorponie springschoenen om zijn achterbenen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:54

Alleen in de vaardigheid of (indoor)marathon doe ik ze om.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:25

Dennis schreef:
Alleen in de vaardigheid of (indoor)marathon doe ik ze om.

Ik heb meestal achter 3 in 1 beschermers om, omdat ze soms wat aantikt achter.
Met de vaardigheid heb ik haar rondom in de 3 in 1 beschermers.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:04

Gewoon mennen heb ik niets bij om. Echter met kegeltjes of wat marathon dan voor PC 3in1 (mooie blauwe :D) en achter gewone strijklappen van BR

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:20

Strijklappen da's alles.
ik rijd (nog) geen marathon met Fralla of haal andere fratsen uit, (zoals Joycie dat zo plastisch uitdrukt)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:08

Ik gebruik alleen gewone peesbeschermers, alleen voor, bij m'n ene pony, die wil nog weleens iets te enthousiast doen en z'n voorbenen aantikken, wat niet zo leuk is :+
Maar bij de ander gewoon niks, ik rijd gewoon recreatief en soms serieus dressuur, maar zolang hij zichzelf niet aantikt vind ik het onzin. :n (tenzij je marathons rijd ofzo)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:13

Ik rijd tegenwoordig vaak zonder, omdat mijn paard snel schuurplekken krijgt van beenbeschermers.
Als ik wat fanatieker rijd met meer wendingen/zwaardere dingen doe ik peesbeschermers en strijklappen om, ik heb die van Veredus, die vind ik heel fijn!

Voor wedstrijd heb ik ademende van Woofwear die rond het hele been gaan, ze zijn heel soepel en blijven super zitten, ook als ze nat worden.
Dan doe ik voor ook springschoenen om:
Afbeelding

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:09

Ik gebruik normale Eskadron peesbeschermers en strijklappen achter.

Tessa_Zenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:38

Ik gebruik alleen Eskadron strijklappen voor achter omdat hij zich zelf aantikt. Voor is niet nodig dus gebruik ik geen peesbeschermers. Wij rijden alleen op de weg of in het bos. Maar voor in het bos zit ik wel te denken om peesbeschermers te gebruiken, gewoon simpele.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:40

als ik de weg op ga heb ik zowel peesjes als stijklappen om, maar dit is voornamelijk omdat ik met hoefschoenen rijd en ze wil zichtzelf daarmee nog wel eens aantikken, aangezien die dingen toch wat lomper als haar eigen voetjes zijn wil ik graag de pezen extra beshermen. Met rijden meestal ook peesje en strijkjes om omdat mevrouw soms best explosief kan zijn en zichzelf dan aan tikt. Mijn ander pony loopt altijd zonder bescherming (alleen men ik daar niet mee)