Tandem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:51

Ik mag de laatste tijd steeds meer tandem gaan rijden. Harstikke leuk natuurlijk!! Maar wie rijden hier nog meer tandem?? En waar lopen jullie tegen aan??

Ik heb met achenbach geleerd te mennen en dat gebruik ik nog steeds voor enkel en 2span. Voor tandem zitten de leidsels met klemmen vast voor het 2handige systeem. Waar ik nogal tegen aanloop hiermee is stelling vragen aan de voorponie. Het lukt mij op 1 of andere manier niet om dat vast te houden en dan ook nog zo de druk te houden op de buitenkant. Met achenbach lukt het al helemaal niet want zo handig ben ik nog niet :) zit eerder in de knoop...

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:11

Ik ben net van de herfst begonnen. Mijn merries hebben net een keer of 3 in het tandem gelopen, waarvan de laatste keer mijn eerste tandemles was. Ik rijd nu 2handig, nu (nog) zonder klemmen maar dit werd me wel aangeraden.
Wegens drukte voor de HK hebben ze niet meer in het span gelopen, en daarna is het gaan sneeuwen. Ik vermoed dat het dus pas weer zomer word dat ik ze achter elkaar knoop omdat m'n achterpony drachtig is en al flink zwaar word.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:17

Misschien geef je teveel ophouding om de stelling te vragen?
Met van die kleine gevoelige pony's doe je als snel veel te veel vragen. Voor stelling bij de voorpony is het vaak al genoeg om je hand iets te kantelen en is een lus vaak teveel van het goede.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 00:09

Leuk dennis!! Ben benieuwd of je ze zo weer op kunt pakken!!

@ Sjonniej Lussen leggen doe ik amper, omdat ik nog niet echt scherpe wendingen rijd. Ik moet er ook echt voor zorgen dat de voorponie voorwaarts blijft want ik heb ook wel een geen contact. Maar als ik mijn hand kantel hoe zorg ik er dan voor dat de achterponie niet te veel oversteld??

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:04

Oppakken gaat zeker weer gebeuren, maar m'n achterpony moet eerst even haar veulen uitpoepen. In het enkelspan slee ik met ze om ze in beweging te houden, maar zo'n groen span voor de slee zie ik met die sneeuw nog niet zo zitten ;). Ze zijn braaf, maar ga geen ellende opzoeken.

oetenhok
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: poortugaal

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:22

Ik meld me ook. Ik rijd ook tandem met een stel grote shetlanders. Ik ben hier nu ongeveer 2 jaar mee bezig zowel recreatief als wedstrijden (M-dresuur en L-vaardigheid). Ik heb meerdere mensystemen uitgeprobeerd. Leidselklemmen vond ik niks, achenbach tandem vond ik zelf niet prettig rijden (liepen er overigens wel fijn op). Dus rijd ik nu gewoon met twee handen (dat bevalt het best) :). Ook ik loop tegen de stelling van de voorpony aan, maar daar heeft ze in het enkelspan ook last van. Om druk op de leidsels van de voorpony te verkrijgen is het belangrijk dat deze voldoende voorwaarts is. Ook moet ik eerlijk bekennen dat de voorpony erg slim is en dus veel onderdelen van een proef zelf weet en dat is ideaal voor de volte met 1 hand...

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:06

Ik dacht dat ik de voorponie in enkelspan en ohz aardig had met wat stelling en buiging betreft. Maar die denkt volgens mij ook hier loop ik veilig en kan ze niet zo makkelijk bij me. Zat woensdag zelfs met 2 zwepen in mijn hand. Links voor de achterponie rechts de hengel voor de voorponie. Soms moet je wat als iedereen warm binnen gaat zitten koffie drinken ;)

Heb je dan niet dat je voltes ed te klein worden?? Want ik heb dus meestal als ik een oefening een paar keer heb gedaan dan weet meneer voorop al van nou hier moeten we ongeveer die kant op enz :D en dan wordt alles steeds kleiner!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:32

Het is inderdaad belangrijk dat de voorpony goed op je stem reageert, zodat je die in het hand kunt blijven drijven. Anders heb je inderdaad niet zoveel te vertellen. Als je ze een paar keer een keer goed met de zweep kan raken als ze niet reageren, hebben ze het wel weer een tijdje door dat ze gewoon moeten luisteren :)

Ik weet niet hoe je je leidsels hebt?
Als je de leidsel van je voorpony hoger in je hand hebt liggen en je hebt je hand dwars staan (dus buitenkant naar voren, binnenkant naar je toe). Wanneer je dan je hand naar je toe kantelt (dus je linkerhand zou je naar rechts kantelen), dan krijgt je bovenste leidsel een grotere ophouding dan de onderste. Snap je het idee?

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:33

Dat ga ik proberen. Ben meestal zo druk bezig met alles vasthouden dat ik weer gewoon onder het zadel rij handjes heb. Dus meer mijn polsen naar binnen ipv naar buiten.

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:31

Ik meld me hier ook, ik heb mijn pony's een paar keer in het tandem gereden.
Ik heb tot nu toe met tandem vooral met achenbach gereden, daarmee kan ik toch wat preciezer sturen dan met twee handen. Maar ik heb wel het voordeel dat ik het achenbach systeem heb geoefend met vierspan en dat stuurt toch wat makkelijker dan een tandem.

Oetenhok, mag ik jou wat vragen? Zijn er eisen aan de tuigen om met tandem te starten bij de knhs?
Gebruik jij voor je voorpony een zweng of niet? Hoe rijd jij twee-handig zonder klemmen, hoe heb je de leidsels dan in je hand en hoe schakel je dan over naar een hand voor een volte 10 meter?
Ik hoop dat jij mijn vragen kan beantwoorden en ik hoop dat dit hier mag? Misschien heeft iedereen er wel wat aan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:53

Dat kan ook hoor Jouke, dan moet je alleen je hand naar boven kantelen. (En ik vind dat zelf altijd een rotbeweging, kan die beweging ook nauwelijks maken als er wat druk op mijn pols staat. Dus vandaar dat ik mijn hand een kwartslag draai, dan kan ik meer gebruik maken van de beweging in mijn pols)

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:02

@ Romy_tessa Van mij wel hoor!!! ;) wij hebben iig geen zweng voor de voorponie.Zitten haken aan de doorntjes van het borsttuig waar de strengen doorheen gaan. Niet ideaal vind ik zelf omdat de doorntjes zwak worden.

Dat naar boven kantelen lukt mij ook niet helemaal denk ik. Ga het vanavond proberen!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:11

Sterkte in de kou :)

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:20

Ja dank je!! 2 broeken aan menschort opzoeken. Pet onder muts en 2 paar handschoenen. Gaat helemaal goed komen ;)

oetenhok
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: poortugaal

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:03

ik rijd zonder zweng ertussen. Mijn voorpony`s strengen zitten door middel van paniekhaken vast aan het borsttuig van de achterpony. De eisen van de knhs zijn volgens mij vooral dat een tuig goed past en veilig is. Ik heb 1 deel van een tweespan tuig op de voorpony met paardenmaat strengen. De achterpony heeft een enkelspantuig op en dan de nodige aanpassingen zoals de sleutels en de ogen en leidsels. Dit alles van het zelfde merk zodat het een mooi geheel is en het er bijna hetzelfde uit ziet als een daadwerkelijk tandemtuig. Het officiele tandemtuig zoals het ooit bedoelt is, is volgens mij dat de achterpony met een gareel gereden wordt dan een zweng ertussen en dan de voorpony met een borsttuig. Maar ik heb dit nog nooit zo op een knhswedstrijd gezien, alleen in de authentieke sport.

Ik rijd inderdaad zonder klemmen met 2 handen. de leidsels van de voorpony heb ik bovenlangs mijn hand inlopen en de achterpony onderlangs. Zo kan ik door middel van mijn hand kantelen en of met mijn vingers toch afzonderlijk een ophouding geven en zit ik geen van beide ongewild in de mond. Ik leg geen lussen en heb maar heel wening nodig om ze daar te hebben waar ik ze wil hebben. Deze manier werkt voor mij het beste.

Het met 1 hand rijden is voor mij altijd een heel lastig onderdeel geweest. Ik zorg dat ik tussen het onderdeel voor het met 1 hand rijden en het daadwerkelijk met 1 handrijden rustig de leidsels in 1 hand volgens het achenbachsysteem. Dan stel ik ze af voor de volte en laat ik mijn andere hand met zweep los. Wanneer er 1 pony in de volte van koers dreigt te raken:Pstel ik deze bij met mijn vinger. Het is overigens geen volte 10 meter met 1 hand, maar gewoon een grote volte.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 01:01

Nou ik heb geoefend vandaag.. Voorponie even extra voorwaarts gemaakt door die eerst in enkelspan te rijden. Met kantelen kreeg ik op een gegeven moment kramp dat ik nog niet voor elkaar kreeg wat ik nou eigenlijk wilde. Merkte dat ik ongelijk vast aan het houden was op de buitenkant.

@ oetenhok hou jij bij het rijden van een volte met 1 hand ook je zweep opzij? Dus met een gestrekte arm naar rechts??

oetenhok
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: poortugaal

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:09

@ jouke ja klopt arm met zweep opzij (wel hard op moeten oefenen hoor).

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:56

Jouke_h en oetenhok, bedankt voor jullie reacties!
Ik ga binnen kort ook weer even tandem rijden. Heb van de week voor het eerst zesspan gereden, dat was ook wel erg gaaf.

sanenson
Berichten: 84
Geregistreerd: 23-09-07
Woonplaats: riemst ( belgiƫ )

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:23

ik heb ook achenbach gereden met ons tandem maar ik ben weer terug gegaan naar de leidselklemmen omdat ik veel te verkramp reed naar mijn idee met als gevolg dat ik geen gevoel meer had in de pesen van mijn duimen die gingen ( slapen ) zogezegd en dus ook geen goed kontakt meer had met mijn pony's.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:34

Maar is het dat je met achenbach nou makkelijker kleine hulpen kunt geven???

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:59

Ik ben van de zomer begonnen. Ik rijd (athans dat probeer ik :o ) correct Achenbach en ik vind het erg fijn rijden. Ik begin het nu iets beter in de vingers te krijgen en je kan er mooie wendingen mee rijden met weinig kracht en hele kleine aanwizingen. Twee lussen tegelijkertijd leggen vind ik nog wel moeilijk maar ook daarin baart oefening kunst uiteindelijk.