Samenwonen; wat deden jullie, gelijk kopen of huren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daaf4ever

Samenwonen; wat deden jullie, gelijk kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 22:11

Ja daar was ik benieuwd naar. Mijn vriend en ik zijn aan het kijken naar wat we kunnen en niet kunnen
(kwa hypotheek enzo) en ben benieuwd naar wat 'Bokt' gedaan heeft. En de redenen waarom je daarvoor gekozen hebt. Lachen Alvast bedankt voor je antwoord!

Hermelijn

Re: Samenwonen; wat deden jullie, gelijk kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:15

Ik zou sowieso eerst voor huren gaan. Het kan altijd mis gaan als je eenmaal samenwoont, hoe goed je relatie nu ook is of hoe vaak jullie nu ook samen zijn, in een écht 'eigen' huis is het toch heel anders. En áls het dan mis gaat, is het een stuk makkelijker om van een huurhuis af te komen dan van een koophuis. Mocht het gewoon goed gaan, dan kan je nog altijd naar een koophuis kijken, je zit meestal niet voor een bepaalde termijn vast aan een huurhuis.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:15

eerst gehuurd
daarna gekocht

de reden van het huren tja jemoet toch een dak boven je hoofd hebben
reden van kopen
vele male goedkoper en een groter huis

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:16

Wij zijn op het moment ook een beetje aan het rondkijken naar een huisje.. Ik zou zelf voor kopen gaan, omdat het huis dan echt naar je toekomt. (Als je gaat trouwen of samenwonen ga je er toch van uit dat het goedgaat Vork )Alleen bestaat de kans dat de huizenmarkt zo'n beetje zn top heeft bereikt, en de prijzen ineens kelderen. Zul je net zien dat dat gebeurt wanneer je net je huis hebt gekocht.. lastig!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:19

Eerst een jaar in hubbie's flat gewoond en flink gespaard van mijn loon. Daarna huis gekocht en goed kunnen inrichten van het spaargeld. Na 5-6 jaar ander huis gekocht.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:21

Mijn man ( toen nog vriend) heeft eerst een jaar bij mij op mijn studentenkamer geslapen ( haha, waarvan 8 maanden met zijn 2 in een 1persoonsbed ). Daarna hebben we meteen gekocht. We hadden er gewoon een goed gevoel bij, en dat was wel terecht zo blijkt achteraf.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:24

Wij hebben, als starters, een huis gekocht. We hebben 29 augustus j.l. de sleutel gekregen en zijn nu dus druk bezig Haha!

Maar, als je kan.. is kopen altijd aan te raden.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:31

Wij hebben na anderhalf jaar verkering een nieuwbouwhuis gekocht, moesten nog wel een jaartje wachten tot het klaar was en konden dus sparen en aan het idee wennen. Na drie jaar groter huis gekocht en inmiddels getrouwd. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang je elkaar kent, maar als je zeker weet dat het goed zit zou ik aanraden om een huis te kopen, is ongeveer even duur, maar je verdient je geld bijna altijd weer terug. Ik zou alleen wel een samenlevingscontract nemen, stel het gaat fout of een van jullie overlijdt, dan heb je je zaakjes goed geregeld! Succes met de beslissing!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:32

Met een samenlevingscontract heb je niet gelijk standaard je zaakjes goed geregeld.. die discussie is al eerder gevoerd op Bokt.

Wij hebben GP gedaan. Is definitiever, maar ook goed geregeld.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:33

wij hebben eerst 3 jaar gehuurd,en daarna ons stekkie gekocht.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:34

Ik woon nu dik 1,5 maand samen en wij huren eerst. Wij hebben nu ruim 2 jaar een relatie en in totaal ken ik mijn vriend al 11 jaar. Maar samenwonen is toch iets heel anders dan elkaar elke dag veel zien.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:35

Ik heb gelijk met mijn nu ex-vriend gekocht omdat we allebei vonden dat we met huren zeg maar geld weg zouden gooien en met kopen iets voor de toekomst hadden.
Helaas konden we toen nog niet in een glazen bol kijken hoe de toekomst eruit zou zien Knipoog
Ons huisje staat inmiddels weer te koop Huilen (dat is dan weer een nadeel van kopen maar ja kan ook goed gaan)

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:36

Ik ben nu aan het huren en wil binnenkort gaan kijken om een huis te kopen. Maar het is zeker aan te raden om eerst te huren want ik hoor toch best vaak dat een relatie op de klippen loopt nadat iemand ging samenwonen. Zit je dan met je koophuis Knipoog zeg niet dat dit gaat gebeuren maar huren is misschien wel verstandiger in het begin!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:36

Eerst gehuurd voor ongeveer anderhalf jaar, dan gekocht. Reden: het kan altijd verkeerd gaan. Een relatie hebben en samenwonen is iets heel anders. Lachen

Ben blij dat ik eerst gehuurd heb.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:38

kopen is financieel beter. je lost af en uitendelijk is het huis van jezelf. bij huren gooi je het geld gewoon over de balk.

maar een huis kopen neemt ook meer risico met zich mee. als je uit elkaar gat wat dan (volgens mij ben je verplicht een samenlevingscontract op te stellen)

mijn vader zit met het probleem dat hij zijn huis niet kwijt kan.. dat is ook een nadeel van kopen

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:39

wij huren ook, ik heb er niets dan lof voor, als er iets kapot gaat hoef je maar te bellen en wij hebben een geweldige mooie nieuwe keuken gekregen van de woningbouw. buiten het betalen van de huur heb je niks om naar om te kijken heerlijk Haha!

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:41

Iris82 schreef:
Eerst gehuurd voor ongeveer anderhalf jaar, dan gekocht. Reden: het kan altijd verkeerd gaan. Een relatie hebben en samenwonen is iets heel anders. Lachen

Ben blij dat ik eerst gehuurd heb.

mijn relatie ging naar 3 jaar samen wonen stuk dus dat wil helemaal niets zeggen denk ik.
een relatie kan altijd stuk gaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:43

Huren omdat ons gekochte nieuwbouwhuis nog niet klaar was Haha!

Mijn vriend huurde al, ik ben bij hem gaan wonen en daarna hebben we een koopwoning gekocht.

Alles kan kapot, ook een relatie van 15 jaar. Je moet als je gaat kopen je zaakjes goed regelen, anders kan je daar hele erge spijt van krijgen..

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:43

jolentinus schreef:
maar een huis kopen neemt ook meer risico met zich mee. als je uit elkaar gat wat dan (volgens mij ben je verplicht een samenlevingscontract op te stellen)

ik geloof dat je na 2 jaar samenwonen geen samenlevingscontract meer hoeft te hebben.
wij hebben het in ieder geval niet gedaan. Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:44

Wij hebben eerst bijna 2 jaar iets gehuurd, toen zijn we rustig naar iets gaan zoeken om te kopen...

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:44

@ Maylee: daar heb je inderdaad ook gelijk in!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:48

wij huren nu, maar dat is omdat wel op school zitten allebei. Dus mochten we over een jaar of 5 een vaste baan hebben gaan we zeker kopen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:48

Wij zijn na 7 jaar relatie samen gaan wonen in een koopwoning, met daarbij de lasten uitsluitend op mijn vriend zijn naam. Het was dan ook wel de woning van zijn ouders die we overkochten, wat de reden was om het op zijn naam te zetten.
Inmiddels wonen we zo'n vier jaar samen.

Huren vinden we allebei weggegooid geld. Heel gemakkelijk.
Een relatie kan altijd stuk. Ook na vijf jaar- tien- noem maar op.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:49

Wij zijn aan het huren. Maar moet zeggen dat komt voornamelijk omdat dit huis al in de familie zat en we het dus heel makkelijk konden overnemen. Helaas kunnen we het niet kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:32

Huren, nog altijd. Particuliere sector, groot en uitstekend onderhouden huis.
Wij hebben helemaal geen zin om die paar weken per jaar dát we vakantie hebben onderhoud aan ons huis te doen. Dat mag de eigenaar fijn regelen. Wij betalen huur en hebben verder nergens omkijken naar. Heerlijk!