katten vraagje

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

katten vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 10:41

ik heb een vraagje over katten. mijn kat (11 mnd) heeft erg vaak diarree. maar dan niet heel dun. gisteren was t weer zover, en meneer had er in gestaan dus overal stonden bruine pootjes! Boos!
nou is mijn vraag, heeft er iemand ervaring hiermee, en wat kan de oorzaak zijn? heb vanmorgen een potje bij de DA gebracht, en ze gaan t onderzoeken. maar ben wel benieuwd wat de oorzaak(en) kan zijn!
dus kan iemand mij helpen???


Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:17

Lekker he, die pootjes overal. Die van ons is niet zo handig in de bak en ging toen hij jong was er ook wel eens in staan. En daarna lekker met je pootjes tegen de muren Lips are sealed .

Wat het kan zijn: Verkeerde voeding, bacterieen, virusjes, een afwijking in zijn darmen, van planten gesnoept of iets anders wat niet voor katten bedoeld is enz. Moeilijk te zeggen dus.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:20

mijn [naam verwijderd] had dat ook toen hij nog een klein dennisje was...
Ik voer nu gewoon elke dag droge brokken van Hills, en het probleem is ver.
(bij [naam verwijderd] waren de darmpjes beschadigd geraakt vanwege een ernstige wormbesmetting, tja, boerderij-katje...)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:21

Die van mij hebben het onherroepelijk als ze iets met melk krijgen (of pakken Haha! )

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 11:31

hij krijgt elke dag droge brokken, en om de dag savonds een half blik samen met zijn broer. maar daar eet hij bijna niks van. z'n broer eet alles op hahaha! Haha!
maar melk en dergelijke krijgt hij nooit, dus dat kan het niet zijn! hij heeft t al van kleins af aan, dus ben bang dat t echt iets is, en niet iets wat aan het eten ligt. hoop echt dat ze wat vinden, want hij is nu best mager door die diarree. dat is wel zielig!
ja miran, smerig he die pootjes.. gelukkig heb ik laminaat, maar heb gisteren wel het hele huis moeten dweiln, en bed verschoont, want meneer loopt met z'n poep pootjes over het bed heen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:33

Dan denk ik dat je 'n goede kans hebt dat 'ie een spijsverteringsprobleempje heeft, of mogelijk een bacterie in z'n darmen. Even afwachten, met een paar dagen zul je 't wel horen van de dierenarts. Hopen maar dat het tot die tijd niet meer gebeurt....

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:37

Sonja schreef:
Die van mij hebben het onherroepelijk als ze iets met melk krijgen (of pakken Haha! )


Gewone melk is sowieso helemaal niet goed voor katten. Gekookt (en afgekoeld!) kan het nog wel, maar kattenmelk is eigenlijk het beste.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 11:44

denk ook een spijsvertering probleem hij heeft het namelijk al van kleins af aan. heb nu eindelijk kans gezien om wat uit de kattebak te scheppen, dus hoop dat t probleem binnenkort verholpen is...
mag vanmiddag de DA bellen voor een uitslag.
dus dat horen jullie na het weekend! (heb thuis geen internet) bedankt allemaal voor de tips!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:04

Wat voor merk brokjes krijgen ze? Verder vind ik om de dag blikvoer ook niet goed (al denk ik niet dat die diarree daardoor wordt veroorzaakt als hij er niet veel van eet), dan kun je ze beter elke dag een beetje geven. Regelmaat is ook voor katten belangrijk.
Succes ermee!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:12

Mijn kat had, toen het nog een klein katje was, ook telkens de dunne. Ik heb hem toen een paar dagen telkens een beetje biogarde yoghurt gegeven en toen was het over. Het kan er ook aan liggen wat voor voer je hem geeft, want de katten van mijn ouders gaan onheroepelijk aan de dunne als ze kittekat krijgen. Al voer je het 2 maanden......... Frusty Mijn kat eet trouwens droge brokjes van Bento Croonen, natvoer eet hij Gourmet; kip, kalkoen, rijst en groenten. En hij krijgt trouwens maar zelden natvoer hoor. Die droge brokjes zitten een aantal spulletjes in die in standaard voer niet zitten, zoals Yucca (tegen haarballen)- hij braakt dus nooit - en het is relatief kort houdbaar doordat er weinig zout inzit, dus ook beter voor zijn niertjes.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:22

Waarom is weinig zout goed voor zijn nieren?
Ik weet wel dat de pH-waarde van het voer veel invloed heeft, maar van zout heb ik het nog nooit gehoord.

Overigens wil je niet weten wat voor bocht Kitekat en andere supermarktmerken bevat.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:26

Ik heb ook een kitten gehad (helaas doodgereden toen hij nog net geen jaar oud was) met darmproblemen. Uiteindelijk heb ik alle katten op het dure brok gezet en waren de grootste problemen over. Ze krijgen geen blikvoer meer maar alleen brokken die je bij een dierenwinkel kan krijgen (dus niet bij de super van de plank).
Ben benieuwd wat de dierenarts vindt, succes ermee (en met schoonmaken bah..)

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:30

Het 'schijnt' dat ze zout gebruiken als conserveringsmiddel. Het hoe en waarom van slecht voor de nieren zijn, kan ik zo 1-2-3 niet beschrijven maar ik wil nog wel even melden dat de VA bij ons uit 't dorp eens een zak hondenvoer (Pitta) heeft laten onderzoeken en daaruit bleek dat er in één portie genoeg zout zat om een olifant (!) van zijn behoefte te voorzien.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:13

Je dierenarts zal Hills voorschrijven, de ID versie. Kost je ongeveer 35 euro per 5kg....

Je kan ook Hills kopen bij de betere dierspeciaalzaak. Ik betaal voor 10 kg 45 euro, maar ik koop het erg voordelig. Vaak is het 55 euro per 10kg.
En toch, als je gaat rekenen....Hills is echt veel goedkoper dan de gemid brokjes bij de supermarkt!
Probeer het eens, je kat zal er een stuk mooier van worden, en je bent helemaal neit duurder uit!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:23

Bobo's merk is goedkoper hoor, en even goed als Hills en Iams. Ik betaal voor een zak van 5 kilo € 14, nogwat. En wat ik ook wel fijn vind is dat zijn tandjes schoon blijven. Hij stinkt maar een heel klein beetje naar 'visjes' (heb ik van de week ook een remedie opgevonden - nagelkaas voeren). Ik koop het voer trouwens wel bij een zaak die van origine veevoeder- en zaadhandel is, wellicht heeft dat invloed op de prijs!? (BR kogelbeschermers kosten € 17,- ter vergelijking, weet niet wat het elders kost)

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:24

of Eukanuba of Innova (als je dat kan krijgen) of Royal Canin, dit zijn ook drie erg goede merken.
Als conserveringsmiddelen ken ik alleen BHA, BHT en Ethohuppelepup als chemische en Vitamine C en E als natuurlijke. Om met zout te conserveren moet je volgens mij het zo zout maken dat die kat het ook niet meer zal eten. Pittah is volgens mij ook niet echt een denderend merk.
Ik voer zelf mijn huisdieren alleen maar premiumvoer, de aanschafprijs ligt wel hoger maar uiteindelijk gebruik je er minder van en is het een stuk beter voor het dier.

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:26

jah ik heb dus ook z'n kitten gehad nu al bijna ander half jaar oud ik wete niet of je hem melk geeft voor mensen maar dit kan vaak de oorzaak zijn want veel mensen denken dat dit goed is voor katten maar dara heb je speciale melk voor

}>

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:37

samantha23 schreef:
ik heb een vraagje over katten. mijn kat (11 mnd) heeft erg vaak diarree. maar dan niet heel dun. gisteren was t weer zover, en meneer had er in gestaan dus overal stonden bruine pootjes! Boos!
nou is mijn vraag, heeft er iemand ervaring hiermee, en wat kan de oorzaak zijn? heb vanmorgen een potje bij de DA gebracht, en ze gaan t onderzoeken. maar ben wel benieuwd wat de oorzaak(en) kan zijn!
dus kan iemand mij helpen???


Kan je dan iets meer zeggen? Speelt hij? Rent hij? Lijkt ie verder gezond? Staan zijn oogjes goed gezond? Is ie mager? Is ie op tijd ontwormd?

Wat heel goed tegen diarree helpt qua voer is Royal Canin Hair and Skin formula. Dat helpt A tegen haarballen (en geloof me als ex-fokster weet ik dat:P ) en is goed voor het maag/darmstelsel.

Wat geef je hem verder te eten? Alles opnoemen wat je kan bedenken:P

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:39

Oh sorry je had al neergezet wat hij kreeg. Welke brokken dan? Goedkope brokken zijn niet altijd geweldig hoor. Als hij een gevoelig maagje heeft al helemaal niet.

Je kan hem wat schapenvet geven tegen de diarree maar ik ben bang dat dat maar een tijdelijke oplossing zou zijn. Misschien is hij allergisch voor het een of ander.

'Paint' it 'Black'

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:43

XxreneexX schreef:
jah ik heb dus ook z'n kitten gehad nu al bijna ander half jaar oud ik wete niet of je hem melk geeft voor mensen maar dit kan vaak de oorzaak zijn want veel mensen denken dat dit goed is voor katten maar dara heb je speciale melk voor


Melk is absoluut slecht voor een kat. Katten kunnen geen lactose verteren, daar gaan ze ook van aan de poeperitis.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:44

Miran schreef:
Als conserveringsmiddelen ken ik alleen BHA, BHT en Ethohuppelepup als chemische en Vitamine C en E als natuurlijke. Om met zout te conserveren moet je volgens mij het zo zout maken dat die kat het ook niet meer zal eten.
Ik weet ook niet of het zout was als in NaCl Knipoog . Er zijn meer zouten dan keukenzout.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:15

wormen?? Of is dat al genoemd ????

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 09:34

hallo allemaal! nou hier is de update! de DA belde, hij had een bacteriele infectie. Maar geen wormpjes ofzo. Hij was vrijdag erg zielig, lag alleen maar een beetje enzo. Hij heeft medicijnen gekregen tegen de diarree, een soort poeder voor de stoelgang, en pilletjes. En hij is 's avonds helemaal opgeknapt!
Over z'n eten, hij krijgt meestal Whiskas of Felix. En het blik vindt hij zowiezo niet zo lekker, en omdat z'n broer er erg dik van werd, die vrat zich helemaal ziek, heb ik besloten om het om de dag te geven. En dat gaat nu beter, hij is niet meer zo dik. Maar die andere (de zieke) is wel mager, maar dat is natuurlijk omdat hij vaak diarree heeft.
En nee, ze krijgen nooit melk! Heb ze wel eens van die kattemelk gegeven.
En Fasel, dat voer helpt dat echt tegen diarree? Dan zal ik dat eens kopen. En z'n oogjes stonden ook waterig, maar nu niet meer. Hij speelde ook niet, maar nu weer wel! Ik blij!!!

Bedankt allemaal!!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:43

samantha23 schreef:
ik heb een vraagje over katten. mijn kat (11 mnd) heeft erg vaak diarree. maar dan niet heel dun. gisteren was t weer zover, en meneer had er in gestaan dus overal stonden bruine pootjes! Boos!
nou is mijn vraag, heeft er iemand ervaring hiermee, en wat kan de oorzaak zijn? heb vanmorgen een potje bij de DA gebracht, en ze gaan t onderzoeken. maar ben wel benieuwd wat de oorzaak(en) kan zijn!
dus kan iemand mij helpen???

Dit heeft mijn zus ook gehad met haar Abessijn toen hij zo jong was. Bij hem liep het eruit terwijl hij het zelf niet in de gaten had... zo dun was het. Meerdere keren bij de DA geweest maar konden niets vinden en toen uiteindelijk naar een homeopathische DA geweest. Daar kreeg ze een of ander poedertje en piepkleine pilletjes mee, dit moest ze aan hem geven verwerkt/vermengd in gekookte rijst met gekookte kip (jaja, meneer voelde zich echt een hele heer dat hij dat te eten kreeg en de twee dames alleen maar brokjes). Sindsdien is hij van zijn diarree af. Heel soms komt het weer wat terug dan krijgt hij weer van die pilletjes door zijn eten en dan gaat het weer goed. Volgens die homeopathische DA had/heeft hij last van voedselallergie en (dus) gevoelige darmpjes.
Misschien een ideetje voor jou?

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 08:18

samantha23 schreef:
hallo allemaal! nou hier is de update! de DA belde, hij had een bacteriele infectie. Maar geen wormpjes ofzo. Hij was vrijdag erg zielig, lag alleen maar een beetje enzo. Hij heeft medicijnen gekregen tegen de diarree, een soort poeder voor de stoelgang, en pilletjes. En hij is 's avonds helemaal opgeknapt!
Over z'n eten, hij krijgt meestal Whiskas of Felix. En het blik vindt hij zowiezo niet zo lekker, en omdat z'n broer er erg dik van werd, die vrat zich helemaal ziek, heb ik besloten om het om de dag te geven. En dat gaat nu beter, hij is niet meer zo dik. Maar die andere (de zieke) is wel mager, maar dat is natuurlijk omdat hij vaak diarree heeft.
En nee, ze krijgen nooit melk! Heb ze wel eens van die kattemelk gegeven.
En Fasel, dat voer helpt dat echt tegen diarree? Dan zal ik dat eens kopen. En z'n oogjes stonden ook waterig, maar nu niet meer. Hij speelde ook niet, maar nu weer wel! Ik blij!!!

Bedankt allemaal!!!


Samantha. Dat voer kan natuurlijk een bacteriele infectie niet genezen. Wat het voordeel van dit voer is is dat het een uitgebalanceerd voer is. Ik hoor je zeggen Felix en Whiskas, ik kan je zeggen daar zit weinig aan voedingsstoffen in. We hebben het wel eens laten uitzoeken. Het voer wat ik je noemde is duur maar je zal zien dat als je hem bijvoorbeeld twee weken op de Hair and Skin zet hij al dikker geworden is. Geloof me maar.

Kijk maar eens op www.royalcanin.nl

Succes met de kleine man.

Ow, en voor die dikke kan je daar ook speciaal voer van kopen. Dat is geloof ik Royal Canin Light. Dan kan ie toch iedere dag eten maar wel met beleid. Moet je ze alleen even apart laten eten.

'Paint' it 'Black'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0laura0, _San87_, _Sun, _Utah_, Adrija, AhrefsBot, Anoukjuuuhh, BLEXBot, Buxy, Flux, Jadero, KimD, Kimddddd, lanouska, lenaa_tje, Lienboon, Malissaa1, marit34, ontherun, Priscilla27, Roadracer, rocky_1995, Roquen, Schuur_, soesie, Speirs, thequeensmum, verootjoo, wiifke en 80 bezoekers