Als jong kind je vader een jaar niet zien...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Als jong kind je vader een jaar niet zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 14:10

Wat heeft dat voor een gevolgen?

Een vriend van mij heeft door juridische strubbelingen zijn kinderen al 9 maanden niet meer gezien. Ze zijn nu 3 en 5 jaar oud. Hij heeft aan mij gevraagd of ik eens wilde kijken of daar informatie over bestaat. Of je de ouder-kind relatie helemaal opnieuw moet opbouwen, of het gevolgen heeft voor de vertrouwensband etc.
Ik ben ook niet zo bekend in dat soort dingen dus ben nu op zoek naar een boek daarover of ervaringen. Wie kan mij daarbij helpen? Links naar artikels daarover of boektitels zijn ook erg welkom!

Alvast bedankt!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:13

Ik zou het zo niet durven zeggen, het ligt natuurlijk ook aan de situatie van voor de 'break'. De kinderen zijn ondertussen wel wat verder in hun snappen en kunnen zonder dat de vader daar bij is geweest, dus ze zullen wel een deel missen dat normaliter door de vader ingevuld wordt. Maar in hoeverre ze werkelijk met de vertrouwensband etc zit.. daar kan ik je helaas niet over verder helpen. Denk dat het in zo'n vroeg stadium van de jeugd misschien minder schade aanricht dan dat het gebeurd als de kinderen 9 en 7 zijn bijvoorbeeld.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:47

Wat naar voor die kinderen dat ze hun vader al zo lang niet hebben gezien, wil de moeder dat niet? Dat is dan niet zo slim van haar. De vader van mijn zoontje (3 jeer) is vanaf vorigjaar november niet meer naar hem komen kijken en dat vind ik heel naar voor mijn zoontje en ik snap het ook niet .
Hoe kan je je kind dat toch aandoen Verward
Of het een trauma opleverd weet ik niet, kinderen zijn gelukkig erg flexibel!
Het is te hopen dat ze hun vader snel weer kunnen zien, wat de rede van de breuk ook is, dat is een zaak tussen de ouders en niet iets waar kinderen de dupe van mogen worden.

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:51

Laura, het is met name voor jongetjes belangrijk dat ze een vaderfiguur hebben om zich mee te kunnen identificeren. Als er geen vaderfiguur is, dan kan dat problemen opleveren, maar dat hoeft natuurlijk niet, niet elk kind is hetzelfde.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:18

Mijn vader heeft voor z'n werk 2 jaar in het buitenland gezeten. Ik was toen 5, m'n broer 7. Wij hadden wel regelmatig contact via de telefoon, maar zowel ik als m'n broer hebben geen nadelige gevolgen gehad. Wat Lovely zegt, zou wel kunnen maar ook meisjes zouden hier last van kunnen hebben (denk aan het Oedipuscomplex en omgekeerd). Verder denk ik dat er in het begin wel wat afstand zal zijn van het kind, maar gewoon rustig benaderen en niks forceren lijkt mij hier het beste. Het hangt ook wel af van hoe de relatie van voor de scheiding was en de invloeden tijdens de scheiding. Het lijkt mij dat hier wel genoeg boeken over verschenen zijn.

- Offline -

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 10:00

Moeders wil inderdaad absoluut niet dat de vader de kinderen ziet. Er is wel een omgangsregeling, maar die werkt ze dus tegen. En in Nederland is het blijkbaar gewoon mogelijk om als moeder boven de wet te gaan staan en de vader het bezoek te ontzeggen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:36

Laura schreef:
Moeders wil inderdaad absoluut niet dat de vader de kinderen ziet. Er is wel een omgangsregeling, maar die werkt ze dus tegen. En in Nederland is het blijkbaar gewoon mogelijk om als moeder boven de wet te gaan staan en de vader het bezoek te ontzeggen


Jammer dat die kinderen zo'n domme moeder hebben!
Als je echt van je kinderen houdt, geef je ze iedere kans op geluk, en je vader mogen zien hoort daar zeker bij! Sommige mensen snappen niet veel van het leven
Ik zou willen dat de vader van mijn kind zo nu en dan eens kwam kijken naar dat geweldige joch van 'm

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

Ilsuhhh

Berichten: 327
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:13

Van het niet zien van de vader hebben ze waarschijnlijk uiteindelijk minder last dan van de strijd die ze voelen tussen de ouders....Eene scheiding met een van de ouders kan zeer traumatisch zijn voor kinderen, op welke leeftijd dan ook! Maar 3 en 5 zijn zeker leeftijden waarop ze veel van wat er om hen heen gebeurt meekrijgen...

De vertrouwensband kan er natuurlijk weer komen, maar het snelst wanneer ook moeder meewerkt en er geen 'gevecht' om de kinderen plaatsvindt....

Zorg dat je vriend gewoon tegen de kinderen doet en vooral niet de moeder gaat zwartmaken want dan ben je nog veel verder van huis, laat hem uitleggen aan de kinderen dat het niet aan hen ligt dat hij er zo lang niet was/is...

Niets hoeft, paarden wel - Loesje

Ilsuhhh

Berichten: 327
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:17

Je kan eens kijken op:

-www.kinderinfo.nl
-www.opvoedadvies.nl (staan veel artikelen!)
Waarschijnlijk als je zoekt naar artikelen over (echt)scheiding vindt je wel wat!

Niets hoeft, paarden wel - Loesje

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:27

Bij mijn oude buurman is het ongeveer ook zo (meer in het spel)
De jongste dochter wil er niet meer naar toe, terwijl de oudste dat wel wil.
De reden, kibbelende ouders.
Het is trouwens zo dat men moet kunnen aantonen dat men niet met de kinderen in aanraking mag komen, anders is de moeder gewoon verplicht om de vader er bij te betrekken.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 16:49

Maar als ze dat niet doet is er geen haan die er naar kraait. Okee, er kan een proces verbaal opgemaakt worden, en de rechter zal dan zeggen 'u had de vader het kind moeten brengen' maar sanctie? Hoo maar

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ, GoogleAdsense, Jolynne, kaatje89, Kabayo, YandexBot en 137 bezoekers