ramadan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krak

ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:48

weet iemand wanneer de ramadan weer begint?

Sappos

Re: ramadam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:49

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:49

2 September geloof ik?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:50

Volgende week maandag, 1 september

edit: waarom wil je dat weten als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door Charr_x op 23-08-08 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:50

Of Jammerdan? *LOL*

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:52

nav het geslachte schaap zeker??
je kan dit makkelijk even op google zoeken als je zo geinteresseert bent Knipoog

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:55

Jolliegirl schreef:
je kan dit makkelijk even op google zoeken als je zo geinteresseert bent Knipoog

Ja en je kan ook op internet lezen dat het slachten van een schaap hoort bij het Offerfeest en niks te maken heeft met de Ramadan.
Je kan het op internet opzoeken (de datum) maar daar staan ook verschillende data op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:56

Charr_Gwen schreef:
Jolliegirl schreef:

Ja en je kan ook op internet lezen dat het slachten van een schaap hoort bij het Offerfeest en niks te maken heeft met de Ramadan.
Je kan het op internet opzoeken (de datum) maar daar staan ook verschillende data op.

ik bedoel omdat dit ook al in het andere topic gevraagd werd haha Knipoog
heb er geen verstand van, en ook geen interesse in, maar dit topic viel me op haha Clown

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:10

ja idd door het verhaal van het andere schaap.
wij hebben 5 schapen, de een nog tammer dan de ander, indien mogelijk nog tammer dan onze honden...
vorig jaar zijn er meerdere mensen komen eisen! dat ik een van onze schatjes aan hun zou verkopen. no way hosé, zij zijn onze huisdieren en zullen nooit of te nimmer worden geslacht!
er zijn toen heel veel schapen gestolen in de buurt, omdat er door blauwtong veel schapen 'te weinig' waren... ik heb toen, en nog veel schapeneigenaars hier in de buurt ook, nachten gewaakt bij mijn schapen. een schaapeigenaar in de buurt, heeft zo s'nachts mannen kunnen betrappen, die zijn schapen wilden stelen.

de ramadam is wel voorafgaand aan het offerfeest.

heb uiteraard eerst op google zitten zoeken, maar de datums liepen van september, tot juni volgend jaar... ben ik dus niks mee want ja he, zo kan ik een gans jaar op wacht gaan staan...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:12

Ow wat erg zeg! Echt idioot hoe aso mensen kunnen zijn voor zo'n stom offerfeest!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:18

krak schreef:
ja idd door het verhaal van het andere schaap.
wij hebben 5 schapen, de een nog tammer dan de ander, indien mogelijk nog tammer dan onze honden...
vorig jaar zijn er meerdere mensen komen eisen! dat ik een van onze schatjes aan hun zou verkopen. no way hosé, zij zijn onze huisdieren en zullen nooit of te nimmer worden geslacht!
er zijn toen heel veel schapen gestolen in de buurt, omdat er door blauwtong veel schapen 'te weinig' waren... ik heb toen, en nog veel schapeneigenaars hier in de buurt ook, nachten gewaakt bij mijn schapen. een schaapeigenaar in de buurt, heeft zo s'nachts mannen kunnen betrappen, die zijn schapen wilden stelen.

de ramadam is wel voorafgaand aan het offerfeest.

heb uiteraard eerst op google zitten zoeken, maar de datums liepen van september, tot juni volgend jaar... ben ik dus niks mee want ja he, zo kan ik een gans jaar op wacht gaan staan...

volgens mij is ramadan voorafgaand aan het suikerfeest. Of er dan ook geslacht wordt weet ik niet, maar ik zou ze maar goed in de gaten houden. Kun je ze niet tijdelijk binnen zetten?

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:19

mag ik vragen om het beleefd te houden aub Knipoog
ik wil gewoon weten wanneer het begint, zodat de bewaking hier weer kan aangescherpt worden Knipoog
er mag van mij gelachen en gedold worden zoveel jullie willen, maar liefst pas als ik mijn antwoord heb Nagelbijten / Gniffelen

ff vergeten te zeggen dat ik in België woon Bloos ik heb er geen idee van of die mannen dat rond dezelfde tijd vieren over de ganse wereld Bloos

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:23

ze hebben mij altijd wijsgemaakt dat eerst de ramadam is, en dan het offerfeest met het suikerfeest. of dat het zo klopt, geen idee. ik weet wel dat het rond die tijd opletten is Knipoog

mijn schatjes binnenzetten? nee, zij zijn gewoon om 24/24 buiten te lopen, zij zijn echt niet gewoon om opgesloten te worden in een stal en dat ga ik hun ook zeker niet aandoen omdat er een paar gestoorde idioten rondlopen die zich niet aan de wet willen houden Knipoog dan blijf ik liever weer nachten bij mijn schaapjes in de weide zitten Knipoog

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:25

Ik woon in België, mijn vriend is een marokkaan (en hij steelt geen schapen!!) en Ramadan begint voor hem op 1 september. Offerfeest is nog ver weg (eind november, begin december). Na Ramadan volgt Suikerfeest.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:28

De ramadan begint op 2 september en duurt t/m 1 oktober.
Veel succes en ik hoop dat er geen gekke dingen bij jullie in de buurt gebeuren.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:29

ok, ik werk de hele dag met turken, ik zal het morgen eens vragen, dan meld ik het hier wel
overigens is het offerfeest 70 dagen na het einde van de ramadan volgens wikipedia. dit jaar op 8 december.
de ramadan begint ook volgens wiki dit jaar op 1 sept. ca. 30 dagen later is die afgelopen. het suikerfeest volgt direct op het einde van de ramadan.
je moet beide feesten zien als bij ons het vieren van kerstmis, het is dus een belangrijk iets voor de moslims

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:47

ok bedankt voor de correcte datums Knipoog ik weet dus dat ik vanaf 1 september hier de voorzorgsmaatregelen weer zullen worden getroffen Knipoog

Charr_Gwen, ik beweer nergens dat alle Marokanen of Turken schapen gaan pikken. het is een feit dat het wel Marokanen of Turken waren die hier aan mijn deur kwamen eisen dat ik hun een schaap verkocht want zij hadden een schaap nodig om te slachten. heb niet gevraagd of ze nu Marokaan of Turks waren, dat laat mij op zo een moment vrij koud om eerlijk te zijn Knipoog
het waren wel Marokanen of Turken die hier in de omgeving betrapt zijn op het stelen van schapen. wederom denk ik niet dat de eigenaars van de schapen toen hebben gevraagd of het Turken of Marokanen waren Knipoog

dat het voor hun een belangrijk feest is, is fijn voor hun. maar of het nu de paus zelf is of een Marokaan, van mijn dieren blijven ze af! al was het voor de boerinnenbond die een schaap nodig hadden voor hun kerstversiering, mijn dieren zijn mijn kinderen, mijn alles en dan nog geeft het niemand het recht om levende wezens van een ander zomaar te gaan stelen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:48

ramadan begint idd 1 september, dan volgt direct daarna het suikerfeest en pas later is het offerfeest.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:41

Jahoor meneer, u moet mijn schaap kopen 6000 euro, dan doe ik er een strikkie omheen......... Lachen

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:44

Ik snap dan niet zo goed waarom ze in vredesnaam een schaap nodig hebben rondom de ramadan. En wat ik in je andere topic al zei: een echte moslim laat het wel uit zijn hoofd om andermans schaap te stelen en te slachten. Kun je niet in het turks/arabisch/marokkaans een bord ophangen met daarin een waarschuwing ofzo? Dat een échte moslim van je schapen af hoort te blijven?
Mijn eigen zus is moslim, en als die dit hoort, zegt ze ws hetzelfde..

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:49

Het is nooit helemaal zeker of de MAAND ramadan op 1 of 2 september begint. Het is een schatting. Het ligt nl aan de stand van de maan. Vaak is er onder de moslims zelf verwarring wanneer de Nieuwe maand begint.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 08:58

Kiwiko, onze schaapjes zijn absoluut niet te koop, en ik ga al helemaal niet beginnen met anderen die indruk te geven ook niet Knipoog

Kackenjill, geloof me vrij, het waren wel degelijk moslims die hier aan mijn deur kwamen eisen dat ik een van mijn schapen aan hun verkocht. het waren wel degelijk moslims die betrapt zijn door mede schapen eigenaars hier in de buurt.
die mensen die hun betrapt hebben, mijn buren die er ook al véél hebben weggestuurd omdat ze bij hun kwamen vragen van wie onze schapen zijn en ik gaan daar echt niet voor liegen, om hier dan nachten naast onze meisjes te zitten waken Knipoog ik doe dat absoluut niet voor mijn plezier, maar wel voor de veiligheid van mijn schatjes Knipoog

en ehm komaan he seg, ik ga hier écht geen bord ophangen in weet ik veel hoeveel talen dat ze met hun fikken van mjn dieren moeten ophangen. waar ben je dan mee bezig? van een ander zijn erf en zijn dieren blijf je af, dat is simpelweg de wet. wordt je betrapt, dan heb je daar de gevolgen van te dragen....

een vriendin van mij is Turkse. toen de eerste moslim hier aan mijn deur stond, heb ik haar direct gebeld met de vraag wat ik kon doen. het enige wat zij kon doen was zich excuseren in de naam van die mannen en stelde mij zelf voor om extra waakzaam te zijn. zij stonden hier toen ook tijdens de ramadan al. volgens haar kwam het doordat er een 'te kort' aan schapen was door blauwtong, dat de mensen al vroeg een schaap wilden hebben, zodat ze er zeker een hadden op de dag zelf...

nogmaals, ik wil hier geen discussie over moslims, of over al die feesten. ik ben ook geen racist dus ik zou graag hebben dat dit topic ook niet zo gaat uitdraaien. mijn excuses alsof het zou lijken dat ik nu de moslims viseer met mijn topic, das gewoon ronduit zever in pakskes. het is een feit dat moslims rond deze tijd weer op zoek gaan naar schapen en ik heb er nu eenmaal 5.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:03

was ook maar een geintje Krak Haha! Haha! Haha!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 09:04

weet ik wel Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:44

krak schreef:
Kackenjill, geloof me vrij, het waren wel degelijk moslims die hier aan mijn deur kwamen eisen dat ik een van mijn schapen aan hun verkocht. het waren wel degelijk moslims die betrapt zijn door mede schapen eigenaars hier in de buurt.

Volgens mij bedoelt jackenjill het ook niet zo. Volgens is de intentie van dit stukje meer dat een echte moslim nooit een schaap zal stelen omdat zn god dat niet wil en hij ook niet.
Degenen die dit doen, doen het meer voor het aanzien dan de buurt etc.
Dit kan dus makkelijk een marokkaan/turk geweest zijn, maar das staan dan los van het moslim-zijn.