Mij opa en oma zijn begraven...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Mij opa en oma zijn begraven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 18:23

Vandaag, 22-01-2003 hebben wij onze vader en moeder en opa en oma begraven.

De begravenis was echt prachtig. Heel erg ontroerend maar heel mooi.
We hebben op een plechtige manier afscheid genomen en dit is een begin van het verwerken van ons verdriet...

De begravenis begon om 10:20. Eerst was er een afscheidsdienst in de kerk. Mijn opa en oma waren namelijk Christelijk.
Toen wij, de familie, binnen kwamen, gingen we eerst naar de kerkzaal waar de kisten stonden. Ze stonden linksvoor in de kerk. Aan de zijkant, want mijn oma vond het verschrikkelijk ergens in het midden te staan. Dan kon ze niet wegvluchten als dat ooit nodig zou zijn. Tussen de kisten stond een tafeltje met 5 kaarsjes, de trouwbijbel en een trouwfoto. Mijn oma lag rechts en mijn opa links, net zoals ze op de trouwfoto stonden.

Daarna gingen we naar een apart kamertje waar we wat dronken en de andere mensen de gelegenheid gaven in de kerk te gaan zitten.
Toen moesten we de kerkzaal weer in. Dat vond ik echt het allerergst. Al die mensen die naar je kijken. Er waren zeker 350 mensen in de kerk aanwezig...
Mijn moeder had een bos witte bloemen met een lint met 'dag lieve papa' en mijn tante ( mijn moeders enigste zus) had een bos witte bloemen met 'dag lieve mama'. De 5 kleinkinderen, onder andere ik dus, hadden allemaal 2 witte rozen met een kaartje eraan. 1 voor mijn opa en 1 voor mij oma.

Toen kwam wat ik het meest ontroerendst vond. Mijn moeder en tante legden de bossen bloemen op de kisten en wij, de kleinkinderen, legden de rozen ook op de kisten. Toen had ik echt echt niet meer...
Daarna moesten wij de kaarsjes aansteken die op het tafeltje tussen de kisten stonden. Ik als eerste. Daarna gingen wij naar de bank toe en begon de dienst...

De dienst was erg mooi. Veel mooie liederen en de dominee sprak erg mooi. Wat ik het allermooist vond is toen de dominee begon over mijn neefje, die naast mij zat. Mijn neefje had namelijk 2 schaakstukken in de kisten laten leggen. Een koning en een koningin. Hij schaakte namelijk vaak met mijn opa. Mijn broer heeft mijn neefje schaken geleerd...
Toen moest ik echt heel erg huilen, het was zó ontroerend! Ik heb mijn neefje stevig vastgepakt en ik heb hem een hele tijd niet losgelaten...
Ik heb zelf ook iets in de kisten laten leggen. Een heel mooi gedicht...

Toen de dienst was afgelopen werden de kisten naar de begravenisauto's ( of hoe schrijf je dat?) gebracht. Heel mooi was dat. In totaal 9 mannen in mooie zwarte pakken brachten de kisten naar de auto's waarna wij volgden.
Wij reden in speciale BMW's achter de begravenisauto's aan. Het eerste stuk ging stapvoets, waarbij de begravenisondernemer voorop liep. Daarna stapte hij in de voorste auto en reden we langzaam naar de begraafplaats. Volgens mij was dat best een indrukwekkend gezicht. Ik denk niet dat het vaak voorkomt dat er 2 mensen tegelijkertijd begraven worden, laat staan een echtpaar...
Wat ik ook heel mooi vond is dat er politie naast de weg stond en salueerde.

Eenmaal aangekomen bij de begraafplaats werden de kisten naar de graven gebracht waarna wij weer volgden. Na een mooie toespraak mochten de rest van de mensen afscheid nemen van mijn opa en oma, totdat de familie achterbleef. Nadat de 2 bossen bloemen van de kisten afgehaald werden ( de rozen bleven liggen), liet de begravenisondernemer de kisten zakken en konden wij ook afscheid nemen van mijn opa en oma...

Teruggekomen bij de kerk gingen wij naar een zaaltje om alle condoleances in ontvangst te nemen. Veel mensen kende ik helaas niet, maar het was wel fijn dat zoveel mensen ( zeker 200) betrokken waren. Er waren zelfs 3 generaties burgemeesters...

Nadat iedereen weg was, hebben wij er nog wat gedronken en gegeten en na afscheid genomen te hebben van de dominee en begravenisondernemer, liepen wij terug naar het huis van mijn opa en oma. Daar zijn wij, de familie, in totaal nog maar 9 mensen, nog een paar uur gebleven. We hebben rondgekeken in het huis en we mochten ook wat kleine spulletjes uitzoeken als herinnering. Ik heb een ring, een mooi horloge, 2 beeldjes en een fotolijstje waar ik zelf in stond gekozen. In dat fotolijstje doe ik een foto van mijn opa en oma.
Misschien komt er wel meer, maar daar zijn we nog niet echt aan toe.
Deze spulletjes zijn in ieder geval al een mooie herinnering aan mij geweldige opa en oma...

Ik ben nu erg moe. Het was een erg emotionele dag, maar ik vond het afscheid nemen wel fijn. Maar 1 ding staat vast: Ik ga ze vreselijk missen...

Nog een gedicht dat ik erg toepasselijk vond ( bedankt Miran):

Do not stand at my grave and weep.
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
When you awaken in the mornings’s hush,
I am the swift uplifting rush of quiet birds in circling flight.
I am the soft star that shines at night.
Do not stand at my grave and cry.
I am not there. I did not die.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:35

Dat klinkt als een indrukwekkend en waardig afscheid Marije, precies zoals een geweldige opa en oma dat verdienen.
Ik hoop dat je er vrede mee hebt zo, en dat de pijn snel zal slijten en plaats zal maken voor prachtige herinneringen.
Ik heb aan je gedacht vandaag, en ik weet zeker dat ik niet de enige Bokker was. Ik hoop dat onze gedachten je een beetje warmte hebben gegeven.

Liefs,
Sonja

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:37

Kan me helemaal bij Sonja aansluiten. Een waardig afscheid voor twee geweldige grootouders. Marije voor jullie allemaal heel veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies. Dikke knuffel Greetje.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:45

Ontzettend veel sterkte !!
Wel fijn dat het een mooie begrafenis is geweest, en dat er zoveel mensen waren.
Het zal inderdaad niet vaak voorkomen dat er 2 mensen tegelijk begraven worden, maar toevallig heb ik het van de zomer meegemaakt. Een vriendin van mij was samen met haar vader omgekomen bij een motorongeluk.
Maar je opa en oma in 1 keer verliezen.. dat is toch haast niet te bevatten.
Nogmaals heel veel sterkte...

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:57

Wat een mooi verhaal meid! Indrukwekkend zeker, als 2 mensen tegelijk worden begraven. Mijn moeder zit ook in de begravenisonderneming enzo.. die maakt ook vaak ontroerende dingen mee als ik af en toe zo hoor.
Gecondoleerd nogmaals, en veel sterkte met het verwerken!!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:00

Het is rot, maar fijn dat het een mooi afscheid is geweest

Heel veel sterkte deze tijd

Het leven is een gebakje!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:01

fijn dat het zo'n mooie begrafenis is geweest, al maakt dat t gemis natuurlijk niet minder. Lijkt me wel fijn om te weten dat er zo veel mensen om jouw opa en oma gaven en allemaal zijn gekomen
heel veel sterkte nogmaals

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:05

Erg indrukwekkend...
Als ik het zo lees was een mooi afscheid en ik hoop dat je het een plekje kunt geven.
Ik heb bewondering voor je manier waarop je over het ongeluk en de begrafenis praat, je bent er heel bewust mee bezig en dat helpt je om het op een goede manier te verwerken. Dat speciale plekje in je hart zullen ze altijd blijven houden...
Heel veel sterkte...

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:05

Wat een mooi verhaal vooral van dat schaken met de koning en koningin !Ik krijg echt tranen in mijn ogen als ik dit lees Boos! !Je opa en oma zullen nooit weg zijn , ze zullen altijd in je hart blijven en dat kan niemand je ontnemen !
Gecondoleert voor heel de famillie en veel sterkte meid !

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 20:17

Bedankt voor jullie lieve berichtjes...

Het was echt een hele mooie begravenis. Dat vond iedereen.
En ik ben de mensen die aan me denken en hebben gedacht erg dankbaar. Dat betekent echt veel voor me...

Voor de belangstellenden, hier 2 krantenknipsels.
Dit is een memoriam voor mijn opa ( hij zat in de gemeente van Elburg) en ook een beetje voor mijn oma:
http://www.apeldoornsecourant.nl/regiop ... 0_,00.html

En dit is een bericht over de site van de brandweer met hun vreselijke woorden:
http://www.apeldoornsecourant.nl/regiop ... 9_,00.html

Allebei zijn ze geschreven door de vriend van mijn moeder.

Wat ik nog even kwijt wil is dat we een condoleance-kaart hebben geschreven van mensen die getuige van het ongeluk waren. Heel indrukwekkend...

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:38

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de reacties van de anderen, heel veel sterkte!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:44

*kippevel* Verdrietig
Wat een prachtig verhaal heb je geschreven Marije. Dit moet het meest waardevolle afscheid voor je opa en oma zijn geweest dat er bestaat.

Heel veel sterkte de komende tijd...

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:44

Klinkt als een waardig en mooi afscheid. veel sterkte nog.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:08

Hey meissie
erg veel sterkte ik weet wat je doormaakt, mijn oma is maandag gecremeerd Huilen
Maar gelukkig hebben jou opa en oma wel een mooier afscheid gehad!

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:09

Prachtig opgeschreven hoor Marije. Ik hoop dat het je goed doet om er zo open over te praten en schrijven. Veel mensen kunnen dat niet en verstikken in hun verdriet. Probeer ook nu na de begrafenis er veel over te praten. Veel sterkte !

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 11:52

Nogmaals bedankt voor jullie lieve berichtjes!

Ik ben net wakker en ik heb erg goed geslapen.
De emoties van gisteren maakten me namelijk vreselijk moe...

Ik ben ook heel erg blij met het mooie afscheid. En dat was iedereen.
Gelukkig...

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:43

Ik heb het met tranen in mijn ogen gelezen.
Het is echt een mooi en waardig afscheid geweest.

Die opmerking van de brandweer

afz: Ilindra (zit weer eens op Albert´s naam te bokken Bloos )

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:52

Tjee Marije... wat een ontroerend mooi, waardig afscheid!!
Wat een lief gebaar dat jij en je neefje iets bij je opa en oma mee in de kist hebben gegeven!
In de dagen die tussen het ongeluk en de begrafenis zaten, zal je niet echt zijn toegekomen aan je eigen verdriet, er moet immers zoveel geregeld en gedaan worden! Nu is hét moment daar geweest en dat hebben jullie echt heel mooi gedaan! Ik weet zeker dat je opa en oma erg trots op hun kinderen én kleinkinderen zullen zijn!!
Ik vind dat de topics die je hier over/voor je opa en oma geopend hebt, een heel mooi eerbetoon aan ze!!
Ik wens jou en de andere familie-keden héél véél sterkte !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:48

heel mooi meid, erg heel mooi, nog een keer gecondoleert en heel veel sterkte, en denk er maar aan, als je moet praten, heel bokt is er voor ja

heel veel sterkte

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:11

Meid, ik heb weer de tranen in m'n ogen staan! Heel fijn dat het zo'n mooi afscheid was en dat er zoveel mensen waren. Nog maar een keertje heel erg veel sterkte nog de komende tijd en zaterdag krijg jee dikke knuffel van me!!

Liefs, Renée

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:26

Je moet weten toen ik dit verhaal las een brok in mijn keel kreeg en tranen in mijn ogen ! en ik heb het nog steeds. Vreselijk gewoon voor jou en je familie ! Het is misschien raar maar het is een mooie dood ! Ze zijn samen gestorven ! Ik zou later niets liever willen Lovers
Heeel veel sterkte !
Xxx Michelle

Jewel... :+:

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:33

Wat heb je zo'n verdrietige dag ontzettend mooi beschreven Marije! Ik bedacht me dat het eigenlijk heel raar in elkaar zit: net als Sheerza zegt is het voor hen 'mooi' (een ander woord weet ik even niet) dat ze samen zijn gegaan, dus dat niet de een zonder de ander is achtergebleven. Maar voor jullie als familie is het dubbel verdrietig dat jullie hen kwijt zijn. Ik hoop dat jullie veel steun aan elkaar hebben. Het feit dat het zo'n mooie begrafenis was, helpt in ieder geval al een heel stuk mee aan de verwerking. Nogmaals heel veel sterkte meis!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:33

Wat een mooi verhaal heb je hier over geschreven, de tranen staan in mijn ogen. Fijn dat je zo mooi afscheid hebt kunnen nemen nu. Heel mooi gebaar om iets mee te geven in de kist.
Veel sterkte verder de komende tijd.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 20:22

Bedankt voor jullie lieve berichtjes...

Wij zijn ook heel blij dat we zo mooi afscheid hebben kunnen nemen. Dat is echt een grote troost voor ons.

Dat ze samen zijn is voor ons onbeschrijfelijk. We zijn zó blij dat ze samen zijn, maar voor ons is het wel moeilijk 2 mensen in 1 klap te verliezen. Maar ze hadden niet apart dood kunnen gaan. Dat zouden ze niet aankunnen, allebei niet. Ik vind het heel erg dat ze weg zijn en ik ga ze vreselijk missen, maar het is goed dat ze samen zijn...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 20:52

Lieve Marije,

Ik lees dit nu pas, met tranen in mijn ogen.
Je hebt het echt heel erg mooi beschreven, ik heb bewondering voor je! Bewaar dit zoals je op bokt hebt gezet! Print het uit ofzo, niet dat je het kwijt bent als de server of je PC crasht.
Ik vind het heel fijn voor je dat het een mooi afscheid mocht zijn. Ook heel ontroerend van die schaakstukken!
Dat van de Apeldoornse krant is een mooi stuk! en de brandweer .

Marije, nog steeds veel sterkte voor jou en je familie!

Liefs,
Petra

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Sun, colunder, daanbrego, Hanneke_68, Jny, Lijsken, MarliesSam, MeesMo, Polarize, savieralover, SemrushBot, Tatjanaa en 66 bezoekers