zucht hoe goed leren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

zucht hoe goed leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 20:53

ik heb morgen toets van tkf (trainings kundige fundering) en daarvoor moet ik allemaal dingen kennen zoals de bloedsomloop enzo, een soort van biologie is het eigenlijk, hoe kan ik dat nou het beste leren, ik heb net 3 kwartier achter elkaar geleerd en ik krijg er nu echt niks meer in, zucht hoe leren jullie altijd?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 20:57

Iedere dag een beetje. Ik begin een paar dagen (2 dagen) van te voren. En dan alles in mijn hoofd proppen en de volgende dag weer herhalen en meestal kan ik het dan wel redelijk tot goed. De laatste dag leren lukt bij mij nooit zo goed. Er blijft wel wat hangen, maar das dan ook niet veel....

Maareeh niet hierzo blijven hangen, hè! Leren!!! Tong uitsteken

Laat het je het cijfer nog weten??

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:01

Heel veel hardop leren, rijtjes stampen en samenvattingen maken en daarna nog eens een paar keer over lezen helpt bij mij altijd!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:02

Spiekbriefjes maken. Handige daarvan is nl dat je dan wel onthoud wat je erop hebt gezet en dan heb je ze niet meer nodig.
En probeer eens aan je vader of moeder uit te leggen hoe dat zit met de bloedsomloop. Af en toe in je boek kijken mag. Dan heb je er nl meer inzicht in en onthou je het beter.
Succes!

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 21:45

ja ik heb net mijn moeder even laten zien hoe goed *ahum* ik al het hart en alles kan benoemen, maar zucht, ik moet nog zoveel, dat zal wel nachtwerk worden, maar ik zal jullie de punten wel laten weten als ik ze heb, maar dat kan nog wel even duren

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:44

Ik zit precies in dezelfde situatie. Krijg ook echt niks meer in mijn hoofd. Ben vanavond gewoon gaan rijden en ga nu nog even wat doorlezen. Niet dat dat nog veel zin heeft.. Succes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:58

Probeer voor jezelf duidelijk te maken hoe het nou precies zit en wat de logica daarvan is. Ik heb de concentratie niet om uren te stampen, maar als ik voormezelf de logica van iets inzie vergeet ik het niet zo gauw meer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:04

Je kunt morgenvroeg nog wat gaan doorkijken. 's morgens vroeg leer je het beste, dus ga op tijd naar bed, en probeer er morgen ook op tijd uit te gaan.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:07

Iets zoets of chocola eten schijnt ook te helpen.....

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:18

Ik kan helemaal niet leren, ik ben supersnel afgelijd. Meestal probeer ik het gewoon te snappen, en als ik iets interessant vind lukt het meestal ook wel. Maar ik zou als ik jouw was een beetje proberen de logica ervan in te zien! Succes ermee!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:23

De beste manier van leren is ver van tevoren te beginnen. Samenvattingen maken, daar weer samenvattingen van maken. Wat Cody zei: Spiekbriefjes zijn samenvattingen, en dan blijft het allemaal veel beter hangen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:34

Misschien heb je hier nog iets aan voor de volgende keer....ik schrijf altijd alles op. Als ik het één keer heb opgeschreven dan weet ik het meestal wel in grote lijnen. Dan de avond van te voren of zelfs 's ochtends nog een keer doorlezen en klaar!
Ik maak dus ook heel veel uittrksels en schema's, als het op paier geordend is zit het ook geordend in m'n hoofd.

Succes morgen! (dit lees je vast niet meer, maar goed)

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:37

Nou ik wens je in ieder geval alvast veel succes!
Ik denk dat de tips hierboven al wel zullen helpen.

Kan je zelf helaas geen nuttige tips geven....
Ik ben 1 van die irritante mensen die iets 1 keer doorlezen en het dan leren noemen....
Als ik iets snap dan hoef ik het niet meer te leren want dan helpt mijn geheugen mij altijd voldoende.

als ik voor een toets of tentamen of iets dergelijks alle stof 1 keer had gelezen vond ik het echt geweldig van mezelf!
Dacht dan echt dat ik goed geleerd had.

Pff gelukkig voor mij ben ik overal goed doorheen gerold op deze manier.
Maar nogmaals succes!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:34

Hoofdzaken van bijzaken scheiden
met accentueerstift werken
kleine verslagjes voor jezelf maken
eventueel met rijtjes
dit leren

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 11:13

nou mijn probleem is dus dat ik geen samenvattingen kan maken, ik vergeet altijd de belangrijkste dingen Frusty maarja ik ga over een half uur met de bus naar school en dan maar hopen dat het goed gaat

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:40

kaj schreef:

Kan je zelf helaas geen nuttige tips geven....
Ik ben 1 van die irritante mensen die iets 1 keer doorlezen en het dan leren noemen....
Als ik iets snap dan hoef ik het niet meer te leren want dan helpt mijn geheugen mij altijd voldoende.

als ik voor een toets of tentamen of iets dergelijks alle stof 1 keer had gelezen vond ik het echt geweldig van mezelf!
Dacht dan echt dat ik goed geleerd had.



Dit geldt voor mij ook, heel erg handig met mijn concentratievermogen.

Alleen jammer dat ik me niet wat vaker op school vertoon Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:45

Heb ik precies hetzelfde Kaj, maar als het dan te moeilijk of te veel is en 1 keer doorlezen onvoldoende is gaat het mis, want ik kan niet geconcentreerd blijven als ik iets al een keer gelezen heb, dan vind het het niet interessant meer. Heb het VWO op m'n sloffen gehaald, maar kreeg op de uni toch probelemen.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:55

De middelbareschooltijd, wat een leven was dat! In de pauze huiswerk overschrijven van een nerd, op de dag zelf een proefwerk voorbereiden, en gewoon goede cijfers halen...
Als ik daar nu aan terugdenk baal ik dat ik niet de discipline heb geleerd. En nu zit ik op de uni en hanteer ik nog steeds die leerstrategie. Oké ik leer dan wel hoogstens een week van tevoren, maar voor een boek van 600 bladzijdes is dat gewoon te kort. En als ik nou nog met enige regelmaat naar colleges ging...Ik baal daar best van.
Wat gewoon echt goed werkt is herhaling, iets doorlezen, aanstrepen en een samenvatting schrijven. Ik heb trouwens geleerd van onze professor dat vlak voor het naar bed gaan even doorlezen heel goed is. Gewoon iets bijhouden scheelt enorm in het leerproces en hoef je voor je tentamen minder te blokken.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:57

Heb ik ook Marel, gewoon geen discipline

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:03

Klinkt erg bekend, moet nu nog gaan leren voor een (vaardigheids)tenamen van morgen...

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:04

het is volgensmij in de familie auk, ik kan ook nooit goed leren Lachen

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:20

Geen discipline dat probleem ken ik....
Ik moest voor mijn hbo-opleiding maar twee examens per vak afleggen. 1 in januari en 1 in april.
Nou je kreeg voor de meeste vakken dus twee megadikke ordners van de LOI voorgeschoteld. Dus 1 daarvan is voor examen 1 en de volgende voor examen twee.
Nu kun je natuurlijk netjes elke week de samenvattingen en de opgaven maken en doorlezen.
Of je wacht tot de kerstvakantie en je begint 1 dag voor elk vak te leren.
Je slaat gewoon wat hoofdstukken over en je besteed plusminus 30sec aan 1 pagina...

Erg dom ja Lips are sealed maar gelukkig voor mij heb ik alles op mijn slofjes gehaald!
Voor mij was bovenstaande (dus 1 dag vantevoren zoveel mogelijk proberen te lezen) echt heel erg veel!

Wat heel handig was voor mij was dat de examens in multiple choice vragen werden afgenomen.
Dan kun je dus gewoon logisch redeneren met het beetje wat je je nog herinnert van de stof.

Moet zeggen dat ik op mijn werk een stuk meer discipline heb hoor!
Leraren dachten overigens ook altijd dat ik zo iemand was die erg braaf elke dag haar huiswerk deed en netjes op tijd begon met leren.
Feit was dat ik meestal het maakwerk van iemand in de pauze gauw overschreef en leren wat is dat??

Maar ik ben wel altijd naar alle lessen gegaan en tijdens de les lette ik (meestal dan) wel goed op want dat is toch het halve werk.
Als je het principe van iets snapt dan is het ook een stuk makkelijker met leren.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:56

In kleine stukjes tegelijk. Dus een kwartier leren, dan 5 minuten ff niets doen, dan weer kwartier leren. En vragen aan jezelf stellen.

Maar ja, ik had de tv er ook altijd bij aan en zat ondertussen met mijnhuisgenoten te praten Lachen

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:58

niet leren is veel makkelijker. Want wat je geleerd hebt wordt niet gevraagd he auk :p