Zijn er onder jullie gereformeerden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18884
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:40

Zo'n ruime 22 jaar geleden hebben ze een plens water over mijn hoofd gegooid (men noemt dat dopen) in een katholieke kerk. Ik vind het helemaal prima dat mensen geloven en respecteer dat maar mij moeten ze niets gaan opleggen ik geloof niet wat dat betreft.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 21:08

Wat is dan het verschil tussen gereformeerd vrijgemaakt en synodaal? wat houdt dat vrij maken nou in want dat snap ik niet.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:17

Fitzroy schreef:
De titel dat gereformeerde 'zo streng' zouden zijn, komt vooral voort uit de stromingen 'Gereformeerd vrijgemaakt' en de 'Artikel 31' kerken, ook wel de 'zwarte kousen' kerk genoemd.
Maar het 'gewone' gereformeerde geloof valt in de Randstad best mee Knipoog
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Vrijgemaakt gereformeerd =Art 31
Zwarte kousenkerk = Gereformeerde Gemeente, met de hoedjes, rokken etc
Ik ben zelf Vrijgemaakt, ga als het even kan 2x per zondag naar de kerk, en voel me daar absoluut niet gebonden bij Lachen
Geloof is iets waar je bewust voor kiest, en wat je uit liefde en overtuiging doet. Dat maakt het al een stuk makkelijker.
Dat houdt wel in dat ik bepaalde dingen niet gauw zal doen, zeker niet als ik daardoor niet naar de kerk kan, zoals wedstrijden rijden op zondag of zo. Dat zit er voor mij niet in, en dat vind ik prima.
Het gaat meer om wat voor keuzes je maakt: bijv, als je naar de Bioscoop gaat, wat voor film kijk je? Een goede actiefilm of en film waarvan je van tevoren weet dat er veel sex, vloeken en extreem geweld inzit?
Je moet voor jezelf invulling geven aan je geloof, naar de richtlijnen die in de Bijbel gegeven zijn. Dat houdt voor mij in, dat ik bijv best op zondag ga rijden of mennen, maar wel tussen de kerkdiensten door.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:21

Katholieken hebben trouwens ook beelden en andere zaken in de kerk staan om er wat meer beeld aan te geven. Bij Protestanten is de kerk wat 'kaler'. Gevolg van de beeldenstorm gok ik?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:22

nee oorzaak voor de beeldenstorm (toch Verward )

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:24

Kayla schreef:
nee oorzaak voor de beeldenstorm (toch Verward )


Hmm kan ook natuurlijk Haha!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:24

Klopt Kayla
Gereformeerde geloven niet dat het goed is om afbeeldingen van god of anderen te aanbidden. dat worden algauw afgodsbeelden, men gelooft zo in de beelden dat men God vergeet.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:25

Maria met name

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:04

Billy schreef:
Vrijgemaakt gereformeerd =Art 31
Zwarte kousenkerk = Gereformeerde Gemeente, met de hoedjes, rokken etc


Billy, onze buren waren gereformeerd vrijgemaakt, maar dat heette toch echt de zwarte kousenkerk, want zo gingen zij ook naar de kerk. Met zwarte kousen en een hoedje!

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:59

art 31 zijn geen zwarte kousen, maar soms wel heel dicht er tegenaan.
Synodalen zijn nog weer vrijer.
De zwarte kousen zijn meer de Christelijk Gereformeerden (jaja, nog meer gereformeerden). Rok aan, hoedje op, op zondag niet sporten enz.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:12

Fitzroy, volgens mij zit je er toch gigantisch naast. Gereformeerd Vrijgemaakten behoren helemaal niet tot de 'zwarte-kousenkerk'. Ik lees wel meer hier die de plank daarover erg misslaan.

En Germie, ook de Christelijk Gereformeerden behoren daar niet toe. Ik moet wel zeggen dat dat erg regiogebonden is. In het oosten van het land zijn ze strenger dan hier in het westen.

De zwarte-kousenkerk hoort vooral bij de Gereformeerde Gemeente.

germie

Berichten: 26012
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:30

Appie, ik vind verplicht naar de kerk moeten, rok moeten dragen, zoals Christelijk gereformeerden al aardig zwarte kous worden.
Ik denk dat de term zwarte kousenkerk eerder een persoonlijke interpretatie is van streng geloof.
Wat de 1 niet streng vindt, vindt eeen ander wel streng en dus zwarte kousenkerk.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:42

germie schreef:
Appie, ik vind verplicht naar de kerk moeten, rok moeten dragen, zoals Christelijk gereformeerden al aardig zwarte kous worden.
Ik denk dat de term zwarte kousenkerk eerder een persoonlijke interpretatie is van streng geloof.
Wat de 1 niet streng vindt, vindt eeen ander wel streng en dus zwarte kousenkerk.


Daar heb je gelijk in, iederen interpreteert het weer anders. Maar er wordt vaak teveel over één kam geschoren.
Want het is helemaal niet waar dat alle Christelijk Gereformeerden bijv. een rok dragen. Kijk maar hier in het westen.
En jij maakt er een verplichting van om naar de kerk te gaan, maar voor velen is het een bewuste keuze.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:49

Ook binnen een kerkgenootschap zijn veel verschillen. Bij ons is de Ger. Gem. écht géén zwarte kousen kerk (wel hoedjes op).
Maar wat maakt dát uit; dáár gaat het uiteindelijk niet om Lachen (bij mij iig niet!)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:03

vrijgemaakt gereformeerd, gereformeerde gemeente, katholiek, protestants, etc. wat maakt het uit. het is een naam. het gaat mij er meer om hoe ze ten op zichte van mensen staan die niet tot die kring horen en in hoeverre zij een gezonde eigen mening hebben en zelf achter hun geloof en waarden staan, zonder dat een leidinggevend figuur (ouders, dominee, imam, etc.) daar regels aan geeft.

dus lezen, onderzoeken, vragen stellen. geen kuddegedrag.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:14

Helaas is religie vaak HET voorbeeld van kuddegedrag SP.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:18

inderdaad helaas en ik denk dat je daarmee jezelf en je geloof tekort doet.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:27

Voor sommige mensen is het denk ik makkelijker, prettiger en veiliger om aan te nemen wat iemand zegt en zo bij een groep te horen dan na te denken wat je zelf eigenlijk vind.
Gelovigen mogen gerust hierover met mij in discussie gaan .

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:31

SuperPepeijn schreef:
vrijgemaakt gereformeerd, gereformeerde gemeente, katholiek, protestants, etc. wat maakt het uit. het is een naam. het gaat mij er meer om hoe ze ten op zichte van mensen staan die niet tot die kring horen en in hoeverre zij een gezonde eigen mening hebben en zelf achter hun geloof en waarden staan, zonder dat een leidinggevend figuur (ouders, dominee, imam, etc.) daar regels aan geeft.

dus lezen, onderzoeken, vragen stellen. geen kuddegedrag.


Amen! Haha! Dat was een goede preek *LOL*
echt helemaal mee eens. Je ziet echt té vaak mensen die niet zelf de keuze gemaakt hebben maar 'gewoon' Verward meelopen Lips are sealed

Waarom ik me dan bij een kerkgenootschap aangesloten heb; Ik wil wel graag contact hebben met medechristenen, dan is het fijn om ergens 'bij te horen' maar het blijft een keuze van mij!
Net als hier eigenlijk; waarom zit ik op bokt, omdat ik graag contact heb met medepaardenliefhebbers.

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:25

Appie schreef:
Fitzroy, volgens mij zit je er toch gigantisch naast. Gereformeerd Vrijgemaakten behoren helemaal niet tot de 'zwarte-kousenkerk'. Ik lees wel meer hier die de plank daarover erg misslaan.



Ik denk dat dit idd regiogebonden is. Gereformeerd vrijgemaakt heette
echt zwarte kousen omdat ze zich ook zo kleden Haha! met hoedje erop aan toe.
Zo noemden mijn buurmeisjes zichzelf ook met enige zelfspot:"wij zijn van de zwarte kousenkerk".


SP, ik vind dat je gelijk hebt. Iedereen mag geloven wat hij wil, maar laat hij een ander niet be/veroordelen om diens geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:35

...of, om het niet gelovig zijn. Zoals ik. Voor zover ik weet en heb kunnen nagaan is er geen god.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:52

Ik respecteer ieders mening, maar soms word ik toch wel een beetje. om het netjes uit te drukken, tureluurs van al die streng gelovigen hier in Veenendaal. Ik woon hier niet omdat je hier toevallig tientallen kerken hebt en iedereen mag doen waar hij/zij zin in heeft, maar ze moeten mij er niet ongewild bij betrekken.
Als ik soms 'jeetje' zeg (wat ik echt een suuuuupernetjes woord vind, dan let ik echt op mijn taalgebruik) dan word ik er soms door zomaar iemand op aangesproken dat dat een godslasterend woord is... Kan ik toch niet weten? En bovendien, zo'n woord is nu al zo ingeburgerd dat ik het bijna niet uit mijn vocabulair kan gooien. Ik schreeuw niet zo snel "J*z*s!" ofzo, dus ik pas me al aan, maar ik vind dat iedereen elkaar toch moet respecteren.
Ik ben één keer naar een kerk in Veenendaal geweest, een Hervormde kerk. Ik moest vroeger van mijn ouders ook vaak mee naar de Hervormde kerk, dus ik verwachtte dat de dienst ongeveer hetzelfde zou zijn, maar het tegendeel bleek waar. In Brabant waren ze allemaal niet zo euforisch. Het geloof is daar minder strikt, tenminste, natuurlijk als het op het protestants christelijk geloof aan komt. In Brabant is het meerendeen katholiek.
In Veenendaal staan ontzettend veel kerken en eentje daarvan is katholiek. Dat is toch wel een ontzettend groot verschil.
Nog een hele genante gebeurtenis van mezelf: Toen ik in Veenendaal kwam wonen wist ik eigenlijk niets van de plaats af. Voor mijn studie (journalistiek) was ik net een week voordat ik in Veenendaal kwam wonen naar het huwelijk van Maxima en Willem-Alexander geweest. Toen ik voor een van de eerste dagen in Veenendaal was en op zondag naar het centrum ging (ik weet niet eens meer waarvoor, maar de winkels waren wel dicht, hoor Lachen ) toen zag ik een enorme groep mensen lopen. De mannen in zwarte pakken, de vrouwen in nette rokken en hoedjes. Ik zeg dus (heeel dom, stom en naief, weet ik achteraf) tegen mijn vriend: "Hè hoe kan dat nou? Het lijkt wel de koninklijke familie!" Mijn vriend moest lachen en fluisterde: "Okay, DAT zijn dus gereformeerden". Ikke rood. Oeps.. Scheve mond (Echt weer een actie voor mij)

Ik heb trouwens ook een keer een stuk moeten schrijven over een voorstel tot een vloekverbod hier in de regio. Ik zal het eens opzoeken en als ik het gevonden heb, kan ik het hier wel even plaatsen. Misschien wel interessant voor jullie om te lezen hoe de manier van denken toch verschilt tussen verschillende plaatsen en regio's in Nederland..

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:05

Lovely schreef:
...of, om het niet gelovig zijn. Zoals ik. Voor zover ik weet en heb kunnen nagaan is er geen god.


ik geloof wel in God, maar niet in een grijs mannetje met een baard die op een wolk zit.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:10

Gevonden!



Door Gera Hoving
EDE – De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) heeft gisteravond tijdens een gemeenteraadsvergadering in Ede duidelijk gemaakt dat zij een vloekverbod in wil voeren. Volgens N. van der Poel, gemeenteraadslid van de SGP, wordt “de naam van God of Jezus Christus te vaak misbruikt.”

De gereformeerde partij is van mening dat mensen op de vingers getikt moeten worden wanneer ze vloeken. “Zeker in het kader van normen en waarden is het belangrijk om ook op taalgebruik te letten”, meent Van der Poel. Hij kwam samen met zijn collega Kisteman op het idee te pleiten voor een vloekverbod.

Voor de jaren tachtig was er jarenlang een vloekverbod in de Gelderse stad Ede. Totdat in de tachtiger jaren de tekst in de algemene plaatselijk verordening (APV) en de Grondwet veranderd moest worden. Vrije meningsuiting werd opgenomen in artikel zeven en vloeken werd toegestaan.

Niet alleen op de vloekwoorden met de naam van God moet een verbod gelegd worden volgens de SGP. Ook zogenaamde bastaardvloeken als ‘jeetje’ worden niet getolereerd. “Een vloek zet aan of geeft aanleiding tot wanorde. Door het uitspreken van een vloek kan je mensen enorm kwetsen”, geeft Van der Poel als aanleiding voor zijn idee van een vloekverbod. “Er treedt de laatste tijd een taalverruwing op en wij moeten daar tegen optreden.”

Wanneer het vloekverbod opgenomen wordt in de APV, moeten stadswachten de inwoners van Ede controleren op hun verbale gedrag. Wanneer een stadswacht hoort dat een persoon vloekt, kan hij alleen normerend optreden vanuit een gezagsoogpunt. “Je kunt mensen niet beboeten, omdat ze een woord uitspreken dat niet gedogen wordt”, denkt Van der Poel. “Mensen moeten er wel op aangesproken worden en het moet duidelijk gemaakt worden dat vloeken écht niet kan.”

De Bond tegen Vloeken staat volledig achter het standpunt van de SGP. “Wordt het vloekverbod niet opgenomen in de APV, dan is in ieder geval het gesprek op gang gekomen. Ook publicatie van de meningen van de SGP over vloeken, kunnen mensen al aan het denken brengen”, vindt T. Bunt van afdeling publiciteit en voorlichting van de Bond.

Bunt vindt dat bepaalde vloeken of ‘verwensingen’ ook niet geduld mogen worden wanneer de vrijheid van meningsuiting van toepassing is. “Je kunt makkelijk zeggen ‘het is een vrije samenleving’, maar de vrijheid van een ooievaar is de dood van alle kikkers.” De Bond tegen Vloeken geeft verschillende alternatieven voor de ingeburgerde stopwoorden. “Zeg bijvoorbeeld eens ‘blokkendoos’, ‘brute bambix’, ‘pot pindakaas’ of ‘jus de pommes’ wanneer je boos bent en je wilt uiten!”

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:13

Tja ook ik weet er alles van, Oene is echt opgedeeld in twee. Zij en Wij. Het is ook behoorlijk heftig. Je juffrouw op de school met de bijbel mag geen broek aan en sinterrklaas doen ze niet aan want dat is een schij-heilige!!.

Het waardeloze is is dat op het moment dat je je niet aan hun regels houdt (was buiten op zondag) dat je direct uitgekotst wordt!!