Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:05

Dat vraag ik me de laatste tijd af. Zóveel mensen op Bokt die een DSLR kopen, leuk foto's gaan maken, een site aanmaken en fotoshoots aanbieden. Eerlijk gezegt laat de kwaliteit en originaliteit in veel gevallen te wensen over. Ik kom maar zelden foto's tegen waarbij ik een 'wauwgevoel' krijg, zo ook op UK. Ze zitten er wel tussen hoor, dat zeer zeker. Maar dat is echt een heel klein gedeelte.

Fotografie is niet iets wat je 'even' doet. Fotografie is niet alleen een briljante camera in je handen hebben en op een knopje kunnen drukken. Voor fotografie heb je gevoel nodig, inzicht, en heel veel gedult. En eventueel de nodige cursussen. Het is een vorm van kunst.

Is dit nou iets wat ik alleen op Bokt tegenkom, of gaat dit 'makkelijk over fotografie denken' de hele wereld over? Wat me wel opvalt is dat je tegenwoordig overal 'gewone doorsnee' mensen met een gezinnetje met DSLR's ziet lopen, vooral in dierentuinen. Die dingen worden ook steeds betaalbaarder en veel simpeler met automatische standen en lifeview zodat de doorsnee mens die geen verstand heeft van fotografie ermee kan aanklooien. Ik vind dat gewoon zo zonde.

Ben wel eens benieuwd naar meningen van anderen hierover. Lachen

Anoniem

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:08

Veel mensen vinden fotograferen leuk Lachen En wat maakt het uit? Waarom zouden ze dat niet moeten doen? Want niet iedereen wil slechte foto's van de dierentuin, en daarom hebben ze misschien wel een spiegelreflex zeg maar *LOL* Of moet je al topfotograaf ervoor zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:09

Ieder zijn hobby toch? Ik kan me er iig niet zo druk over maken..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:13

Volgens mij gaat 'dat makkelijk denken' over fotografie gewoon de hele wereld over.
Het is tegenwoordig voor veel mensen weggelegt om even een DSLR te kopen omdat er aardig met de prijzen gestunt word.
Bijna overal waar je kijkt zie je wel mensen met een grote en uitgebreide camera rondlopen.

Edit: Dit zeg je zelf eigenlijk ook al.. Had iets beter moeten lezen..

--

Ikzelf fotografeer ook, heb geen site (mijn werk is overigends wel te bezichtigen als ik daar vraag naar krijg), geen 100 UK topics en ook geen advertenties op sites om klanten te lokken. En toch heb ik zat opdrachtgevers.. Lachen

Maak me er verder niet al te druk over.. De goeie overleven echt wel bij de slechte.. Knipoog
En wat gezinnen betreft, of gewoon mensen met een dure camera, laat ze toch lekker.. Ik kan me daar echt niet druk om maken, want zij willen net als wij ook mooie plaatjes.. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 12-07-08 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:15

ik vind het zelf leuk om te fotograveren, en daar tips over te krijgen, ik heb geen hele dure camera, dat hoeft van mij ook niet. moet je dan een prof zijn om met een duurdere camera te lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:17

Sita_ schreef:
Volgens mij gaat 'dat makkelijk denken' over fotografie gewoon de hele wereld over.
Het is tegenwoordig voor veel mensen weggelegt om even een DSLR te kopen omdat er aardig met de prijzen gestunt word.
Bijna overal waar je kijkt zie je wel mensen met een grote en uitgebreide camera rondlopen.

Ikzelf fotografeer ook, heb geen site (mijn werk is overigends wel te bezichtigen als ik daar vraag naar krijg), geen 100 UK topics en ook geen advertenties op sites om klanten te lokken. En toch heb ik zat opdrachtgevers.. Lachen

Maak me er verder niet al te druk over.. De goeie overleven echt wel bij de slechte.. Knipoog

Laatste is zeker waar, dat weet ik ook. Maar wat ik jammer vind is dat het hele 'fotografie' toch als iets simpelers wordt gezien 'wat iedereen wel kan'. IMO dan. Maar denk dat jij wel een klein beetje snapt wat bedoel of niet?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:19

Ik snap zeker wat je bedoelt.. Ja
Heb nog even een kleine aanpassing aan mijn post gemaakt.. Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:19

Ik kom het op vrij veel plekken in de dierenwereld tegen hoor. Lachen Sowieso ken ik veel mensen die erg druk in de weer zijn met hun camera. En ach, dat niet iedereen even goed is... Dat heb je IRL ook.

Ik vind het geen slechte ontwikkeling. T houdt mensen van de straat nietwaar? Lachen
En tuurlijk wordt het niet onderschat. Juist niet door die mensen die een dure camera kopen. Want dat zijn ook degenen die hard op hun bek gaan als ze mooie foto's moeten maken. Hoe vaak zie je niet topics met: tja, ik kan nog niet zo goed omgaan met die nieuwe camera.

Het kaf scheidt zich echt wel van het koren. Juist daar zijn die websites zo fijn voor. Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:24

Ikzelf ben aan het sparen voor een goede camera....waarom?Om voor mezelf mooie foto's in een album te hebben.
Ik zag in parijs ook genoeg mensen een flinke camera om de nek hebben, en daar werden echt typische vakantiekiekjes mee geschoten.
Maar met een goede camera voelt iemand zich al snel een 'echte' fotograaf denk ik Lachen

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:29

Wel typisch dat je net zelf ook een DSRL hebt gekocht en ook topics hebt geopend met naar mijns inziens ook geen prachtige fotografieplaatjes Knipoog je hebt wel een beetje gelijk natuurlijk, niet iedereen heeft talent, en mensen bieden al snel fotoshoots aan. Maar laat die mensen lekker doen wat ze leuk vinden! Lachen

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:30

Ik vind jou verhaal lichtelijk overdreven.

Jij vind blijkbaar dat alleen de mensen die écht gevoel hebben en écht goede foto's kunnen maken recht hebben om een duur fototoestel te kopen?
Lekker boeiend, waar maak je je druk om? Als mensen het leuk vinden om foto's te maken, en het geld ervoor over hebben om een dure camera te maken.. waarom zou dat niet mogen?

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:30

Een goede camera is echter niet alles Lachen Meestal worden ze in pakket gekocht met een standaard lensje dat niet superveel voorstelt. Natuurlijk wel voor de mensen die ook gewoon standaard kiekjes willen nemen op de automatische stand, maar dat vind ik persoonlijk zonde van het geld Lachen

Ik heb ook een DSLR-camera, ondertussen al 3 lenzen bij elkaar gespaard, en er staan er nog zeker 2 op de lijst. Het is vooral veel oefenen, licht, sluitertijd en diafragma begrijpen en dan kan je ergens komen.
Voor paardenfotografie heb ik overigens de cursus gevolgd van Hyppo-focus, en da's een zeer intressante cursus met bruikbare tips! Maar betalende shoots doe ik nog steeds niet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:33

ik heb zelf ook 2 paar foto's camera 1 klein dingetjes maar die slurpt batterije en is vreselijk langzaam...
en ik heb een grotere versie..waarbij is hele mooie sport foto's kan maken...
ben gek op fotografie en doe ook vaak mee aan cursussen,...zo leer ik toch meer over fotografie en hoe ermee om te gaan..
ik vind het gewoon super om mooie plaatjes te maken van mensen met hun dieren ..
en om zelf mooie foto's te hebben
hier mijn eerste uk topic.. heb zelf nog nooit wat geplaatst op uk van de week was de eerste keer

[BB-ITP] dagje artis met mijn digi...mooie foto's

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:36

Tja, ik vind het ook ontzettend leuk om te doen, maar ik kan zo'n dure camera niet betalen. Ik vind wel dat mensen gewoon lekker bezig mogen zijn met foto's maken.

Dit kun je toch doortrekken naar de paarden. Mensen die misschien nog B rijden en dan wel een Z paard kopen. Niets mis mee toch? Sommige mensen die gaan met grote stappen vooruit en zitten ook zo in het Z en sommige mensen blijven voor altijd in de L2 hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:39

Gerbenfroh schreef:
Wel typisch dat je net zelf ook een DSRL hebt gekocht en ook topics hebt geopend met naar mijns inziens ook geen prachtige fotografieplaatjes Knipoog je hebt wel een beetje gelijk natuurlijk, niet iedereen heeft talent, en mensen bieden al snel fotoshoots aan. Maar laat die mensen lekker doen wat ze leuk vinden! Lachen

Spreek je jezelf een beetje tegen. Als ik nu al prachtige fotografieplaatjes kon schieten met die camera 1 week in huis was het idd erg makkelijk. Knipoog En zie je mij ergens shoots aanbieden?

Zie veel mensen op mij reageren met: Mogen mensen dan geen lol hebben in fotografie en mogen mensen geen dure camera kopen? Ik heb nergens gezegt dat dat niet 'mag'. Ik vind het jammer dat er zo makkelijk over wordt gedacht door vele, en vroeg om meningen van anderen. Lachen

_Madelon

Ik ben ook best veel met fotografie bezig, maar doe het echt voor de lol, er vragen geregeld mensen of ik foto's wil maken, maar geef ze dan ook gewoon aan hen, vind mijn foto's niet goed genoeg om er geld ed voor te vragen. Willen ze alle foto's op ware grote, dan geven ze me maar een cd en dan brand ik ze.

Doe het echt puur voor de lol.

Maar ben het idd wel met je eens dat steeds meer mensen zich als fotograaf aanbieden en als ik dan de foto's zie dat ik denk, hmm.. dit kan veel beter.

Debb

bizzybijtje schreef:
Veel mensen vinden fotograferen leuk Lachen En wat maakt het uit? Waarom zouden ze dat niet moeten doen? Want niet iedereen wil slechte foto's van de dierentuin, en daarom hebben ze misschien wel een spiegelreflex zeg maar *LOL* Of moet je al topfotograaf ervoor zijn?

Hier ben ik het mee eens, alhoewel je natuurlijk niet om mooie foto's te maken persee een spiegelreflex hoeft te kopen, dat lukt ook met een andere digitale camera.

De digitale spiegelreflex word steeds bekender, dus dan is het ook niet zo vreemd dat er steeds meer mensen intresse in krijgen. Laat die mensen dan toch lekker aan de slag gaan met zo'n camera, daar kan ik me echt niet druk op maken hoor.

Als je fotograferen leuk vind en daar graag je hobby van wilt maken, dan is het toch logisch dat je onderaan begint. Dus mensen die een topic op UK openen willen graag tips, ookal is de foto niet 100% geweldig, waar jij dus niet het 'wauw' gevoel bij kan krijgen, maar misschien wel tips kan geven hoe het beter kan zodat je wel het 'wauw' gevoel krijgt.

En hoe weet jij trouwens dat er van die 'doorsnee mensen' zijn met een dikke spiegelreflex die hem alleen maar gebruiken om leuke vakantie plaatjes te schieten? Misschien zijn die mensen in het dagelijks leven ook wel heel druk bezig met fotograferen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:43

Debb schreef:
Als je fotograferen leuk vind en daar graag je hobby van wilt maken, dan is het toch logisch dat je onderaan begint. Dus mensen die een topic op UK openen willen graag tips, ookal is de foto niet 100% geweldig, waar jij dus niet het 'wauw' gevoel bij kan krijgen, maar misschien wel tips kan geven hoe het beter kan zodat je wel het 'wauw' gevoel krijgt.

En hoe weet jij trouwens dat er van die 'doorsnee mensen' zijn met een dikke spiegelreflex die hem alleen maar gebruiken om leuke vakantie plaatjes te schieten? Misschien zijn die mensen in het dagelijks leven ook wel heel druk bezig met fotograferen?

Over die vakantieplaatjes had ik niks gezegt, dat was iemand anders.

Over dat 'wauwgevoel' doelde ik vooral op de mensen die zich bestempelen als fotograaf en shoots aanbieden. Al kwam dat niet echt duidelijk naar voren in m'n OP zie ik nu.

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:47

Sorry, het waren geen vakatie plaatjes maar mensen die in een dierentuin foto's schieten, dit stukje bedoelde ik Lachen

Juul schreef:
Wat me wel opvalt is dat je tegenwoordig overal 'gewone doorsnee' mensen met een gezinnetje met DSLR's ziet lopen, vooral in dierentuinen. Die dingen worden ook steeds betaalbaarder en veel simpeler met automatische standen en lifeview zodat de doorsnee mens die geen verstand heeft van fotografie ermee kan aanklooien. Ik vind dat gewoon zo zonde.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:49

Daarom zit ik te twijfelen of ik later een fotografie opleiding wil doen. Ik wil dat heel graag, maar ik denk ook, iedereen doet dat tegenwoordig is het dan wel slim om mijn beroep er van te maken??
No Cheer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:51

Ja, maar dat is toch ook zo Deb?! Clown

@ Cyn_: Fotografie-opleidingen heb je niet zoveel aan als je fotograaf wil worden. En ze zijn ontzettend duur. Uiteindelijk kom je de fotografiewereld binnen door naamsbekendheid en origineel en goed werk. Naar een diploma kijken ze bijna nooit. Lachen

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:51

Het valt mij inderdaad ook op, ook van mensen waarvan ik denk; 'nou, dat soort foto's kan ik zelf ook nog wel maken.' (wil hier trouwens niemand mee beledigen, maar is gewoon hoe ik erover denk.)

Mijn broer heeft laatst een DSLR camera gekocht, hartstikke leuk ding maakt mooie foto's maar daar blijft het dan ook bij. Ik zal er niet aan denken om foto's aan te bieden voor anderen (daarbij komt nog dat het niet mijn camera is). Ik vind fotograferen leuk, als hobby en daar blijft het bij.

Maar goed, als mensen dat willen dan moeten ze dat toch lekker zelf weten?
Wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet zou mogen.

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:54

Juul schreef:
Ja, maar dat is toch ook zo Deb?! Clown

Ja tuurlijk, ik zie ze ook lopen hoor daar heb je gelijk in. Maar wie weet doen die mensen thuis ook erg veel met hun camera. Lachen

Ik ben het wel met je eens dat er vaak te makkelijk over gedacht word, zoals Claudia zegt, mensen denken vaak 'dat doe ik wel even' maar nogmaals ik vind dat mensen zich gewoon met hun hobby bezig kunnen houden, de één doet dat anders (en professioneler) dan de ander.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:56

Juul schreef:
@ Cyn_: Fotografie-opleidingen heb je niet zoveel aan als je fotograaf wil worden. En ze zijn ontzettend duur. Uiteindelijk kom je de fotografiewereld binnen door naamsbekendheid en origineel en goed werk. Naar een diploma kijken ze bijna nooit. Lachen

Ja, maar het lijkt me wel logies dat je er een opleiding voor volgt en daarna pas echt aan het werk gaat, op een opleiding leer je denk ik wel meer dan een paar curusen...

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:57

Juul schreef:
Ik kom maar zelden foto's tegen waarbij ik een 'wauwgevoel' krijg, zo ook op UK. Ze zitten er wel tussen hoor, dat zeer zeker. Maar dat is echt een heel klein gedeelte.

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.
De meeste mensen op UK zijn ook net begonnen net als jij.