1000 kraanvogels voor Dorine

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:48

Oh my God.... Bloos

Laui had me dus al gewaarschuwd via pb dat ik 'ze allemaal moest bewaren en dat het nog leuk kon worden'.
Ik wist nog niet wat ze bedoelde (dit topic was er nog niet), maar uh... oeps...
Ben er helemaal ondersteboven van!

Ik vind het ontzettend lief van jullie! Lovers
Schijnbaar is de mythe van de kraanvogel nu al zijn werk aan het doen, want ik kom net terug van het ziekenhuis en de arts had goede hoop wat betreft de werking van de nieuwe chemokuren.

Zucht.
Wat ik zonder Bokt zou moeten? Geen idee. Haha!

Als je bedenkt dat mijn billen en achterkant van mijn bovenbenen erg pijn doen, vooral als ik lang zit/lig...
Dit dankzij mijn verzwakte lichaam en verzwakte bloed, spieren, gewrichten en botten... Verdrietig

Dat ik ondanks de pijn TOCH elke dag zit te Bokken, meerdere malen zelfs, terwijl die bureaustoel niet ideaal is...
Zou ik van jullie genieten denk je? }>

Zou ik me interesseren voor jullie verhalen, zou ik leren van jullie ervaringen, zou ik lachen om jullie grappen en praatjes, wat denk je?
Zou ik mijn emoties kwijt kunnen, zou ik dankbaar zijn voor jullie lieve aandacht en medeleven elke keer weer?

Wat denk je:
zou ik houden van jullie op dit moment?

Over mijn toetsenbord gebogen
even wat vocht in mijn ogen
de pijn door het zitten op de stoel
maar alleen liefde
dat ik nu voel... Lovers

Thanks guys!
Chemo's: here I come! Party!! Party!! Party!!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:08

Dorine schreef:
Thanks guys!
Chemo's: here I come! Party!! Party!! Party!!


Jaaa.. Precies! Ik vind het knap dat je zoveel kracht hebt, en dat zullen wij nog wel met onze kraanvogeltjes versterken!

( Hoewel ik het somber inzie voor mijn 1e kraanvogeltje, die ik eigenlijk geen eens kraanvogel mag noemen Bloos. Dus dat is het voordeel van opletten op de basisschool knutsel lessen? )

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:21

Ik vind het een heel mooi gebaar !! Ik ga van het weekend even bij mijn moeder oefenen want daar liggen een aantal boeken over origami;
Mijn kraanvogel komt er zeker aan !!

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:27

ik heb al 1 proef kraanvogel gedraait uuh gemaakt Knipoog
ik zal morgen eens kijken of ik er een van een theezakje kan freubelen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:28

Van mij komen er ook kraanvogels naar je toe Dorine! Super idee Lau!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:36

Nou eens even kijken, lijkt hij een beetje?

Afbeelding

Ik doe hem morgen gelijk op de post.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:58

Ik doe zeker ook mee. Ik kan wel wat ontspanning gebruiken tussen het blokken door en voor Dorine wissel ik dan met veel liefde enkele boktminuten in voor enkele kraanvogelvouwminuten.
Angelke, ik zal morgen eens op het postkantoor gaan informeren. Idd een gewone postzegel onder de 20g, maar de maximumdikte is 3mm en ik denk dat zo'n gevouwen vogeltje+envelop wel net iets dikker gaat zijn. In de goeie ouwe Belgische Frank was het dan 32 BEF ipv 17 BEF.
Ik denk dat ik gewoon een hele lading ga vouwen en dan een massa ineens in een evelop steken. Beetje duurdere postzegel er op en hoppa, richting Dorine...

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:08

Mijn eerste kraanvogeltje zit ook al klaar om naar Zevenaar te vliegen! Wat een geweldig gebaar. En voor de beginners (net als ik): een theezakje is wel erg klein om mee te beginnen, een groter stuk papier gaat een stuk makkelijker!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:17

de foto's van stap negen zijn niet te zien en daar loopt het dan ook mis :s
ik blijf proberen, maar zonder foto kan ik er niet aan uit

(na de examens ga ik aan één van onze chinese studenten vragen of ie me niet kan helpen. ik heb van hem ooit een zwaan in origami gekregen toen ik verkouden was. maar hij zal het nu wel te druk hebben met blokken, jammer genoeg :s)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:43

Ik kan ze al vouwen, zal snel aan de gang gaan! Theezakjes lijken me overigens wel ellendig klein om die dingen te vouwen (wij deden het altijd met de bonnetjes van de afhaalchinees, waarop je nummer stond.. Nummer onthouden en tijden het wachten vogeltje vouwen...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 01:10

Laui!, je mag 't me zondag leren Tong uitsteken

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 01:15

Oh oh, ik hoor studieontwijkende activiteiten! Haha! Maar, het is een erg goed idee en gelukkig heb je ook pauze nodig tijdens het leren. Vroeger vouwde ik enorm veel van die vogels, heb nooit van dit gebruik gehoord, anders had ik al eens gebruik van gemaakt. Maar, ik ga dus ook aan de slag.
Laui! super actie!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 01:27

Na de reactie van Dorine vind ik toch eigenlijk dat ik ook wel een poging moet gaan wagen maar dat zal niet gaan meevallen vrees ik Scheve mond

Ik moest wel lachen om de hond van Runningkawa maar de hoeveelheid gevouwen kraanvogels telde toch en niet de hoeveelheid in bezit zijnde kraanvogels. Daar even van uitgaande telt de opgegeten kraanvogel ook mee Knipoog

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 01:45

Er liggen nu 5 "open" theezakjes op het aanrecht, maar nog geen één vogeltje op m´n tafel Clown ! Pfff... het is wel een gemier hoor, met zo´n theezakje Tong uitsteken ! Maar.... ik blijf gewoon stug doorgaan en ik beloof jullie, Dorine krijgt ook binnenkort post van mij Knipoog !

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48416
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:23

ik ga de hele dag op mijn werk (!) zitten oefenen...
uiteraard krijgt Dorine van mij ook een kraanvogeltje...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 11:10

Nou, ik heb even het Origami-boek gescand (daar staan toch een boel leuke plaatjes in, gewéldig, ik zal ze jullie besparen hoor!)
Dus hier nu de Origami-uitleg, het spijt mij van de slechte kwaliteit, het was eén ramp (ding & adobe deden niet bepaald wat ik wilde!)
1 Afbeelding
2 Afbeelding
3 Afbeelding

Bij 1 staat in mijn boek: (één plaatje vertegenwoordigd 1 stap, plaatjes gaan logischerwijs van boven naar beneden, kan zijn dat de pijltjes niet helemaal duidelijk zijn... Verdrietig )
1) We leggen het papier met de gekleurde kant boven en maken over de diagonaal een vouwlijn. Dit is een dalvouw. Daarna het papier weer openmaken.
2) Nu over de andere diagonaal een dalvouw maken, daarna het papier weer openen een omdraaien op de witte kant (ze bedoelen witte kant naar boven)
3)Het papier dubbel vouwen langs de rechte zijden en weer open maken
4)De andere rechte zijden op elkaar en ook weer open leggen
5)We hebben nu twee gekruiste bergvouwen over de diagonalen en twee gekruiste dalvouwen op de rechte kanten.
6) Als we links en rechts de punten vastpakken in de bergvouwen en deze naar de onderpunt vouwen, dan gaat de bovenpunt a.h.w. vanzelf mee en zo vormen we ons dubbel vierkant. (anders gezegd, als je alle hoekpunten op elkaar legt en je hebt netjes en duidelijk gevouwen moet er als het goed is een dubbel vierkant ontstaan)
7) dit is dus de eerste grondvorm en oa basis voor de vogelbasis, kikkerbasis e.a.

Bij 2: Hier vorm je d.m.v. een bloembladvouw aan beide kanten de vogelbasis
1) begin met de eerste grondvorm of dubbel vierkant (hierboven). Maak voorvouwen volgens de aangegeven dalvouwlijnen.
2) De bovenste laag aan de punt helemaal omhoog vouwen. Als we dit doen gaan de zijkanten van het papier mee. We vouwen deze zijkanten plat langs de eerder gemaakte voorvouw in 1...
3) zoals hier is te zien
4) Dit is de eerste bloembladvouw (herhalen aan de achterkant en je hebt de vogelbasis)
Het kan zijn dat hier de pijltjes en stippellijntjes (daarlangs komt de vouw) een beetje zijn weggevallen.... (scanner is ook een beroep apart)

Bij 3:
1) We beginnen met de vogelbasis (hierboven). De losse punten onderaan. We vouwen voor en achter en links en rechts de zijden naar het midden.
2) Voorvouwen volgens de aangegeven lijnen.
3) een tegenvouw naar binnen voor hals en staart...
4) ... op deze manier.
5) We maken weer een egenvouw naar binnen voor de kop en...
6) vouwen de vleugels naar beneden. We kunnen door het gaatje onderin ook wat lucht blazen zodat het lijf voller wordt (dit werkt overigens meestal niet, iig niet bij mij)

Er staat ook nog een mooi stukkie over de traditie in:
Wie ziek is en 1000 kraanvogels vouwt is weer beter, zo zegt men in Japan. Het verhaal werd beroemd door Sadako Suzaki. Zij overleefde de aanslag met de atoombom op Hirosjima, maar later ontdekte men dat zij de ongeneeslijke stralingsziekte had opgelopen. Sadako wilde echter niet sterven en ging 1000 kraanvogels vouwen. Helaas haalde zij de 1000 niet en stierf, hoewel zij toen het grootste deel klaar had. Haar vrienden besloten uiteindelijk de vogels te verkopen voor de Hirosjima slachtoffer. Vanaf dat moment gold de kraanvogel ook als symbool voor de vrede.

En nog op i-net gevonden: Fans van David Beckham hebben toen hij geblesseerd was 6000 (!) kraanvogels gevouwen....

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:24

Wat een lief gebaar. Ik zal kijken of het me lukt.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:26

Er gaat bij mij ergens iets fout. Op het moment van de pootjes. als ik die heb gevouwen krijg ik niet het beeld wat plaatje 5 nu geeft. De vleugels zien er anders uit. Maar hij is toch wel goed zo?
Laatst bijgewerkt door Tigger op 17-01-03 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:47

Ik dacht dat ik nooit zoiets zou kunnen.
Maar het is me in 1 keer gelukt !!! Haha!. Niet met een theezakje, maar met een wat groter blaadje. Als ik het wat beter kan, zal ik het met een theezakje proberen Lachen.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:31

Ik ga het ook proberen...ik kan wel hoedjes vouwen dus doet moet ook wel lukken Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 14:07

Heb je n foto Tigger? 't Kan nl zijn dat je de vleugels smal hebt gemaakt ipv de pootjes (de bovenste lange zijden tegen het midden gevouwd ipv de onderste). Dan krijg je een vrachtvliegtuig (ik vond m zo kunstig), maar dat vliegt ook, dus zoveel scheelt het niet Knipoog

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:10

die van mij lijken op dino's Schijnheilig , maargoed.
ik blijf het proberen tot ze er fatsoenlijk uitzien

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:14

De mijne is niet helemala goed...alle vleugels en ts staartje enz kloppen alleen aan de bovenkant klopt het lijf niet :S

ik heb zegmaar dit
Afbeelding

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:18

en bij mij zijn de vleugeltjes het koppie en staart en andersom Verward
vouw ik dan iets verkeerd ??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:26

Ik heb er 2 gemaakt en mijn kamergenoot (mannelijke collega) wil 't ook leren Haha!