muizen doodmaken om aan de fret te geven...?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

muizen doodmaken om aan de fret te geven...?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 12:27

Ik zit er al een hele tijd over te denken om mijn fret gewoon vlees te geven in plaats van brokjes.
Ik gaf eerst naast de brokjes diepvrieskuikens,die ik gewoon zo in de dierenwinkel kocht,maar die at ze maar half op.zodat ik na een tijdje de resten uit het hok kon vissen.
Nou zit ik al een tijdje aan muizen te denken,misschien lust ze die wel.
Maar ja,dan zal ik ze zelf dood moeten maken,
en ik ben echt een dierenliefhebber,op mijn kamer heb ik ook tamme muizen.
Ik denk er over om een muis te kopen,en aan de fret te geven,en als die ze opeet,kan ik zelf muizen fokken.
Maar hoe moet ik zo'n beestje nou snel dood maken,zonder dat ie pijn heeft ofzo.Levend geven zou ook kunnen,maar dan is het ook maar de vraag of hij meteen dood is.
Ik vind dat gewoon moeilijk omdat ik zelf ook zoveel dieren heb,om ze zelf dood te maken,maar aan de andere kant gaat het ook zo in de natuur.
Ik weet het,een beetje een rare vraag,maar als jullie dit zouden doen,hoe zouden jullie zo'n muis dan doodmaken??-


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:33

Ik zou het niet doen. Je kunt wel kijken of er een terrariumzaak in de buurt is, die verkopen wel ingevroren muizen.
Of je kunt diepvriesvoer voor de kat in de supermarkt halen.

Goedgekeurd onderschrift :)

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:43

Ik geloof dat hier ooit al eens iets van gezegd geweest is. (weet niet of het in een specifiek topic was) Iemand die ook zelf muizen kweekte voor een slang ofzo. Ik geloof dat daar werd gezegd om jonge muisjes gewoon even in een doosje in de vriezer te stoppen. Dan zouden ze snel dood zijn. Ik ben hier wel absoluut niet zeker van, dus ga niet zomaar proberen.

Ik heb al even voor je gezocht, dit is het topic: [AM] k dacht dat ik 1 muis kocht,t zijn er bijna 20!

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:54

Gewoon de nek omdaaien. Die beestjes zijn niet zo sterk, en die nek breek je zo. Dat is de beste manier voor zo'n dier. En je krijgt ook niet zo'n kliederboel als wanneer je met messen enzo aan de gang gaat.
Jonge muizen in een vriezer duurt toch langer. Voor jezelf natuurlijk wel een makkelijke manier, maar ik denk dat het diervriendelijker is om ze gewoon de nek om te draaien.

Sterkte en succes! De eerste keer is wel ff slikken hoor!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:21

kan die fret niet zelf het beste zo'n muis doodbijten? Een beet en weg muis. Beter dan doodvriezen, arm beestje.

De hond is de betere mens

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:39

Er zijn richtlijnen voor het doden van proefdieren, is ook onderzoek naar gedaan wat nou de beste methode is (zo min mogelijk stress/pijn).
Muizen worden doodgemaakt door ze plat op tafel te leggen, een ijzeren staafje achter in de nek te drukken en dan een stevig rukje aan de staart te geven. Je trekt dan de kop los van het lijf (niet helemaal los natuurlijk, maar de nekwervels) waardoor ze vrijwel gelijk dood zijn en geen bloederige bende, beestje blijft verder intact.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:01

Ik ben wel eens in een reptielenhuis geweest waar uiteraard muizen gevoerd werden, en daar pakten ze ze bij de staart, en zwiepten ze dan met hun kopje tegen bv de rand van het werkblad. Muizenschedeltjes zijn niet zo heel erg sterk, dus dan zijn ze echt hartstikke dood.

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:50

ik zou eerst gewoon op zoek naar een alternatief...ik zou nooit een muisje zelf vermoorden
misschien kun je gewoon in de dierenwinkel vragen wat ze verkopen wat fretten ook mogen eten...voo m'n kat koop ik bijv. wel een een zakje hart dat is gewoon bevroren en je hoeft het hart niet zelf uit het beest te halen en m'n kat vind het hartstikke lekker.
misschien kun je zoiets beter eerts proberen voordat je zelf aan de slag gaat met moorden

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:54

En dat beest waar dat hart uit komt is zeker niet "vermoord" IcePrincess?!
Of je het nou zelf doet of dat een ander het voor je doet, dood is dood. Ik vind het eigenlijk wel netjes om zelf muizen te kweken voor zoiets, kun je ze nog een prettig leven geven, je weet dat er niet mee aangerommeld is en dat euthanaseren (kan het geen moorden noemen hoor!), tja, dat is niet zo prettig, maar het hoort er bij.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 16-01-03 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:54

Je kan gewoon muizen met een klap op de grond gooien klinkt heel hard maar we voeren ook wel eens muizen aan de stierkikker en soms maken we die ook eerst dood. Klinkt hard maar in de natuur eten ze ook wild vlees eventueel kan hij ze ook zelf dood maken. Dat is de natuur.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:55

*slik* ik zou het niet kunnen

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:57

Ooit van Frettenvoer gehoord? Dat is compleet voer hoor Lachen Hoef je ook geen muisjes dood te maken. Als je hem iets extra's wilt geven zijn er nog genoeg alternatieven. Kijk eens in een goede dierenspeciaalzaak.

XANTHA

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:58

je kan ze beter op een professionele manier laten doodmaken (zo beter?) dan dat je zelf gaat zitten klooien.
en probeer hem anders een levende muis te geeft kan die zelf aan de slag, dan zie ik dat liever als wanneer je het zelf doet en hij gaat niet gelijk dood (en je fred heeft iets om mee te spelen }> )
als hij bij je fred niet gelijk doodgaat is het de natuur als hij bij jouw niet gelijk doodgaat is het mishandeling (imo)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-03 17:44

Jolynn schreef:
Ooit van Frettenvoer gehoord? Dat is compleet voer hoor Lachen Hoef je ook geen muisjes dood te maken. Als je hem iets extra's wilt geven zijn er nog genoeg alternatieven. Kijk eens in een goede dierenspeciaalzaak.


Ja,natuurlijk heb ik daarvan gehoord,dat krijgt ze nu ook,maar gewoon vlees is gewoon nog beter.
Van frettenvoer is er behoorlijk veel rommel op de markt,
en vlees is het natuurlijkst.Ik ken iemand die zijn fretten altijd zelf gefokte muizen gaf,en al zijn fretten werden ouder dan 10 jaar.
Terwijl de gemiddelde leeftijd een jaar of acht is voor fretten.
De meeste gaan eerder dood,vooral aan insuliminomen of tumoren,
wat regelmatig komt door de verkeerde samenstelling van frettenbrokjes.

Btw, wat je volgens mij hebt wanneer je een muis levend geeft,dat het wel bloederig kan worden,en als je de muis zelf dood maakt,kan ie eerst even in de vriezer,dan is het bloed inmiddels gestolt,en zijn evt parasieten dood.
En ik maak de muis liever in een keer dood,dan ze levend te geven,want ik weet niet of de dan wel ineens dood zijn.

Zelf was ik eigenlijk voor de manier van bij de staart pakken en tegen de tafel doodslaan,dat is het snelst,
maar ik vind het gewoon moeilijk om zo'n beestje zomaar dood te maken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:52

Ik snap je redenering. Ik geef mijn fret wel frettenbrokjes, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een muisje de dood in te helpen.
Heb het ooit 1 keer gedaan. Ik was een jaar of 8, en we hadden last van muizen thuis, toen zag ik er 1 en die heb ik een doodklap op zijn hoofd gegeven. Was meteen dood natuurlijk, maar vandaag de dag herinner ik het me nog Scheve mond

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:00

Wat ik wel van ratteneigenaren heb gehoord: Het muisje nat maken en in de vriezer zetten, binnen zeer korte tijd, een aantal seconden dacht ik zelfs, is het dan dood door onderkoeling. Ik moet er niet aan denken trouwens.... Misselijk Onze fret zal het dan toch met het speciale frettenvoer moeten doen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:18

wat laika zegt klopt. Dat doen wij ook in de Dierenwinkel. In een paar seconden zijn ze dood.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:43

*tssssssssssssssss* bah! Boos!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:54

Wat dacht je van een muizenval Haha!
Pindakaas erin en KLATSSS (pindakaas werkt beter dan gewone kaas, iig bij Veluwse muizen).

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:26

Dennis v m schreef:
...stierkikker ...


Moet ik me hier een brulkikker bij voorstellen of zit ik nou helemaal verkeerd te denken? Verward

Overigend weet een beetje fret heeel goed raad met kleine beestjes die door hun hok heen lopen. Die lopen niet lang...
Die twee van ons hebben bijna onze kat afgeslacht... Scheve mond

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:45

Carina, dan heb jij toch onopgevoede fretjes Onze fret en vorige fretten gingen altijd super goed om met katten en andere dieren, en ik ken ook geen andere fretten die katten molesteren.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:02

Ik moet er niet aan denken zelf een muis te moeten vermoorden, al heb ik het per ongeluk wel eens gedaan... Onze muisjes hadden jonkies, en toen hadden ze als hol een bloempot die je af en toe stevig aan moest drukken in het zaagsel, anders viel ie om. Een keer zat er dus een babymuis onder, die was morsdood. Huilen
Ik zou m gewoon kattenvoer geven, kunnen ze best hebben hoor, en al dat getierelier met die muizen, daar schiet je toch niks mee op....!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:16

Ilindra schreef:
Wat dacht je van een muizenval Haha!
Pindakaas erin en KLATSSS (pindakaas werkt beter dan gewone kaas, iig bij Veluwse muizen).


Limburgse muizen houden ook meer van pindakaas dan van gewone kaas Haha!

Eigenlijk zie ik het verschil niet zo tussen de "wilde" muis in een muizenval of een gefokte muis die doodgemaakt wordt. Het klinkt wel naar allemaal maar we voeren onze honden en katten toch ook dode dieren.

En die muizenval is hier af en toe echt onmisbaar. We hebben weer een muis achter de computer en ik word echt niet blij van zo'n beest wat mijn kabels doorknaagt.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 07:21

Margreet schreef:
En dat beest waar dat hart uit komt is zeker niet "vermoord" IcePrincess?!
Of je het nou zelf doet of dat een ander het voor je doet, dood is dood. Ik vind het eigenlijk wel netjes om zelf muizen te kweken voor zoiets, kun je ze nog een prettig leven geven, je weet dat er niet mee aangerommeld is en dat euthanaseren (kan het geen moorden noemen hoor!), tja, dat is niet zo prettig, maar het hoort er bij.


Als er toch een goed alternatief is als speciaal frettenvoer?
Persoonlijk vang en slacht ik de maaltijd van mijn katten en honden ook niet. En die van mezelf al helemaal niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 09:35

Ik zou ook niet zo'n beestje kunnen doden hoor, net zoals hierboven gezegd, ik slacht mijn eigen vlees ook niet en ook niet dat voor mijn hondje. Zelfs mijn hondje heeft al geen killerinstinct en kan niet doden, dan hoef je mij al helemaal niets meer te vragen. Een muisje doden zou ik ook neit kunnen.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, Amber_anne, Ashleytjuhh, Flip, Frummel01, IASCrawler, Iris_Casper, janineskolla, Jannie79, Karma_k, Keizerinnnn, kouwene, lianne18, Lisa_22, manonutjuh, mauw, meniekske, MyWishMax, Noor, ogidni, Pieneappel, Tatjanaa, Ubermetrics, x_Rebecca en 59 bezoekers