Wat zouden jullie doen als....

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Wat zouden jullie doen als....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 18:50

....er voor je ogen iemand in elkaar gemept wordt? Je leest de laatste tijd zo vaak over zinloos geweld en de toeschouwers stonden erbij en keken ernaar.. Dan krijg je van die reacties van: "waarom deed niemand dan iets?". Ikzelf wordt altijd zo kwaad als ik dit soort berichtjes lees en dan denk ik, als ik erbij was had ik die aanvaller wel eens even van het slachtoffer gerukt. Maar denk je nog steeds zo als je het voor je ziet gebeuren? Straks word je zelf het slachtoffer, of nog fraaier, je slaat de aanvaller zo hard uit zelfverdediging dat JIJ in de bak gaat.. Mensen hebben altijd grote praatjes als ze het achteraf horen, maar volgens mij is het zo anders als je er daadwerkelijk bij bent.
Vroeger kwam ik wel altijd op voor klasgenootjes tijdens gevechten, maar dat is toch anders. Gelukkig ben ik nog nooit getuige geweest van zinloos geweld maar ik vraag me af als ik dat wel ben hoe ik dan in godsnaam moet helpen? Cursus zelfverdediging nemen?


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:05

Precies, iedereen roept het wel zo hard, maar maak het eerst maar eens mee voordat je zegt te weten wat je zou doen...
Ik heb een keer samen met mijn zus gezien dat een jongen finaal in elkaar getrapt werd. Ik schrok enorm, maar op dat moment gingen die jongens ook net weg. Ze waren met z'n 4-en op een jongen die op de grond lag aan het schoppen en slaan. Ik stond te trillen op mijn benen, en vond het vreselijk om te zien, maar ik had niet het lef gehad om ertussen te springen. We zijn naar de jongen toegegaan en gelukkig ging het redelijk met hem (ik dacht echt dat ze hem doodtrapten met z'n 4-en tegen dat hoofd...) en de politie kwam er toevallig langs dus die jongens zijn opgepakt gelukkig.
Jongens die zo dronken en zo agressief staan te beuken, daar begin je niks tegen. Waarschijnlijk lig je zelf een fractie van een seconde later ook zelf op de grond als je je ermee bemoeit.
Maar wat ik wel gemerkt heb toen ik op het bureau een getuigenverklaring aflegde, was dat ik niks over de daders kon vertellen.
Kleur jas? Verward Petjes? Verward Huidskleur? Verward Ik wist niet eens meer zeker of ze nou met z'n 4-en of 5-en waren Verward
Mocht je dus in zo'n rotsituatie komen en je wil er niet tussenspringen, dan kan je jezelf alsnog 'nuttig' maken (hoe machteloos je jezelf ook voelt) door alles goed in je op te nemen. De kleinste details kunnen van betekenis zijn voor de politie. Op die manier kun je er iig voor zorgen dat je meewerkt aan de opsporing van de daders.
Het blijft lastig, ik denk ook dat het per geval verschillend is wat je doet, er was laatst een 'normen- en waardenonderzoek' op tv, waarin bleek dat mensen eerder een buurjongen aanpakken die iemand in mekaar schopt dan een wildvreemde die iemand in elkaar schopt. Ook met hoeveel ze zijn maakte uit bij wat mensen zouden doen.
Dus ik denk dat je er weinig zinnigs over kunt zeggen totdat je zelf in zo'n situatie komt. Pas dan weet je of je daadwerkelijk ingrijpt. Op welke manier dan ook.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:24

Pfoe, dat is moeilijk... Ik denk dat ik meteen de politie bel en ik het signalement van de daders zo goed mogelijk probeer te onthouden. Ik kan er wel tussen springen, maar dan ben ik zelf de volgende patient. Wat je wel kan doen is schreeuwen, maar ik weet niet of ik dat zou doen.

Vorige week heb ik een ander iets meegemaakt, eigenlijk best erg:
Ik liep met mijn 2 collegaatjes door het winkelcentrum, valt er ineens een oud vrouwtje over een reclamebord. Die mevrouw plat op de grond en iedereen liep door. Ik heb maar 1 seconde staan wachten en toen de mevrouw versuft bleef liggen (nota bene 2 meter achter de kassa van de C1000) heb ik haar van de grond geraapt en even op een bankje neergezet. Toen werden ze wakker bij de C1000 en kwam er een cassiere aanzetten.

Vreselijk dat mensen gewoon doorlopen, terwijl iemand echt pijn heeft. Dat kan ik echt niet. Huilen

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:26

Idd Imker. Ik denk dat ik het heel sneu zou vinden voor die persoon ... maar ik ben ook maar een held op hoefijzers! Ik durf daar niet zomaar tussen te springen of er wat van te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:46

Dan is er ook nog zoiets als het 'bystander-effect' of zoiets. Mensen hebben (onbewust) de neiging om het aan een ander over te laten. Je kunt beter met je auto in het water raken als er 2 mensen langs de kant staan dan 20. Heel raar, dat soort groepspsychologie

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:03

ligt eraan hoeveel andere mensen er in de buurt zijn
als ik nou de enige ben dan zal ik waarschijnlijk helemaal niets doen of de politie bellen...maar als ik zie dat er ook nog andere mensen in de buurt zijn die het zien dan zou ik wel ingrijpen...mensen zijn als schapen zodra er één aktie onderneemt volgen er meer en als ik gewoon zelf met meer ben dan zal ik zeker ingrijpen.

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:14

Jeetje, ik ben dan misschien heel fel, maar ik weet van mezelf dat ik het zou waarderen als ik geholpen werd, dus ik spring er ter aller tijde tussen-voor of want dan. Heb het ook wel eens moeten doen, toen werd mijn toenmalige beste vriendin bedreigd met een pistool, ben ik er tussen gaan staan. Ja, toen had ze nog wel eens problemen met een bepaalde bevolkingsgroep en ik daardoor ook. Ze is nu dan ook geen vriendin meer van me, ze heeft me als een blok laten vallen toen de problemen opgelost waren.
Maar even on-topic, wat je ook doet, je loopt risico. Als iemand in elkaar getrapt wordt en je helpt niet, kan je nog ruzie met het slachtoffer krijgen ook. En mensen oprapen die vallen, niet meer dan normaal, ik heb niks anders gedaan in de binnenstad met die ijzel! Ik mocht blij zijn dat er niemand wat brak, anders moest ik er ook nog mee naar de EHBO, want dat doe ik ook!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:33

Toch vind ik het nogal een groot verschil om iemand te helpen die gevallen is oid of iemand die in elkaar getrapt wordt. De drempel om te helpen is in het eerste geval toch een héél stuk lager.
Ik ben idd misschien wel een schijterd ja als ik niet ingrijp. Of minder naief, het is maar hoe je het bekijkt Knipoog Wat ik al zeg, het verschilt per geval. Als een vriendin of vriend van mij te maken krijgt met zinloos geweld dan zal ik ook eerder ingrijpen dan bij iemand die ik niet ken. Daar wil ik dan wel heel wat voor riskeren. Misschien hypocriet, maar ik ben geen haantje de voorste als het gaat om geweld, ik heb al snel het gevoel dat ik in m'n eentje niks kan beginnen en ja dan denk ik ook om mijn eigen veiligheid... Lachen

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:39

het was ook zoiets bij ons een keer op vakantie in frankrijk... we gingen altijd met een grote groep 'snachts 500 meter van de camping vandaan in een grasveld zitten. je moest echt langs een eng pad met bos er omheen waar wel eens een enge man gezien was.
toen zei zo'n jongen dat als er iemand uit de bosjes zou springen hij hem er wel aftrok e.d., maar denk eens even goed na, als er iemand uit de bosjes gesprongen komt, is iedereen zo geschrokken dat ze allemaal wegrennen en degene die achterblijft of het langzammste is is gewoon de banketstaaf. het klinkt hard maar het is wel zo.
ik zou zelf ook hard wegrennen... ik ben niet zo dapper, ik zou het niet willen riskeren dat ik daar ineens dood in een berm ofzo lig. wat dat betreft ben ik heel egoistisch, maar als puntje bij paaltje komt is iedereen dat wel denk ik

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:23

Tsja... helaas ben ik zelf slachtoffer geweest van een stalker die me ook duidelijk midden op de dag, op het station in Utrecht lastig viel.
Maar denk je dat mensen iets doen?
NEE!
Ze draaien zelfs hun hoofd om! Dus ze kunnen ook geen beschrijving van de dader geven.
Want... als ze niet kijken, dan zien ze niets, hebben ze een goed excuus en dan voelen ze zich minder schuldig.

Ik snap zelf niet dat mensen met zoiets kunnen leven.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:11

Ik liep een keer in Amsterdam toen er een groep van ong 40 mensen voor een steegje stonden te kijken, wij liepen daar langs en zagen dat een jongen daar op de grond lag en 2 anderen waren op hem in aan het schoppen en slaan en niemand deed wat, ze stonden gewoon te kijken! Nou waren het ook wel hele enge types hoor, ik zou er ook niet tussen durven te springen. Ik heb 112 gebeld, maar helaas waren ze al weg Frusty .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:35

Wat Zep zegt klopt, het bystander effect bestaat echt, als er veel mensen zijn dan wacht iedereen totdat een ander wat gaat doen.
Het is dus iets anders dan het moment van 'verlamming' op het moment dat er iets erg gebeurt voor je neus, dat gaat namelijk vrij snel weer over en dan kun je weer actie ondernemen.

Een tijdje geleden zag ik een ongeluk met een fietser en 2 elkaar tegemoetkomende trams. Het zag er verschrikkelijk afschuwelijk uit, ik ben gauw de andere kant op gelopen, ik wil daar geen getuige van zijn, ondertussen belde ik 112 en ik was niet de enige hoor. Het komt trouwens vaker voor hoor, laatst was er ergens een vechtpartij en ik reed toevallig langs, toen heb ik ook de politie gebeld en ik ben niet zelf gestopt omdat de vechtersbazen er nogal groot en sterk uitzagen.

Elzie

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:07

Ik zie het ook best vaak als ik uit ben en de cafés gaan sluiten. Al die dronke idioote bij elkaar in een kleine ruimte dat vraagt gewoon om een vechtpartij.
Vaak komt het van 2 kanten en is het een beetje geduw en gemep maar meer dan een paar blauwe plekken zullen ze daarvan niet krijgen. Ik doe dan ook helemaal niets...eigen schuld dikke bult toch?! Maar als ik zie dat er een persoon constant geschopt, geslagen etc wordt en hij kan (wil?) zelf niks terug doen dan zeg ik daar zeker wat van! Ik heb een grote mond maar zou daar ook eerst met knikkende knietjes staan kijken. Bloos Maar ik zou het niet op mn geweten willen hebben dat er straks weer eens op het nieuws is dat er iemand overleden is door zinloos geweld en iedereen toe keek. Ik weet niet wat ik zou doen...ik denk schreeuwen, roepen dat ze op moeten houden en er (als het kan met een groep) heen lopen en er tussen proberen te komen. Gelukkig loopt er genoeg politie rond en komt het gelukkig (bijna) nooit zover.

»×» ..Sunny days wouldnt be specials if it wasnt for rain, Joy wouldnt feel so good if it wasnt for pain.. «×«

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 02:27

het snappen en wat er gedaan had moeten worden komt allemaal achteraf...

het erbij staan en "toekijken" is een reactie (dit niet om goed te praten) op hetgeen wat er gebeurd...
Mensen verstijven en alles gebeurd in slowmotion, niet echt...men is opgevoed op een andere manier en als er "iets" gebeurd druist dat in tegen hun opvoeding en weten ze niet wat te doen..en dit is anders dan de vechtpartijen op school....
Het kunnen zien, begrijpen,verwerken en handelen in een kort tijdsbestek van dingen die haaks staan op je opvoeding neemt ontzettend veel tijd in beslag, meestal te veel tijd. het bellen van het alarmnummer is een reactie op die gebeurtenis en een gevolg van je opvoeding...
wordt je niet geleerd je niet te bemoeien met anderen?
kijk eerst naar jezelf?
geweld lost niets op?
eerst praten en dan weglopen?
ga confrontaties uit de weg?
enz....
Daarbij komt nog de ervaring..ruzie wordt opgelost door anderen...
ruzie met je broer of zus: door ouders
ruzie op school: door leerkracht
ruzie op club: door de leider
altijd wordt ruzie opgelost door iemand anders, en dan op eens....lost niemans het op... = zinsloos geweld.

uitzonderingen bevestigen de regel....
ik heb 1 X een kind gered van de verdrinkingsdood...kwam net aan met mijn nicht en mijn dochtertje, horde mensen....en deden niets...ik kijken, zag en handelde. waarom: ik zag mijn dochtertje daar spartelen (niet echt)was een jongen van 10 die zich verslikt had en in ademnood was gekomen in het water..heb er nachtmerries van gehad.
Ik heb gehandeld (die zwemafspraak stond al geruime tijd met mijn dochtertje (toen 2) en heb mijn nichtje meegevraagd als extra paar ogen om te voorkomen dat ze ongezien te water zou raken en zou verdrinken)
waar ik bang voor was gebeurde bijna met een kind van iemand anders...
zou ik er tussen springen als iemand in elkaar geslagen wordt....kan ik geen eerlijk antwoord op geven...en dat kan niemand.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 08:28

Ik denk idd dat je pas weet hoe je zou reageren als je in die situatie terecht komt.
Ik ben weleens tussen een groepje vechtende jochies gesprongen, maar die waren 12 of 13 jaar oud en ik was 18. Dan maak je nog enigszins indruk... Die waren ook met drieën op een jochie aan het inmeppen.
Ik heb dat ventje toen naar huis gebracht.
Maar of ik dat ook doe als het om een groep volwassenen gaat durf ik niet te zeggen... Ik hoop van wel, maar weet het niet.

* To Belg, or not to Belg *

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:06

Mensen helpen kan ook door de politie/112 te alarmeren. Ze hadden daar toch zo'n tv spotje over. Ik weet ook niet of ik iets zou doen ja of de nee. Als er een grote groep omheenstaat en niemand doet wat... Ja, ik denk wel dat ik iets doet. Gebeurt het 's avonds op straat en ik ben alleen Dan zou ik mij toch even achter de oren krabben. Verder heb ik er geen ervaring mee... ik denk dat je inderdaad pas weet hoe je echt reageert als je in die situatie terecht komt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:24

Myke schreef:
ik denk dat je inderdaad pas weet hoe je echt reageert als je in die situatie terecht komt.

Misschien zou een korte opleiding in eerste hulp/verdediging geen slecht iets zijn!
Want iedereen is altijd verlamd of te bang om zichzelf erin te mengen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:26

Ik heb het 2 X meegemaakt. 1 x in Utrecht werd een man in elkaar geslagen door 1 andere man. Die was dronken ik ben op zijn rug gesprongen toen pas kwamen er meer helpen.
ook een keer was een meisje aangereden en er stonden wel 50 man omheen. ik bel de ambulace en er was nog NIEMAND!!!!!! die 112 had gebeld met deze melding. Grrrr Boos!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:43

tis een moeilijk vraagstuk hoor wat doe je, wanneer en doe je daar wel goed aan.... Ik ben ook niet zo'n held hoor, laatst een keer een vechtpartij in Zeist tussen twee flinke kerels, op zich wil je die mensen wel uit elkaar halen, maar het risico is te groot (er was nl een honkbalknuppel in het spel), dus 112 gebeld goed gekeken naar de vechtersbazen en in no time was de politie er... werd later wel door de politie gebeld voor een ooggetuige verslag.. Bij een meppartij van 4 tegen 1 kan je ook weinig betekenen in je eentje je zou dan met een groep moeten zijn of je moet omstanders organiseren en zorgen dat je met 8 man de figuren aanpakt, maar das ook erg lastig met wildvreemden....

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:44

Ik WEET dat ik er tussen spring!

Paar jaar geleden zag ik drie mannen. Eentje rende weg en toen de andere twee 'm ingehaald hadden werd er flink op los geslagen Boos!. Vervolgens ben ik er op hoge poten naartoe gerend en heb ze uit lopen foeteren 'wie ze wel niet dachten te zijn om dit te doen!'.
Ze keken me stomverbaasd aan, 'wat moet dat grietje nou?' zullen ze gedacht hebben, maar stopten op dat moment wel met meppen.

Later zag ik het stel weer en bleek dat het GBO was, die een crimineeltje op een subtiele manier aan het inrekenen, was geweest Bloos Frusty.

Mijn ouders waren minder blij met mijn actie hoor, die hadden liever gezien dat ik wat op afstand was gebleven en 112 had gebeld of op een andere manier hulp had gezocht.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyII, Ann, Astrid_Brann, Besje, Bloemetje75, ComscoreBot, IASCrawler, Jacquelinee_, karelien, kimwilliam, meggiemeg, Melzazu, pinto_1, Rinkex, scappa, Telpeva, tiwi1969, Typhoon, xSannee, YandexBot en 77 bezoekers