Moeder is totaal de weg kwijt... of...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miyavi

Moeder is totaal de weg kwijt... of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 21:06

Allereerst wil ik zeggen dat dit een schaduwaccount met toestemming van de mods is. Hiervoor hoeft dus niet getemd te worden!

Al zolang ik me kan herinneren zijn er altijd al problemen geweest tussen mijn moeder en mij. Het begon heel onschuldig, maar later werd het steeds erger en erger. Als ik bv. ’s ochtends wakker werd vond ik een brief op mijn bureau van mijn moeder waarin ze schreef over hoe erg ze van me walgt, dat ik een mislukkeling ben, dat ik uit haar leven moet verdwijnen enz. Ik heb al die brieven bewaard, het zullen er rond de 30 zijn. Stond ik een keertje in de keuken met een mes in mijn hand, smeekte ze me of ik dat mes alsjeblieft in mijn keel wou steken. Hetzelfde een keer toen we over een brug reden, of ik er alsjeblieft vanaf wou springen en zo zijn er nog vele andere dingen gebeurd waar ik verder niet over ga wijden. Ik was toen ong. 12/13 jaar. Vergeten doe ik het nooit, maar ik heb het inmiddels wel ‘verwerkt’ en het doet me vrij weinig meer als ze weer ‘moeilijk’ doet. Tot aan afgelopen donderdag.

Ik werd na etenstijd door mijn moeder naar beneden geroepen, want ze wilde even met me praten. Dat gesprek was eigenlijk niks bijzonders, ze vroeg aan me of ik een vriend heb. Ik zei nee, want ik heb geen vriend. Toen vroeg ze wie dan een bepaald persoon was, een jongen. Ik zei dat dat gewoon iemand was die ik ken, maar dat dat zeker niet m’n vriend is.

Ik ging weer naar boven en een uurtje later kreeg ik een sms van die jongen waarin stond dat hij een sms had gekregen van mijn moeder. Er stond in: Hoi [naam jongen], ik begreep van mijn dochter dat er nog kleren van haar bij jou liggen. Kom ze maar brengen, ze hoeven niet uitgewassen te worden en dan weten we ook eens wie jij bent. Gr. de moeder van [mijn naam]. Hij heeft haar meteen gebeld en gezegd dat ze misschien het verkeerde nummer heeft, omdat ik helemaal geen kleren daar heb laten liggen. Ik ben niet eens bij hem geweest. Verward

Net op het moment dat ik die jongen terug wilde smsen, kwam mijn moeder mijn kamer letterlijk schreeuwend binnengestormd met de vraag wat voor sletje ik ben, wat ik voor haar verborgen houdt en waarom ik de hele boel bij elkaar lieg. Ik ben helemaal doorgeslagen. Ik bén geen sletje en ik houd níks voor haar verborgen en ik lieg niet de hele boel bij elkaar! Ik heb haar dat wel honderd keer gezegd, maar dat wilde absoluut níet aannemen.
De avond verder kort samengevat: Ze heeft die jongen nóg een sms en ik ben nog ‘in gesprek’ geweest met mijn moeder. Ze was (en is nog steeds) er heilig van overtuigd dat ik onder dwang van hem seksueel contact met hem heb en ik had serieus geen enkel idee waar ze het vandaan haalt. Nog steeds niet.

Die jongen is overigens niet meer op haar sms ingegaan en –ik sla vrijdag even over- dat brengt ons bij zaterdagochtend. Ze stond opeens voor mijn neus met de telefoon aan haar oor. Ze zei/schreeuwde: Hij is meerderjarig en jij bent zijn minderjarige prutsmuts en ik moet je beschermen en daarom ga ik hem nú aangeven.
Ik heb de telefoon uit haar handen getrokken en uitgedrukt. Ze kon dat op z'n zachtst gezegd niet waarderen, maar ze heeft zich die dag verder wel tamelijk 'rustig' gehouden.

Tot zondagavond. Ze kwam weer naar me toe en ze zei: Ik wil even met je praten.
Ze zei het op een rustige en normale manier, dus ik had sterk gehoopt dat we op die rustige toon verder konden praten, maar nee. Ik wilde haar nog maar een keer uitleggen dat hij niet mijn vriend is, mij niet seksueel misbruikt, mij niet eens seksueel benaderd enz. enz., maar ze liet me niet uitpraten. Het enige wat ze wilde horen was zijn achternaam + adres, zodat ze ten eerste mijn kleren die daar zogenaamd zouden liggen kon ophalen en ten tweede voor de aangifte. Ik heb gezegd dat ze dan pech had, want ik weet zijn gegevens niet (ja, zijn achternaam wel, maar zijn precieze adres niet). Toen werd ze weer helemaal boos, ik heb mijn fiets gepakt en ben weggereden. Bijna op datzelfde moment werd ik gebeld door die jongen dat mijn moeder nu naar hem had gedreigd, via sms, hem aan te klagen wegens misbruik. Ik was er zeker van dat ze zijn achternaam en adres niet zou krijgen. Hij woont immers niet in mijn woonplaats en met alleen een voornaam en een mobiel nummer kom je niet zo ver. Dacht ik. Totdat ik later die avond weer een sms van haar kreeg: Doe de groeten aan [naam jongen + achternaam (!)]

Hoe ze aan zijn achternaam komt, geen idee......?? Naar eigen zeggen heeft ze daar zo 'haar bronnen' voor.

Dat ze aan mijn leven zit, oke, maar aan die van anderen moet ze afblijven. Hij zegt wel dat het allemaal niet uitmaakt, dat ik er niks aan kan doen en dat we er samen wel uitkomen, en ik ben hem enorm dankbaar voor die woorden, maar het moet wél stoppen voordat het echt uit de hand gaat lopen (voor zover dat nog niet gebeurd is...). Ik weet alleen niet hoe.

Inmiddels is het dinsdag en ze heeft hem na zondagavond gelukkig niet meer lastiggevallen. Echter is ze er nog steeds wel van overtuigd dat ik dus seksueel contact met hem heb en daarom heeft ze op zo'n beetje alle dingen buitenshuis een verbod op gelegd, behalve op school, om maar te voorkomen dat ik niet weer 'lichamelijk contact' met hem heb.

Voor alle duidelijkheid: de jongen waar het om gaat is 19. Hij heeft mij nooit, maar dan ook nooit seksueel benaderd of iets dergelijks. Het is puur een vriendschappelijk contact dat we hebben en daarbij heeft hij een vriendin, dus het is mij écht niet duidelijk waar mijn moeder het vandaan haalt dat ik misbruikt wordt door hem. Als ik dat vraag aan haar, geeft ze geen antwoord of ze gaat meteen weer in de 'aanval' door dingen te roepen die er totáál niks mee te maken hebben.

Nu plaats ik dit niet omdat ik zo nodig mijn verhaal kwijt moet, maar ik ben benieuwd of iemand iets herkent in het gedrag van mijn moeder. Eerst dacht ik nog dat ze het gewoon deed om me dwars te zitten, maar nu ze er ook iemand anders bij betrekt (die ze overigens helemáál niet kent), begin ik steeds meer te denken dat het in haar hoofd niet helemaal gaat zoals het hoort.

Dus als iemand hierin iets herkent en/of eventuele raad kan geven, dan hoor ik het heel graag. Lachen

RelarDevi

Re: Moeder is totaal de weg kwijt... of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:10

Hoe oud ben je eigenlijk? Heb je broertjes en zusjes?
Kun je niet het huis uit, jeugdzorg bellen? Want dit vind ik echt niet normaal.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:15

Kan je niet terecht bij iemand in je familie?
Hebben die je moeder zo nog nooit meegemaakt?
Dit is idd niet gezond hoor
ik hoop zeker dat je hulp kan vinden hiervoor, dit is idd niet een 'normale' situatie! Suc6

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:19

dit is inderdaad niet normaal, heeft je moeder geen psychisch probleem, waardoor ze zo raar doet?
ik herken dit gelukkig niet en de enigste raad die ik op moment weet is wat MoonChloe zegt, ga op zoek naar iemand (andere plek) waar je (voorlopig) terecht kunt. het is dan wel je moeder (je blijft toch een speciale band met haar houden), maar dit is zeker verre van normaal.
Laatst bijgewerkt door MieLo op 17-06-08 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:20

Dit is inderdaad echt niet normaal.
Is er niemand op school waar je eens mee kunt praten?

PussInBoots

Huh??? Dat over die jongen.....oke, maar of jij een mes in je keel wilt zetten?? Of je van de brug wilt springen?? Sorry, even heel erg cru: Dat mens is niet wijs en je moet zo snel mogelijlk daar weg voor ze daadwerkelijk een gevaar voor je gaat worden!! Simpel gezegd, maar zo simpel is het ook!
Laatst bijgewerkt door PussInBoots op 17-06-08 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

ben behoorlijk geschokt van je verhaal en ook verbaast over je kracht en relativeringsvermogen.
heb zelf een twijfelachtige moederfiguur en dacht dat dat al vrij ver ging, maar dit gaat nog een paar stappen verder.
als ik in nederland zou wonen zou ik je willen proberen te helpen [je daar weghalen ofzo, als je dat zou willen tenminste].
ik zou zeggen ' weg daar ' , maar ik neem eigenlijk aan dat je dat zelf ook wel kunt bedenken.
hoop dat je hulp krijgt.
veel sterkte.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:23

volgens mij is ze psygose georden (of hoe schrijf je dat)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:25

vrouwke schreef:
volgens mij is ze psygose georden (of hoe schrijf je dat)

paranoide, psychotisch. Nee ik denk dat het niet zo is maar dat ze een flink probleem heeft dat ze al heel lang met zich meedraagt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:25

ppfftttt dit is geen moeder hoor, dit is een .................... nou ja geen woorden dus. Is er dan helemaal niemand die jou hiermee kan helpen. Iets van familie. Heb je een vader?? Bedoel speelt die nog een rol in jou leven. De brieven die ze aan jou geschreven heeft, heel goed bewaren, die kunnen ooit nog van pas komen. Weet jou huisarts van haar "stoornis" af.

Zou bijna zeggen, meid pak je spullen en kom hier wonen.
Maar normaal is het zeker niet

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:26

ik vind dit ook niet echt normaal, ik denk ook dat je maar even een tijdelijke plek moet zoeken om te blijven! dit kan nooit goed zijn...

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:27

Gelukkig herken ik helemaal niks van je verhaal... Kan maar 1 ding bedenken en dat is dat je moeder echt heel snel opgenomen moet worden voordat er werkelijk eens iets mis gaat en er ongelukken gebeuren.. Dit kan jij toch niet allemaal verwerken al zeg je van wel......

Deze situatie is echt niet normaal......

Hoe oud ben je als ik vragen mag en is er een vader in beeld??

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:31

Mmm, ik heb het gevoel dat je moeder zelf misbruikt is en dit weggestopt heeft.

Voor jou hoop ik dat je iemand hebt waarmee je goed kunt praten, heel veel sterkte iig.
Ik weet niet of je vader in jullie leven is, maar misschien dat hij, of andere familieleden meer weten over bijvoorbeeld het verleden van je moeder. Zoals ik lees komt "vreemd" gedrag niet zomaar uit de lucht vallen bij haar, maar speelt al langer...

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:32

hopelijk zoek je voor jezelf een plek om rustig te kunnen wonen, uit je verhaal begrijp ik dat je minderjarig bent, ben je al eens naar maatschappelijk werk/ jeugdzorg geweest?
hoe jou moeder met je om gaat is verre van normaal!!! heel veel sterkte toegewenst

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:32

ik lees eigenlijk nooit zo;n lange post.
maar bij de eerste regels kon ik niet meer stoppen met lezen.

wat een verhaal meid,
ga aub naar de politie of naar de jeugdzorg.
dit is voor jou ook geen leven zo, je gaat hier vroeg of laat aan onder door, geloof me.

zoek echt hulp, dit zal later echt je leven gaan beinvloeden.

ik zou ook vooral contact houden met deze jongen en erover praten. maak hem ook duidelijk wat er dwars zit, en laat hem anders dit verhaal lezen.

maar AUB meid vraag geen advies via bokt maar bel als het kan nu nog direcht de jeugdzorg of politie.

het zal jou niet alleen helpen maar ook zeker jou moeder, wat je zo te horen wel graag zou willen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:33

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:34

pff lastige situatie hoor .
ze gunt je schijnbaar niks goeds maar alleen slecht.
en je vader is die nog in de picture . zo ja wat zegt die ervan .
het lijkt alsof jou moeder jou niet kan accepteren en waarschijnlijk accepteerd ze zichzelf ook niet .

zou toch idd psychische hulp inschakelen .
want als ik dit zo lees vind ik het knap dat jij een tiener bent geworden die eigenlijk ook nog eens wijzer is als dr eigen moeder .

Ach gut

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:35

Dit klinkt echt niet gezond. Het eerste wat me opschrok was de opmerkingen over 'keel tegen je mes' en 'van de brug springen'. Meid, ik zou echt hulp zoeken. Heel heftig allemaal. Sterkte in iedergeval, ik ben een beetje sprakeloos geworden.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:36

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:36

Sluit me aan met hierboven. Lijkt mij absoluut geen gezonde en stabiele omgeving voor een kind of jongvolwassenen. Idd is je vader een optie of een toeziend voogd als je die hebt om die in te lichten.
Anders kun je evt een vertrouwens persoon inschakelen via school of de huisarts. Dit is niet niks.... en kan uit de handlopen en is voor alle betrokkenen beter als hier "iets"
mee gedaan kan worden. Ben zelf moeder en kan mij hier in ABSOLUUT niet in vinden. Zou mijn leven voor ze
geven, dus meid probeer hier alsjeblieft hier niet mee rond te blijven lopen. Ach gut
Schakel desnoods de politie in anders via die bekende jongen want hij heeft er ook last van zo te horen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:37

Het komt in mijn ogen over alsof jij ongewenst bent, dat ze jou helemaal niet wilde krijgen en je op de enige of andere manier uit haar leven wilde.

Voor een keer zou ik daar gehoor aan geven, natuurlijk niet door jezelf schade aan te brengen maar gewoon door het af te trappen Knipoog

School is nu wel moeilijk, aangezien we op het einde zitten maar heb je geen vrienden/familie/.... waar je even terechtkan?
Dit is NIET normaal, denk dat iedereen van bokt dat wel kan bevestigen.

KiWiKo

voordat ik hier enigzinds zinnig advies (als moeder zijnde) op kan geven wil ik echt eerst weten hoe oud je bent

kitty_gomez

.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:40

Ik schrik echt heel erg van je verhaal, en wat heb jij een kracht en een relativeringsvermogen dat je er nog zo rustig onder kunt blijven en dat je dat al die tijd hebt kunnen verdragen! Petje af meid, wat ben jij sterk...

Ik ga met andere Bokkers mee dat het verstandig zou zijn om hulp te zoeken en waar mogelijk ergens anders te gaan wonen... Dit is echt niet goed

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:40

Pff, wat moet jij sterk in je schoenen staan zeg! Ik sluit me ook bij de reactie's hierboven aan. Ik hoop voor je dat jij hulp kunt krijgen om uit deze vreselijke situatie te komen & ik hoop ook voor je moeder dat ze geholpen kan worden. Sterkte..