Vanochtend collega moeten reanimeren.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XChrisjeX

Vanochtend collega moeten reanimeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:41

Een dag zoals een ander, dachten we.......

We waren zoals iedere ochtend de zorgroutes aan het verdelen. We beginnen met 5 vroege diensten, onze collega L was er nog niet....normaal is zij altijd ruim voor 7 uur aanwezig op de afdeling. Opeens gaat de telefoon, de nachtdienst ofdat we naar beneden willen komen, want L is niet lekker geworden en in de lift in elkaar gezakt.

We rennen naar beneden, ze lag heel ongelukkig in de lift, tegen de kant aan en begon al blauw aan te lopen. Ik ben eigenlijk na de controles gelijk begonnen met compressie te geven, we mochten van 112 nog niet beademen, omdat ze af en toe nog een snurkend geluid maakte.
Maar ondertussen werd ze na een paar minuten steeds blauwer en grauwer en na een aantal seconden bleef de ademhaling ook weg. Mijn collega zei:"ik begin nu met beademen en hebben we het reanimeren op elkaar afgestemd"'. Het leek uren te duren voordat de ambulances kwamen. Ik was lichamelijk helemaal op..... en na een 10/15 minuten heeft een collega het overgenomen, maar mee kwamen de broeders van de ambulance boven. Zij hebben haar verder uit de lift getrokken met 4 man, wij kregen haar er niet uit.

Ik was op, kapot, ik kon niet meer....op het moment dat mijn collegaatje het overnam kon ik nog een eens staan en heb me maar laten vallen over mijn collega heen die de beademing deed.
Kon alleen huilen en was zo moe...
De ambulance broeders zijn tot kwart voor 8 bezig geweest en hebben 4x moeten klappen....en toen (mijn collega en ik die de beademing had gedaan zaten op de zusterpost) hoorde we dat ze weer een pols had. We knepen elkaar hard in de hand, want we hadden elkaar nog niet los gelaten.
Dit is zo beladen, emotioneel en zwaar... Ik had nog nooit iemand gereanimeerd. We zijn allemaal goed opgevangen door de maneger, collegas van de andere afdelingen. En we hebben ook al heel veel gepraat met elkaar.

We moeten nu nog wachten........ hoe het verder gaat, ze heeft 3 kwartier zonder zuurstof gezeten...de ambulance broeders hadden om kwart voor 8 weer een pols en wij zijn om 7 uur begonnen met reanimeren. Ze vonden haar toestand zorgelijk, maar we hebben goed gehandeld.Mijn collega is pas 49!! Ze word nu in een kunstmatige coma gehouden, morgen gaan ze haar om 9 uur weer opwarmen, want ze hebben het lichaam onderkoeld gehouden om de schade aan de hersenen te beperken. Het is de vraag ofdat ze nu goed bijkomt en hoe ze eruit komt. Er is dus helaas nog geen duidelijkheid of ze alles bij alles dus gehaald heeft. Wij zitten dus ook met een enorm dubbel gevoel! Goed gehandeld, maar nog geen uitkomst, dit is echt superzwaar: psychish.

Alvast bedankt voor het lezen.

Splash_

Re: Vanochtend collega moeten reanimeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:43

Pfoeh jeetje meid wat heftig. Petje af voor jou, je hebt haar leven gered, als je dit niet had gedaan was ze er nu al niet meer geweest! Petje af, en nogmaals sterkte Ach gut

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:43

Goed gehandeld meid! OK dan!
Heel erg veel sterkte de komende dagen Ach gut

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:44

Pff dat is nogal wat, maar helaas ben ik er bekent mee, nog niet zolang geleden overkwam mijn schoonzus dit met de buurman, die is toch een paar weken wat anders geweest.
Enigste advies wat ik kan geven is er over praten, zo open mogelijk over zijn,

Heel veel stertke

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:45

Jeetje, heftig zeg...
Heel veel sterkte!
Moet heel zwaar zijn om iemand die je kent zo te moeten behandelen. Ik heb alleen ervaring met reanimeren op de Eerste Hulp. Dat vind ik emotioneel soms al zwaar en dat zijn dan ''gewoon'' onbekenden voor me.
Sterkte de komende dagen!!!

twinducklin

Allereerst heel erg veel sterkte! Goed dat je erover praat ( schrijft in dit geval ) en dat jullie goed zijn opgevangen. Psychisch is dit niet niks, ben dan ook niet bang om alsnog hulp ervoor te zoeken mocht je het nodig hebben.

Gelukkig voor haar dat dit op het werk is gebeurd en jullie zo aduqaat hebben gehandeld, nu heeft ze tenminste nog een kans, was het onderweg na het werk gebeurd had ze die kans waarschijnlijk niet gehad, een geluk bij een ongeluk dus.

Nogmaals Veel sterkte!!

Katja

Jeetje zeg, dat is wel heel erg heftig om mee te maken. Heel veel sterkte met het verwerken en ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met je collega.

Rinne76

Wat een heftig verhaal !!

Super dat je haar kon helpen, door te reanimeren.

Heel veel succes met het verwerken van deze gebeurtenis.
Ik hoop dat je collega er weer goed bovenop komt.

Ik duim voor jullie !!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:47

Jeetje dat is wel heftig ja. Heel veel sterkte ermee en hopelijk komt je collega er redelijk uit. Super goed dat je zo gehandeld hebt.

Crista

jeetje wat een verhaal!!

goed gehandeld zoiezo!

Ik hoop dat je collega er snel bovenop komt, heel veel sterkte voor jou en je collega;s!!

Slotty

jemig dat is hefitg zo opeens! Je hebt goed gehandeld!
veel sterkte!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:48

Jeetje meid wat een heftig verhaal! Goed dat je hebt durven en kunnen handelen, zeker omdat het de eerste keer was dat je reanimatie toe moest passen! Heb inderdaad al vaker gehoord dat reanimeren (ook) lichamelijk héél erg zwaar was, dus het is absoluut niet vreemd dat je er lichamelijk en geestelijk kapot van bent/was. Laten we hopen op een goed herstel, maar weet in ieder geval dat jij alles gedaan hebt wat je kon!!
Sterkte met het verwerken hiervan..

Anoniem

Jeejte meid wat heftig! Veel sterkte hoor, zal wel ff een flinke klap zijn om te verwerken! Knap van je dat je zo goed gehandeld hebt! En ik duim voor je collega!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 03-06-08 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

jeetje heftig zeg! nu maar hopen dat alles mee valt, maar jullie hebben iig goed gehandeld! petje af! ik denk dat ik in paniek zou zijn geraakt Bloos

Yolien

Poe zeg, wat een verhaal.
Krijg er kippenvel van! Knap van jullie, goed gehandeld zeg!
Hou je taai de komende dagen!

putzy

wat erg! als eerste heel veel sterkte.
jullie hebben goed gehandelt en jullie konden niets meer voor haar doen dan jullie gedaan hebben.
nu is het afwachten en duimen dat alles nog goed komt.

probeer het voor jezelf vooral niet weg te stoppen maar praat er over met collega's en iedereen die maar wil luisteren, zo kun je het voor jezelf het beste verwerken.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:49

Wat ontzettend knap gedaan. Je hebt gedaan wat je kon en nu is het afwachten. Goed dat er veel over gepraat is vandaag. Ik kan me voorstellen dat het zowel psychisch als lichamelijk erg zwaar is om te reanimeren. Maar je mag trots zijn op jezelf!
Heel veel sterkte met de verwerking hiervan!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:50

Zo, dat is niet niks!! Wel chapeau voor jullie dat jullie niet hebben opgegeven!! Ach gut

Sterkte! Ach gut

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:51

Jee, wat heftig zeg. En wat onzettend goed wat jij en je collega's hebben gedaan! En dat terwijl je nog nooit iemand gereanimeerd had. Jullie mogen echt trots op jullie zelf zijn. Ik hoop dat het allemaal goed komt met je collega. Heel veel sterkte!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:51

Jeetje, dat is niet niks. Ik vind het echt super van je dat je zo hebt weten te handelen! Je hebt haar leven gered!
Ik kan me voorstellen dat je helemaal op bent.
Heel veel sterkte ermee, en ook voor de familie van je collega.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:52

Wat goed gedaan van je!
Het lijkt me idd emotioneel heel erg zwaar.
Maar gelukkig waren jullie wel in de buurt, anders was ze er misschien wel helemaal niet meer geweest.
Ik hoop voor haar dat ze er helemaal goed uit gaat komen, want dit is niet niks

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:52

Heftig om mee te maken. Wat goed dat jullie konden reanimeren. Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie collega weer helemaal de oude wordt

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:56

Toppie meid. Heb ook cursus gehad, en vraag mij altijd af
of ik het ook nog zal kunnen en kennen als het nodig zal zijn. Hoop dat je collega er wel weer bovenop komt, jij hebt in iedergeval je best gedaan en alles gegeven.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:00

zoo dit is heftig zeg Ach gut Wel heel goed gehandeld van jou en je collega's, echt top! hopen dat ze er morgen goed uit komt, jullie hebben in ieder geval erg je best gedaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:02

pfff, wat erg zeg
sterkte en hoopp dat die collega eruit komt
hoe dan ook, jullie hebben ontzettend goe dgehandeld, en meer dan jullie best gedaan om haar te helpen, nu nog afwachten