'Nederlandse kloonbaby geboren'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet het wettelijk toegstaan worden mensen te klonen?

Ja
8 (7%)
Nee
88 (86%)
Ik heb geen mening
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 102


Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:33

Hitler wilde graag de blonde Arier. Het liefst allemaal een beetje hetzelfde. Klonen was voor hem een uitkomst geweest. Dit soort uitvindingen worden uiteraard al snel misbruikt door mensen met verkeerde bedoelingen.

Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkend mens een kloon van zichzelf of van een van zijn kinderen zou willen. Ieder mens is uniek en dat moet zo blijven.

Ook als er iets met een van mijn kinderen zou gebeuren zou ik nooit ofte nimmer een kloon van dat kind willen. Ik moet er niet aan denken. Het is niet alleen het DNA wat mijn kinderen tot nu toe gevormd heeft maar ook hun omgeving. Hoe ga je zo'n kind dan noemen? Jantje de tweede?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 14:20

Maar Bart bedoelt ook dat het hele milieu nu anders is, als je nu weer in Duitsland een tweede Hitler plant is de kans niet zo groot dat het weer op een dergelijke situatie uit loopt. En ook al is dat wel zo, dan lopen er genoeg gekken rond die hetzelfde kunnen bereiken, daar heb je geen 2e Hitler voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:22

We hebben nog Saddam en Osama, die schijnen nog rond te lopen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:26

om er maar een paar te noemen, maar er zijn nog een hoop meer idioten in de dop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:34

Het enige wat je nodig hebt is een vergelijkbare maatschappelijke situatie van ongenoegen, ontevredenheid en instabiliteit. In Duitsland staan ze daar niet meer ver vanaf. Wij in Nederland trouwens ook niet, kijk maar eens naar de 'successen' van LPF. Tijdens een economisch dieptepunt heeft dat allemaal nog veel meer effect dan tijdens een hoog-conjunctuur.

Over klonen ben ik nog steeds niet positief, waar het de orgaan voorraad aangaat, ben ik voor een andere oplossing.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:44

Waarom niet voor organen? Zou een oplossing zijn voor het grote tekort.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:11

kayla schreef:
Dus jij gaat nooit naar een dokter Sunshine? En je laat je niet opereren als dat nodig is?


Tuurlijk wel. Maar ik bedoel wat anders.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:41

Jij vind dat mensen blij moeten zijn met wat God hun geeft en daar niks aan moeten veranderen dit houd ook in dat je dan ook niet naar een dokter zou moeten gaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:43

Ik vind het doodeng dat klonen, stel dat er nog een tweede ik rond zou lopen!!!!!!!!!!!

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:53

Ik hen eens een keer geen mening . Aan de ene kant zou het natuurlijk heel fijn zijn als je geen kinderen kan krijgen en dat zou zo toch lukken, maar aan de andere kant. Er zijn al teveel mensen op de wereld er zijn genoeg kinderen in arme landen je kan er ook een adopteren.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:02

kayla schreef:
Waarom niet voor organen? Zou een oplossing zijn voor het grote tekort.


Maar dat werkt de overbevolking alleen maar in de hand. Het evenwicht verdwijnt op deze manier. Ik begrijp dat iedereen zijn/haar familieleden wil redden wanneer hij/zij dreigt te overlijden, maar overbevolking is al een groot probleem, dat wordt alleen maar groter, door het klonen van organen. Toch?

Lovely, ik ben wel benieuwd naar de oplossing die jij bedoelt voor het orgaan-donoren tekort.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:08

Dan ga je ook regelingen treffen op geboortecontrolle. Net zoals ze in Azie en Afrika al doen. Sorry dat ik het zeg, maar families van 6 kinderen vind ik iets te veel...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:20

Maar Lis, dan kan je helemaal wel stoppen met de medische wetenschap, geen medicijnen, geen operaties....
Het schijnt trouwens dat over een paar jaar het aantal mensen weer af gaat nemen, oa door virussen en op den duur gaat te hele wereld ten onder aan virussen maar dat is een ander verhaal...

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:25

De meest vreselijke ziekten ontstaan naar mijn mening door de overbevolking. Ook dankzij (ondanks?) de medische wetenschap. Ik ben niet tegen vooruitgang en ben dus ook niet tegen het klonen van organen. Ik denk alleen dat er weer andere (ongeneeslijke) ziekten ontstaan, juist door ontwikkelingen als het klonen van organen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:28

vond ik Haha! :

Afbeelding

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:33

*LOL* En dat komt er ook nog eens bij. Weer een tegenargument Lachen

btw; Voor een stuk of 10 Jim-kloons Lovers maak ik een uitzondering, jij één, ik één, etc..

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:35

hahaha Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:03

waarschijnlijk bedoelt lovely donoren, op zich prima. maar sommige organen worden afgestoten, iets wat met een kloonorgaan niet zal gebeuren. en er zijn ook genoeg lichaamsdelen die niet te transplanteren zijn, maar misschien wel te klonen.

ik denk dat klonen de medische wereld een enorme impuls zal geven. het zal misschien nog een aantal jaar worden tegengehouden, maar het is een stap die genomen zal worden, ooit, onvermijdelijk.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:14

Waarom moeilijk doen met donoren als het makkelijk kan met klonen?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:27

hahah dat klinkt als een nieuwe slogan voor een of ander bedrijf *LOL*
Nieuwe tv-spot van dat clonaid Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:34

Waarom moeilijk doen met klonen als het makkelijk kan met doneren? Zo kun je het ook zien. Ik denk niet dat met kloning van organen er geen problemen zullen ontstaan. In het algemeen vind ik dat er meer gedoneerd moet worden, dat zou al veel schelen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:40

M.i. behoud je door klonering bepaalde zwakke eigenschappen in een mens (als klonen al daadwerkelijk mogelijk is & gezonde baby's oplevert). Je vermeerdert die zwakke eigenschappen nog eens. Dit kan niet goed zijn voor de mensheid. Degenen die pleiten voor de sterkere eigenschappen (goede eigenschappen, dominante genen) hebben maar ten dele gelijk. Ik denk namelijk dat je de mensheid (of het hier om mensen gaat of om dieren maakt in feite niets uit, zelfs voor planten geldt nmm hetzelfde) zwakker maakt door het genetisch onderscheid te verminderen. En dat gebeurt met klonering. Ik zie eigenlijk helemaal geen voordelen, behalve dat het genetisch gezien niet goed kan zijn (mijn mening) lijkt het dat op sociaal vlak de uitwerking(en) ook nauwelijks positief kunnen zijn. Om iemand te citeren (stond een artikel over in de Volkskrant een paar weken geleden): "Een kloon van David Beckham zou de verwachting wekken net zo'n voetballer te worden. Sterker nog, men eist dat van hem." Daar gaat het fout, iedereen groeit anders op, maakt andere keuzes en is daarmee verschillend. De omstandigheden zullen voor een menskloon (zeker als het om beroemdheden gaat) nooit hetzelfde zijn als zijn donor, daarmee kán het simpelweg niet dezelfde mens worden. Om het heel simpel te zeggen: hoe vaak denk je zelf wel niet: als ik dit wél of juist niet gedaan had, dan zag mijn leven er totaal anders uit. Een leven wordt bepaald door die momenten en die futiele keuzes, je kúnt dat onmogelijk naspelen, ook al zijn de ingrediënten (de kloon in dit geval) hetzelfde. De tijd zet je er niet mee stil. Het is onmogelijk een leven tot in alle details nauwkeurig te reproduceren.
Ook al zou men zich daarvan bewust zijn (wat ik betwijfel, het is nogal complex), dan nog zal het voor anderen (die zich daar niet bewust van zijn cq die zich er niet mee bemoeien/bemoeit hebben) anders liggen en dus zullen er m.i. altijd mensen zijn die van de kloon van verwachten dat hij/zij zich precies hetzelfde gedraagt en ontwikkelt, iets wat simpelweg onmogelijk is. Ik vind het alleen daarom al een gevaarlijke ontwikkeling.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:48

SP: is het bewezen dag gekloonde organen NIET worden afgestoten? Ik heb het nog niet gezien/gelezen. Logische redenatie volgens mij is dat het aansluiten van welk orgaan dan ook zoveel moeilijkheden met zich meebrengt (waar dus bij elke stap een miniem en dus kritiek foutje gemaakt kan worden) dat het op zich al een wonder is dat een orgaan getransplanteerd kan worden. Men gaat er vanuit dat gekloonde organen vanwege de genetische overeenkomst (identiek aan het oude orgaan) makkelijker getransplanteerd kan worden (veel transplantaties lopen stuk op het genetische verschil). Maar, klonen is nog helemaal niet 'fout-vrij'. Gekloonde dieren zijn op dit moment nog lang niet allemaal perfect, of het aan het klonen ligt is niet duidelijk, maar dat het er niet aan ligt kan niet bewezen worden. Het klonen van dieren is het verst van alle kloon-praktijken, volgens de Schotse kloondeskundige (Volksrantstuk waar ik het over had, kloon-dokter van Dolly) kun je dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in één rechte lijn doortrekken naar mensen en andere kloon-praktijken. Klonen is nl niet makkelijk. Zelfs als het fout-vrij zou zijn hoef ik geen kloon, dan ga ik liever dood, zo is het nu en zo is het millennia geweest, waarom dan nu opeens de boel veranderen? Omdat we meer willen? Hoe vaak is wel niet gebleken dat meer willen vernietigende gevolgen heeft? Ik ga iig niet tellen, ik ben zo ook wel tevreden, hoewel ook ik meer wil, maar wel binnen de mogelijkheden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:31

laui, dat afstoot-verhaal is een kwestie van onderzoek. het ligt natuurlijk veel meer voor de hand dat een identiek orgaan niet wordt afgestoten.

en vernietigende gevolgen, dat doen mensen met verkeerde bedoelingen, niet wetenschap.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 22:53

Lovely schreef:
Waarom moeilijk doen met klonen als het makkelijk kan met doneren? Zo kun je het ook zien. Ik denk niet dat met kloning van organen er geen problemen zullen ontstaan. In het algemeen vind ik dat er meer gedoneerd moet worden, dat zou al veel schelen.


maar ook bij donatie ontstaan vaak veel problemen met afstoting ed, iemand met een getransplanteerde nier bv moet zijn leven lang aan de zware medicijnen, als je nou een orgaan van jezelf kan klonen heb je die afstootreactie niet. En natuurlijk zal het klonen van organen niet in 1 keer goed gaan, maar dat is met niks zo in de medische wetenschap.