Een eerste huis kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Een eerste huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 22:06

Hallo allemaal,

Ik wil jullie graag vragen om tips, ervaringen etc. bij het kopen van je eerste (of tweede, of derde) huisje.
Wij zijn al een tijdje op zoek naar een woning waarbij wij allebei het gevoel hebben 'Wauw, hier willen we wel wonen'.
Afgelopen vrijdag hadden we een bezichtiging en eindelijk was het zover, we stonden voor de deur (nog voordat we binnen waran geweest) en zeiden al tegen elkaar dat dit er erg goed uitzag, de buurt voelde goed aan, het huisje zag er goed uit (ook vanbinnen) etc. De volgende dag hadden we nog een bezichtiging bij dezelfde makelaar waar we eigenlijk al snel over uit waren, die wordt het niet. Daar hebben we aangegeven (zoals we van te voren besproken hadden Knipoog) dat we erg geïnteresseerd zijn in de woning en dat we graag met mijn oom (makelaar die momenteel niks doet met zijn kantoor maar natuurlijk wel gewoon ervaring heeft) zouden willen komen kijken. Toen gaf de makelaar aan dat er reeds een bod was ontvangen waarop de eigenaren nog niet gereageerd heeft en het bod was ook dermate laag dat ze waarschijnlijk ook geen tegenbod zouden gaan doen (vanzelfsprekend heeft ze niks over de hoogte van het bod etc. gezegt, zij werkt immers voor de verkoper).
Wij hebben naar aanleiding hiervan nagedacht en allebei erg het gevoel: Dit huisje willen we en we willen niet dat het voor ons neus 'weggekaapt' wordt. De woning is redelijk scherp geprijst (is ook nagezocht door mijn oom) en de eigenaren hebben nog alle tijd (1e kwartaal 2009 kunnen ze in hun eerste woning). Dit is een huisje dat zeker verkocht gaat worden, het is een redelijk nieuwe woning in een jonge buurt voor een leuke starterprijs.

Mijn oom adviseerde redelijk dicht bij de vraagprijs te gaan zitten omdat we er graag eerder inwillen dan 2009 (oktober maar november/december is niet onbespreekbaar) en als nadelig extra punt hebben dat ik op dit moment van baan aan het wisselen ben en we daardoor niet binnen 4 weken de financiering rond kan krijgen. Wij hebben nu besloten om morgen een bod uit te gaan brengen met als voorwaarden dat we er in oktober inwillen (en de mededeling dat een latere datum niet onbespreekbaar is) en dat we een extra termijn nodig hebben voor de financiering maar wel willen proberen om binnen de gebruikelijke termijn te zorgen voor een bankgarantie van 10%.

Omdat er vrij weinig van de prijs af te krijgen zal zijn en er toch redelijk haast bij is gezien de gewildheid van de woning hebben we besloten geen aankoopmakelaar in de arm te nemen en af te gaan op het advies van mijn oom. Omdat mijn oom ook maar een mens is en vanaf afstand meedenkt wil ik jullie vragen of er nog dingen zijn waarop we volgens jullie extra zouden moeten letten, wat is belangrijk bij het uitbrengen van het eerste bod (of misschien zelfs wel het bieden van de vraagprijs), moeten we nog extra dingen vragen of vermelden etc. De woning kent geen gebreken en omdat het een woning is uit 88 met nieuwe keuken en badkamer dus daar maken we ons niet zo druk om, het gaat meer om de procedure die nu volgt zeg maar..

Anyways, toch weer een lang verhaal geworden.. Ik hoop dat er mensen zijn die het lezen en tips hebben!

Groetjes,
Nikki

Babsiej

Re: Een eerste huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:30

Tsja veel op gevoel, hebben wij ook gedaan Haha!

Wij waren al bij denk ik 15 huizen gaan kijken en was het allemaal Net of helemaal niet. 1 huis wel een bod op gedaan maar niks geworden.

Bij dit huis hadden we allebei zoiets ja dit is het, dus een bod uitgebracht telefonisch hun hadden geen verkoop makelaar, werd dezelfde avond terug gebeld met een tegenbod wij weer een tegenbod gedaan en zelfde dag was het verkocht Haha! Ook zonder aankoop makelaar dus....

Naja dan naar een hypotheekadviseur enzo om alles rond te krijgen, voorlopige koopovereenkomst getekend, overdracht bij de notaris en klaar Clown

Edit; misschien wel anders, onze woning is van 2002 en zit nog garantie op.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:44

Een huis uit 88 kan wel degelijk gebreken hebben, dus altijd onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring bieden.

Niet dat je ernstige gebreken hoeft te verwachten, maar ik werk in de bouw en zelfs woningen van vorig jaar kunnen ernstige bouwtechnische gebreken hebben, die je geld zouden kunnen kosten.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 07:24

Dank jullie wel voor de reacties.

Inge, een bouwtechnische keuring gaan wij niet uit laten voeren. Naar aanleiding van je opmerking hierover denk ik dat we wel kunnen overwegen om nog even met mijn vader (die bouwt zelf huizen dus heeft er wel verstand van Knipoog) heen gaan.. We hebbende woning goed bekeken en alles zag er erg netjes uit (en niet alleen aan het oppervlak omdat ze een mooi bloemetje hadden neergezet Knipoog) Alles was netjes afgewerkt en goed onderhouden.
Aan de andere kant, het voelt gewoon goed en soms moet je een risico nemen denk ik..
Zoals het er nu uitziet gaan we over ca. 1.5 uur een bod uitbrengen en de reactie van de verkoper afwachten. Spannend allemaal hoor!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:51

Nou, heel veel succes dan! Echt spannend voor jullie!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:03

Ga ook eens goed rondkijken in de omgeving of je nergens geen geur/geluid-overlast van hoeft te verwachten als de wind net even wat anders staat. Dat kan namelijk ook nog een reden zijn voor de 'scherpe' vraagprijs Haha!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:29

-@de TS, Staat het huis in omgeving Krommenie (zaanstad)? Zoja, dan zou het huis van bj '88 zeker wel degelijk gebreken kunnen optreden, ivm daar in Krommenie, Zaandam etc... gewoon vele huizen zijn die verzakkingen (fundering problemen ed), en tja daarom zijn ook die huisen in de Zaanstad zo spotgoedkoop doordat er degelijk gebreken zijn of kunnen optreden.

Vriendlief en ik hebben ook op i-net diverse woningen bekeken in gebied Zaanstad! Maar nee wij vinden het wel mooi dat de prijs zo realitief laag is maar als je dan over zoveel jaar je fundering moet herstellen is het absoluut geen pretje!

Funderingsklasse I betekend, nog geen gevolgen voor gevaar.
Funderingsklasse II betekend, over 10a20 jaar moet men fundering herstellen.
Funderingsklasse III betekend, gevaren zone en moet men fundering herstel plegen.

En fundering herstel moet men zeker vanuit gaan dat dat in vele duizenden euro's zal lopen!

In Krommenie zijn zelfs mensen hun huis al uitgezet ivm hun huis aan scheef wegzakken is (fundering oerslecht dus en men te laat met herstellen)!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:44

Bij een eerste bod moet je er altijd rekening mee houden dat de verkopers nog willen onderhandelen. Zorg dus dat je lager zit dan wat je er maximaal voor wilt betalen, maar ook niet te laag want dan zullen de verkopers er niet op ingaan. De vraagprijs zou ik in jullie geval niet bieden omdat jullie eventueel ook nog willen onderhandelen over de opleverdatum. Vaak is het zo dat wanneer je wilt dat er eerder wordt opgeleverd je iets meer gaan betalen. De verkopers moeten immers de periode tussen de oplevering van het oude huis en het nieuwe huis zien te overbruggen en daar is geld voor nodig. Denk daar ook over na, hoeveel zou je meer willen betalen om de opleveringen naar voren te krijgen?

Wij zijn een paar maanden terug naar een huis wezen kijken waarvan de verkopers op zijn vroegst binnen een jaar in hun nieuwe woning zouden kunnen. Wij kregen toen een tweezijdig tegenbod: oplevering over een half jaar zou ons 5000 meer gaan kosten dan oplevering over een jaar. Uiteindelijk hebben we het niet gedaan omdat het huis zelf toch wat minpunten had en de tuin iets teveel van het goede voor ons.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:53

Nikitah86 schreef:

Inge, een bouwtechnische keuring gaan wij niet uit laten voeren. Naar aanleiding van je opmerking hierover denk ik dat we wel kunnen overwegen om nog even met mijn vader (die bouwt zelf huizen dus heeft er wel verstand van Knipoog) heen gaan.. We hebbende woning goed bekeken en alles zag er erg netjes uit (en niet alleen aan het oppervlak omdat ze een mooi bloemetje hadden neergezet Knipoog) Alles was netjes afgewerkt en goed onderhouden.
Aan de andere kant, het voelt gewoon goed en soms moet je een risico nemen denk ik..
Zoals het er nu uitziet gaan we over ca. 1.5 uur een bod uitbrengen en de reactie van de verkoper afwachten. Spannend allemaal hoor!

Succes met de bieding. Het is inderdaad verstandig om er met je pa heen te gaan nog een keer. Ik heb zelf op mijn woning wel een bouwtechnische keuring laten doen, zeker omdat mijn woning ook zeer scherp geprijsd was. Echter zijn wij tijdens de verbouwing nog achter grote gebreken gekomen, waarvan van tevoren niets gezegd was (wel duidelijk naar gevraagd) en was ook niet uit het technisch rapport gebleken.

Mijn voorgevel was losgeraakt van de bouwmuren, de vorige bewoners wisten dit, doordat er ooit lekkage was geweest. Geintje heeft met toch bijna 10.000 euro gekost en de vorige eigenaren met de noorderzon verdwenen naar t buitenland. Nergens een adres bekend, dus weg centjes, want ik had niemand om het op te kunnen verhalen. Die mensen hadden het slim weggewerkt, dat moest ik wel toegeven, nette voorzetwand ervoor van 8 cm dikt, waardoor de scheur in t plafond niet meer te zien was. dergelijke dingen zie je dus ook niet met t blote oog Knipoog Mijn woning is van '81 en ik had dergelijke dingen dus ook kunnen verwachten.

Waarom ik je dit vertel - zorg voor een eventueel verhaaladres voor verborgen gebreken. Geloof me, ik hoop voor je dat je ze niet tegenkomt. Maar ik heb ook met schade en schande geleerd. Ik ben bouwkundige, heb er nog een andere bouwkundige naar laten kijken (en beide hebben t niet gezien).

Succes met de aankoop in elk geval.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:56

Ten eerste, allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips en het meedenken! Ik merk dat veel van de dingen bij ons al naar voren gekomen zijn en dat we dus goed nagedacht en nagezocht hebben voordat we gingen bezichtigen.

@t Wiesje: Geur en geluidsoverlast hebben we bekeken, niet aanwezig. Verder hebben we met de buren gesproken en daar ook veel vragen gesteld...
@t Possie: de funderingsproblen in de zaanstreek zijn veelal bij woningen van voor 1945. Deze woning is op beton gebouwd dus funderingsproblemen zijn in zijn geheel niet te verwachten. Ik ben bekend met de problemen zoals geur en fundering in de zaanstreek en heb daar zeker op gelet. De woning is ook niet spotgoedkoop maar wel redelijk scherp geprijst, daar zit naar mijn mening een groot verschil in! Wel is het erg lastig om een nieuwere woning in de zaanstreek te vinden en ws ben je vandaar tegen die problemen hier aangelopen, deze woning is dus redelijk nieuw.
@t Falona, We hebben nu een bod gedaan waarin we verwerkt hebben dat we de woning eerder willen dan dat zij eruit willen en dit ook duidelijk vermeld aan de makelaar. Ons bod ligt nu bij de makelaar en ze gaat er nog op terugkomen..
Bijkomstige lastigheid die wij hebben is dat ik momenteel van baan aan het wisselen zijn en dat we dus de definitieve financiering pas wat later kunnen rondkrijgen, ook dit hebben we vermeld bij het uitbrengen van het bod en verwerkt in ons bedrag. Nu is het afwachten en kijken wat zij doen natuurlijk!

Wel spannend hoor!!

Groetjes,

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:00

hier ook een gedupeerde van een huis kopen zonder aankoop makelaar... Huilen zag er in eerste instantie keuuuurig uit! allleen bleek de "vernieuwde electra"gewoon aan elkaar geknoopde niet met elkaar overeen komende draden te zijn die los op het plafond lagen ( zelfs nog stof met lood! ) bleken we niet op het riool te zitten maar hadden we een mooie beerput onder de badkamer vloer !!! en meerdere plekken lekkage. zelfs een advocaat gevraagd en de vereniging eigen huis maar die vertelde beide dat je geen schijn van kans hebt omdat je ook als koper verplicht bent te onderzoeken wat je koopt en dat weegt dus op tegen het feit dat een koper de waarheid moet vertellen... dus ik trap er noooooooooit meer in Huilen

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:03

inge81 schreef:
Nikitah86 schreef:

Succes met de bieding. Het is inderdaad verstandig om er met je pa heen te gaan nog een keer. Ik heb zelf op mijn woning wel een bouwtechnische keuring laten doen, zeker omdat mijn woning ook zeer scherp geprijsd was. Echter zijn wij tijdens de verbouwing nog achter grote gebreken gekomen, waarvan van tevoren niets gezegd was (wel duidelijk naar gevraagd) en was ook niet uit het technisch rapport gebleken.

Mijn voorgevel was losgeraakt van de bouwmuren, de vorige bewoners wisten dit, doordat er ooit lekkage was geweest. Geintje heeft met toch bijna 10.000 euro gekost en de vorige eigenaren met de noorderzon verdwenen naar t buitenland. Nergens een adres bekend, dus weg centjes, want ik had niemand om het op te kunnen verhalen. Die mensen hadden het slim weggewerkt, dat moest ik wel toegeven, nette voorzetwand ervoor van 8 cm dikt, waardoor de scheur in t plafond niet meer te zien was. dergelijke dingen zie je dus ook niet met t blote oog Knipoog Mijn woning is van '81 en ik had dergelijke dingen dus ook kunnen verwachten.

Waarom ik je dit vertel - zorg voor een eventueel verhaaladres voor verborgen gebreken. Geloof me, ik hoop voor je dat je ze niet tegenkomt. Maar ik heb ook met schade en schande geleerd. Ik ben bouwkundige, heb er nog een andere bouwkundige naar laten kijken (en beide hebben t niet gezien).

Succes met de aankoop in elk geval.

Dat is wel erg vervelend!! Gelukkig ben ik juridisch opgeleid en heb ik wel wat kennis omtrent het verhalen van gebreken. De bewoners blijven in de buurt wonen (hebben een nieuwbouwwoning gekocht) en ik zal zeker zorgen voor een nieuw adres..
Bedankt voor je meedenken en je tips!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:05

girlyggirl schreef:
hier ook een gedupeerde van een huis kopen zonder aankoop makelaar... Huilen zag er in eerste instantie keuuuurig uit! allleen bleek de "vernieuwde electra"gewoon aan elkaar geknoopde niet met elkaar overeen komende draden te zijn die los op het plafond lagen ( zelfs nog stof met lood! ) bleken we niet op het riool te zitten maar hadden we een mooie beerput onder de badkamer vloer !!! en meerdere plekken lekkage. zelfs een advocaat gevraagd en de vereniging eigen huis maar die vertelde beide dat je geen schijn van kans hebt omdat je ook als koper verplicht bent te onderzoeken wat je koopt en dat weegt dus op tegen het feit dat een koper de waarheid moet vertellen... dus ik trap er noooooooooit meer in Huilen

Je bent verplicht te onderzoeken wat je koopt maar wanneer zij omtrent wat dan ook een melding doen hoef jij het niet verder te ontzoeken.. Wij hebben gevraagd naar de electra en zij hebben aangegeven dat dit allemaal netjes verwerkt is, er is ook een nieuwe groepenschakelaar vanwege de keramische kookplaat gekomen..

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:08

tja dat dachten wij dus ook.... hadden het ook gevraagd maar niet bekeken. en echt we konden er niets meer aan doen, ja een rechtszaak beginnen maar als 2 instanties die er verstand van hebben al zeggen dat het geen zin heeft dan ga je daar ook niet op gokken. ik hoop natuurlijk dat het jullie niet overkomt maar geef alleen mijn ervaring en dat het ziet zo simpel is als het lijkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:12

Even een tip: je kunt je nieuwe werkgever vragen om een intentieverklaring dat ze jou een vast contract willen aanbieden.
Let wel: je werkgever geeft hiermee niet aan DAT je een vast contract krijgt....maar geeft aan dat hij de intentie heeft je een vast contract te geven, na je proefperiode.
Zo'n intentieverklaring is erg behulpzaam bij het afsluiten van je hypotjeek.

Toen wij ons eerste huis kochten had ik ook een intentieverklaring van mijn nieuwe werkgever en daardoor was het rondkrijgen van de hypotheek geen probleem meer.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:17

Bedankt voor je tip! We hebben al contact gehad met de bank en zij hebben inderdaad aangegeven dat wij de financiering rond konden krijgen en dat het dan een voorlopige financiering betreft die definitief wordt bij het de intentieverklaring. op die manier heeft de verkoper dus redelijk zekerheid dat het wel goed komt.. We gaan in ieder geval even in overleg met de hypotheekverstrekker om te bespreken hoe we dat het beste kunnen aanpakken.. Nu eerst het tegenbod (Als dat komt) maar afwachten..