Ik wil jullie graag vragen om tips, ervaringen etc. bij het kopen van je eerste (of tweede, of derde) huisje.
Wij zijn al een tijdje op zoek naar een woning waarbij wij allebei het gevoel hebben 'Wauw, hier willen we wel wonen'.
Afgelopen vrijdag hadden we een bezichtiging en eindelijk was het zover, we stonden voor de deur (nog voordat we binnen waran geweest) en zeiden al tegen elkaar dat dit er erg goed uitzag, de buurt voelde goed aan, het huisje zag er goed uit (ook vanbinnen) etc. De volgende dag hadden we nog een bezichtiging bij dezelfde makelaar waar we eigenlijk al snel over uit waren, die wordt het niet. Daar hebben we aangegeven (zoals we van te voren besproken hadden

Wij hebben naar aanleiding hiervan nagedacht en allebei erg het gevoel: Dit huisje willen we en we willen niet dat het voor ons neus 'weggekaapt' wordt. De woning is redelijk scherp geprijst (is ook nagezocht door mijn oom) en de eigenaren hebben nog alle tijd (1e kwartaal 2009 kunnen ze in hun eerste woning). Dit is een huisje dat zeker verkocht gaat worden, het is een redelijk nieuwe woning in een jonge buurt voor een leuke starterprijs.
Mijn oom adviseerde redelijk dicht bij de vraagprijs te gaan zitten omdat we er graag eerder inwillen dan 2009 (oktober maar november/december is niet onbespreekbaar) en als nadelig extra punt hebben dat ik op dit moment van baan aan het wisselen ben en we daardoor niet binnen 4 weken de financiering rond kan krijgen. Wij hebben nu besloten om morgen een bod uit te gaan brengen met als voorwaarden dat we er in oktober inwillen (en de mededeling dat een latere datum niet onbespreekbaar is) en dat we een extra termijn nodig hebben voor de financiering maar wel willen proberen om binnen de gebruikelijke termijn te zorgen voor een bankgarantie van 10%.
Omdat er vrij weinig van de prijs af te krijgen zal zijn en er toch redelijk haast bij is gezien de gewildheid van de woning hebben we besloten geen aankoopmakelaar in de arm te nemen en af te gaan op het advies van mijn oom. Omdat mijn oom ook maar een mens is en vanaf afstand meedenkt wil ik jullie vragen of er nog dingen zijn waarop we volgens jullie extra zouden moeten letten, wat is belangrijk bij het uitbrengen van het eerste bod (of misschien zelfs wel het bieden van de vraagprijs), moeten we nog extra dingen vragen of vermelden etc. De woning kent geen gebreken en omdat het een woning is uit 88 met nieuwe keuken en badkamer dus daar maken we ons niet zo druk om, het gaat meer om de procedure die nu volgt zeg maar..
Anyways, toch weer een lang verhaal geworden.. Ik hoop dat er mensen zijn die het lezen en tips hebben!
Groetjes,
Nikki