klassieke muziek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:48

Little_Sun schreef:
Ik speel piano en ik speel vooral klassieke muziek. Mozart en Shubert vind ik erg mooi Lachen Listz heb ik nog nooit gespeeld, maar dat vind ik ook hele mooie muziek.


Wil je dan bij ons een keer piano spelen? Wij hebben er 1. Tes die kan het wel, maar niet echt goed. Schijnheilig

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:03

Ik heb ff twee oude topics van mij opgezocht, maar toen was er weinig reaktie. Ben blij dat er meer mensen zijn.

[AM] Klassiek

[AM] Webradio

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:29

Die Brandenburgische Konzerte van Bach is toch wel een van mijn favorieten. Ook The Watermusic en The Fireworks van Händell mag ik graag horen.

Verder hebben de Klavierkonzerte Nr. 1 en 2 van Beethoven een bijzonder tintje voor mij, want dat was de eerste klassieke cd die ik samen met mijn moeder kocht. Die eerste cd ben is helaas gejat, samen met de andere cd's, maar ik heb gelukkig toch weer een uitvoering van Bernard Haitink kunnen vinden.

Die Kleine Nachtmuzik van Mozart kon ik als kind al uren naar luisteren.

Mijn moeder zingt klassiek bij het Toonkunst Oratoriumkoor van Roermond. Zij hebben o.a. het Requiem van Verdi uitgevoerd, evenals dat van Mozart. Ook hebben zij stukken van Puccini en Rossini ten gehore gebracht (ben even kwijt welke ook weer) en de laatste keer brachten ze Die Schöpfung van Haydn. En elke keer had ik weer net zoveel kippenvel.

De Matthäuspassion mag ik ook graag horen, maar dan niet meer live vanuit de zaal. Dat was me toch een beetje te lang om stil te zitten.

Als ik thuis zit te werken of te lezen zet ik ook graag de gitaarconcerten van Vivaldi op. Ik heb een uitvoering met Los Romeros, Academy of St. Martin in the Fields en Iona Brown.

Ik heb een vrij brede smaak van muziek, ik zou niet alleen maar naar klassiek kunnen luisteren. Dat hele zware klassiek daar houd ik trouwens helemaal niet van, met veel orgelgeweld enzo.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 00:32

Prima schreef:
Ben blij dat er meer mensen zijn.
ja het verbaast mij ook nog wel! wel leuk.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:38

Ik ben eens naar een concert van Wladimir Ashkenazy in De Doelen in Rotterdam geweest, toch een van de beste pianisten van dit moment. Geweldige man! Kwam de zaal binnen, simpel gekleed, gaf een knikje richting publiek en ging zitten spelen - was 2 uur genieten, ik heb sommige pianostukken nog nooit zo mooi horen spelen. Ik luister nu naar zijn pianosonates van Mozart trouwens....

Ik heb veel meer muziekvoorkeuren (mijn paard heet niet voor niets Purple Rain Haha!), kan zelfs Rammstein wel waarderen, maar ik heb toch het meeste klassieke muziek in huis.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:47

howard shore heeft LOTR gedaan

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:50

Ik heb maar 1 mooi nummer, in de klassieke muziek wat me iets doet.
pachabel canon in D -Bach
Zit een hele mooie herinnering aan Haha!
Maar verder zijn er nog wel meer mooie nummers, alleen geen idee wat de namen zijn

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:51

Ik ben geen klassieke muziek-typ. Ik vind het heel knap hoe ze bepaalde stukken in elkaar zetten, maar ben er geen liefhebber van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:52

Heel eerlijk gezegd vond ik het concertgebouworkest onder Chailly meesterlijk. Hun uitvoering van de Carmina Burana (Orff) en vooral de 9e van Dvorak, fenomenaal. Mijn voorkeur gaat uit naar Chailly.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:08

Ik kan, als ik er in de stemming voor ben, naar klassiek luisteren, en moet zeggen dat ik een heel breed assortiment klassiek in mijn CD-kast heb staan. Tschaikowski, Beethoven, Smetana, Grieg

Hoewel ik niet echt een fan ben van Barokke muziek (Orgelconcerten van Bach, daar ben ik nou niet echt dol op) vind ik Henri Purcell schitterend, en dan vooral de uitvoering van de Academy van Ancient Music. Dido's Lament en King Arthur, en ook de begravenismuziek voor Koningin Mary...helemaal geweldig.

En verder is er een uitvoering van Tschaikowski's 1812 en Beethovens: Wellingtons Victory die mijn ouders op LP hebben en waar ik maar niet aan kan komen in CD vorm. Er worden echt kanonnen en echte klokken in gebruikt, en alle andere interpretaties gaan er soms veel te snel, of veel te langzaam doorheen. De dirigent is Eugene Ormandy, ik heb een andere CD met 1812 door hem gedirigeerd, maar dat is het weer NET niet....

Prokofievs Peter en de Wolf....grijsgedraait tijdens mijn schooltijd, en uitvoerig behandelt tijdens muziekles.

Dito met de Moldau van Smetana....

Wat wel heel typisch is: ik heb geen enkele door Herbert van Karajan gedirigeerde muziek in de kast staan. Op een of andere manier vond ik die man altijd met een rotvaart door die stukken heen vliegen, alsof hij er geld voor kreeg om snel klaar te zijn....andere zullen hem geweldig vinden, maar ik niet.... Lips are sealed Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-03 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:09

Margreet schreef:
In componisten etc. ben ik niet zo thuis, maar wat ik vaak wel mooi vind is filmmuziek, soundtracks. Misschien niet waar jij op doelt, maar wel klassiek.


Dit wilde ik ook antwoorden. Haha!

Tijdens het studeren voor mijn eindexamen VWO heb ik de cd van Dances with Wolves helemaal grijs gedraaid (voor zover dat kan bij cd's). Verder heb ik een cd met klassieke filmthema's, o.a. muziek uit Cliffhanger en Silence of the Lambs (dat pianostuk dat wordt gespeeld als Hannibal in die ronde kooi zit).

De Vier Jaargetijden blijven ook erg mooi, mijn moeder heeft die in de versie van Nigel Kennedy. En natuurlijk de Bolero en de Carmina Burana. Ongetwijfeld zal ik nog wel meer mooie klassieke melodieën kennen, maar dat komt dan meer neer op 'herkennen': als ik zo'n stuk hoor, dan zou ik niet weten hoe het heet en wie de componist is. Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:14

Ja, Dances with Wolves
Field of Dreams
Out of Africa

Allemaal heerlijke rustige muziek om een avondje bij weg te dromen...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:20

Van wie is 'Peter en de Wolf' ook alweer? Tsjaikovski toch? Volgens mij (her)ken ik daar ook nog wel het een en ander uit, mijn oma had daar een LP van (jaja, vroeger) en die draaide ze vaak als ik bij haar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:35

Peter en de wolf is van Prokofjev. Ooit een jaartje of 10, oh nee, 11 alweer hebben wij dat ooit eens uitgevoerd met paarden, als een toneelstuk. Ieder instrument beeldt een dier, Peter, Opa of jagers uit en wij hadden de dieren ook aangejurkt naar hun rol. Het was erg leuk om te doen en als iemand nog eens iets wil doen op een manege of vereniging, PB maar, dan leg ik het idee uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:38

Qua filmmuziek denk ik ook aan Once upon a time in the west van Ennio Morricone, niet klassiek maar wel heel veel drama, die muziek draaide ik vroeger heel erg vaak. Daarnaast dient Bernstein nog vermeld te worden met zijn remake van zijn eigen muziek van de West Side Story, met onder meer Kiri teKanawa en José Carreras, meesterlijke uitvoering en fantastisch om naar de registratie van de opnamen te kijken, passion at work.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:44

Nog zo'n Jose Carreras fan....ken je de Misa Criolla....die man heeft een meesterlijk gevoel in zijn stem....
Jammer dat hij na zijn Leukemie nooit meer de stem terug heeft gekregen voor een complete opera. Maar Jose Carreras heeft meer emotie in zijn stem dan Placido Domingo of Luciano Pavarotti (om de andere tenors maar te noemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:49

Heb je Placido Domingo gezien als Othello? Dat was heel indrukwekkend. Verder geeft ik je gelijk dat Carreras meest subvibes in zijn stem heeft van dat trio.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 02:39

Morricone is volgens mij wel klassiek te noemen hoor! Vindt het geweldige muziek, vooral tijdens die films. In once upon a time in the west staat op een gegeven moment een kerel aan de strop bovenop de schouders van zijn broer in de brandende zon.(is van de meeste uitgaven ook de cover). De muziek die daarbee gespeeld wordt: geweldig! Verder is er in die film een muziekstuk waarin stappende paarden worden voorgesteld die opeens stil staan.. zal de titel eens opzoeken..

Verder vindt ik de vioolconcerten van Mozart ook altijd indrukwekkend als ze mooi worden gespeeld (is echt een hele kunst!)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 03:12

Ik houd wel van klassieke muziek, vooral als ik een heel eind alleen in de auto zit. Ik vind het alleen altijd jammer dat ik vaak niet weet wát ik aan het luisteren ben (en wat ik op dat moment dan ook mooi vind!). Ik houd iig niet van die zware orgelmuziek!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:09

Om "nieuwe" klassieke muziek te leren kennen koop ik trouwens vaak cd's bij het Kruidvat ofzo. Dat zijn vaak prima uitvoeringen en je valt je er geen buil aan als je het toch niks vind. Zo heb ik een miskoop in de kast staan, ik weet niet eens meer van welke componist, maar het is zo'n dramatisch orgelgedoe dat ik er niet naar kan luisteren.

Helaas hoor ik meestal niet of een dirigent of orkest een werk goed uitvoert/laat uitvoeren. De versie die je het vaakst hebt gehoord is voor je gevoel vaak de versie zoals ie hoort te zijn. Als je een leek zoals ik bent, dan. Clown

Op de radio herken ik muziek vaak wel, maar ik heb dan geen idee wat het is, zoals iemand hierboven ook al zei.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:32

Mijn vader speelde cello. Had conservatorium gedaan (niet afgemaakt overigens, sixties/seventies he?) en dat blijft voor mij een heel erg bijzondere herinnering. Inmiddels kan hij het niet meer vanwege zijn schouder, maar het blijft hangen. Yo Yo Ma speelt ook zo schitterend cello... práchtig. Vooral in combinatie met piano.
Mijn zus heeft nu mijn vader cello gekregen, maar zij speelt echt lang niet zo mooi als mijn vader. Eeuwig zonde vind ik het, maar goed, paps wordt ook oud (is 51 nu).
Ik vind pianoconcerten (Chopin met stip op 1, heel standaard, maar wel erg mooi) geweldig. Omdat ik zelf hobo gespeeld heb kan ik dat ook wel erg waarderen.
Strijkconcerten als de jaargetijden ook wel. Thuis hebben wij eigenlijk alles wel staan. Zwanenmeer van Tsjaikovski (toch?), mozart, beethoven, bach, brahms, chopin... you name it. Over het algemeen hou ik toch meer van pop-muziek (Rolling Stones, Eric Clapton, Jimi Hendrix, in mindere mate ook nog wel de top 40 muziek), maar klassiek kan ik tegenwoordig meer waarderen.
Alleen koren niet, dat wil er echt niet in bij mij (nare herinneringen). ééntje vind ik toch wel het vermelden waard: van die extreme russische bassen. Komt vooral omdat alles a capella is en omdat ze op een gegeven moment heel hard 'drug' zingen (drug = droeg = vriend in t russich = de vader van Voltrack, beroemde Arabische hengst).
Een erg mooie soundtrack is die van Schindlers List.