Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:22

Harry schreef:
klopt ik ben er lang uit. Ik aarzel alleen om door te pakken. Deze status quo is ook veilig en vertrouwd. En ik weet niet in welk avontuur ik mij stort als ik de trein in gang zet. Huis verkopen. Dieren verkopen. En wat nog meer allemaal. Ik heb nog nooit alleen gewoond. Doodeng............

Heel bot gezegd: stel.... blijf je bij elkaar, dan weet je wat je hebt en het enige wat je ervoor moet overhebben is dat je ongelukkig blijft met de situatie?

Ik ga zeker niet ontkennen dat het na 20 jaar een heel enge, spannende en moeilijke stap zal zijn, het zal zeker tijd kosten voor alles weer in balans is en het zal vast niet makkelijk zijn. Maar het zegt niets over het feit dat je weer dingen kunt opbouwen en inrichten zoals jij dat het liefste ziet.

Alleen wonen is niet vervelend, eenzaam zijn wel - en dat kan ook in een vastgelopen relatie zijn.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:25

ik vraag me trouwens af hoe hij over dit alles denkt? dit is toch iets wat je samen moet beslissen. vind hij het goed als jullie uit elkaar gaan?

is in relatietherapie gaan niet iets om te proberen? of heb je het echt gehad en is het klaar voor jou? en heeft je man nog zin om iets te proberen? ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar als ik jou was zou ik niet met al deze twijfels rond blijven lopen, maar het er vooral met hem over hebben, gewoon je angsten eens op tafel gooien, en samen kijken hoe jullie dit allemaal gaan doen. stel dat hij de hond bijvoorbeeld zal willen houden en hij daardoor niet naar vreemden hoeft en jij hem bijvoorbeeld in het weekend kan hebben, ik noem maar iets.

opzich zou je natuurlijk wel eens kunnen kijken naar een andere baan. je gooit natuurlijk je leven nog meer over hoop, maar van de andere kant kan dat ook een heleboel steun en doorzettingsvermogen geven, door helemaal opnieuw te beginnen.

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:18

Relatietherapie wil hij niet. Dat heb ik al eens voorgesteld. "ik hou niet van dat gepraat". We hebben ook geen ruzie of zo, er is dus ook niet zoveel om over te praten.
Ongeveer een jaar geleden hebben we wel een emotioneel en diep gesprek gehad over het onderwerp "uit elkaar gaan". Toen het op het verkopen/verdelen van de dieren kwam liepen we vast in onze emoties en hebben we het onderwerp bijna een jaar succesvol genegeerd. Maar er is niets veranderd sindsdien. Het wordt niet slechter, maar ook niet beter.

Het voelt als je leven vergooien om zo verder te leven. Ik zou ook nog iemand kunnen zoeken die echt van mij houd en mij gelukkig wil maken. Als ik nog 20 jaar wacht wordt dat ook weer moeilijker. Hij wil bijvoorbeeld ook geen kinderen. Nou heb ik ook geen sterke kinderwens, maar als ik nog 5 jaar wacht hoef ik er ook niet meer over na te denken. Wat zou er gebeuren als ik iemand zou ontmoeten die wel kinderen met mij zou willen?

3 - 4 jaar geleden was ik nog echt gelukkig. Ik wil dat gevoel weer terug. Niemand kan altijd maar gelukkig zijn. Maar al 4 jaar niet gelukkig is te lang.

Eerst een nieuwe baan zoeken is niet echt een optie. Dan moet ik eerst dit huis verkopen (lees: van deze hypotheek af Knipoog )

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:18

zet m op, begin er maar gewoon aan om het af te kappen. Het zal zwaar zijn maar het is duidelijk dat het klaar is toch?

4 jaar is echt te lang!!

sterkte!

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:47

hee harry, hoe gaat ie nu???
ik hoop : geen bericht = goed bericht

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:07

1 voorzichtig gesprek verder. Heeft niet veel opgeleverd. Hij vind het allemaal wel prima zo. Vind dat hij lekker in zijn vel zit.

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:10

overigens doet hij sindsdien wel erg zijn best om gezellig en attent te zijn

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:04

nou ja das positief in ieder geval, wat zijn jou plannen? ga je er nog voor of ga je er toch een punt achterzetten, want dan kan je dat misschien het best zo snel mogelijk doen hoe moeilijk het ook is. (en zo ""ff" is dat natuurlijk ook niet geregeld)

Misschien eens een lekkere vakantie met zn 2en, kan goed helpen je bent in een andere omgeving enz. Misschien nog eens proberen?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:05

Harry schreef:
overigens doet hij sindsdien wel erg zijn best om gezellig en attent te zijn


en is dit voor jou genoeg of wil jij er alsnog een punt achter zetten?

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:09

nou ja, als ik eerlijk ben is dat natuurlijk maar cosmetica en lost het het onderliggende probleem niet op. Maar het maakt het dagelijks leven wel leuker en herinnert me weer aan de man waarvan ik hield (en op een andere manier nog steeds houd). En het maakt het nog lastiger om nu de bom te laten ontploffen.

Kortom, ik ben nog geen stap verder Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:35

Je moet jezelf eens gaan afvragen of je dit nog wel wil, 20 jaar nog doormodderen met een man op deze manier..... want, en dat klinkt heel hard, dat zul je, als je nu geen stappen gaat ondernemen. En er zijn weinig opties:

1.) je gaat
2.) je praat met elkaar en komt tot de conclusie dat je alsnog gaat
3.) je praat met elkaar en komt tot de conclusie dat je gaat vechten voor elkaar

die drie dingen zijn er, meer niet. Simpel. en doorgaan zoals het nu is, is geen oplossing, dat is elkaar doodongelukkig make en de schijn ophouden. Is dat wat je wilt? Dacht het toch niet?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:40

zijn paarden ook zijn hobby?
als dat zo is kan je misschien die zorg nog wel delen aangezien er totaal geen ruzie is.

kellyenmagic
Berichten: 61
Geregistreerd: 31-03-08

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:56

weet je zeker dat hij wel gelukkig is
de vader van een vriendin van mij zei ook elke x dat er nixs aan de hand was toen haar moeder ernaar vroeg na ups en downs en nu blijkt die toch al heel lang vreemd te gaan en dat ie het wel best zo vond een gezinnetje thuis maar ondertussen wel ergens anders zitten met een andere vrouw

ik bedoel ik hoop niet dat het zo is hoor maar dit is wat ik pas heb meegemaakt en daar moest ik aan denken toen ik dit las.

ik heb nog niet veel verstand van relaties maar als ik het zo lees dan ben je niet echt gelukkig toch

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:01

Harry schreef:
nou ja, als ik eerlijk ben is dat natuurlijk maar cosmetica en lost het het onderliggende probleem niet op. Maar het maakt het dagelijks leven wel leuker en herinnert me weer aan de man waarvan ik hield (en op een andere manier nog steeds houd). En het maakt het nog lastiger om nu de bom te laten ontploffen.

Kortom, ik ben nog geen stap verder Knipoog


probeer eens uit je dagelijkse sleur te komen om weer samen te zijn, ga eens op vakantie enz. ga met elkaar weg ga dingen doen. Zoals ik het lees zijn jullie langs elkaar hen gaan leven, maar zodra jullie weer bij elkaar zijn kotm het gevoel weer terug. Probeer daar aan te werken door bij elkaar te zijn, probeer je dagelijkse ritme te doorbreken door dingen om te gooien.

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:51

moonfish13 schreef:
zijn paarden ook zijn hobby?
als dat zo is kan je misschien die zorg nog wel delen aangezien er totaal geen ruzie is.



nee helaas. Dus delen nadat we uit elkaar zouden gaan is geen optie.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:03

Wat een moeilijke situatie. Niemand geeft graag zoiets op, maar van de andere kant heb je gelijk als jezegt dat je nog opnieuw kunt beginnen opbouwen. Ik zou echt eens heel nuchter denkenb over hoe je de dingen kunt aanpakken: 1 paard houden ipv meerdere of een bijrijder zoeken of lekker samen op het land? Financieel sta je sterk genoeg geloof ik? Das al heel wat.
Heb je een sociaal vangnet dat je kan steunen?
Ik heb wel de indruk dat je je eigen leven hebt, dus dat zit wel goed. Hoe vaak zit je nog echt bij je man?

Verder heb je idd enkele "simpele" keuzes: doorgaan zoals het nu is (ben je ongelukkig omdat je geen liefde krijgt? want op zich is de situatie wel comfortabel nu), weggaan, of nog proberen (hoewel ik het gevoel heb dat dat geen optie is).

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:41

hmm, het is dus weer even rustiger. Dat maakt het er niet makkelijker op!
ik hoop dat het je toch lukt een beslissing te nemen!

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Na 20 jaar relatie beeindigen. Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:03

Zo te lezen weten jullie allebei heel goed hoe de vork in de steel zit, maar jullie hebben beiden een andere reden om niet door te pakken (mijns inziens):
jij bent bang voor het onbekende; al 20 jaar samen, samen dieren, welliswaar geen liefde maar wel veiligheid en
hij vindt het wel handig zo; geen relatie-gedoe en de schone onderbroeken liggen in de kast en de pot staat op tafel.

Ga vast eens uitzoeken hoe je dingen zou kunnen regelen als je alleen was:
welke huur/hypotheek kun je je veroorloven, zijn er genoeg woningen beschikbaar in je woonplaats of moet je op een wachtlijst, kunnen je paarden op dezelfde stalling blijven staan, heb je misschien een verzorger/-ster/bijrijder nodig, is een honden uitlaatservice geen idee etc. etc.
Misschien kom je er dan achter dat alles (relatief) makkelijk te regelen is en voel je je goed voorbereid om de grote stap te maken!

Succes met je beslissing!