Carbid schieten...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 22:53

Ik kende het ook niet maar gisteren zijn er hier menig baby's door wakker gemaakt!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 07:03

Maar wat is het nou precies??? Zal toch vast wel iemand zijn die meer weet dan de naam alleen?

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 07:31

ja, wil ik ook welles weten Lachen

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 08:52

Is het een gas of afvalstof van iets op de boerderij ofzo?

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 10:06

Het zijn een soort wittige blokjes die heel makkelijk onploffen wanneer ze warm/heet worden.
als je die dan in een holle melkbus legt, dan komt er veel druk bij de ontploffing vrij, die doet die bal, of deksel (bal/deksel dient om luchttoevoer af te sluiten, een rode bal ziet er nog wat leuk uit) eraf knallen, maar vooral geeft dat een doffe, harde knal.
HEt beste resultaat krijg je uit een melkbus die al vaker is gebruikt voor het carbid/carbit schieten, de knal kan echt luid worden zodat je hem kilometers verderop nog kan horen. Ik vind het wel een bijzonder leuke traditie, veel leuker dan de alom "vermakelijke" strijkers, dat vind ik dus pas echte onzin. Carbit schieten moet je nog wat moeite voor doen, het is een spel.

Waar carbit helemaal vandaan komt is mij ook niet bekend. Vroeger wred het veel gebruikt in smederijen. Mijn vriend zegt dat het een soort afval is van tijdens een produktieproces. Vandaar dat het dus nog steeds te koop is, bij de agri-leveranciers. Boeren hebben het vaak in huis?
Nou ja, het was weer feest in iig! Leuk om te lezen dat het toch ook tot in Gelderland nog redelijk gebruik is....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:21

Het is leuk ja, zolang ze niet bij mij in de buurt komen, en vooral niet om half zes 's ochtends! Tong uitsteken Maar geeft het ook een lichtflits? In Limburg kennen we het trouwens niet echt. Daar wordt meer met strijkers gegooid Boos!

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 10:30

Nu je het zegt, ja er komt wel een kort moment een wittige flits, beetje zoals wanneer je magnesium ontvlamt. De flits is niet de moeite waard om als vuruwerk te dienen, het gaat echt om de knal.
Maar eht kan best dat er iets magnesium in carbit zit, wat carbit precies is zou ik echt niet weten...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:32

De flits kwam namelijk iets eerder dan de knal en daardoor kon ik steeds als ze gingen knallen, net op tijd mijn handen op mn oren doen... (gaat echt hard als je net wakker wordt om half zes 's ochtends Bloos)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:55

Volgens mij kennen ze dat in elk boerendurp. Hier doen ze het ook. Idd met oude melkbussen.

:evaw:

sietssie

Berichten: 442
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:10

hier in ugchelen doen we het ook!
is echt zo gaaf!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:00

Ik heb er wel eens van gehoord, maar hier in de omgeving heb ik het nog nooit gezien.

* To Belg, or not to Belg *

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:03

Ik kan er echt niets leuk aan vinden. Ze lieken wel nie wies....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, CarpeDiem_, GoogleAdsense, loadihra en 22 bezoekers