Nederlands voor beginners deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 20:59

haha dit wordt geweldig Haha!
Aniek, jij bent geen familie hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:00

ik zal ook me besd doen om zoveel mogeluk goed nederlands te praten op dit forum Haha!.
Lipizzanerquadrille is een leuk woord voor scrabble, maar moet je ook weten wat het betekent?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:01

Vast niet Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:01

Ik word op zeker een kneus...........................snif, maar ik heb een secretaresse die mijn brieven corrigeert en de deur uit doet. Moet ik dan alsnog meedoen????????

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:04

Nee Lov, voorlopig alleen de spelling, dat is wel genoeg gevraagd denk ik Sigaar

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:05

gijsenkim schreef:
Ik word op zeker een kneus...........................snif, maar ik heb een secretaresse die mijn brieven corrigeert en de deur uit doet. Moet ik dan alsnog meedoen????????


iedereen moet mee doen (behalve Margreet en ik, wij stellen het dictee samen Cool Sigaar )

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:05

Nou, margriet, je hebt tenminste een andere achternaam, dus als je jouw naam geeft zullen mensen niet vragen; 'oh, ben je familie van die domme Aniek.' Tong uitsteken nou, ik denk eigenlijk niet dat ik de slechste zal zijn hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:07

Oke, voorlopig alleen de spelling, dat is goed.
In een ander topic kwam ook al aan de orde dat het in de boktregels vermeld staat dat het meer dan wenselijk is om gewoon Nederlands te bezigen hier op het forum. Een foutje is zo gemaakt en het overkomt iedereen wel eens (you, me, them, everybody). Het is geen halszaak, maar het is wel ergerlijk voor de anderen.
Soms vraag ik me af of het 'modern' is om zulke taalfouten te maken. Vroeger bestond deze vorm van communicatie gewoon niet en had je dus ook niet te maken met de taalvaardigheden van 1000-en mensen tegelijk. Daarom vraag ik me af of het gewoon meer opvalt of dat het gebruik van moderne media het taalgebruik zelf beinvloedt?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:08

oke oke, maar alleen als mijn Els mee mag Haha! Schijnheilig

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:17

Nee, het gaat me helemaal niet om een typefoutje (die maak ik zelf ook regelmatig), maar om het (al dan niet bewust) verkeerd spellen van woorden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:19

kayla schreef:
Nee, het gaat me helemaal niet om een typefoutje (die maak ik zelf ook regelmatig), maar om het (al dan niet bewust) verkeerd spellen van woorden.


Telt het aantal wijntjes oid dat je op hebt ook mee Schijnheilig

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:20

ohw, ik moet er gewoon even aan wennen om zo te typen, daarna wordt/word het wel weer beter, is gewoon even allemaal nieuw, omdat ik hiervoor altijd MSN taal gebruikte, maar het is toch behoorlijk veel beter geworden in die anderhalve dag Pling *LOL*

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:22

Tha_Niekje schreef:
daarna wordt/word het wel weer beter


wordt B)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:23

Mogen afkortingen zoals idd, iig en oid wel van jou?
Ik erger me trouwens ook dood en dat kewl, net een stelletje kleuters. Ik moet dan altijd meteen aan het woordje wessep denken, dat betekend wesp en dat zeiden al die kleine kinderen op ponykamp.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:24

afkortingen mogen (op bokt wel, in het dictee niet)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:24

Ik begrijp de ergenissen ook wel hoor.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:26

Kayla, ik bedoel niet alleen de typfoutjes die per ongeluk gebeuren, maar ik bedoel ook het taalgebruik in het algemeen. 'Vroeger' viel het allemaal niet zo op, of is zijn het de moderne kanalen die taalverarming in de hand werken?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:32

Ik vind het vreselijk irritant die taalfouten...Zit ook altijd te verbeteren Haha!

Was trouwens altijd heel goed in dictee, dus kom maar op Tong uitsteken

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:34

Het grote bokt dictee der bokttaal wordt het dan Haha!
Ik typte een jaar terug ook meestal msn-taal, dat ging sneller..
Sinds ik blind kan typen met 10 vingers gaat het me allemaal snel genoeg, dus kan ik ook gewoon Nederlands typen.
Op msn typ ik nog weleens msn-taal, maar dat is de macht der gewoonte, net als dat ik op bokt gewoon Nederlands typ en ook altijd gewoon Nederlands schrijf.
Kan er geen 'Juf Kayla en juf Margreet' forum komen, voor de lessen in Nederlands *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:38

Ik vind de msn taal ook irritant.

maar gewone spelfouten niet.
ook niet of iemand verkeerd zit met d of dt, want dat zie ik niet.
En ik ga dus niet mee in les 4. Haha!

Want ik zal eerlijk zeggen dat ik helemaal geen zin heb om bij elke zin na te gaan denken of dat nu met d of dt moet.
Ik zit al jaren niet meer op school en hier zit ik voor m'n hobbie en ga dus niet doen alsof ik weer op school zit.
Want daar heb ik altijd een pest hekel aan gehad!!!!

Dus helaas voor de mensen die zich aan mijn spellingsfouten ergeren, lees maar gerust over mijn berichten heen Lachen

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:38

ik typte ook MSN taal toen ik met 10 vingers blind kon typen, maar, wanneer wordt dat dictee dan gegeven?? Pling dan kan ik kijken of ik het echt zo slecht doe Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:40

Tipje voor les 5: geen woorden gebruiken waarvan je echt niet weet hoe je ze moet spellen Haha!.
Forumtaal is soms meer spreektaal dan schrijftaal en daardoor zie je vaak de meest vreemde spellingen voorbij komen. Dat is niet echt ergerlijk, dat wordt het pas zodra mensen met dure woorden gaan smijten waarvan ze de spelling niet kennen en dat maakt geen indruk .

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:49

Lovely schreef:
Kayla, ik bedoel niet alleen de typfoutjes die per ongeluk gebeuren, maar ik bedoel ook het taalgebruik in het algemeen. 'Vroeger' viel het allemaal niet zo op, of is zijn het de moderne kanalen die taalverarming in de hand werken?


"vroeger" kon je nog zeggen van 'nee dat is een t, geen d, dat zie je toch wel, dat staat er', nu valt het wat moeilijk te smokkelen.
volgens mij wordt het steeds erger, ik weet niet waar dan aan ligt, misschien het onderwijs?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:51

Lovely schreef:
dat wordt het pas zodra mensen met dure woorden gaan smijten waarvan ze de spelling niet kennen en dat maakt geen indruk .


of met dure woorden gaan smijten waar ze de betekenis niet van weten Frusty

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:52

Kunnen we niet, heel irritant, gaan verbeteren. Ik lees net een zin met tog, dan een snel antwoord met alleen "toch!" ofzo?