En dan eindelijk gaat ie erin......

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

En dan eindelijk gaat ie erin......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:01

Een beugel! Knipoog

Ik ben 25 jaar en ik ben een extreme angstpatient voor alles wat te maken heeft met mijn gebit. Frusty Zo erg dat ik jaren niet naar de tandarts was geweest. Ik loop dus ook al lang met een niet zo'n mooi gebit rond, maar de angst was zelfs nog groter dan de schaamte. Dag en nacht was ik ermee bezig. Het angstzweet brak me uit als ik alleen al aan de tandarts dacht.. Rolleyes

Maar omdat ik toch steeds ouder werd en heel graag een mooi gebit wilde moest ik toch stappen ondernemen. En dat deed ik vorig jaar eindelijk. Ik ben geheel onder narcose gegaan bij de tandarts. 2 keer. Hebben ze alles even goed onder handen genomen. (niet dat mijn tanden eruit rotten hoor haha maar er waren wel wat gaatjes, en een afgebroken stukje kies, verstandskiezen) nou dat heb ik overleefd. Ik had wel veel last van tandvleesproblemen dus kwam nog niet in aanmerking voor een beugel. No Cheer Ik moest eerst naar de mondhygienist een aantal behandelingen ondergaan. Dat was weer een ENORME drempel. Toch gedaan. Het ging 1 keer mis daar (verdoving werkt bij 1 kies niet), en weer hyperventileren, huilen.. kortom totale paniek. Gestoord Maar gelukkig nam ze alle tijd voor me en kreeg ze me weer gekalmeerd, dus heb ik toch doorgezet.. ( o wat was ik naderhand trots op mezelf hihi)

En toen eindelijk weer naar de ortho en het goede nieuws: je gebit ziet er weer gezond uit, dus je mag aan de beugel beginnen! Afgelopen vrijdag het behandelplan doorgenomen. Het wordt een witte slotjesbeugel, en hij hoeft maar 1,5 jaar in! (zo'n meevaller!)

nu moet ik alleen nog 2 verstandskiezen onder laten uitsnijden en 2 kiesjes boven laten trekken, Lips are sealed maar mijn (o zo aardige) ortho heeft geregeld dat ik dit ook onder narcose kan laten doen bij de kaakchirurg, dit scheelt mij weer 100den euro's narcosegeld, omdat dit bij de kaakchirurg gratis is.. Lijkt me ook geen pretje die verstandskiezen eruit laten halen (ze liggen bij mij plat in mn kaak zeg maar, dus de pijn achteraf zal wel niet zo lekker zijn)

23 mei is het zover, dan gaat de beugel erin: ook weer spannend voor me dus! Ik stel me al weer de vreselijkste dingen voor. Blauw oog Dus ik hoopte: misschien kunnen er hier wat mensen mij een hart onder de riem steken? Of misschien zeggen dat het inderdaad vreselijk is? haha (liever niet) Benieuwd naar jullie ervaringen. Vooral van de volwassenen onder ons, maar ook de jongeren zijn natuurlijk welkom met hun verhaal!

Ik kan niet wachten tot ik eindelijk mooie tanden heb en breeduit durf te lachen.. Haha!

SteffiiY

Re: En dan eindelijk gaat ie erin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:02

Goed dat je, je erover heen heb kunnen zetten! Haha!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:05

Wat knap dat je je over je angst heen hebt kunnen zetten.
Je mag trots zijn op jezelf dat je gebit al zo mooi is geworden.
Die beugel gaat ook helemaal goedkomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:06

Super joh! Je moet eens zien hoe blij je met je gebit zal zijn na afloop!

Ik zou alleen wel voor een zilveren slotjes gaan! De witte word vrij snel vies, ziet er vreemd uit, en verkleurd. De zilveren valt van begin af aan al meer op, maar blijft zoals hij is!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:06

! SUPER ! van je.Ik ben al wat ouder maar heb ook vreselijke tandartsangst.Ik ga wel maar...........het houd wat!
Ik heb nu ook weer een kies die afgebroken is maar ben al een week mijzelf ertoe aan het zetten om te bellen Bloos

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:09

Ik kan je gerust stellen, van slotjes erin zetten voel je helemaal niks! Ze plakken die dingen erop met lijm, draadje erdoorheen, elastiekjes om de slotjes, draadje aanspannen en klaar:p er word wel veel in je mond gefriemeld maar doet geen pijn.... De eerste paar dagen dat ik ze in had had ik alleen wel onwijs pijn met eten, zo erg dat mijn voedsel in de blender ging. Had dus een soort pap haha. Kauwen kon ik echt niet! Je hebt daarna wel n mooi rijtje tanden:)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:09

De angst is er nog steeds wel. De tandarts bezoeken durf ik dus nog steeds niet. Maar een ortho en mondhygienist die mogen me behandelen zonder dat ik ze wat aandoe hahaha. De tandarts is lastiger. Nu ga ik in Alphen aan den Rijn naar een kliniek waar ze dus onder narcose behandelen. Sinds kort doen ze daar ook reguliere tandartsbezoeken dus langzaamaan wil ik het daar gaan proberen. Ze zijn ervaren met angstpatienten en ze zijn daar SUPERaardig en geduldig... Thnx voor de positieve reacties.

Benieuwd of ook meer mensen met zo'n ontzettend vervelende angst kampen? (vast wel!)

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:13

Isiss schreef:
Ik kan je gerust stellen, van slotjes erin zetten voel je helemaal niks! Ze plakken die dingen erop met lijm, draadje erdoorheen, elastiekjes om de slotjes, draadje aanspannen en klaar:p er word wel veel in je mond gefriemeld maar doet geen pijn.... De eerste paar dagen dat ik ze in had had ik alleen wel onwijs pijn met eten, zo erg dat mijn voedsel in de blender ging. Had dus een soort pap haha. Kauwen kon ik echt niet! Je hebt daarna wel n mooi rijtje tanden:)

Idd de beugel plaatsen doet geen pijn (ik heb hem zelf niet gehad, maar heb een tijdje bij de tandarts gewerkt en in het weekend kwam daar ook een ortho). Het is een kwestie van plakken en draadje erin, klaaar. Ze zullen wel wat tangetjes gebruiken, maar enkel voor het plaatsen van de slotjes.
Heb je het met je ortho gehad over je keuze om voor de witte slotjes te gaan? Iemand hierboven zei het ook al, ze worden snel vies en gaan er gelig uitzien. Bovendien schijnen ze kwalitatief ook niet zo goed te zijn als de grijze en laten ze sneller los. Als ze de beugel geplaatst hebben voel dan even goed of er geen draadjes uitsteken, anders gaat het snel irriteren en dan moet je weer terug.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:13

Ja het gekke is dus ook dat ik niet bang ben voor napijn. Nadat ze mn hele gebit in 2 keer onder narcose hadden behandeld ha dik ook napijn maar dat boeide me niet. Lang leve de pijnstillers Lachen Het is meer het feit dat ik me in die stoel moet 'overgeven' waar ik zo bang voor ben. Ook wel wat voor de pijn maar vooral de macht die ik op dat moment niet over mn mond lijk te hebben.. moeilijk verhaal haha

Over de zilveren slotjes. Tja ik heb daar natuurlijk veel over opgezocht en het met de ortho over gehad. Maar persoonlijk vind ik zilveren slotjes teveel opvallen, het maakt heel jeugdig, ik ben maatschappelijk werkster en werk wekelijks met clienten. Ik zou me dan te ongemakkelijk voelen. Bovendien hoef ik maar zo'n 1,5 jaar, ik rook niet, drink nauwelijks koffie/thee dus de ortho raadde het in mijn geval ook zelf aan.. een vriendin van me had bijna 3 jaar witte slotjes, en die zagen er ook nog best netjes uit! En stukken minder opvallend dan zilveren.. Toch bedankt voor het advies natuurlijk!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:15

Nou je hebt er in ieder geval goed over nagedacht en als de ortho je ze al aanraadt, tja waarom niet?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:17

ja hij zegt natuurlijk ook wel dat de zilveren wel sterker/goedkoper zijn, dus in die zin raadt hij die wel aan.. maar ik blijf daarbij ook nog iedere 3 maanden naar de mondhygienist gaan dus voor anderhalf jaar denk ik dat ik ze redelijk wit kan houden. En zo niet, tja dan ga ik jullie alsnog gelijk geven en was het mijn eigen domme schuld haha Knipoog

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:17

Ik ben ook bang geworden van de tandarts sinds ik een keer geboord ben zonder verdoving. Volgens die vrouw deed t helemaal geen pijn.... Had ik gemerkt ja! Ik lag bijna gewoon te gillen in die stoel. Nu hebben we gelukkig een andere tandarts. Eentje die de tijd neemt en waaraan je alles mag vragen. De laatste keer dat ik daar geboord moest worden had ik een verdoving tegen de verdoving gekregen. Ik durfde gewoon echt niet. Ik heb het gelukkig niet zo erg dat ik onder narcose behandeld moet worden, maar ik lig wel altijd te beven in die stoel en ben altijd weer blij als ik buiten sta!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:18

Ik kreeg vandaag ook te horen dat ik dus niet die 'banden' om mn kiezen krijg (waar ik ZO tegenop zag) bij mij bevestigt hij die gewoon ook door plakkertjes zeg maar. Hoe ging dat bij jullie-? Wel met die banden/ringetjs? Of ook door plakkertjes?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:22

Citaat:
Nu hebben we gelukkig een andere tandarts. Eentje die de tijd neemt en waaraan je alles mag vragen

Ja ik heb ook gemerkt dat dit ZO belangrijk is! Het is toch heel wat dat je iemand in je mond moet laten wroeten Knipoog met al die enge gereedschappen en die akelige geluiden.. pfff

Een goede vriendin van me vond me altijd maar een beetje aanstellerig wat betreft die angst, maar nu begon haar tandarts haar vorige week onverwachts zonder verdoving te behandelen, ze wilde rechtop komen en hij duwde haar terug in de stoel met de woorden ,, bedaar u " Rolleyes
Ze heeft hem weggeduwd en is naar buiten gelopen. En hoppa, nu is zij ook bang, ZO makkelijk kun je angst krijgen! ze kwam meteen haar verhaal bij me doen en ze begrijpt me ineens volledig.. Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:23

Ha meid, wat dapper van je!! Echt super.

Hier spreekt een doorgewinterd beugelgeval (wel al een aantal jaren geleden) en ik kan je vertellen: die bezoekjes aan de ortho mbt beugel plaatsen/onderhouden stellen niets voor! Omdat er niets aan je tanden zelf gedaan wordt (boren enz) is het echt helemaal niet eng. Er wordt wel 'gerommeld' in je mond, maar geen pijnlijke toestanden ofzo.

Heul veul sterkte!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:24

Kijk.. dat horen we graag..! Bedankt!

Wat wel weer 'grappig' is: Ik ben altijd ZO vreselijk bang, stel me werkelijk de meest onmenselijke pijnen voor dat het uiteindelijk vaak wel meevalt haha..

alleen die tandarts, die blijft nog eng Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:28

Ik kan je niet echt helpen met je angst voor de tandarts, omdat ik het niet ervaar als 'eng' maar ik kan met 34 jr en 2 jr beugeldragen achter de rug zeggen dat het reuze meevalt.

Ik heb nu een zogenaamde retentiebeugel, en ik zou zo de slotjesbeugel er weer in willen rotding....

Maar het klooien aan je tanden is niet eng. Alleen aan het eind van het dragen als ze de lijmrestjes eraf gaan slijpen kan dat een irritant gevoel geven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:32

Maar als je dan weer voor het eerst gladde tanden voelt... dat maakt dan alles weer goed!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:36

Ja daar kijk ik ook best wel naar uit Lachen
Kreeg je echt een heel ander gezicht door je beugel? Dan bedoel ik met het dragen.. je lippen/mond gaan wat anders staan zeg maar toch?

En oja: het praten?!?! Moet ik me eerst een week afzonderen en oefenen met praten? haha

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:40

Neuh, dat gaat goed hoor.
Bij mij was het een echt ander gezicht, maar het gaat zo geleidelijk. Ik had van die thea en theo tandjes. Mijn boven en ondertanden hadden een overbeet van 12 mm ofzo. Echt gigantisch. Dat is gelukkig helemaal goedgekomen door een plaatjesbeugel, buitenbeugel en soort draadje nog voor 's nachts.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:42

Goed dat je over je angst ben heen gestapt. Het is even doorbijten, maar dan zal alles weer helemaal goed komen en ben je blij dat je het hebt gedaan!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:44

Hmm.. moet geweldig zijn dat je nu dan zo'n mooi resultaat hebt. Bij mij staan mn tanden scheef door ruimtegebrek. Heb btje dracula hoektanden zeg maar (jippie) pff.. Heb ook overbeet dus zou in aanmerking komen voor een kaakoperatie maar mn ortho keek me ook al medelevend aan en stelde me gerust: laten we je dat maar niet aandoen. haha

Dus door bovenkiezen te laten trekken zal mn overbeet minder worden, maar zal wel overbeet houden, een beetje. Maar volgens de ortho komt het er gewoon mooi uit te zien! Hoef alleen de slotjesbeugel..

spannend hoor pff

Thanks Linda, ja ik moet nu gewoon doorbijten! En achteraf zal het waarschijnlijk wel weer allemaal zijn meegevallen.. *klopt even ernstig af* en zal ik spijt hebben dat ik het niet jaren eerder heb gedaan!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:46

ik was eerder ook als de dood voor de tandarts, m'n ouders moesten me letterlijk aan de haren naar de tandarts slepen. De "beste" tandarts wou me nooit een verdoving geven, ik ben na enig smeken overgegaan naar een andere tandarts en de angst is er nog wel maar zo gauw ik weer buiten stap dan ben ik weer helemaal trots op mezelf.

Vind het heel knap van je dat je je angst onder ogen ziet! en straks als je weer een gaaf gebit hebt dan zul je ongelooflijk trot op jezelf zijn, meer als dat je nu al bent!! top meid!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:54

Ik moet zeggen dat deze berichten me wel helpen. Ik begin er nu zelfs stiekem een beetje naar uit te kijken. Ik moet het maar zien als een investering voor de rest van mn leven. En mijn zelfvertrouwen zal er een enorme boost van krijgen! Thanks so far!! Lachen

@ Pashon: is het wel goed gekomen met je haar?? Ach gut Knipoog

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:58

ja gelukkig heeft het haar er weinig onder geleden Knipoog

maar je moet straks als de beugel eruit is natuurlijk wel op controle blijven gaan hé Knipoog je weet neit wat je overkomt als je gebit weer netjes is, blijf daar gewoon naar uitkijken en denken dan komt het wel goed!