wie kan een breiwerk opzetten? Gelukt, met foto :D

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:36

*LOL* *LOL* *LOL*

Geweeeldig, vooral dat hoofd van jouw erbij!

Voel je je nu heel truttig? Haha!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 00:36

Ja, best wel

maareh, het is eigenlijk leuk Bloos

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 00:43

Hahahaha, vooral die laatste foto, in opperste concentratie! *LOL*

Ga je je nu ook aan mutsen en sokken wagen? Knipoog

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 07:56

hehehe, kan je ook een voor mij maken? Knipoog

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:22

Haha! Ik heb dit jaar ook een stukje sjaal gebreid voor een surprice, echt toevallig. Ik wist ook niet hoe ik het op moest zetten, had er ook nog aan gedacht om het op bokt te vragen, maar uiteindelijk heeft de mama van Bart me geholpen. Dat was erg handig, want die had ook briepennen voor me. Ik wilde namelijk eigelijk met grote mikadostokken gaan breien, maar dat scheen niet zo handig te zijn... Daar ben ik het achteraf erg mee eens.
Eerlijk toegegeven, ik vond het eigelijk ook best leuk om te doen. Lekker hangend op de bank voor de tv. Mijn huisgenoten waren erg verbaasd Lachen

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 10:37

Wmijn, samen aan een trui beginnen? Haha!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:23

Hmm, je hebt het resultaat niet gezien... Ik vond het wel grappig om te doen, maar kwaliteit kon ik niet echt afleveren. Lag ook wel een beetje aan de wol, want die splijtte de hele tijd Schijnheilig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:30

Nou, dan zou ik zeggen, koop betere wol en ga de uitdaging aan....Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:19

Oh men, dit is gewoon geen toeval meer!
Ik zit hier al wéken te breien (eerlijk is eerlijk, net iets meer dan een week), ik heb zelfs kerstballen gehaakt. Vroeger (op school, zat op de Vrije School) heb ik heel veel handwerk gedaan. Breien is echt super! Vooral allemaal rare steken (we hebben hier een handwerk boek waar het in uitgelegd staat, maar ik snap het nooit, dus moet mams eerst kijken hoe het moet en het dan uitleggen). Mijn zusje heeft een hond gebreid en ik heb nog een sjaal gebreid en een of andere rok die inmiddels meer op een goudvis lijkt. Echte wol is alleen niet om aan te komen. Bij de zeeman verkopen ze redelijk goedkope acryl, maar da's niet half zo fijn als wol...
Gelukkig neemt mijn zus het spinnewiel morgen mee en dan kan ik mijn eigen wol spinnen (nooit gedaan, dus dat wordt oefenen). Ik vond het vroeger echt onwijs alternatief, maar het is gewoon leuk. Maar om nou een trui te gaan breien, dat gaat mij te ver (ik háát doelgericht dingen doen, grin). Ik brei gewoon een stuk recht en dan is het weer klaar.

Lielle, weet je al hoe je moet afhechten? Of ga je het inclusief breipennen weggeven? Afhechten is nl helemaal niet zo moeilijk! Oh, en BTW: er is een hele rare manier van het steken opzetten (Amerikaans heet dat geloof ik), dan neem je één beginsteek (de toverlus) en draai je de draad er gewoon net zo vaak omheen als je nodig hebt en dan ga je elke draai breien, heb je ook steken. Beetje

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:14

Ik weet dat ik hier op mijn oude kamer nog een stukje breiwerk heb liggen, van witte wol, met de breipennen er nog in. Kwam het gisteren weer tegen toen ik op zoek was naar mijn oude ponyvriendjesboekjes. Haha!

Geen idee wanneer ik dat lapje in elkaar heb gedraaid. Zag er nog best goed uit. Maar een sjaal zal het nooit worden, laat staan een trui. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:15

Karin schreef:
Ik weet dat ik hier op mijn oude kamer nog een stukje breiwerk heb liggen, van witte wol, met de breipennen er nog in. Kwam het gisteren weer tegen toen ik op zoek was naar mijn oude ponyvriendjesboekjes. Haha!

Geen idee wanneer ik dat lapje in elkaar heb gedraaid. Zag er nog best goed uit. Maar een sjaal zal het nooit worden, laat staan een trui. Haha!


Valt altijd nog uit te halen, zo'n half afgemaakt breiwerkje. En dan begin je toch gewoon aan die sjaal?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:18

Hmm... als ik de reacties van sommige mensen in dit topic lees, dan krijg ik ook wel weer zin in breien. Haha!

Volgens mij heb ik ook ooit wel eens 30 meter sliert bij elkaar gepunnikt. Ja, punniken was ook leuk. *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:19

Handwerken is zinnige tijdsbesteding....Met punniken heb ik ook een badmat bij elkaar gefrutseld.....*LOL* Heel zinnig projekt!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 12:10

Laui! schreef:
Lielle, weet je al hoe je moet afhechten? Of ga je het inclusief breipennen weggeven? Afhechten is nl helemaal niet zo moeilijk! Oh, en BTW: er is een hele rare manier van het steken opzetten (Amerikaans heet dat geloof ik), dan neem je één beginsteek (de toverlus) en draai je de draad er gewoon net zo vaak omheen als je nodig hebt en dan ga je elke draai breien, heb je ook steken. Beetje


De link op de vorige pagina biedt alle info, incl afhechten! Maar ik heb het opzetten de 1e keer heel flauw gedaan, waarschijlijk die Amerikaanse manier die jij beschrijft. Afhechten was niet nodig voor de surprise maar ik denk dat ik idd toch eens aan een sjaal of zo ga beginnen. Een bokt breiforum misschien?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:16

Ja leuk! Een breiforum. Of een creatief forum. Ik zou wel eens willen weten wie er hier allemaal borduurt, 3D kaarten maakt, kantklost, haakt e.d....

Nog niet eens zo erg lang geleden rezen de wolwinkels en de handwerkwinkels als paddestoelen uit de grond. En een paar jaar later werden het cadeauwinkels....

Ik ken van de 4 winkels waar ze wol verkochten bij ons in het stadje nog maar 1 die het nog steeds doet...

Voor de prijs hoef je het niet te doen, wol kopen om een trui te breien is heel erg duur. Maar je hebt dat wel iets unieks aan, dat niemand anders heeft....

Zijn er eigenlijk mensen hier die hun kleding zelf maken?

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:18

Ik kan ook breien,vind ik het ook best leuk Bloos
Ik ben nu bezig aan een trui (eigenlijk was) want me ma is er maar verder mee gegaan Haha!

Wat moet de suprise voorstellen? Haha!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 12:27

Cassidy,

ik kan niet beweren dat ik erg creatief ben, alleen fotografie vind ik wel aardig (en dichten trouwens Haha! ) . Overigens zou ik die trui idd breien voor de lol ervan, niet voor het geld. En het enige wat ik zelf maak is het eten *LOL*

Het was een sjaal voor mijn vader die het vaak koud heeft, maar hij moest hem zelf maar afmaken. Hieronder het gedicht dat erbij hoorde:

Voor Pa

Brrr! Hoorde Sint langs ’s Heren’s dreven.
En zag Pa bibberen van de kou.
“Gut” dacht hij “wat krijgen we nou
Daar moet ik hem toch wat voor geven.“

Eenmaal terug in warmer oorden
Ja, Sint weet waar hij moet zijn
Nippend van wat Spaanse wijn
Dacht hij weer aan die lieve woorden.

Piet riep hij kom eens helpen
Ik moet wat doen voor die arme vent
Misschien dat jij wat handigs kent
Om hem met warmte te overstelpen

Piet moest wel hard na gaan denken.
Tot hem iets te binnen schoot
Niet al te klein, ook niet te groot
Dat leek hem wel iets om te schenken.

Maar helaas, hij was vergeten
Dat het maken van dat ding
Hem vroeger al niet goed af ging
En dat die kennis was versleten.

Met hulp van google ging hij zoeken
[edit, eigenlijk dus bokt, maar dat liep niet lekker in het gedicht[/edit]
En vond zowaar een goede hint
Hij liep er gauw mee naar de sint
En is toen naar de rest gaan zoeken.

Piet is hard aan’t werk geslagen.
Het lukte zelfs, geloof’t of niet
Piet is zelfs een hele Piet
Voor hulp kun je hem dus zelfs nu vragen.

Klaar is’t niet, dat ging niet werken
Maar dat kan Pa vast zelf wel
Zie het maar als een leuk spel
Om je handigheden te versterken.

Zo, Piet stopt met verder schrijven
Hij moet nog meer doen voor vandaag
Wat is dat dan, klinkt nu de vraag.
Dat merk je wel, moet je nog even blijven.

Dichtpiet, die nu gepromoveerd is (tot breipiet).


en voor de gein ook het gedicht voor de paarden erbij (zak snoepjes)
Voor Trammelant, Pablo en Raimaer

Whihihihih! Gegroet, Viervoetige maten!
Tijd dat wij eens met elkaar praten,
Laat die tweebeners maar banketstaaflen
(stond zo dus letterlijk in het gedicht *LOL*)
Dat blijven toch maar saaie nullen.
Nee, dan wij, schepsels van adel,
Gewend aan toom, leidsel en zadel.
Voor mij alleen maar eens per jaar
5 december is’t werk weer klaar
Trammelant, jij hebt ‘t echt okay,
Nooit meer werken dat is fraai.
Pablo lijkt wel geïnspireerd hierdoor,
Hard werken kwam dit jaar weinig voor.
Raimaer, jij hebt een goede smoes,
Volgend jaar voor jou een snoes.
Je buik wordt nu al lekker dik
Door een knappe vent, zo’n kleur als ik.
Ik heb voor jullie wat gevonden,
Geen geruzie, dat is zonde.

Amerigo

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:28

Cassidy schreef:

Zijn er eigenlijk mensen hier die hun kleding zelf maken?




eigenlijk best wel erg maar ik ga nog best wel ns achter de naaimachien zitten om een truitje in elkaar te flansen Bloos (volgens mij ben ik uniek in mijn leeftijdscategorie Haha! ) M'n moeder kan echt de mooiste dingen maken. Het is alleen jammer dat echt mooie stof vaak heel duur is en dan kun je net zo goed naar de winkel gaan.

Breien is ook leuk, mis er alleen een beetje het geduld voor. Ik heb nog eens een halster gemaakt van zo'n dikke gepunnikte draad. Helaas was de angora wol niet echt paard bestendig Haha! . Zelf sieraden maken van kraaltjes is ook een goede anti-verveel-actie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:32

Ja, zelf naaien geeft veel voldoening, en als je de lappen van de markt haalt valt het met de prijs nog wel mee hoor. Ik heb alleen het probleem dat ik dan af en toe de verkeerde stof kies voor een projekt, en dat het dan allemaal niet zo soepel valt....en dan trek je het ook niet aan....

En Lielle, jouw dichtkunst is echt onwijs goed! Schitterende gedichten!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 12:37

Ik was ook heel tevreden over mijn gedichten, had er 7 geschreven (in totaal 6 A4tjes op gewone lettergrootte Haha!)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:11

Ik was juist van plan om met hulp van m'n mams een hippe broek inelkaar te gaan zetten.
een rok is vast ook niet erg ingewikkeld (hoewel ik tot nu toe echt nooit een rok draagt, maar ja, kan veranderen hè)

Een vriendin van mij had van de week echt een hele mooie, zelfgemaakte en zelfontworpen jurk aan, heel gaaf. Dat is toch wel heel origineel.
een Creaboktforum lijkt me dus een erg goed plan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:19

Ik heb BartVB een PB gestuurd, misschien komt er wel een Creaboktforum?

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:37

Ja, of een cursus 'brei je eigen paard' met een patroon dat door BartVB gegenereerd wordt uit drie foto's..... leuk, toch? Koe

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:50

Haha Lielle, *LOL* om jouw gezicht en vooral ook om de houding van je handen op de tweede foto *LOL* ! Schitterend!
Je gedicht is trouwens ook gaaf zeg!!
Crea-forum lijkt me leuk hoor, ik ben ook iemand die graag zit te fröbelen (breien doe ik iets minder graag, kan het wel, alleen geen sokken Knipoog !) en nieuwe ideeen opdoen vind ik altijd erg leuk!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 10:46

haha een crea bea forum lijkt me ook wel wat Haha!