Spaarrekeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Spaarrekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 00:12

Welke spaarrekeningen zitten jullie bij en waar zijn jullie zeer over te spreken?
Wat zijn de voorwaarde en hoe hoog is de rente?

Ik zit zelf bij de Postbank en zoals wel bekend gaat die niet zo netjes met haar spaarders om. Rente gaat elk jaar weer fiks omlaag. De rente (van het internetsparen) staat nu op 2,5%. Dat vind ik te laag en ik wil dus ook overstappen naar een andere bank om te sparen.

Ik heb rekeningen vergeken op de website Independer.

Daar kwam ik bij de Internet Spaarrekenng van de Amsterdam Trade Bank (4,5% rente, geen bijzondere voorwaarden. Echter roepen de puntjes die op de site staan nog wel vragen bij me op, daar moet ik nog even voor bellen). Iemand ervaring met de ATB?

Ik zat ook te denken om misschien wat geld vast te zetten voor de hoge rente. Daar kwam ik uit bij Termijndeposito van de Credit Europe Bank.
Ik heb echter nog nooit van die bank gehoord. Iemand daar ervaring mee?

Suzanne F.

Re: Spaarrekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:48

Ik zou heeeeel voorzichtig zijn met je geld zomaar op een spaarrekening te zetten bij een onbekende bank. Ik zou zeer zeker binnen Nederland blijven en dan moet de bank ingeschreven staan bij een soort register, kan even niet op de naam komen. Vaak als ze een hele hoge rente geven gaan ze je geld beleggen en dat is risicovol, ook al zeggen ze van niet.
Laat je heel goed informeren van te voren, check de bank, staat die ingeschreven, wat gaan ze met het geld doen, kan je ten alle tijden weer je geld eruit halen of staat het vast voor bepaalde tijd?

Ik heb nu zelf een spaarrekening bij de Rabobank en een termijndeposito.
De bank die in Nederland veilig de hoogste rente geeft is DSB bank met 3,9 %.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:50

ik zit ook bij de ATB.. lekker hoge rente Knipoog
ik zit er nu al een paar jaar heb geen klachten, gaan netjes met je om, als je overschrijving wilt ik dat via een mail zo binnen 2 of 3 dagen geregeld (zonder extra kosten enz)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:39

Zolang je onder de 20.000,- euro blijft is je geld gegarandeerd door De Nederlandse Bank mocht ATB failliet gaan.

Maar waarom zou je naar zo'n bank gaan als je bij de SNS ook een rente van 4,5% kunt krijgen? Met spaarrekeningen moet je even shoppen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:15

Maar bij SNS kan je alleen brdagen automatisch sparen per maand. Je kan niet bijstorten. Als ik een paard verkocht heb, wil ik dat op een spaarrekening bijstorten.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:25

Dat klopt hoor Suzanne
Maar geeft de rabobank geen 3%...en dan laat je je geld vanaf die rekening maandelijks iets doorsturen naar de SNS.
Ik doe dat namelijk ook zo....je mag helaas wel maar max 250,00 per maand storten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:30

Tinuss schreef:
Dat klopt hoor Suzanne
Maar geeft de rabobank geen 3%...en dan laat je je geld vanaf die rekening maandelijks iets doorsturen naar de SNS.
Ik doe dat namelijk ook zo....je mag helaas wel maar max 250,00 per maand storten

Ja dat snap ik maar ik wil vrij zijn in het storten. Soms stort ik maanden niks bij omdat het er gewoon niet is. Maar als ik ineens 20.000 euro wil storten moet dat ook kunnen.
Rabobank geeft idd niet veel en ik ben op zoek naar iets anders maar er zitten veel haken en ogen aan overal. AK geeft hoge rente maar geeft zelf aan variabel daarin te zijn, kan dus zomaar ineens lager worden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:35

Argenta geeft ook 4%. Daar hebben wij een deel. Ook een deel bij DSB.
Daarnaast een spaarrekening bij ABN Amro en nog twee bij de Rabobank, maar daarvan gaan we er één opheffen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:36

Ja DSB klinkt ook interressant.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:49

Ik zit bij Argenta, een internetspaarrekening die 4% rente geeft. Daar heb ik alle vrijheid van opnemen en storten, geen vast maandbedrag, geen verplicht aantal mutaties per jaar, je kunt alleen niet rechtstreeks naar een rekening van een derde overmaken. Dat kan alleen naar een door jou op te geven (vaste) tegenrekening. Voor mij is dit geen punt, ik heb een normale betaalrekening bij de Postbank en dat is ook gelijk mijn tegenrekening. Vandaag overboeken = morgen op de rekening, beide kanten op. Vergunning van De Nederlandse Bank en valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling, daardoor is 20.000 euro gegarandeerd bij onverwachte gebeurtenissen. Deze rekening is alleen te openen via een tussenpersoon. Mij bevalt het erg goed, geen klachten, goeie rente, snelle service.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:52

pretletter17 schreef:
Idaardoor is 20.000 euro gegarandeerd bij onverwachte gebeurtenissen.

Deze vind ik minder. Wat als er nou een veel groter bedrag opstaat?
Dit soort dingen houd mij bij de Rabobank, klinkt zo lekker veilig en vertrouwd.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:54

Wij zijn ook erg over Argenta te spreken. En over DSB ook.
En de rentes zijn er een stuk hoger dan bij de wat meer bekende banken zoals ABN Amro en Rabobank.
Wij hebben voor deze banken gekozen omdat we een ander huis willen kopen en daar een gedeelte van ons spaargeld voor willen aanspreken en het dus vrij opneembaar moet zijn.
Die 20.000 euro garantiegrens is goed te omzeilen door het geld te verspreiden over verschillende banken.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:56

We hebben al behoorlijk wat geld verdiend door het bij de Rabobank weg te halen en te verspreiden over banken die meer rente geven. Er zijn veel mensen die voor de makkelijke weg kiezen en hun geld jaar in jaar uit bij dezelfde bank te laten staan. Lekker makkelijk en safe. Alleen wel een stuk minder rente.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:59

Weet je zeker dat dat gegarandeerde bedrag bij de Rabobank anders is? De meeste 'spaarbanken' garanderen namelijk niet het volledige bedrag en vallen ook onder een collectief garantiefonds. Ik kan het alleen even niet vinden op de Rabobanksite Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:05

Kitty schreef:
Die 20.000 euro garantiegrens is goed te omzeilen door het geld te verspreiden over verschillende banken.

Ja maar dan rijst de vraag of je wel wat hebt aan die hoge rente. Als je 4,25 % hebt over 20.000 of 3,9 over bijv. 50.000 euro.

Met dat spreiden haal je naar mijn mening het voordeel van de hoge rente weg.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:09

nou voorlopig ben ik nog lang niet bij de 20.000 Tong uitsteken en dus zit ik bij de ATB bank lekker hoge rente te vangen

SNS bank heeft indd zelfde percentage maar mag maar 250 per maand bij.. gelukkig komt er bij mij meer per jaar bij.

Mijn vader is administrateur en die houdt echt elke verandering in de gaten.. kheb in mn hele leven al heel wat spaarrekeningen gehad

dus gewoon zorgen dat je niet vastroest en altijd voor het betere gaan

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:17

Kitty schreef:
We hebben al behoorlijk wat geld verdiend door het bij de Rabobank weg te halen en te verspreiden over banken die meer rente geven. Er zijn veel mensen die voor de makkelijke weg kiezen en hun geld jaar in jaar uit bij dezelfde bank te laten staan. Lekker makkelijk en safe. Alleen wel een stuk minder rente.

Ja maar dan staat hier een beetje en daar een beetje
Dat vind ik ook niet heel erg handig

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:21

Tinuss schreef:
Ja maar dan staat hier een beetje en daar een beetje
Dat vind ik ook niet heel erg handig

Ik ook niet. Ik wil 1 betaalrekening en 1 spaarrekening. En 1 termijndeposito.
Met die spaarrekening wil ik vrij zijn in opname en storten.

Gewoon duidelijk en overzichtelijk, niet overal een beetje. Daarbij gaf ik al aan twijfels te hebben over bijv. 2 x 4,25% over 20.000 euro ipv 3,9% over 40.000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:28

Ik zit bij de ABM Amro, studentenrekening incl internetsparen en ik krijg 4,25% rente. Lachen Kan bijstorten wanneer ik wil en ik haal er ook af wanneer ik wil Lachen

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:29

De garantieregel is als volgt.
Over de eerste 20.000 euro krijg de 100 procent vergoedt, over het bedrag boven 20.000 euro tot 40.000 euro krijg je 90 procent vergoedt. Je krijgt dus altijd 38.000 euro vergoedt.
De AK bank heeft een hele fijne internetspaarrekening met een rente van 4, 55 % op dit moment. Je mag vrij opnemen en storten.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:37

Cerize schreef:
Over de eerste 20.000 euro krijg de 100 procent vergoedt, over het bedrag boven 20.000 euro tot 40.000 euro krijg je 90 procent vergoedt. Je krijgt dus altijd 38.000 euro vergoedt.

Ja, maar dat helpt je niks als je bijvoorbeeld een ton op de bank hebt staan.

Suzanne, 2 x 4,25% over 20.000 euro is 850 + 850 = 1700 euro.
En 1 x 3,9% over 40.000 euro is 1560 euro.

Zie trouwens www.spaarinformatie.nl voor de actuele rentestanden. Dan ben je toch een dief van je eigen portemonnaie als je voor een 3,9% (en niet direct kunnen opnemen) je geld bij de ene bank laat staan, terwijl bijvoorbeeld een TEB 4,6% geeft.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:42

Bedankt voor alle reacties en suggesties Lachen

Oef, komen ook snel reacties bij Lachen staan nu weer wat dingetje in mijn post die nu ook al voor mij gespost zijn, maarja Lachen

Suzanne F. schreef:
Ik zou heeeeel voorzichtig zijn met je geld zomaar op een spaarrekening te zetten bij een onbekende bank. Ik zou zeer zeker binnen Nederland blijven en dan moet de bank ingeschreven staan bij een soort register, kan even niet op de naam komen. Vaak als ze een hele hoge rente geven gaan ze je geld beleggen en dat is risicovol, ook al zeggen ze van niet.
Laat je heel goed informeren van te voren, check de bank, staat die ingeschreven, wat gaan ze met het geld doen, kan je ten alle tijden weer je geld eruit halen of staat het vast voor bepaalde tijd?

Die algemene vragen zijn uiteraard dingen die ik wil weten. Behalve de hoge rente zijn een aantal voorwaarde voor mij heel belangrijk. (Bijvoorbeeld dat ik onbeperkt zonder extra kosten kan bijstorten en opnemen, dat ik makkelijk kan internetbankieren en dat soort dingen.)

Qua veiligheid moet het uiteraard ook goed zitten. Ik denk dat jij bedoelt met de inschrijving dat de bank onder toezicht staan van De Nederlandsche Bank N.V. (DNB). Dit had ik al gecheckt, beide banken waarnaar ik heb gekeken staan onder toezicht. Ook is het 'depositogarantiestelsel' van toepassing. Het is al genoemd, betekent inderdaad dat je geld tot € 20.000 100% gegarandeerd is. Na dat bedrag is het voor 90% gegarandeerd en heb je een eigen risico van 10%. Dit is een bekend stelsel.

Over beleggen. Ik wil niet beleggen, dus de rekeningen die ik heb uitgezocht zijn geen beleggersspaarrekeingen.

Suzanne F. schreef:
Ik ook niet. Ik wil 1 betaalrekening en 1 spaarrekening. En 1 termijndeposito.
Met die spaarrekening wil ik vrij zijn in opname en storten.

Dat is precies wat ik ook wil Lachen
Alleen dan wel met een hoge rente.

Suzanne F. schreef:
Kitty schreef:

Ja maar dan rijst de vraag of je wel wat hebt aan die hoge rente. Als je 4,25 % hebt over 20.000 of 3,9 over bijv. 50.000 euro.

Met dat spreiden haal je naar mijn mening het voordeel van de hoge rente weg.

Dat is niet waar. Je trekt over zoveel mogelijk geld zoveel mogelijk rente, maar je beperkt je risico.
Het is maar wat je wilt. Top rente en meer risico. Of ook hoge rente, maar net iets minder en je geld spreiden.

Suzanne F. schreef:
Maar bij SNS kan je alleen brdagen automatisch sparen per maand. Je kan niet bijstorten. Als ik een paard verkocht heb, wil ik dat op een spaarrekening bijstorten.

Dat vind ik dus ook niks. Ik wil onbeperkt kunnen bij storten en niet maandelijk aan een bedrag vast zitten.

Kitty schreef:

Precies. Een grote bank klinkt veilig, maar die permiteren zich dus om zeer lage rentes te geven (zoals de Postbank dus). Hun veilige naam trekt toch wel spaarders en bovendien verplaatsen mensen hun geld niet zo snel. Las laatst een uitspraak van iemand (geloof in Metro ofzo): 'spaarders zijn vaak te passief en lopen daardoor geld mis'. Met die uitspraak was ik het wel eens en ik zat dus al een hele tijd te denken om een andere rekening te nemen, dus ik dacht, laat ik eindelijk eens actie ondernemen. Kleine banken geven vaak meer rente en zijn echt niet zomaar failliet. In Nederland is het allemaal vrij goed geregeld en staan de meeste banken onder toezicht van DNB.

Suzanne F. schreef:

Deze ga ik als ik tijd heb even goed doorlezen. Thnx voor de links.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:46

Kitty schreef:
Cerize schreef:

Ja, maar dat helpt je niks als je bijvoorbeeld een ton op de bank hebt staan.

Suzanne, 2 x 4,25% over 20.000 euro is 850 + 850 = 1700 euro.
En 1 x 3,9% over 40.000 euro is 1560 euro.

Zie trouwens http://www.spaarinformatie.nl voor de actuele rentestanden. Dan ben je toch een dief van je eigen portemonnaie als je voor een 3,9% (en niet direct kunnen opnemen) je geld bij de ene bank laat staan, terwijl bijvoorbeeld een TEB 4,6% geeft.

Daarom is het dus verstandig om te spreiden en zie jouw rekenvoorbeeld, dat levert toch voordeel op!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:49

Ja idd ik zie het rekenvoorbeeld.
Toch vind ik zo'n TEB maar eng, waarom weet ik niet. Ik zie allerlei turkse namen erbij staan enzo.