Bleh! saai op bokt, nog leuke discussies?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:02

maar lis, waarom zijn het nu weer de nederlanders die zich in hun eigen land moeten aanpassen> Waarom doen de allochtonen dat suikerfeest niet eens een dag later?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:03

Iedereen klaagt dat Sinterklaas steeds meer wordt overspoelt door kerst, want we zijn het er allemaal over eens dat het een traditie is die in stand gehouden moet worden.
Misschien valt over een paar jaar het einde van de Ramadan wel op Koninginnedag, moeten we dat dan ook maar een dag opschuiven?

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:04

Dat suikerfeest valt maar eens in de 300 jaar op dezelfde dag. Dus het is geen terugkerend 'probleem'. Suikerfeest duidt het einde van de ramadan aan. Dat kan je niet verschuiven, sinterklaas wordt wel vaker verschoven.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:05

Nee, koninginnedag mag niet verschoven worden, want dat gaat om onze koningin. Sinterklaasfeest is idd een 'overgenomen' feest wat weinig met nederlanders te maken heeft. Het heeft verder geen betekenis.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:07

Duurt suikerfeest eigenlijk de hele dag of begint het pas na zonsondergang en moeten de meisjes hun moeder de hele dag
in de keuken helpen?? (hoor mij nou, ik word elk jaar een paar
keer uitgenodigt om te komen eten bij ramadan maar we hebben
het eigenlijk nog nooit uitgebreid over het suikerfeest gehad Bloos )

tuurlijk is het voor de islamitische kinderen ook leuk om Sinterklaas
mee te maken aangezien ze er thuis toch niet aan doen, maar ik
vind niet dat Sinterklaas daarvoor verschoven hoeft te worden

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:08

Juist wel, de ouders hoeven van mij niet meer te intergreren, dat lukt toch niet meer. Die kinderen wel. Daar hebben wij de komende 50 jaar mee te maken.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:09

Bleh, ik heb echt geen zin in deze discussie (is dit dan niet al genoegbesproken in de media de afgelopen tijd...), en ik verveel me ook!! Ik zat net te bedenken, er gebeurt hier ook eigenlijk niks....maargoed, geeft niet, ik ga wel ff studeren, doe ik toch nog iets nuttigs!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:09

Ja maar waar eindigt het?
Nu is het Sinterklaas... een dag waar de kinderen naar toe leven, al weken kriebels in de buik. Op school komt hij zijn gezicht al even laten zien, de spanning stijgt. Als klapper op de vuurpijl komt hij dan ook nog 's avonds aan huis langs.

Moeten we dat dan opzij zetten? Nee, ieder zijn eigen geloofsovertuiging, als je als Islam suikerfeest wil vieren zal je daar voor moeten offeren... Dus dan maar niet mee doen aan Sinterklaas, ik neem aan dat de kinderen die een dag hebben moeten wachten ook niets hebben meegekregen van het Suikerfeest...[/i]

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:11

ik kan mezelf nooit goed onderbouwen, daar baal ik van Frusty

die kinderen integreren in het Sinterklaasfeest is niet helemaal
haalbaar. De ouders vinden het onzin, op school doen ze leuk
mee maar ik geloof nooit dat dat doorgezet word

misschien is het beter als ik ook maar ga studeren Lips are sealed

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:13

SuperPepeijn schreef:
desiree, als jij in marokko zou wonen, zou je dan ook met die cultuur meedoen? verplicht dus hoofddoek dragen en met de ramadan mee doen?


Ik zou er wel aan mee doen als ik in dat land zou wonen. Ik ga daar never nooit niet wonen, maar al zou ik het doen moet ik me daar ook aan hun cultuur aanpassen. Ik kan namelijk niet van hen verwachten dat zij zich aan mij aanpassen in hun eigen land.

Ik vind het dan ook belachelijk om sinterklaas uit te stellen voor hun suikerfeest, het is toch ONS land met ONZE cultuur waaraan zij zich maar moeten aanpassen. Voor hun wordt het dus kiezen: of sinterklaas of suikerfeest.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:14

Het is een Nederlandse traditie en dat horen hun hier niet te verstoren met hun eigen feest en moet al helemaal niet voor getrokken worden, voor de nederlandse tradities want dat vind ik belachelijk. Als ze het perse willen vieren gaan ze toch met dat feest effe terug naar hun eigen land om dat te vieren? Klinkt misschien hard maar ik vind dat ze niet onze tradities moeten verstoren.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:16

Inderdaad, ze hadden hun eigen feest ook kunnen uitstellen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:17

Maar jullie hameren steeds over aanpassen. Daar ben ik het ook mee eens. Die kinderen kunnen zich alleen aanpassen als wij hen de mogelijkheid bieden. Suikerfeest gaat in de ogen van de ouders voor, dus de kinderen vieren dan geen sinterklaas. Juist door het een dag uit te stellen laat je de kinderen meegenieten van sinterklaas en leren van de nederlandse cultuur. Als je ze 'buitensluit' worden zij net als hun ouders.

Dennisvm van jouw opmerkingen gaan mijn haren overeind staan. Dit is namelijk geen beslissing van 'hun', dit hebben de scholen bedacht. Altijd dat gezeik; als ze niet willen, gaan ze maar terug.. BRRRRR Misselijk

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:19

nee uitstellen kan niet bij hun want de ramadan duurt een bepaald aantal dagen wat afgesloten word met het suikerfeest.
ik vind dat het gewoon moet zijn, of het Suikerfeest of Sinterklaas.

Ik vind ook dat je niet kan zeggen dat ze terug moeten gaan naar hun
eigen land, zoals Desiree al zei zijn die mensen hier gekomen als gastarbeiders.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:20

nee ik zeg niet dat ze maar terug moeten gaan. Het is hun traditioe van hun geloof dus dan kunnen ze toch ook voor dat feest even terug naar hun eigen land omdat te vieren daar viert het hele volk dat dus ook effectiever voor de kinderen en geen last van dat ze de sinterklaas traditie overnemen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:22

Sinterklaas is op 5 december jarig en niet op 6 december, dat kan je dus ook niet uitstellen. Wat zeg je dan tegen de kinderen? Ja, sinterklaas is dit jaar een dag later jarig?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:23

de islamitische mensen kunnen er niks aan doen dat Sinterklaas verschoven is, dit is een idee geweest van het scholenbeleid.
Van mij mogen ze Ramadan vieren, daar vallen ze niemand
lastig mee. Maar ik vind niet dat de scholen er voor hadden
moeten kiezen om Sinterklaas op te schuiven voor het Suikerfeest.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:30

lis"]
Nee, koninginnedag mag niet verschoven worden, want dat gaat om onze koningin. Sinterklaasfeest is idd een 'overgenomen' feest wat weinig met nederlanders te maken heeft. Het heeft verder geen betekenis.
[/quote]
maar sinterklaas wordt al erg lang gevierd. Misschien heeft het geen betekenis maar het is een oude traditie die uniek is voor nederlanders en vlamingen. Dat is juist prachtig om in ere te houden. Het is zo spannend voor kinderen maar ook voor volwassenen die in kinderen zien hoe het voor henzelf was destijds toen ze klein waren. Het roept mooie herinneringen op.

[quote="Barb schreef:
die kinderen integreren in het Sinterklaasfeest is niet helemaal
haalbaar. De ouders vinden het onzin, op school doen ze leuk
mee maar ik geloof nooit dat dat doorgezet word
Lips are sealed

Dat hoeft toch ook niet? Als ze maar gewoon op de hoogte zijn van onze gebruiken is het al voldoende. WAt ze binnenshuis doen moeten ze zelf weten. De islamitische jeugd proeft er op school een keer van, en ze staan als gevolg later zelf meer ervoor open als ze zelf eenmaal vader of moeder zijn. En dan kunnen ze zelf beslissen wat ze gaan doen voor hun kinderen. elke generatie komt dan een stap dichterbij te staan.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:32

op de hoogte zijn ze ook wel zonder dat ze het meevieren
op school die 5 december.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:37

flair schreef:
Sinterklaas is op 5 december jarig en niet op 6 december, dat kan je dus ook niet uitstellen. Wat zeg je dan tegen de kinderen? Ja, sinterklaas is dit jaar een dag later jarig?


Sinterklaas was toch op 6 december jarig maar het wordt of 5 december gevierd, of zoiets. Verward Ik vind het verschuiven van sinterklaas niet zo'n probleem en koninginnedag wordt ook verschoven als het op zonmdag valt. Natuurlijk moeten mensen zich aanpassen als ze in het buitenland gaan wonen maar het kan wel een beetje van twee kanten komen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:37

Barb schreef:
op de hoogte zijn ze ook wel zonder dat ze het meevieren
op school die 5 december.

ZE moeten er een keer echt van proeven Barbje. Dat zegt veel meer dan alleen maar van "horen vertellen". Evenals dat wij zo'n suikerfeest eens mee zouden moeten maken. Ramadan is wel wat te ingrijpend om mee te beleven....

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:40

Nou ze zitten een paar jaar op de basisschool en het komt 1x in de .... jaar voor dat suikerfeest en sinterklaas op dezelfde dag vallen.
Dus volgend jaar is er weer een jaar!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:43

Ik ben benieuwd hoe het de volgende jaren zal verlopen.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:48

Ik snap trouwens niet waar ik me druk over maak, ik doe zelf nooit
aan Sinterklaas Haha! Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:49

Maar jij bent ook geen kind van 5 meer Haha! tenminste dat neem ik aan. En ik neem ook aan dat je geen jonge kinderen hebt. Al zou ik een kind hebben dan had ik wel een hele heisa gemaakt als ze sinterklaas op school zouden uitstellen voor het suikerfeest trouwens.