Samenwonen als student!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Samenwonen als student!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:30

hey allemaal,
na een hele poos superverliefd te zijn hebben mijn vriend en ik besloten dat we willen samenwonen!
natuurlijk gaat er nog een hele poos overheen voordat we wat gevonden hebben en uberhaupt gesetteld zijn, maar ik vraag mij af hoe we het allemaal financieel moeten bekijken. (dromen, dromen, nu komt de werkelijkheid)
We studeren beide nu, ik moet nog 3.5 jaar en hij nog een jaartje. ( we vinden het misschien verstandiger om te wachten totdat hij klaar is met zn studie en een baan heeft, maartoch willen we kijken of het niet anders kan.)
Hoe hebben jullie, samenwonende studenten, dat gedaan? alles afschuiven op IBgroep en bijlenen? (en hoe ging het met de stalling van je paard? kwam je nog uit?)
graag hoor ik tips en ervaringen!
thnx!

Hilli

Re: Samenwonen als student!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:33

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:35

Een klasgenoot heeft haar hele studie samengewoond. Het kan prima omdat jullie alle lasten kunnen delen. Je kunt beiden een uitwonende beurs van de IB groep krijgen. Op de site kan je de hoogte van het bedrag berekenen. Kijk wel even goed uit waar je gaat wonen. In veel studentenwoningen mag maar 1 persoon wonen. Zowel particulieren als woningbouw stellen vaak eisen voor het aantal personen in een woning.

En het is alleen rendabel als jullie beiden in dezelfde stad, of dicht bij elkaar studeren. Als je veel tijd of kosten aan reizen kwijt bent zou ik het niet doen. Financieel kan het voordelig zijn. Maar je hebt wel een duurdere woning nodig.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:35

Ik heb ook samengewoon tijdens het studeren. Wij hadden een leuke, maar goedkope huurflat. Daarnaast uitwonende beurs van stufi. En beiden een bijbaantje. We kwamen goed rond. Ik had toen wel nog geen eigen paard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:36

ik woon samen en studeer nog, mijn vriend die werkt al een aantal jaren en heeft zijn eigen koophuisje waar ik bij in getrokken ben.
ik betaal nog weinig mee, wel aan de vaste lasten (gas water licht) en de boodschappen. dat gaat alleemaal 50/50. maar zoalng ik nog geen inkomen heb hebben we nog een huurder op de bovenverdieping zitten zodat we financieel goed rond kunnen komen.
zodra ik een baan heb (nog een jaar) gaat de huurder eruit en betalen we ook samen de hypotheek e.d.

reken erop dat je zo 4 tot 500 euro per persoon per maand kwijt bent aan huur, vaste lasten en boodschappen.
uitwonende beurs kan je natuurlijk aanvragen bij de IB, maar in mijn geval is dat maar 230 euro... dat is dus echt geen vetpot

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 22:42

ik zou dus sowieso een bijbaantje moeten nemen?
Het probleem is dat hij bij amsterdam studeerd en ik in wageningen (maar woon nu in amsterdam), ik een pony moet onderhouden en absoluut geen tijd heb (mn eerste jaar studie is erg druk, hopenlijk neemt dat na dit jaar af) voor een bijbaantje.
ik heb nu een stufi van 90 euro en leen af en toe eens wat bij (kan tot 420 euro in totaal).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:44

Ik ga ook samenwonen terwijl ik nog studeer. Het verschil is dat mijn vriend wel een vaste baan heeft, en ik als we een huis hebben nog maar iets langer dan een jaar moet als het goed is. wij gaan dus niet extra lenen, maar zo lang op zijn salaris leven. Na mijn studie ga ik ook direct op zoek naar een baan. Lachen Tot die tijd houd ik mijn bijbaan.

Eerst huren overigens, de huur is bij ons relatief laag. Pas als ik een vaste baan heb gaan we op zoek naar een koophuis denken we.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:40

Mijn vriend en ik wonen nu vier maanden samen, en moeten beiden nog 2,5 jaar studeren. Wij hebben beiden alleen de basisbeurs van de IBG, en hebben er daarom een bijbaantje bij. Dat heb je dan ook echt wel nodig. Ja Wij wonen overigens in een huurappartement met één slaapkamer.
Een paard heb ik niet meer, dat had ik nu financieel ook echt niet gered denk ik.

Je geeft aan dat je geen tijd hebt voor een bijbaantje, omdat je zo druk bent. Vergis je ook niet in de tijd dat je huishouden, boodschappen, was etc kosten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:08

Mijn vriend zit ook nog op school en ik werk fulltime.
Dit gaat prima zo, hij heeft zowieso al een lening bij de IB-Groep en krijgt meer nu hij uit huis is. Lachen

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:02

ik heb zelf nu al een "eigen" huishouden en dat gaat prima (hebalve de afwas die soms wat langer staat..)
maar verder heb ik inderdaad nergens meer een gaatje over om een bijbaantje te nemen,.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:06

Je kan sowieso een uitwonende beurs aan vragen, wat voor mij ongeveer 150 euro is (hbo). Dus dan heb je 90 + 150 aan studiefinanciering.

Ik woon ook samen terwijl ik nog studeer, mijn vriend werkt wel gewoon. Ik kan dus niet hetzelfde bijleggen als hij voorlopig. We betalen wel gelijke huur en ik doe ook als ik het geld heb boodschappen.
Moet wel zeggen dat ik het echt niet zou redden zonder er bij te werken savonds.
Het is dus wel druk, gelukkig staat mn paard bij mn ouders en kan ik daar elke dag heen (ligt op de route naar het station, dus kom er elke dag langs) en heb ik redelijk wat vrije tijd van school.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:14

Je geeft aan dat jullie in 2 uiteenlopende steden studeren. Dat lijkt mij totaal niet praktisch met samenwonen. Want waar willen jullie dan gaan wonen? Beiden (of een van 2) zijn veel tijd kwijt aan reizen. En dat kan ook invloed hebben op een drukke studie. En zoals iemand anders al aangaf neemt een eigen huishouden ook veel tijd in beslag. Ook een klein huurhuisje moet je schoonmaken, boodschappen doen en koken/wassen etc.

Als hij ook niet werkt hebben jullie dus beiden alleen studiefinanciering en misschien heeft hij een bijbaantje? Dat lijkt mij wel heel erg weinig hoor! Zeker als jij nog een paard moet onderhouden.
Misschien moet je een lijstje maken met alle vaste lasten.

Ik zou zeker niet aanraden om voor deze reden volledig te gaan lenen. Je moet het namelijk wel weer terug betalen (met rente). En lenen is alleen verstandig als het echt niet anders kan. In jullie geval is lenen op dit moment niet nodig. Een lening alleen om te gaan samenwonen zou ik persoonlijk zonde vinden. Tevens zit jij straks aan een dikke schuld vast. Je vriend hoeft nog maar 1 jaar, jij nog ruim 3.5. Ik zou aanraden om eerst de studie van je vriend af te ronden. Hij kan dan een baan zoeken en sparen. Tevens zou jij in dat geval minder hoeven lenen omdat jullie gewoon rond kunnen komen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 13:08

Ik studeer in wageningen en woon in amsterdam,. hij studeerd randje amsterdam (diemen). Ik heb er zelf voor gekozen om sowieso niet naar wageningen te verhuizen> Mijn paard staat immers bij amsterdam en die wil ik niet verplaatsen. Mijn vriend heeft een bijbaantje en mijn mam wil me (mocht het zo ver zijn) maandelijks 200 euro toespelen, gezien zij mijn kamer dan kan verhuren en minder boodschappen etc hoeft te doen.