Je geeft aan dat jullie in 2 uiteenlopende steden studeren. Dat lijkt mij totaal niet praktisch met samenwonen. Want waar willen jullie dan gaan wonen? Beiden (of een van 2) zijn veel tijd kwijt aan reizen. En dat kan ook invloed hebben op een drukke studie. En zoals iemand anders al aangaf neemt een eigen huishouden ook veel tijd in beslag. Ook een klein huurhuisje moet je schoonmaken, boodschappen doen en koken/wassen etc.
Als hij ook niet werkt hebben jullie dus beiden alleen studiefinanciering en misschien heeft hij een bijbaantje? Dat lijkt mij wel heel erg weinig hoor! Zeker als jij nog een paard moet onderhouden.
Misschien moet je een lijstje maken met alle vaste lasten.
Ik zou zeker niet aanraden om voor deze reden volledig te gaan lenen. Je moet het namelijk wel weer terug betalen (met rente). En lenen is alleen verstandig als het echt niet anders kan. In jullie geval is lenen op dit moment niet nodig. Een lening alleen om te gaan samenwonen zou ik persoonlijk zonde vinden. Tevens zit jij straks aan een dikke schuld vast. Je vriend hoeft nog maar 1 jaar, jij nog ruim 3.5. Ik zou aanraden om eerst de studie van je vriend af te ronden. Hij kan dan een baan zoeken en sparen. Tevens zou jij in dat geval minder hoeven lenen omdat jullie gewoon rond kunnen komen.