wat is een gezonde hartslag bij inspanning?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

wat is een gezonde hartslag bij inspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 19:20

zie titel Lachen Ik zit nu sinds een tijdje bij een sportschool, en daar hebben ze van die hartslag meters op alle cardio apparatuur. Nu zie in altijd mijn hartslag in nood tempo oplopen bij zware oefeningen. Soms wel erg hoog volgens mij. Wat is een goede hartslag voor iemand van mijn leeftijd (17) bij zware inspanning?

Don't hate me cause you ain't me!


Druif_01

Berichten: 8833
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:23

dat kun je zo niet zeggen, je moet je een keer optimaal inspannen, met behulp van een hartslagmeter. Op een gegeven moment gaat hij niet meer hoger en dat is dus je maximale hartslag, bij mij is dat 204. maar dat is voor iedereen persoonlijk

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 19:27

Hmm meestal blijft hij zo tussen de 170 en 175 hangen. Ik ben dus een vol uur bezig met trainen en m'n hartslag blijft dus de hele tijd rond dat niveau. Ik vroeg me af of ik dan niet teveel van mezelf vraag, ik vind het nl wel erg hoog. Volgens mij blijven de meeste andere mensen zo rond de 140-150. Ik zal het de volgende keer ook eens aan zo'n instructeur vragen. Lachen

Don't hate me cause you ain't me!

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:45

De bedoeling van hartslagmeters, en het grote voordeel van zo'n trainingsmethode, is dat het lichaam niet maximaal maar optimaal getraind wordt. Het probleem is namelijk dat je spieren verzuren en dat je daardoor wel "pain" maar geen "gain" hebt.
De methode (die op een poster hoort te staan, of kleur er zelf een) is dat je eerst je maximalehartfrequentie bepaalt door als een maniak een aerobe oefening te doen, fietsen tot falen of roeien tot rugpijn.

Dat is belangrijk omdat blijkt dat bij 60-70% van je maximale hartslag je lichaam niet verzuurt; dat was een hele klus voor die jongens maar 't schijnt te kloppen.
Als je dus bijvoorbeeld 170 als maximum hebt dan is 70% 7 x 17(dat is namelijk 10 Ziek = 119 een goede streef frequentie, iets er boven of er onder geeft niet maar als je hoger komt neemt het trainingseffect af.

Als je nu zo traint moet je af en toe de maximale frequentie bepalen want die zou toe moeten nemen; een goede conditie geeft een hoge maximale inspanning en dus een hoge (mogelijke) hartfrequentie.

Daarnaast moet je de rustfrequentie in de gaten houden, behalve als je rookt dan ga je toch dood, met een betere conditie neemt die af!!
Het is echter zo dat als dat erg laag wordt, beneden de 60 maar zeker beneden de 50 dat je dan mogelijk een sporthart ontwikkelt, dat kan met zo'n goed methode makkelijk. Een sporthart is groot en sterk, tot je ophoudt met trainen, dan wordt het gevaarlijk en lastig.
De rest van het boek leg ik bij een uitgever neer Haha!

Gister? Dat komt morgen wel!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 20:56

hahah bedankt! Haha! ik weet wel zeker dat 170 niet het maximum is want dat hou ik zeker 40 minuten vol. Volgens mij gaan de overige sportschoolmensjes best wel raar opkijken wanneer ik als een gek op zo'n fiets sta te raggen maar het is het proberen waard Haha!

Don't hate me cause you ain't me!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:28

Onderdruk of bovendruk?
Want je bovendruk zou in rust rond de 120 moeten zijn...
je moet vooral kijken hoe snel het oploopt als jij gaat trainen...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:16

nou, zullen we 't maar bij de hartfrequentie houden(= aantal hartslagen per minuut) want met bloeddruk werken is erg lastig Lachen

Gister? Dat komt morgen wel!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:20

Bij je streeffrequentie werk je het hardst aan de vetrollen, de verbranding.
Bij een hoger tempo aan je conditie!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Druif_01

Berichten: 8833
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:18

maar als je bijvoorbeeld een extensieve training loopt (bijvoorbeeld 6x5 minuten en dan steeds 2 min rust ertussen) moet je op maar 85% van je maximum lopen, dus het ligt er ook aan wat voor trainingsprogramma je volgt

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:38

Luister maar goed naar auk want ze leert het allemaal op school Tong uitsteken *LOL*

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:01

Laatst bij gym kregen we er een (wel erg simpele) formule voor. Bij hoge inspanning mag je hartslag niet hoger dan 220-<je leeftijd> komen. In jouw geval dus 203. Je zit er ruim onder, dus is het een normale hartslag hoor Lachen Ik hecht niet al te veel waarde aan die formule, op school vertellen ze wel meer dingen Knipoog Maar volgens die formule zit je goed.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 18:47

je maximale hartfrequentie is 220- je leeftijd, leren wij ook op school en ik moet zeggen dat deze formule ook bij al mn stages werd toegepast dus wel redelijk betrouwbaar denk ik!

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:08

vinniefun schreef:

Als je nu zo traint moet je af en toe de maximale frequentie bepalen want die zou toe moeten nemen; een goede conditie geeft een hoge maximale inspanning en dus een hoge (mogelijke) hartfrequentie.



Heb toch altijd geleerd dat je alles kan trainen, behalve je maximale hartfrequentie. Door training kan je wel bereiken dat het langer duurt voordat je je maximale hartfrequentie bereikt.

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:18

Klopt horseless...een hoge hartfrequentie houdt in dat je hart snel bloed rondpompt, waar dus ook zuurstof in zit. Als je getrainde spieren hebt, die minder hard samen hoeven te trekken voor hetzelfde effect als toen je minder getrainde spieren had, hebben ze ook minder zuurstof nodig, waardoor je hartfrequentie lager blijft.

Hoe lager hoe beter...nja, niet TE laag natuurlijk Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 13:39

Ja, sorry, inderdaad is de maximale hartfrequentie een eigen maximum die met de leeftijd afneemt. Deze getallen zijn echter een afspiegeling van zuurstof opname en transport en dus van iets meer afhankelijk dan alleen 220-leeftijd: in het begin van de training zal je gaandeweg je maximale hartfrequentie kunnen benaderen. Later als je getraind raakt dan wordt dat niet anders, ECHTER, dit gaat dus over iemand die aan het begin van een training staat, zo lees ik dat, en dan zal je eerst genoeg conditie op moeten bouwen om de max te bereiken.
Het 'verzuren' op zich was vroeger een soort duivels kwaad, terwijl tegenwoordig daar ook de zin van wordt ingezien en de betekenis meer bekent. Als je zulke discussie zoekt kan je beter op de chat van een sportgeneeskundig forum....

Gister? Dat komt morgen wel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anji, CupCakes_, Eliana, Jadero, Peachy en 165 bezoekers