sporten met maar 1 nier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

sporten met maar 1 nier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 22:26

een meisje bij mij uit de klas heeft te horen gekregen dat ze nog maar 1 werkende nier heeft. Maar ze wil het niet tegen de leraren op school zeggen omdat ze dan waarschijnlijk van school af moet. Bij rennen is ze heel snel buiten adem (ze heeft hyperventilatie zegt ze) maar ik vraag me af of het niet slecht is om zoveel te sporten met maar 1 nier

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:37

mensen kunnen prima leven met 1 nier, ik denk ook niet dat die hyperventilatie daarmee te maken heeft. en waarom zou ze van school af moeten als ze maar 1 werkende nier heeft? Verward

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:41

Nee hoor, dat is helemaal niet slecht. Mijn ex heeft ook maar een nier, maar die heeft fanatiek gezwommen en geschaatst. Alleen voetbal mocht hij niet, maar ik denk dat dat meer met de rake klappen en schoppen die daar uitgedeeld worden te maken heeft dan met het spel!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:01

Bij mijn jongste is een groot stuk van een van haar nieren weggehaald toen ze drie maanden oud was. Ze kan alles, net zoveel als ieder ander. Ook mensen met maar een nier zullen daar geen last van hebben.

Maar waarom werkt die nier bij haar niet meer? Die dingen houden er niet spontaan mee op.
Dat ze snel buiten adem is zou dan iets met die oorzaak te maken kunnen hebben want om te ademen heb je longen nodig en geen nieren Knipoog

Dat ze van school zou moeten om zo'n reden lijkt me grote onzin, ik vind het eigenlijk een nogal vreemd verhaal.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:03

Ze zit toch op het Cios of niet?
Dan moet je dus goed kunnen sporten.
Als je nier niet goed werkt en je daardoor sneller buiten adem bent, kun je dus ook niet goed sporten..
Dat zal wel de reden zijn dat ze misschien van school af moet. Verward

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:07

Je nier heeft niets te maken met het sneller buiten adem zijn, maar kan wel bijdrage zijn voor wat er na het sporten gebeurd. Je bloed wordt minder snel gezuiverd, that's all. Maargoed als je bloed sneller rond gaat met sporten, zal het ook sneller 'vuil' worden en gereinigd moeten worden, als dat niet bijgehouden kan worden mja dan kunnen er consequenties zijn.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:13

Als het over het CIOS gaat, wordt het verhaal voor mij al duidelijker.
Maar heeft die school geen aanmeldingsonderzoek? Dan zou ze dat toch moeten hebben opgeven?
Lijkt mij een slechte zaak om de school hiervan niet op de hoogte te stellen. Tenzij ze er geen nadeel van ondervindt. Misschien kan ze beter eens met haar (huis)arts gaan praten hierover. Die kan haar vast vertellen of het schadelijk of niet...
Die benauwdheid lijkt mij niet direct in verband staan met haar nieren...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:21

Mijn buurman heeft ook nog maar een nier. Hij wil dolgraag gaan paardrijden, maar of dat nou zo goed is??????? Ik weet het eigenlijk ook niet. Ik denk dat je vriendin het beste eerlijk kan zijn, ze heeft uiteindelijk alleen maar zichzelf ermee.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:24

Als je 1 nier hebt dmv transplatatie zal je je nooit meer optimaal voelen, omdat je altijd zware medicijnen moet slikken (oa pretnison), maar dat is weer een ander verhaal.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:34

heb ook maar 1 werkende nier, rij ongeveer zes beesten op een dag, uitmesten, zadelmak maken enz.

Geen problemen mee...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:56

zou ook niet weten waarom je het op school zou moeten vertellen. Als je er geen last van hebt, niets aan de hand toch? Dat buiten adem raken heeft hier volgens mij niets mee te maken.
Met 1 nier kun je ook oud worden, geen probleem, dus ze moet er ook geen probleem van maken als die er niet is.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 17:46

ze zit dus inderdaad net als mij op het CIOS, en dat kan reden zijn voor verwijdering. Ze heeft het pas gisteren te horen gekregen dat ze nog maar 1 werkende nier heeft, eerst dachten ze dat allebei haar nieren het niet meer deden, maar onderzoek heeft uitgewezen dat "maar" 1 nier niet meer functioneerd

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:00

Ik denk dat de arts die dit heeft vastgesteld haar wel meer kan vertellen. Als ik de ervaringen hierboven zo lees, hoeft het geen groot probleem te zijn..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:04

ik zou als ik haat was gewoon even naar de arts gaan en meer info vragen over de gevolgen
op zich moet het niets uitmaken , een vriendin van mij heeft ook maar 1 functionerende nier en doet alles gewoon , rijden sporten werken enz,

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:07

Of op school vragen, ik heb een vriendin die graag volgend jaar hier naar school wil komen , maar ze heeft nog maar 1 werkende nier. Wordt ze toegelaten??? En als beide nieren niet meer werken zouden zou ze er wel last van hebben gehad. Mijn opa zijn nieren zijn namelijk beiden heel zwak en moet daarom 3x per week 4 uur lang aan de dialyse liggen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 11:22

Nieren hebben samen een overcapaciteit. Een mens kan gemakkelijk met 1 nier leven, daarom verkopen mensen in arme landen wel eens hun nier. Daar kan het niet aan liggen dus.