Hoogste tijd om iets te vertellen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132058
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Hoogste tijd om iets te vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 20:49

Tsja, ik kom dan een beetje met eieren na pasen, maar ik denk dat het toch beter is om even iets te vertellen.....

Mijn paard (Helion) heeft altijd bij mijn oude buurman Willem gestald gestaan.
Mijn vorige paarden trouwens ook, ons "samenwerkingsverband" heeft ruim 20 jaar geduurd.
Van kinds af aan kwam ik meerdere malen per dag "op visite", ik liep er werkelijk de deur plat.
Willem zorgde overdag voor Helion Vork , en ik zorgde er 's avonds en in het weekend voor dat Helion bereden werd en deed diverse klusjes zoals uitmesten, voeren etc.
Een ideale combinatie, we waren er allebei erg tevreden mee.
We zagen elkaar zodoende dus elke dag en we waren erg close met elkaar, gewoon te omschrijven als een perfecte band.

Willem is helaas anderhalve maand geleden overleden Verdrietig
Omdat het me allemaal erg hoog zat (en nog steeds zit) heb ik er niet eerder iets over geschreven.

Ondertussen maak ik me behoorlijk zorgen over Helion.
Het lijkt echt of hij helemaal van de leg is sinds de situatie zo anders is.
Vroeger was Willem de hele dag in zijn buurt, nu moet hij het doen met 1 a 2 bezoekjes van mij per dag.
De laatste dagen lijkt het gelukkig wat beter te gaan, hij is weer wat vrolijker en enthousiast als hij me ziet.
Ik vraag me af of het tussen mijn oren zit, of dat hij Willem werkelijk mist.
Hebben jullie weleens iets soortgelijks aan de hand gehad, en hoe reageerden jullie paarden daar op ?
Ik hoop maar dat hij de "stijgende lijn" te pakken heeft, en dat het snel weer wat beter met hem gaat

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:52

Als eerste heel veel sterkte gewenst met het verlies van 20 jaar vriendschap! Ik denk dat Helion het ook zo voelt, iemand die veel om hem heen was, is er nu ineens niet meer. Maar een paard past zich best wel aan aan een nieuwe situatie. Ze vergeten wel hoe het eens was, dus ik denk dat je nu wel een stijgende lijn kunt zien. Wat deed je buurman Willem met Helion? Voerde hij hem? Zette hij hem buiten? Haalde hij hem weer binnen? Maakte hij regelmatig een praatje met hem? Dan snap ik wel dat hij die routine mist, als jij 1 tot 2 keer per dag komt. Als hij 24 uur buiten loopt is het wat anders, dan zal hij minder routine gehad kunnen hebben. Ik denk, dat als hij ook op stal staat, het wel noodzakelijk is dat je minimaal 2 keer per dag komt om te voeren en eventueel water te geven, of zijn waterbak na te kijken. Dan praat je ook weer even met hem en is het minder veranderend voor hem Ik wens je in elk geval heel veel succes, iemand verliezen dieje zo lang kent is zeker niet niks!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132058
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 10:37

Allereerst bedankt voor je opbeurende woorden !

Tsja, wat deed Willem allemaal met Helion ?
Heel veel eigenlijk......
In de zomer stond Helion altijd lekker buiten op z'n weitje, maar Willem was de hele dag in de buurt aan het klussen, dus ze hadden eigenlijk de hele dag contact.
's Morgens werd Helion door Willem gevoerd en 's avonds door mij.
Kortom: waar Willem was, daar was Helion en andersom.

Omdat Helion niet bij mij aan huis staat en omdat ik fulltime werk, is er sowieso al minder contact dan voorheen.
Ik probeer zo vaak mogelijk langs te gaan en het hem naar de zin te maken, maar zo intensief als het vroeger met Willem was, dat kan niet meer.
Willem was bij wijze van spreken 24/24 paraat en had als enige "taak" het verzorgen van Helion, verder nagenoeg niets.
Helaas ligt het voor mij wat anders, er moet ook nog brood op de plank komen en daar gaat best veel tijd inzitten Knipoog

Op zich vind ik het ook niet verkeerd dat Helion niet meer de hele dag vermaakt wordt, eigenlijk is dat ook helemaal niet nodig.
Wat ik wel erg vind is dat de overgang nu natuurlijk wel heel abrupt is verlopen - van fulltime entertainment naar gem. 2 bezoeken per dag is toch een hele overgang.

Inmiddels heb ik wat maatregelen getroffen om het meneer wat beter naar de zin te maken, o.a. een uitloop waardoor hij zelf kan bepalen of hij in de stal staat of dat hij liever de wei op gaat.
Lijkt me ideaal, zeker nu er niet meer constant iemand aanwezig is om hem te verkassen.

Laten we er het beste maar van hopen !

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:14

Hé die Mo,

Zoals ik vorige week in mijn PB al zei geloof ik er wel in dat een paard een bepaald persoon erg kan missen, juist als het iemand is waar hij al zolang aan gewend is; een constante factor in zijn paardenleventje zeg maar!

Net als jij het gemis en verdriet voelt om na 20 jaar iemand waarmee je altijd je grootste hobby hebt gedeeld te moeten voelen en het een plekje moet geven, geldt dat voor Helion natuurlijk net zo goed!
Hij heeft eerst het rijden met jou moeten missen, maar dat werd gecompenseerd door heel veel aandacht en gezelschap van Willem en nu moet hij daar ook aan gaan wennen... nu ben ik het wel met Jet eens dat een paard zich ook weer goed aan kan passen aan een nieuwe situatie.

Uiteindelijk zorg je ook hartstikke goed voor hem, alleen hij mist zijn gezelschap en "aanspraak". Als ik het goed heb liep er toch nog een andere pony of paardje bij..? zo niet is dat natuurlijk afleiding nr. 1 om er een gezelschapsdier bij te zoeken (shet of geit) en is het wellicht ook een optie om er een verzorgster/bijrijdster voor te zoeken?

Ik wens Helion en jou natuurlijk heel veel sterkte en hoop dat voor jullie allebei het zonnetje gauw weer gaat schijnen. Het ligt niet aan jou je verwaarloost hem niet en je doet het beste wat je kunt er zijn zat paarden die het slechter treffen, dus wees daarvan overtuigd!! Het duurt gewoon even voordat jullie aan de nieuwe situatie zijn gewend!

Liefs Marijk.

angèl171181
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:04

Nou wat vervelend allemaal. Ik hoop met jullie mee dat je paardje snel weer op de been is. En veel sterkte met het verlies van een goede vriend en de rest Verdrietig Moet goed komen