Daklozen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Daklozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 22:39

Op school hebben wij nu een "kerst project" dat gaat over daklozen (o.a. in nijmegen) We hebben nu een filmpje te zien gekregen met daarop daklozen gefilmd en hoe ze leven etc. Het doet me toch wel wat, om die mensen te zien leven op zo'n manier. Heel onwerkelijk. Er was ook een man bij ons in de klas gekomen die dakloos is geweest. Hij heeft veel verteld over het "dakloos zijn" Nu moeten wij voor kerst iets gaan doen over daklozen. Dus een filmpje maken, stukje krant etc. Misschien kan ik een interview regelen met Jan Marijnissen en anders met zijn dochter.. (hij is nl de broer van een collega van mijn moeder, vat je het nog *LOL* )

Ik vroeg me af hoe jullie over daklozen denken? Ik had eerst namelijk een beetje dat ik het maar vieze enge mensen vond, maar dat is nu helemaal over. Ze kunnen er meestal zelf niks aan doen..

We gaan met school geld inzamelen en proberen de gemeente over te halen meer te doen voor daklozen niet dat het ooit zal lukken..

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:42

waarom jan marijnissen?

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 22:43

omdat ik dat kan regelen Schijnheilig En geen andere politicus.. (jammer genoeg)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:34

in Nederland "hoef"je geen dakloze te zijn...
genoeg instanties en zorgen... die helpen...

meestal kiezen die mensen zelf voor...

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:51

Je hoeft in Nederland niet dakloos te zijn?
Helaas worden de armen in Nederland ook steeds armer. Er komen steeds meer mensen die buiten de maatschappij raken. Veel daklozen zijn psychiatrische patienten die niet geplaatst kunnen worden. Het gevolg van bezuinigingen. Die mensen hebben niets te kiezen en kiezen er al helemaal niet voor om dakloos te zijn, wat een onzin kraam je hier uit.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:52

Albert schreef:
Je hoeft in Nederland niet dakloos te zijn?
Helaas worden de armen in Nederland ook steeds armer. Er komen steeds meer mensen die buiten de maatschappij raken. Veel daklozen zijn psychiatrische patienten die niet geplaatst kunnen worden. Het gevolg van bezuinigingen. Die mensen hebben niets te kiezen en kiezen er al helemaal niet voor om dakloos te zijn, wat een onzin kraam je hier uit.


kortom stem SP!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 09:19

Ben het eens met Kayla en met Albert! Lachen

Je hoeft niet dakloos te zijn, slaat nergens op. Inderdaad zijn het veel mensen die psychisch niet in orde zijn, dat heb ik in stage zelf helaas vaak genoeg gezien.
Ik heb trouwens nog nooit last van daklozen gehad, ze verkopen hun krantje, maar verder ... ik vind ze niet lastig, hoor. Anders zijn die bedelaars, dat vind ik eigenlijk gewoon irritant. Het mag officieel niet eens.

Succes met je interview met Marijnissen!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:33

In nederland hoef je idd geen dakloos te zijn, maar of de mensen er altijd zelf voor kiezen Verward

Mijn echte moeder is behoorlijk in de war, ze is manisch depressief, al een jaar of 25, en dat resulteerd ook in zwerven, omdat ze dan echt helemaal de weg kwijt is.
Ze kan niet gedwongen opgenomen worden omdat ze tot nu toe nog geen direct gevaar voor zichzelf of een ander is. (En ze denkt dat artsen mensen van de cia zijn en haar willen bedrugsen, ze heeft dus wanen, dus ze zal zich niet vrijwillig op laten nemen Knipoog )

Mijn moeder is van goede komaf, en is ook zeer intelligent van zichzelf, was een ideale leerling op school en werkte op het belastingskantoor voor ze ziek werd, daar ligt het niet aan, maar in de hersenen loopt het gewoon niet helemaal lekker (schijnt een chemisch proces te zijn in de hersenen wat dus niet goedloopt dan) en dat heeft dit soort dingen tot resultaat en eerlijk gezegd vind ik dat zeer zeer schrijnend.

Gelukkig zijn haar omzwervingen maar kort omdat ze redelijk snel weer onderkomen zoekt of naar huis terugkeert omdat ze wel voor zichzelf blijft vechten en ze altijd wel iemand heeft die haar terugfluit (met behulp van politie eventueel), alleen wat met degene die dat niet hebben Verward

Het is te simpel om meteen maar te oordelen over dergelijke mensen, zowieso over mensen.

Ik heb me er zelf een tijdlang voor geschaamt, voor me moeder, maar ik weet dat ze er gewoon echt niets aan kan doen, ze is gewoon ziek en we leven in een vrij land dus je mag ook ziek zijn en verward op straat rondlopen Knipoog

edit:

Zelfs mijn broertje is een week of 2 dakloos geweest, naja moest naar stichting onderdak, waarom Verward Omdat hij niet kon gedeien in pleeggezinnen, hij heeft een problematische jeugd waardoor hij niet makkelijk was, hij kon nergens terecht, ja eventjes bij mij maar daarna gebeurde het toch dat ie daar terecht kwam, met pijn in mijn hart.
Nu zit ie in een geweldig pleeggezin (naja, gewoon ouders van een vriendin die hem gewoon in huis opnamen), mensen die wel geduld met hem hebben en hem warmte en liefde kunnen schenken, en dat gaat geweldig Lachen Hij doet het nu goed op school, zit in de leerlingenraad, is nu dj, en werkt bij de dierenambulance etc.

Dus ja er wordt te weinig gedaan voor probleem gevallen, kan een actie daarvoor alleen maar toejuigen Lachen
Er zijn gewoon mensen die erbuiten vallen omdat de sitautie te complex is en de huidige hulpinstanties daar niet op berekend zijn (overigens heb je veelal met wachttijden te maken of tijdelijke opvang waar weinig aandacht is voor de zaak).

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 21:44

Die mensen vertelden erover.. Een man die dat was geweest vertelde dat je daar echt niet voor kiest ofzo. We kregen ook te zien dat ze door de politie werden "weg gejaagd". En albert het is geen onzin hoor!! Echt niet! Maar ik verwachtte al dit soort reacties.. Ik was gewoon benieuwd hoe jullie erover dachten Lachen

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 21:45

en Llwella.. echt goed dat het nu zo goed gaat met je broertje!!!

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:08

eigenlijk hoef ik niet meer te reageren, omdat de reactie van albert ook de mijne is!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:11

Ik heb dag in dag uit daklozen meegemaakt. Het waren vaak dezelfde.
Het waren allerlei soorten, jong, oud, stinken, vies (zelfs huid donker gekleurd), minder stinken, minder vies, ziek, besmet met ziektes, psychisch niet in orde, hartstikke gek, onverzorgd, agressief enz enz
Vanwege mijn werk had ik er alleen maar last van, joeg ze weg, trok ze ergens vandaan, ze vervuilden de boel, dreigden, vochten, pleegden zelfmoord, had ook wel eens een gesprek met hen.... Best wel eens kritiek gehad van omstanders...maar dan had ik zoiets, of zei het wel eens...of ze hem liever mee naar huis namen dan? Ja, dan zijn ze weg!
Maar als ze zelf wilden, konden ze best onderdak vinden en wat te eten. Willen ze ook niet altijd, sommigen hebben ook voorkeur waar te eten en te slapen....
Ik zou best wel eens een aantal aan willen kleden, ik bedoel, ik heb zoveel kleren liggen, dan zie ik waar het blijft als ik het wegdoe.
Maar ze zullen er altijd wel blijven. Ik maak wel onderscheid. Degene die de daklozenkrant verkopen doen er nog wat voor, maar, let op! Er zijn er ook uit het Oostblok die dat doen, die zijn hier illegaal en verpesten het voor de 'echte'.
Macario, zamel geld in en geef hen wat lekkers te eten enzo, succes!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:18

Ik vind daklozen sneu, omdat ze zoveel met hun leven hadden kunnen doen, maar dat ze zo zijn geëindigd, op wat voor manier ook. Ik vind ze niet stom, niet gemeen, niet afschuwelijk. Ik heb alleen medelijden met ze en hoop dat ze ooit nog eens échte hulp krijgen, waarmee ze weer terug in het 'echte leven' kunnen komen.