Komt dat zien! Mooie jachtreizen! Schokkend!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:24

Ohnee, ik heb het over jagen!! Zinloos geweld is iets heel anders, niet vergelijkbaar hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:25

Voor het oergevoel, ah ok
zeer logisch..Not, tenminste niet voor mij

Blij dat ik naar de C-1000 kan en mijn oer behoeftes dan zo kan kopen Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:26

Voor mij is het ook niet logisch, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel zouden kunnen hebben.. Ik kan nog niet eens een spinnetje doodtrappen..

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:30

runningkawa schreef:
Blij dat ik naar de C-1000 kan en mijn oer behoeftes dan zo kan kopen Lachen


chocola? Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:31

Esme_27 schreef:
Voor mij is het ook niet logisch, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel zouden kunnen hebben.. Ik kan nog niet eens een spinnetje doodtrappen..


ik ook niet, de enige beesten die ik dood sla zijn steekvliegen.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:14

kayla schreef:
jemig Supertje, kan je zomaar een lief kangoeroetje dood schieten?


Ja eigenlijk wel. Trouwens, een mannelijk 'kangoeroetje' is +/- 2 meter, en niet erg vriendelijk als je in de buurt komt.... Er zijn genoeg gevallen bekend van kangoeroe's die mensen hebben gedood.

Ik ben meegegaan met een groep mensen die daar de kangoeroestand op peil houden, en dat is echt nodig. Ik wilde het gewoon eens meemaken, en ik heb echt geen barbaarse praktijken gezien hoor. Ik werd er nou niet echt warm of koud van, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die het wel leuk vinden.
Het is trouwens geen uiting van agressie, en die mensen zijn geen potentieele moordenaars, dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.
Het is nu denk ik wel bewezen dat het omgekeerde waar kan zijn....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:17

Supertje schreef:
Het is trouwens geen uiting van agressie, en die mensen zijn geen potentieele moordenaars, dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.


dat was ook geen bewering, maar een vraag...

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:24

ik word al misselijk als ik een mug dood sla. Dus ik kan me niet voorstellen dat het je niets deed, om die kangoeroes te zien sterven.
Vond je dat helemaal niet vervelend, ook al is het nodig?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:37

dat vroeg ik me nou dus ook af lis

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:51

Esme-27 heeft gelijk. Bovendien zijn de "vakantiejagers" ook jagers die hier of ergens hun jachtdiploma hebben gehaald. Ook in Afrka moet je vergunning hebben om wild af te schieten. Tussen haakjes, goede boeken van Wilbur Smith.
En daar wordt van het geschoten wild alles gegeten en gebruikt door de bevolking.
Sommige wildsoorten, zoals de kangeroos in Australie hebben geen natuurlijke vijanden, Daar zijn de jagers voor opgeleid om de populaties tot normale proporties terug te brengen, zodat ze niet ellendig verrekken van de honger en ziektes. Geen probleem mee.
En misselijk van een mug doodslaan, dat is toch zeker wel niet gemeend. Ik laat me in ieder geval niet lek steken door die ellendelingen om eventueel nog een of andere infectieziekte of een virus te krijgen.
Ratten zijn ook een wildsoort, hoe denk je daar dan over?? Lekker laten lopen al die lieverdjes, omdat het zo zielig is?? Om straks weer de pest of zo te laten uitbreken. En vertel me nu niet dat dát wat anders is. Het probleem is dat we in onze maatschappij waarin wij leven en waar het zo goed gaat dat we niet meer op wild hoeven te schieten om onze dagelijkse kostje veilig te stellen. daar practisch niks meer vanaf weten en er door o.a. allerhande dierenfilmpjes we van jons af aan niet de juiste indruk over wilde dieren hebben gekregen.
Beestjes zoals o.a kangerootjes, beertjes, hertjes in alle soorten en maten hebben allemaal schattige naampjes gekregen en stemmetjes en daardoor een enorm aaibaarheids gehalte. Ik zou zo'n lief junglebook figuur niet graag tegen komen. Jagen om redenen van wildbestandbeheer moet kunnen. Plezier??? De mensheid bestond ooit uit twee groepen, de jagers en de verzamelaars. Dat is vandaag aan de dag nog steeds zo.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 10:44

Supertje schreef:
Ik zie dus echt geen kwaad in de jacht, je kunt alles wel gaan verbieden, alle dieren vrijlaten, het verbieden om vlees te eten etc. Maar ik denk toch dat daar weinig animo voor is, mijn steun zul je ook niet hebben.


Aangezien je ook in de Hoekse Waard woont, ben je wellicht op de hoogte van de illegale praktijken die hier al jaren plaatsvinden m.b.t. de jacht. Hier bedoel ik dan o.a. het uitzetten van fazanten mee, om ze vervolgens neer te schieten (niet dood, want dat kunnen ze in het algemeen niet, daar moeten weer andere middelen voor aan de pas komen).
Met name in de Ambachtsheerlijkheid? Twee weken geleden zijn er weer arrestaties verricht, omdat de heren geweren de wet overtreden hadden?!

Wat is jouw mening hier dan over? Moet dat kunnen voor je plezier? Zijn dieren dan te vergelijken met levensloze producten, die je ook voor je plezier kan/mag inzetten?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:56

Uitzetten van fazanten is ten strengste verboden, en ook goede jagers spreken daar schande van.
Ik ga regelmatig mee op jacht, om met de honden geschoten wild te apporteren.(Ik heb zelf geen geweer of jachtakte) Ik ga dan mee met mensen die de wildstand op peil houden. Daarbij observeren ze nauwkeurig hoe de wildstand is en wat er evt geschoten kan worden.
Een jager brengt nl veel meer tijd zonder geweer in zijn jachtveld door dan met geweer.
Dat het schadelijk wild (kraaien, eksters vossen etc) weer bejaagbaar wordt vind ik een goede zaak. Die voeden zich nl met oa jonge dieren, vogels, haasjes konijntjes etc, waardoor bijv de weidevogelstand op dit moment bedroevend is. Als het jonge grut is opgepikt voor ze groot konden worden. Ook is het beperkt houden van ht aantal vossen heel belangrijk omdat bij onvoldoende voedsel voor deze dieren ze kippen-en konijnehokken etc leeg gaan roven. Verder is het gevaar van hondsdolheid heel groot als er een overpopulatie ontstaat.
Ik vind het heel sympathiek dat jullie zo met de beestjes begaan zijn, maar ik denk niet dat de meeste van jullie wel eens meegeweest zijn op jacht. Geloof me, het gaat er anders aan toe dan de gemiddelde Nederlander denkt.
Vroeger was ik ook tegen de jacht, tot ik een keer meemocht als drijver en daar de andere kant van het jagen heb leren kennen. Jagers hebben veel kennis van, respect en liefde voor de natuur, anders kun je een jachtveld niet goed onderhouden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:10

Billy schreef:
Een jager brengt nl veel meer tijd zonder geweer in zijn jachtveld door dan met geweer.
(....) Jagers hebben veel kennis van, respect en liefde voor de natuur, anders kun je een jachtveld niet goed onderhouden.

Ik durf te wedden dat alle mensen die hier kwaad spreken over de jagers,
de zaterdag ochtenden in het voorjaar, nog lekker in bed liggen terwijl jagers erop uit trekken om weidevogelnesten te markeren en reekalfjes uit het hoge gras halen om ze te sparen voor de maaimachines.
Dit soort dingen worden altijd vergeten
Dat ze dan jagen heb ik niet zoveel moeite mee, zeker niet als het vossen betreft... Op het moment zien wij nog maar zelden een konijntje in het bos.
Ook de schadelijke vogelsoorten moeten weer bejaagbaar worden!
De zangvogel en weidevogel populatie wordt steeds dunner, ook zie je nog maar weinig wilde eenden. Alleen de kaapse eenden fokken maar aan.
Nederland is te klein en onnatuurlijk om de natuur zijn eigen gang te laten gaan.

Ik denk dat de plezierjacht te veel wordt verward met stroperij, daar heb ik wel moeite mee, wild strikken voind ik afschuwelijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:36

Je hebt goede jagers en je hebt kwaaie. De vader en broer van mijn vriend jagen ook maar toch zijn ze dierenliefhebbers die een dierenleven respecteren. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 11:44

Nou ja, kom eens bij mij langs zou ik zeggen. Ik zie ze elk weekend fijn en gezellig bij ons voorbij komen hoor! Wat bovenstaande twee zeggen, zijn altijd de gehoorde argumenten, waar alles maar mee afgedaan moet worden als 'in orde'.

Daar komt bij dat dit topic over 'plezier'jacht gaat en niet over de jacht zoals deze bedoeld is (welke vaak ook ver te zoeken is in Nederland e.o.).

Natuurlijk is er wet-en regelgeving, maar volgens mij is deze opgesteld om overtreden te worden, tenminste zo gedragen de meeste 'jagers' zich wel. Trouwens ook nog nooit jagers tegengekomen, die zieke/zwakke dieren doodschoten (al beweer ik niet dat die er niet zijn). Kijk maar eens op de waddeneilanden, daar is de konijnenpopulatie vrijwel uitgestorven (iig op Ameland). Die konijnen sterven daar een langzame dood, maar de jagers lopen gewoon voorbij die beestjes hoor. Daar willen ze geen kogels aan verspillen. En ja, dit heb ik zelf gezien.

Citaat:
Op het moment zien wij nog maar zelden een konijntje in het bos.


Dat heet nou natuur! De populaties gaan met golven, eerst zijn er veel prooidieren. Vervolgens neemt het aantal roofdieren toe (doordat er genoeg voedsel is), hierdoor neemt het aantal prooidieren af (aangezien ze opgegeten worden), waardoor er te weinig voedsel is voor de roofdieren, die hierdoor weer afnemen bij gebrek aan voedsel. Vervolgens kan het aantal prooidieren weer toenemen, waarna het hele verhaaltje zich weer herhaalt.

Wanneer de mens gaat ingrijpen, krijgt de natuur geen kans om zichzelf bij te stellen, waardoor het nodig blijft dat de mens ingrijpt. Niet doen dus!

Ik ben het er overigens wel mee eens, dat er bij plagen en bij gevaar voor de bevolking ingegrepen moet worden, maar dit wordt tegenwoordig te snel als argument aangevoerd, om zo maar maatschappelijke acceptatie voor bepaalde acties te verkrijgen.

Citaat:
Ik vind het heel sympathiek dat jullie zo met de beestjes begaan zijn, maar ik denk niet dat de meeste van jullie wel eens meegeweest zijn op jacht. Geloof me, het gaat er anders aan toe dan de gemiddelde Nederlander denkt.


Inderdaad, anders was er veel meer tegenstand geweest!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:53

Dat er nauwelijks nog konijnen op de eilanden te vinden zijn komt dus door de vossen!

Verder is het maar goed dat die mensen er plezier aan beleven,
het zou veel erger zijn als men jagers moet zien te charteren die het verschrikkelijk vinden om een dier te doden...

Zoals ik al zei is NL te klein om de beesten maar aan hun lot over te laten,
sta je zometeen ook op de bres als door een overschot aan dieren de arme zieltjes niet normaal een winter kunnen doorkomen?
Of wanneer de vossen door het voedseltekort jouw kippenhok plunderen?
Dan worden ze vergiftigd door de omliggende boeren,d at is veel zieliger.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 11:58

De gemiddelde vos heeft in zijn hele leven nog nooit een kip gezien, laat staan opgegeten is uit wetenschappelijk onderzoek naar voren gekomen!

Toch wordt dit nog steeds aangevoerd, om goedkeuring te verkrijgen.

Daarnaast zijn de konijnen gestorven aan een of andere konijnenziekte (kan zo één, twee drie niet op de naam komen) en niet opgegeten door de vossen (die trouwens (haast) niet op Ameland voorkomen hoor). Met andere woorden, jouw opmerking:
Citaat:
Dat er nauwelijks nog konijnen op de eilanden te vinden zijn komt dus door de vossen!

raakt kant nog wal!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:10

Dat is de ziekte Myxomatose (schrijf je het zo?),
daar zijn de meeste konijnen al resistent voor.

Verder zou je hier in de buurt eens moeten rondvragen, het is zelfs zo dat ze gewoon het dorp intrekken.
Hoe weet ik dat?
Omdat mijn oom (welke af en toe helpt met drijven) wordt gebeld om de gestresste dieren, onder de schurft en andere ziektes, uit de achtertuintjes te halen.

Ik heb begin dit jaar nog een documentaire achtig iets op tv gezien over de vossen populatie op de eilanden,
ik geloof toch echt dat Ameland hier ook in werd besproken.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 13:26

Sjuimpje schreef:
Dat is de ziekte Myxomatose (schrijf je het zo?),
daar zijn de meeste konijnen al resistent voor.


Ik zou je echt wel gelijk willen geven, maar dat kan gewoon niet. Feit is dat ze daar aan een konijnenziekte zijn overleden, ik weet niet of dat Myxomatose is, maar je kan het daar gewoon navragen aan Staatsbosbeheer, als je me niet geloofd.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:34

Sjuimpje schreef:
Dat is de ziekte Myxomatose (schrijf je het zo?),
daar zijn de meeste konijnen al resistent voor.


Hoe kan het dan dat als ik op Schiermonikoog ben, ontzettend veel slachtoffertjes van deze ziekte zie liggen? Verward

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:32

Weet je dat je het eten van kippen door vossen (als het al gebeurt, want wij wonen in een bos met veel vossen en hebben nooit ergens last van) heel simpel kan voorkomen door de kippen 's avonds in een nachthok te doen?

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:53

Fries schreef:
Aangezien je ook in de Hoekse Waard woont, ben je wellicht op de hoogte van de illegale praktijken die hier al jaren plaatsvinden m.b.t. de jacht. Hier bedoel ik dan o.a. het uitzetten van fazanten mee, om ze vervolgens neer te schieten (niet dood, want dat kunnen ze in het algemeen niet, daar moeten weer andere middelen voor aan de pas komen).
Met name in de Ambachtsheerlijkheid? Twee weken geleden zijn er weer arrestaties verricht, omdat de heren geweren de wet overtreden hadden?!

Wat is jouw mening hier dan over? Moet dat kunnen voor je plezier? Zijn dieren dan te vergelijken met levensloze producten, die je ook voor je plezier kan/mag inzetten?


Ja daar ben ik van op de hoogte, maar je hoort mij ook helemaal niet zeggen dat ik vind dat dat soort praktijken zoals het uitzetten van fazanten maar moet kunnen... Maar om vanwege die mensen de jacht te verbieden slaat nergens op, je gaat autorijden toch ook niet verbieden omdat een paar mensen het nodig vinden de verkeersregels te overtreden? De mensen die het fout doen moeten worden gestraft, de rest moet je met rust laten.

En een dier is iets anders dan een levenloos product, er moet met respect mee omgegaan worden. Maar ik ben een mens, en een dier is een dier....

Ik ga ook regelmatig mee op jacht in de Hoekse Waard, om te drijven, en nu moet ik zeggen dat dat altijd heel netjes gaat. Je bent zelf waarschijnlijk nooit met zoiets mee geweest, want je hebt geen idee waar je over praat..

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:32

Dat idee heb ik ook Supertje.
Sorry, wanlainer, maar nu weer niet Haha!

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 01:34

Nog even een opmerking, je zegt de hele tijd dat het jou om plezierjachten gaat. Schokkend nieuws: iedereen die jaagt doet dat voor zijn of haar plezier, iemand die niets wil doden zal dat ook niet doen. Ook degenen die de wildstand beheren, zijn echt niet tot dat beroep gedwongen, die doen het ook omdat ze er plezier aan beleven, dus in feite is alle jacht zoals hier besproken plezierjacht. Bijkomend voordeel is dat daarmee ook mooi de wildstand op peil wordt gehouden.

En jouw argument dat de wildstand zichzelf op peil houdt, klopt niet. Nederland is daarvoor echt niet geschikt, daar zou alleen maar ellende van komen. Er zou dan te weinig leefruimte komen voor te veel dieren, de dieren hier hebben namelijk relatief weinig natuurlijke vijanden, te weinig om te zorgen dat de wildstand zichzelf op peil houdt. Neem bijvoorbeeld reeen, welk roofdier in Nederland doodt er reeen? Die populatie zou dus al snel veel te groot worden. En kaapse eenden, het soort dat hier nu het meest voorkomt, en een gevaar vormt voor andere (inheemse) soorten, moeten we die aantallen ook maar tot explosieve hoogten laten stijgen?
En die konijnen met myxomathose worden overigens door zeker 2 jagers die ik ken juist wel afgeschoten, het is dus ook niet zo dat juist de zieke dieren overblijven IMO.

De jachten in Afrika waar het eigenlijk om draaide, daar worden ook geen dieren geschoten in die mate dat het een bedreiging zou vormen voor de soort. Dit soort jachten zijn goed om de illegale stroperspraktijken tegen te gaan, en de inheemse bevolking daar heeft er veel baat bij, het is namelijk een industrie waarmee die mensen in hun onderhoud voorzien. En als ze daar hun geld mee verdienen hoeven niet illegaal olifanten o.i.d. te gaan stropen. Dan kies ik toch voor de plezierjacht.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 01:50

Bij mijn schoonzus in Zandvoort struinen de vossen 's nachts de vuilnisbakken en de straten af op zoek naar wat eetbaars. Is dat normaal??? Ik denk dat het tijd wordt dat er dan wel een paar geschoten moeten worden. De populatie is zichtbaar te groot geworden. Hier in Drenthe stikt het ook van de vossen en de roeken. Af en toe waan je je in Hitchcock's film The Birds. Die engerds zijn ook voor niks bang. Die komen hier over het weiland gevlogen in zulke aantallen dat de lucht zwart ziet. Ons twee dagen oude veulentje met mams net op het land gedaan. Nou ze doken er allemaal als F16's erop af. Mijn man met de bezem en ik met een paardendeken zwaaiend het land op gerend en schreeuwen tegen die monsters. Ze doken echt heel laag en mijn man heeft er eentje met de bezem tegen de vlakte geslagen, die hebben we z'n nek omgedraaid en aan een lange paal aan een touwtje gehangen. Niet bepaald een florisant gezicht, maar we hadden toen wel rust. Die hebben ook geen natuurlijke vijanden meer. Gelukkif mogen de jagers met een speciale vergunning die hordes zowel vossen als roeken afschieten. Van mij mag het.
Er is dus nog een ander probleem. er worden hier diersoorten ingevoerd en losgelaten in de natuur die van oorsprong hier helemaal niet voorkomen, zich dan op de een of andere manier toch aanpassen en vermeerderen. Niet gezond, door een kleine populatie die wel steeds groter wordt door inteeld. Deze hebben ook geen natuurlijke vijanden.