Pas op voor kruik-gebruik!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Pas op voor kruik-gebruik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 23:14

Lieve bokkers,
Ik wil jullie graag even waarschuwen en behoeden voor iets wat mij dinsdagavond is overkomen.
Ik zat, zoals altijd, met mijn kruik aan mijn zij en mijn laptop op schoot tv te kijken. Ik had net mijn nagels gelakt en wilde mijn nagellak terugleggen. Ik zette mijn laptop naast mij neer, kruik er naast en liep weg om mijn nagellak terug te leggen. Toen ik terug kwam wilde ik mijn kruik oppakken, welke, vlak voor ik hem vast had, ontplofte. Ik hoorde een hele harde knal, verder kan ik me weinig herinneren. Ik riep mijn moeder en bleef maar schreeuwen dat "mijn spulletjes kapot waren" Bloos
Mijn laptop was, evenals mijn mobiel, aan het verdrinken. Ik heb mijn laptop gelijk opgepakt en op zijn kop gegooit, mijn stiefvader is deze gaan drogen met de haardroger. Ook mijn telefoon is emt de andere haardroger aangepakt door mijn broer.
Ik was helemaal van streek, op die laptop staat echt een jaar van mijn leven. Al mijn foto's, al mijn schoolwerk, alles! Hij was nog geen jaar oud, en ik heb er zo lang voor gespaard... Net als mijn telefoon, van 2 maanden oud...
Door alle commotie om mijn spulletjes was ik mijn been vergeten, ik voelde wat prikken op mijn linkerbovenbeen, mijn moeder kwam gelijk met ijs aan, die had het al de hele tijd over mijn been (ze is doktersassistente) en ik hield maar vol dat het niks was, tot toen. Toen kon ik niks meer doen en voelde ik de plek het goed. Ik bleek flink verbrand te zijn. Ben na een uur gaan slapen, nog helemaal van streek, mijn spulletjes waren niet meer... Wel hele nacht ijs op de plek gehouden.

De volgende ochtend werd ik wakker, mijn been deed pijn zeg! Resultaat: een brandplek ter grote van 3 handen vanaf mijn knieholte schuin omhoog, richting mijn bovenbeen. Ook mijn laptop is niet meer te redden, compleet verzopen, het hele stroomsysteem ligt er uit. Geen redden meer aan. Mijn harde schijf hebbe we kunnen redden, maar kunnen niet bij de bestanden, deze zijn beveiligd. Een kennis, die werkt in de ICT, gaat er binnenkort naar kijken.

Nu, een aantal dagen verder doet die brandplek enorm veel pijn. Vel is er grotendeels af en de blaren beginnen kapot te gaan. Gelukkig is mijn stiefvader dokter en mijn moeder doktersassistente, dus het wordt goed in de gaten gehouden en verzorgd. Het schuurt wel onwijs, pleister kan er niet op, want dan trek ik bij het loshalen het vel los. Ook een verbandje is niet ideaal, het zakt af. Ook is de open lucht het best, te vaak en te lang verband met gaasjes verstikt het en houdt het week. Ook plakt het snel vast aan het open stuk. Niet echt een fijn gevoel. De foto's zal ik jullie besparen!

Wat blijkt, de kruik is gescheurd. Vreemd, ik had alle lucht er uit laten ontsnappen. Hij zat ook goed dicht, hij is aan de onderkant gescheurd. Het was een oudere, rubberen kruik, maar ik gebruikte hem al een maand of 2 en heb het eerst goed getest. Op de kruik stond alleen dat ik de lucht moest laten ontsnappen en goed dicht doen. Dat had ik zeker weten gedaan, zoals iedere avond.

Op internet las ik dat je nooit heet water in een kruik mag doen, hooguit 60 graden, iets wat ik, en mijn moeder, allebei niet wisten.
Op deze manier wil ik iedereen die gebruik maakt van een rubberen kruiken waarschuwen, gebruik niet zomaar een kruik, lees de gebruiksaanwijzing, en pas op! Ik had dit echt niet verwacht, mag ook helemaal niet gebeuren, maar je weet maar nooit.

Pradaatje

Re: Pas op voor kruik-gebruik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:29

Jeetje, wat rot zeg!
Ik hoop dat diegene je spulletjes kan redden.. Ach gut
Sterkte meis.. Ach gut

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:32

Wow, wat rot inderdaad.. Ach gut
Beterschap, en ik hoop dat er nog iets van je spulletjes te redden valt..

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:34

Brr, dat is echt enorm schrikken Bloos!
Wat rot van je spullen en niet te vergeten je brandwond Ach gut
Denk je even lekker met een kruikje te zitten Scheve mond

Ik schrik hier wel van, want in deze koude dagen neem ik 's avonds altijd een kruikje mee naar bed gevuld met gekookt(!) water. Vind die warmte zo heerlijk en warm kraanwater is me niet warm genoeg. Laat wel altijd de lucht ontsnappen, maar nooit geweten dat dit zo gevaarlijk kon zijn Bloos!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:35

jemig daar ben je mooi klaar mee zeg!! bah wat naar.

ik gebruik ook wel eens kruiken, ook rubbere goedkope van de action. daar doe ik kokend water in. lucht eruit dop erop en minuutje later weer lucht eruit laten lopen. nooit wat gebeurd.

maar misschien toch niet meer doen...

kreeg van fyshio advies om het zo te doen.... zal haar eens informeren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:36

Hoe heet was het water dan wat in je kruik zat? Gekookt? Ik heb overigens geen idee hoe warm het water uit de kraan max. is.

Veel sterkte met je been en hopen dat je harde schijf nog te redden is.

Charaz

Ik lees hier mensen gekookt water in een rubberen kruik doen, dat vind ik eerlijk gezegd niet zo slim en is ook niet veilig.

Boyzone

Oeps, ik heb ook nog zo'n oude kruik liggen en gebruik deze ook regelmatig. Ik ga maar een nieuwe kopen morgen.
Ik gebruik altijd heet water uit de kraan, ik heb geen idee hoe warm dat precies is.
Dank voor de waarschuwing.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:38

Kl*te voor je zeg, die spullen, maar zeker ook je verwondingen! Ik heb ook ooit 2egraads brandwonden gehad, ook compleet met de dikste blaren die ik ooit heb gezien. Doet erg veel pijn, daarom wil ik je heel veel sterkte wensen!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:39

Sterkte, wat vervelend allemaal...

Ik heb net een nieuwe kruik gekocht en zag inderdaad erop staan dat je hem moet vullen met water tot 40 graden (dus nog lager dan jullie op internet vonden). Ik wist dat daarvoor ook niet, maar ik zal nu wel beter oppassen!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:40

Nooit bij nagedacht. Ik doe er altijd kokend water in. Die van mij is nu denk ik anderhalf jaar oud. Maar dat kan dus ook kwaad?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:41

Boyzone schreef:
Oeps, ik heb ook nog zo'n oude kruik liggen en gebruik deze ook regelmatig. Ik ga maar een nieuwe kopen morgen.
Ik gebruik altijd heet water uit de kraan, ik heb geen idee hoe warm dat precies is.
Dank voor de waarschuwing.

koop liever een kersenpitten kussen, dat is veiliger en ontrekt ook nadat hij afgekoelt is geen warmte uit je lijf.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:41

Oh dat is zwaar balen, een brandplek en je spulletjes kapot.. ik zou ook enorm balen als ik jou was!

Wat je in de plaats voor een kruik kan nemen is een pittenzak. Dat heeft een vriendin van mij ook. Dat is gewoon een zak met "pitten" erin en die moet je in de magnetron doen. Die warm je op en dan is die lekker warm. Zelfde functie als een kruik, alleen deze houden minder lang hun warmte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:42

dat er geen gekookt water in mocht wist ik, staat er ook op, maar heb het ook wel eens gedaan hoor....Nooit echt bewust geweest van de gevaren....
Na dit bericht dus nooit meer...Beterschap Kieffer ik hoop dat je dr geen lelijke brandplek aan overhoudt

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:45

He bah wat vervelend !
Hopelijk vallen je spulletjes alsnog te redden, en gaat het snel beter met je brandwond ! Erg naar allemaal voor je zeg.
Veel sterkte!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:48

Jeetje, dat is schrikken zeg! Balen van je laptop. Heeft je telefoon het uiteindelijk wel overleefd?
Hopen dat je been een beetje netjes geneest Lachen

Misschien een tip ; schaf in plaats van een kruik een kersenpittenzak/hittepit aan ! deze kunnen niet ontploffen, zijn evengoed lekker warm en houden de warmte ook lang goed vast! Ja

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:56

Het eerste wat ik dacht was f*ck die computer en mobiel, die brandplek is veel erger.
Ik heb ook zoiets gehad,gelukkig niet zo extreem maar dat ik lekker met mn kruik tegen mn benen aan lag te slapen en de kruik was gaan lekken.
Had ook twee brandplekken.
Baalde er ook verschrikkelijk van toen bleek dat mn dochter zich na de geboorte niet goed op temperatuur kon houden want toen moesten er twee kruiken in der bedje.
Gelukkig ging dat wel goed.
Ik hoop dat je been snel hersteld.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 23:57

Wat een lieve reacties, bedankt Haha! Doet me wel weer goed Lachen
Dat er geen gekookt water in mag weet ik inmiddels, dit heeft echter nooit op de kruik zelf gestaan waar die 2 andere waarschuwingen wel op stonden. Mijn moeder deed het wel altijd, en had er nooit problemen mee gehad, ik deed het dus ook. En heb er de eerste maanden ook geen last mee gehad.

Ik gebruikte en kruik omdat kersenpittenzakken van binnenuit kunnen geen smeulen en zo naar buiten kunnen branden. Helaas is mij dit ook al eens gebeurd, ookal had ik de zak regelmatig besprenkeld met water.

Ik heb helaas geen geluk met kruiken en warmtekussentjes enzo.

Mijn telefoon heeft het gelukkig overleefd, voor hoe lang weet ik niet, aangezien hij nat is geweest en de kans bestaat dat hij gaat roesten van binnen.

Wat mijn laptop betreft, we krijgen zsm. bericht van de verzekering, maar de kans is klein dat ik geld terug krijg. Gelukkig is mijn moeder zo lief om €500,- euro van mijn laptop te betalen, morgen ga ik een nieuwe halen. Ik vind het echt onwijs lief van dr Ach gut

Mijn been is net weer ingesmeerd met Flamicine (oid) zalf, verzachtend en helend. Ik zag dat er alweer een nieuw stuk vel los zat, dat wordt dus even doorbijten...

Ik heb van mijn moeder ook een metalen babykruik gehad, kan (hypothetisch gezien) niks mee gebeuren, maar toen ik er mee in bed lag kon ik niet slapen, ik durf het niet.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 23:58

Meetje22 schreef:
Het eerste wat ik dacht was f*ck die computer en mobiel, die brandplek is veel erger.
Ik heb ook zoiets gehad,gelukkig niet zo extreem maar dat ik lekker met mn kruik tegen mn benen aan lag te slapen en de kruik was gaan lekken.
Had ook twee brandplekken.
Baalde er ook verschrikkelijk van toen bleek dat mn dochter zich na de geboorte niet goed op temperatuur kon houden want toen moesten er twee kruiken in der bedje.
Gelukkig ging dat wel goed.
Ik hoop dat je been snel hersteld.

Oeh das ook naar ja! Is het bij jou wel mooi genezen? Ik ben zo bang voor een groot litteken... Aangezien ik ook vaak rokjes draag in de zomer...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:01

Jeetje wat schrikken Bloos!
Heel toevallig, gisteren hadden we het nog over kruiken. Mijn tante vertelde dat er inderdaad niet zulk warm water in mocht. Iets wat ik ook nog nooit gehoord had. Stop er altijd erg warm water in dat ik eerst even heb laten koken Nagelbijten / Gniffelen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:03

Flamizine( of hoe je het ook schrijft) word ook bij de brandweer gebruikt en bij het barndwondencentrum.
Mijn dochter is er na haar ziekte ook mee behandeld( had ook verschrikkelijke blaren) en dat is ondanks alles wel mooi genezen.
Een echte aanrader dus.
Ik heb zelf gelukkig geen littekens overgehouden aan het grapje,wel worden de twee plekken niet echt bruin meer in de zon.
Je kan dus wel zien dat er iets gebeurt is.
Ik deed trouwens ook gekookt water ( rechtstreeks uit de waterkoker) in de kruik.
Dit was ook zo'n rubbere zak.
Er staat idd niks op over de max aantal graden.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 00:07

JAh dat rechtstreeks uit de waterkoker deed ik ook, ernstige zaak dat zoiets er niet op staat! Ik wil me écht niet indenken wat er had gebeurd als ik niet besloten had eerst mijn nagels nog te lakken en een mailtje af te wachten, maar zou zijn gaan slapen. Dan had echt mijn hele borst en buik verbrand zijn geweest, maar daar wil ik niet over nadenken. Ik heb nog geluk gehad!
Flamizine heb ik er nu ook op zitten, hardstikke fijn spul. Het verzacht heel snel en prikt niet.
Fijn dat je dochter en jij netjes genezen zijn! De rest van je leven flinke plekken op je lichaam wil je ook niet natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:18

Ja joh? Kan zo'n kersenpittenzak in de brand vliegen??

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:24

Chiqa schreef:
Ja joh? Kan zo'n kersenpittenzak in de brand vliegen??

Dat vroeg ik me ook af inderdaad!

Dat er geen kokend water in een kruik mag dat wist ik wel en staat ook wel op de verpakking/gebruiksaanwijzing, daar waar staat dat je er lucht uit moet halen enz.
Zou inderdaad wel veiliger zijn als het ook op de kruik zelf zou staan.
Had niet gedacht dat het dan zou ontploffen, eerder dat het zou gaan lekken door vervorming ofzo.

Ik wens je veel beterschap en hoop dat je er geen lelijke plekken aan overhoudt!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:26

Stalen baby kruiken en die dan omgekeerd in een ski sok doen Lachen ik vul de zachte kruiken altijd met water uit de kraan en niet van de kook. Als het zo heet is dat water dan beschadigt de kruik, zoals is gebleken. Ik gebruik ze regelmatig voor huisdieren die geopereerd zijn geweest. Ik denk dat jij beter af bent met een elektrische deken, kan me voorstellen dat je nu kruiken-trauma hebt overgehouden Lachen Beterschap.