opvoedtelevisie

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zou opvoedtelevisie een goed middel zijn?

Ja
2 (25%)
Nee
2 (25%)
Misschien
4 (50%)

Totaal aantal stemmen: 8

Mickey

opvoedtelevisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 10:44

Aangezien wij op mijn werk bezig zijn over de sociaal emotionele ontwikkeling bij kinderen, en onze mogelijke invloed daarop. Zat ik wat te surfen op internet.
En ik kwam dit artikel tegen:

Artikel uit Provinciale Zeeuwse Courant van 20-11-2002
Gezinspedagoog pleit voor opvoedtelevisie

NIJMEGEN - Er zouden televisieprogramma`s moeten komen waarvan kinderen en hun ouders kunnen leren hoe ze sociaal gewenst gedrag kunnen ontwikkelen. Die programma`s zouden uitgezonden moeten worden op tijdstippen dat de meeste mensen voor de buis zitten.

Het bevorderen van zulke opvoedtelevisie zou een mooie taak zijn voor een minister voor Jeugd- en Gezinszaken in een nieuw kabinet. Dat stelt gezinspedagoog J. Gerris van de Katholieke Universiteit in Nijmegen.
Gerris meent dat het hoog tijd is voor een preventieve aanpak van gedragsproblemen bij jongeren. Opvoedtelevisie en speciale lesprogramma`s op scholen kunnen volgens hem de sociale controle, die vroeger werd uitgeoefend door kerk, buurt en vereniging, op een moderne manier overnemen.
De hoogleraar vindt dat het verval van waarden en normen mede is veroorzaakt doordat de samenleving al heel lang structureel de opvoeding heeft verwaarloosd. ,,Kinderen hebben tijd nodig om zich gewenst gedrag eigen te maken. Maar die tijd hebben werkende ouders niet. Crèches kunnen de ouders niet volledig vervangen. Dus moet de maatschappij zorgen dat ouders tijd krijgen. In Duitsland mogen jonge ouders maximaal vijf jaar uit hun baan stappen voor de opvoeding. Daarna kunnen ze gegarandeerd terugkeren op hetzelfde niveau``, zegt hij.
Volgens Gerris hebben zulke maatregelen veel meer zin dan bijvoorbeeld de spotjes van Postbus 51 over asociaal gedrag. Hij noemt dat aandachttrekkers, die geen serieus vervolg krijgen. Gerris constateert dat behalve het CDA geen enkele politieke partij iets over gezin en opvoeding in het programma heeft staan. Maatregelen als meer blauw op straat en harde aanpak van probleemjongeren spannen volgens hem het paard achter de wagen.

Vrijheid
Gerris is niet voor het kweken van brave burgers, zegt hij. ,,Iedereen heeft recht op individuele vrijheid. Maar je komt elkaar onderweg tegen. Dan moeten mensen als kind al geleerd hebben hoe ze met onderlinge verschillen om moeten gaan. Wie thuis het kind aan de top zet, voedt ze niet op tot normale volwassenen. Ouders moeten als verantwoordelijken boven hun kinderen staan. En omdat veel ouders dat niet meer vanzelf doen, is opvoedtelevisie een goed middel.`` ANP

Zou opvoedtelevisie een goed middel zijn volgens jullie?

Take time to do what makes your soul happy.
[ITP] En dan kiest ponylief voor een knuffel van zoonlief <3

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:30

In principe ben ik het wel eens met het deel over dat ouders langer verlof moeten krijgen, omdat het zelfbeeld van een kind in de eerste 5 jr wordt gevormd, en dat is de basis voor de rest van het kinds leven.
En in de eerste 2 jr wordt er een hechtingsband gecreeërd tussen kind en de opvoeder (caregiver)

Maar wat verstaat met onder opvoed programma's?
Hoe willen ze dat invullen, het lijkt mij best wel interessant als ze er maar niet van die saaie grijze programma's van maken.

stitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:43

ik ben het er niet mee eens. Het geeft een soort gevoel van "ik voed me kinderen fout op" ik zou mijn kinderen op MIJN manier willen opvoeden en niet zoals er op TV te zien is, als ik vind dat mijn manier beter is, maar misschien kan ik er ook van leren van, dit doe ik fout, hoe moet ik het fixen?

PS: ik heb geen kinderen Haha!

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie