Natte broeken en klotsende oksels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 13:08

Na drie jaar van zwoegen en zweten, stagelopen en werkstukken, heb ik afgelopen juni dan eindelijk het felbegeerde papiertje behaald. Ik was klaar met de pabo, studente-af en klaar voor het “echte” werk! Vrij snel was ik ook al voorzien van een baan bij de kleuters. Appeltje eitje toch? Zo’n dagje in de kleuterklas? Beetje spelen aan de zandtafel, met de poppen in de poppenhoek, knutselen en knippen en plakken. Het lijkt verdeuri wel bezigheidstherapie. Niets blijkt minder waar. Om een kleuterklas van 24 kleuters te kunnen leiden, moet je een ware titaan zijn, een heuse duizendpoot en een nodige dosis overwicht hebben!

Een beschrijving van een dagje in mijn klasje…

Om half negen komen alle kinderen, inclusief ouders, binnenlopen. Dit is de inloop. Moet u zich voorstellen: 24 kinderen en 24 ouders, en dat allemaal in dat piepkleine lokaaltje. Alle spellen worden uit de kast getrokken, de poppenhoek wordt overhoop gehaald, de vellen papier en viltstiften vliegen je rond de oren en alle ouders én kinderen willen ook een praatje met je maken. Als je een kleine twintig minuten later, met klotsende oksels, om je heen kijkt, zijn alle ouders hem gepeerd. Sommige met een meewarige blik richting mij, “veel sterkte hè?”, terwijl ik een huilende kleuter in mijn armen geduwd krijg, of “we komen je om 12 uur weer redden hoor”. Daar sta je dan…met 48 verwachtingsvolle oogjes op jou gericht en een enorme ravage om je heen. Goed…opruimen dan maar. Het opruimen van een kleuterklas vol met kleuters duurt ongeveer drie kwartier. Een stapel blaadjes wordt blaadje voor blaadje opgeruimd, de stiften moeten eerst allemaal uitgeprobeerd worden alvorens we de dop erop kunnen doen, de krijtjes worden nog even uitgetest op het bord en in de tussentijd maken drie kinderen ruzie in de poppenhoek. Als alles dan uiteindelijk min of meer netjes is, mogen we in de kring gaan zitten. Nou ja, kríng, het lijkt meer een grillige slang dan een mooie, ronde kring maar goed, we doen het er maar mee. Eindelijk zitten alle kinderen op hun stoel. Maar stilzitten is niet de grootste hobby van de doorsnee kleuter, dus moet de kring ook het liefst zo kort mogelijk duren. De absenten worden doorgenomen en de dagelijkse structuur (doen van de kalender en woord/rekenspelletjes) zijn van korte duur. Vervolgens mag er gegeten en gedronken worden. Na het zoeken van de verschillende pakjes drinken en eten, mag ik vervolgens 24 rietjes uit het plastic halen en in het kartonnetje steken, bekers openen, broodzakjes en moeilijk verpakte koekjes openen en plasjes drinken opdweilen. Alle bekers en tasjes moeten dan vervolgens weer worden opgeruimd. Als dat alles klaar is, kunnen de kinderen hun jas gaan halen en aantrekken. Ook het jassen aantrekken is een niet mis te verstaan karwei. Vooral jassen met veel knoopjes, touwtjes en strikjes nemen de nodige tijd in beslag. Vervolgens kijk je naar het resultaat (8 jassen ondersteboven aangetrokken, 4 jassen achterstevoren en 3 jassen helemáál niet aangetrokken) en help je de kinderen die nog zonder jas zijn blijven zitten (de achterstevoren- en ondersteboven aangetrokken jassen laat je maar zo…ach, ze hebben toch iets aan?)

Op naar het schoolplein voor een heerlijk halfuurtje ravotten buiten. Maar eerst moeten alle speelwerktuigen uit het hok getild worden. De fietsen en karren en poppenwagens en poppen en stoeltjes, emmertjes, schepjes, dekentjes, skelters, schommels en tollen moeten er allemaal uit. Een klein kwartier en een zware hernia later kun je dan eindelijk rondlopen…of lekker op een bankje in de zon gaan zitten. Beter blijven staan, geheid dat er binnen een minuut een kleuter voor je staat die a) is gevallen b) een klap heeft gekregen c) gewoon zomaar moet huilen. Na twee minuten word ik door één van de kleuters gesommeerd naar het hek van de peuterspeelzaal te komen alwaar één van de peuterleidsters mij verteld dat een kleuter heeft staan zoenen (!!) met een peuter met een enorme koortslip. Of ik dat even wil schoonvegen met een washandje. Een washandje? Tuurlijk, ik loop altijd op het schoolplein met washandjes en zeep en handdoekjes. Hoezo? Ik vraag een kleuter een nat doekje uit de wc te halen en poets de enorme koortslipbesmetting er zo goed en kwaad als het gaat eraf. (Kan dat überhaupt?, een koortslip eraf poetsen?) Nog niet bekomen van het koortslipincident, staan er twee kleuters wijdbeens voor mijn neus: “juf, we hebben in onze broek geplast”. Ja goed, wat doe je dan? Laat je ze nog even zo rondhobbelen of loop je met ze naar het lokaal en laat je de andere 22 kleuters alleen achter op het schoolplein? De eerste optie dan maar. Het was toch alweer tijd om op te ruimen. Alle fietsen en karren en poppenwagens en poppen en stoeltjes, emmertjes, schepjes, dekentjes, skelters, schommels en tollen mogen weer fijn terug in het hok gezet worden. Wel precies zo dat het allemaal nét aan past! Als alles weer opgeruimd is, gaan we dan weer netjes in de rij terug naar de klas. Achter mij lopen twee kleuters wijdbeens mee. In de klas gekomen, sluiten zich nóg twee kleuters bij het broekplas-groepje aan en zoek ik mij een ongeluk naar passende schone onderbroekjes, broeken, maillots, rokjes en sokken (want ook die zijn nat!). De stapel natte kleding moet vervolgens in de juiste plastic zakken worden meegegeven naar huis (wel de juiste kleding bij het juiste kind…) en mag ik de kinderen in de schone kleding helpen. Dit allemaal terwijl de andere 20 kleuters het lokaal ombouwen tot één grote chaos. Als iedereen weer is aangekleed, is het tijd voor speelwerktijd. De kleuters mogen kiezen op een kiesbord wat ze gaan doen, dit zorgt soms voor verontwaardiging bij wat kinderen omdat er een limiet zit aan het aantal kinderen per hoek maar al gauw zijn alle kinderen lekker bezig. Het is alweer kwart voor twaalf…om twaalf uur worden de kinderen opgehaald dus het is tijd om weer op te ruimen. Het zand van de zandbak ligt tot achter in het lokaal, één kleuter zit onder de krijt, een ander is zijn schoen kwijt en twee kleuters liggen half te slapen in de poppenwiegjes. Na tien minuten lijkt het lokaal weer wat meer op een lokaal. Tijd om de jassen weer aan te trekken. Ik doe het nog eens voor “leg je jas open voor je neer op tafel, de kraag naar je toe, steek je handen in de mouwen en trek hem over je hoofd”. Groot succes dit keer. Nog maar drie kleuters hebben hun jas achterstevoren aangetrokken. Nu nog gauw de veters van twee gympen uit de knoop halen, de tasjes uitdelen, verloren bekers opsnorren en dan…eindelijk, kunnen we naar buiten, naar de papa’s en de mama’s.

Ik zwaai ze nog even na, wens ze een prettig weekend en roep nog even een welgemeend “veel sterkte hè?“, voordat ik naar de rust van een leeg lokaal terugkeer. Met klotsende oksels…dat dan weer wel.

Amandavd

Re: Natte broeken en klotsende oksels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:14

Volgens mij heb jij echt de job from hell. Haha, sterkte! Hen me smakelijk gelachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:15

hahaha, mooi verteld Haha! ik denk idd het werk vaak word onderschat, lijkt me ook best wel zwaar, en je moet heel veel geduld hebben lijkt mij.

gefeliciteerd met je papiertje Haha!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:20

Leuk geschreven! Je zou een column moeten beginnen! Haha!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:26

geweldig verhaal!

best een zware job dus! maar ondanks zo een okselklotserige dag...wel leuk gehad?

ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta Tong uitsteken

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:32

Nagelbijten / Gniffelen Wat groeien we toch in het onderwijs he? Knipoog
Heb ook jarenlang kleuters gehad en ik mis ze soms wel, maar als ik dit dan weer lees... ROFL
Zullen we ruilen? Ik jouw kleuters en jij mijn combi 4/5 á 30 stuks? Tong uitsteken

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:33

hahha een dagje uit het leven van een juf Haha!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:35

Hah anuw eet ik zeker tot ik NOOIT een kleuterjuf wil worden haha Nagelbijten / Gniffelen

Sterkte met je toekomst Ja

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:36

Heb nu inmiddels al je 3 verhalen gelezen, wat kan jij leuk schrijven zeg!
Ik denk dat het beeld van een kleuterleidster(?) heel erg leuk en makkelijk lijkt maar ik denk dat ik het geen dag uit zou kunnen houden zonder gek te worden! Daarin tegen lijkt het me wel weer een hele dankbare baan! Veel plezier met de kids!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:38

HAHA, ik wordt dus nooit kinderjuf.
Heb wel héél erg moeten lachen om je verhaal. Huilen van het lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:49

Haha, kun je niet beter voor een krant of tijdschrift gaan werken? Tong uitsteken

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:30

heb zelf bijna 8 jaar voor de klas gestaan waaronder 4 jaar kleuters. Geweldig zijn ze, maar het werk wordt inderdaad onderschat.
De vakanties heb je keihard nodig om weer bij te komen van alles.

Meid, super geschreven en weet je? Het wordt echt makkelijker hoor;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:35

Haha! Ik herken dit zo!
Alhoewel: mijn kleuters zijn nu wel véél zelfstandiger dan dat jij beschrijft. Ik heb twee 'sterke' mannen aangesteld die voor mij de bekers drinken losdraaien en rietjes in pakjes steken.
En van te voren delen mijn 'helpende handjes' het eten en drinken uit.
I-de-aal, zo heb ik 10 minuten om bij te komen.

Ook zo met jassen aantrekken, oudsten helpen jongsten. Ik word er heel kriegel van als er een rij van 5 kleuters voor me staat allemaal met de buik naar voren van 'rits maar dicht!'. "Wie zou jou kunnen helpen?" vraag ik dan, en dan druipen ze met bedremmeld gezicht af naar een oudste.
Geweldig en ondertussen maak ik de rij van kinderen mét jas aan om naar buiten te gaan Lachen

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:39

Zou geen job voor mij zijn *LOL* Maar erg leuk geschreven!
Sta je oveigens echt alleen voor zo'n clubje kids? Ik dacht altijd dat daar 2 personen stonden?

Oeh Puchje, jij hebt de kids goed onder de duim Haha!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:44

ja_nee schreef:
Sta je oveigens echt alleen voor zo'n clubje kids? Ik dacht altijd dat daar 2 personen stonden?

ROFL Das war ein mal...
Onze school bestaat uit 2 gebouwen,met zo'n 250 lln en wij hebben welgeteld 2 onderwijs assistenten (waar dat er vroeger 4 waren...)

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:51

Doe nog een schepje bovenop het verhaal van MamaMiesje:
Onze school betsaat ook uit 2 gebouden, 600 leerlingen en GEEN onderwijs assistenten meer.
Vroeger waren er 6 van deze bijzonder nuttige en nodige mensen.
Maar helaas... bezuinigingen....

On topic nu:
Het wordt écht makkelijker naar mate je het langer doet!
Zowel voor jou als voor de kinderen Knipoog Haha!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:10

Wat heb jij dit geweldig geschreven !! ( heb jij ook niet dat stuk geschreven over dat je de zolder ging opruimen ?? *LOL* )

Ja, eerlijk gezegd was ik er ook een van die dacht dat een kleuterjuf het makkelijk heeft.
Maar, ik neem al mijn woorden terug na het lezen van jou stuk !!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:26

Het klinkt niet echt als een droom beroep, veel stressen, het zou echt niets voor mij zijn.
Je schrijft het wel heel leuk!

WingedJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:27

Geweldig geschreven!
Heb meteen respect voor kleuterjuffen... Hoe houd je het vol?

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:32

Je kan ontzettend leuk schrijven zeg!!! Je hebt je roeping misgelopen, haha.
Gelukkig hebben jullie veel vakantie, want dat heb je zo te lezen echt hard nodig!
Enne gefeliciteerd hè, met je papiertje... Knipoog Haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:33

Zullen we dit stuk opsturen naar de informatiefolder van de pabo? Sigaar

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:36

xx_Horsiex schreef:
Volgens mij heb jij echt de job from hell. Haha, sterkte! Hen me smakelijk gelachen!

Idd geweldig
Leuk geschreven weer Lovers

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:37

Haha, heb de neiging gehad over de grond te gaan rollen van het lachen, maar kon me nog net inhouden. Ik zit nu in mijn LIO-jaar en heb 1 stage gedaan bij de kleuters...NOOIT MEER! Wat verschrikkelijk zeg. Toen ik jouw verhaal las kwamen de nare herinneringen meteen weer boven. Respect voor de kleuterjuf! Ik hou het lekker bij de bovenbouw Knipoog

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:41

Wat heb jij dat leuk geschreven!:D

Het lijkt me inderdaad zwaar werk. Het doet me denken aan de tijd dat ik zelf nog een kleuter was en de jufvrouwen zag klunsen in het hok om alles eruit en vooral erin te krijgen hihii..
Suc-6 morgen Knipoog

Sabine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:41

Ik zou echt helemaal gek worden haha. Niks voor mij. Tong uitsteken