Het is erg leuk om je muren verschillende kleuren te geven. Bijvoorbeeld alle 'horizontale' muren wit, en alle 'verticale' muren groen. Welke kleuren je kiest, ligt een beetje aan hoe jij bent. Ik ben bijvoorbeeld niet het type voor ontzettend felle kleuren, dus bij mij zijn de verticale muren donkergrijs en de horizontale muren behangen met wit behang met grote zwarte bloemen.
Als je je kamer een beetje neutraal wilt houden, kun je natuurlijk ook één kleur kiezen die je in je meubels e.d. er uit laat springen. Dus witte muren, maar dan bijvoorbeeld een knalgroen bureau.
Let ook op de kleuren die je kiest, i.v.m. de sfeer die ze overbrengen. Mijn kamer is bijvoorbeeld echt een plek voor mij om me lekker terug te trekken, beetje donker en komt daardoor ook lekker knus over. Als je juist een frisse en grote kamer wilt, kun je beter voor lichte kleuren kiezen zoals wit, blauw en groen.
Als je ook nieuwe meubels mag kiezen, teken dan eerst een plattegrondje van je kamer. Ga vervolgens op internet, bijvoorbeeld op http://www.ikea.nl op zoek naar leuke meubels en teken deze in dezelfde verhouding als de plattegrond van je kamer op een apart (gekleurd) vel. Knip de meubels dan uit (schrijf er wel op welke meubel het voorstelt
) en vervolgens kun je de meubels op je plattegrond leggen en verschuiven. Dan krijg je een indruk of het past en hoeveel ruimte er overblijft.
Kijk eens in een sigarenwinkel (of supermarkt e.d.) naar woontijdschriften. Hierin staan vaak erg leuke tips en kun je een idee op doen voor in jouw kamer!
Je kamer moet een plek zijn waar jij je thuis voelt. Het moet er dus leuk uitzien, maar ook fijn aanvoelen. Je kunt je kamer ontzettend stijlvol inrichten, maar na een tijdje voel je je er dan misschien niet meer thuis, omdat het niet echt 'jou' is. Probeer dus eerst goed na te denken voordat je definitief kiest wat het wordt. Laat eventueel je ouders of vrienden beoordelen of het echt bij jou past.