Ik moet hier gewoon weg...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Ik moet hier gewoon weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:31

Toen mijn opa nog leefde heb ik mij op zijn adres in laten schrijven zodat ik hier kon blijven wonen. Ik heb het toen zelfs nog gevraagd bij de woningbouwvereniging. Ze zeiden dat als ik geen overlast veroorzaakte, dat geen enkel probleem zou zijn. Nu is mijn opa dus overleden, en heb ik netjes het verzoek om overname van het huurcontract ingevuld. Krijg ik net bericht terug. Ik moet hier binnen 10 dagen weg zijn...

Mijn opa heeft hier 38 jaar gewoond, mijn moeder heeft hier als kind nog gewoont en ik ben hier ook altijd al geweest. Er staan hier 3 grote schuren en een garage achter het huis, er lopen hier kippen, ik heb hier 5 katten, het hele huis staat volgepakt, en dan zeggen ze je zomaar: je moet over 10 dagen de sleutels inleveren? Mijn moeder krijg ik niet te pakken. Ze neemt altijd haar telefoon op en nou net niet. Wat moet ik nou dan?

Cyntje

Re: Ik moet hier gewoon weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:33

Jeetje dat is zeker geen fijne situatie

Heb je geen contract of iets dergelijks of heb je geen poot om op te staan?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:34

Pfffff wat een mega probleem heb jij zeg. Maar volgens mij kan dat niet zomaar hoor. Ik zou de WBV bellen een een persoonlijke afspraak maken. Misschien maken zij hierin een fout. Heeeel erg veel succes!!!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:34

Ik zou direct even de woningbouw bellen en vertellen dat je hier eerder over geinformeerd hebt, en nu ineens een brief krijgt waarin staat dat je binnen 10 dagen weg moet zijn. Vraag ze gewoon hoe dat zit.

Succes!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:35

wat ontzettend rot...ik denk dat je het huis moet verlaten....gaat het om een senioren woning?

heel veel sterkte Ach gut

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:35

Heb jij ook uit jouw naam huur betaald aan de woningbouwvereniging? Want ik ken iemand die in een dergelijke situatie heeft gezeten en omdat die persoon de huur ook over had gemaakt (en de woningbouw deze betaling dus gewoon had geaccepteerd) heeft de rechter destijds besloten dat die persoon er wel degelijk recht op had om in de woning te blijven en mocht de woningbouw dus niet uitzetten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:36

Bij ons is het zo (geloof ik hoor) dat je minimaal anderhalf jaar als medebewoner ingeschreven moet staan bij de woningbouw.
Er wonen en op papier als medebewoner staan is niet hetzelfde.

Heb je je moeder inmiddels al kunnen bereiken?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:38

Nee, het is gewoon een eensgezinswoning. Ik ben 23, dus geschikt voor zo'n woning. Ben zelf niet helemaal in staat om te bellen. Geen idee wat ik moet zeggen...
Ik sta niet op het contract vermeld, dat was niet nodig zeiden ze, mijn opa mocht zelf weten wie hij in huis nam. Letterlijk hun woorden. Ik heb toen zelfs nog uitgelegd dat hij dood ging. Hij had longkanker.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:39

Mystica schreef:
Toen mijn opa nog leefde heb ik mij op zijn adres in laten schrijven zodat ik hier kon blijven wonen. Ik heb het toen zelfs nog gevraagd bij de woningbouwvereniging. Ze zeiden dat als ik geen overlast veroorzaakte, dat geen enkel probleem zou zijn. Nu is mijn opa dus overleden, en heb ik netjes het verzoek om overname van het huurcontract ingevuld. Krijg ik net bericht terug. Ik moet hier binnen 10 dagen weg zijn...

Mijn opa heeft hier 38 jaar gewoond, mijn moeder heeft hier als kind nog gewoont en ik ben hier ook altijd al geweest. Er staan hier 3 grote schuren en een garage achter het huis, er lopen hier kippen, ik heb hier 5 katten, het hele huis staat volgepakt, en dan zeggen ze je zomaar: je moet over 10 dagen de sleutels inleveren? Mijn moeder krijg ik niet te pakken. Ze neemt altijd haar telefoon op en nou net niet. Wat moet ik nou dan?

Het is natuurlijk een advies dat komt als mosterd na de maaltijd, maar ik wil het toch even neerzetten voor iedereen die hier komt lezen.
ALs je samen een huis huurt (dus in dit geval jij met je opa) laat je dan altijd bijschrijven als mede huurder.
ALs de hoofdhuurder dan sterft kan je wel gewoon blijven wonen, nu heb je inderdaad helaas een probleem.
Wij hebben het hier op het dorp gehad bij een gezinnetje waarvan de ouders kort na elkaar stierven.
De 2 zoons (waarvan de oudste 18 was) wilde ook graag blijven wonen.
Maar ze moesten ook het huis uit.
Met heel veel aktie voeren hebben ze nu het huis kunnen behouden, maar dat is dus geen recht maar een gunst van de woningbouw.
Ik wil je verder veel sterkte wensen, het is een nare situatie waar je nu in zit.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:44

Mystica schreef:
Ik sta niet op het contract vermeld, dat was niet nodig zeiden ze, mijn opa mocht zelf weten wie hij in huis nam. Letterlijk hun woorden.

Ik durf het bijna niet te schrijven, maar jou opa mocht idd jou in huis nemen, dat geeft niet. (jij bent van de straat, dus staat ook niet op de wachtlijst, heel handig)
Helaas ben jij daarmee nog geen medebewoner(medehuurder) en zodoende dat jij waarschijnlijk nu te horen hebt gekregen te moeten vertrekken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:45

Oei, ja ik ben bang dat je op deze manier inderdaad geen poot hebt om op te staan Je zou sowieso iets op papier moeten hebben, anders is het jouw woord tegen dat van hen.

Je staat nu alleen ingeschreven op dat adres, maar je bent inderdaad geen medebewoner/huurder. Dan heb je dus voor de rest nergens recht op Scheve mond

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:46

Ik ben ook bang dat dat inderdaad klopt; geen medehuurder... balen!

Ik weet niet waarom je niet in staat bent te bellen... maar ik heb een beetje het idee dat de woningbouwvereniging jou nu ook een beetje met een kluitje in het riet heeft gestuurd.. ze hebben jou niet goed begrepen, of je bent niet duidelijk genoeg geweest. Reden dus om toch nog een keertje extra te bellen, je weet nooit.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:51

Wandel anders even binnen (als dat kan), face to face een gesprek proberen voor elkaar te krijgen.
Leg uit dat je een poos geleden uit hebt gelegd bij je opa te gaan wonen en zelfs de vraag hebt gesteld of je er kon blijven wonen, mocht hij sterven.
Als je weet wie je toen gesproken hebt, gewoon zeggen, die en die vertelde me het zo.
Als ik geweten had dat het anders had gemoeten, had ik dat wel gedaan denk je niet?
Hoppa, alles uit de kast halen, desnoods jou moeder achter jou heen sturen. Deze hele week lekker besteden aan bezoekjes en telefoontjes.
Je bent niet zomaar weg te jagen en dat mogen ze best merken (maar sla ondertussen wel aan het inpakken om te kunnen verhuizen, want er is maar een kleine kans, denk ik, dat je dit wint.)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:51

Ik weet dat ik nu geen poot heb om op te staan, maar die dag dat ik daar geweest ben, de dag dat ik me dus bij de gemeente heb laten inschrijven, ben ik daar op kantoor geweest. Ik heb toen gezegd dat ik me heb laten inschrijven op dit adres, omdat ik voor mij opa zorgde die ongeneeselijk ziek. En dat ik daar kwam aanvragen of ik daar mocht blijven als hij dood ging. Wat ik daarvoor moest doen. Zij zeiden dat ik daar niks voor hoefde te doen en dat dat wel goed kwam als ik geen overlast veroorzaakt. Dat ik als het zo ver was gewoon dat formulier moest invullen en klaar. Nou niet dus. Als zij toen hadden gezegd dat ik dan moest worden bijgeschreven op het huurcontract, had ik dat gedaan. Geen enkel probleem, maar geen woord daarover.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:00

Wat een rotsituatie!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:05

Mystica schreef:
Ik weet dat ik nu geen poot heb om op te staan, maar die dag dat ik daar geweest ben, de dag dat ik me dus bij de gemeente heb laten inschrijven, ben ik daar op kantoor geweest. Ik heb toen gezegd dat ik me heb laten inschrijven op dit adres, omdat ik voor mij opa zorgde die ongeneeselijk ziek. En dat ik daar kwam aanvragen of ik daar mocht blijven als hij dood ging. Wat ik daarvoor moest doen. Zij zeiden dat ik daar niks voor hoefde te doen en dat dat wel goed kwam als ik geen overlast veroorzaakt. Dat ik als het zo ver was gewoon dat formulier moest invullen en klaar. Nou niet dus. Als zij toen hadden gezegd dat ik dan moest worden bijgeschreven op het huurcontract, had ik dat gedaan. Geen enkel probleem, maar geen woord daarover.

Ga met deze woorden naar de wonigstichting terug
En gooi alles in de strijd
Heel veel succes
Is niemand anders die je daarbij kan staan???

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:06

Oh, wat erg!
Zou ook helemaal verslagen zijn, en je kunt nog niemand bereiken?
Even goed nadenken en bedenken wie jou nu goed zou kunnen helpen...
Gesprek aanvragen bij de woningbouw en hopen dat je iemand met hart treft!
Moet lukken, kom op!
Houd je ons wel op de hoogte?
Misschien ken je wel iemand van de gemeente of wat dan ook..?
Misschien vind je diegene die jou toen zo'n slecht advies gegeven heeft..?

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:08

Heel vervelend. Een vriendin van mij heeft dit ook gehad met de woning van haar oma in Amsterdam. Ze moest er toen ook uit, omdat ze ook niet als medehuurder was ingeschreven en er hele lange wachtlijsten zijn voor huurwoningen. Voor jou heel naar, maar voor de woningbouw ook wel weer te begrijpen. Anders zouden er bijna geen huurwoningen vrijkomen en zou iedereen het onderling gaan regelen. Voor jouw is het vervelend, omdat je wel bij je opa woonde en nu verplicht bent te gaan verhuizen. Ik vind 10 dagen dan ook wel erg kort om alles te kunnen regelen. Heb je het niet op papier staan dat ze jou de belofte hebben gedaan dat je er kan blijven wonen? Dan sta je sterker. Anders is het hun woord tegen het jouwe...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:10

Met de aanvullende info over het contract ben ik ok bang dat je geen poot heb om op te staan. Anders zou het in theorie zo kunnen gaan dat familie/kennissen/vrienden meer recht hebben op een huis van een overledenen dan iemand die op de wachtlijst staat. Zo zou je express kunnen zeggen dat je ergens woont en wanneer degene overlijd aanspraak kunnen maken op het huis. Zeg niet dat jij dit op deze manier hebt gedaan want dat geloof ik ook niet uit jou verhaal op te maken maar zo beschermd de wet de personen die dringend een ééngezinswoning nodig hebben en netjes op een wachtlijst staan.

Jouw situatie is helaas anders, maar voor de wet gelijk. Misschien kan je wel uitstel vragen want 10 dagen is wel heeel erg snel

EDIT: zag dat je dit al wist, zou igg met ze in gesprek gaan over het slechte advies van toen misschien win je daar nog wat tijd mee.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:14

Het stomme is dat er hier niet eens wachtlijsten zijn. Nagelbijten / Gniffelen
De woningbouwvereniging is Acantus. Daar is hier zo wie zo al veel om te doen. Ze werken hier met lootjes Nagelbijten / Gniffelen

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:15

Wat gebeurt er als de huurder vertrekt en de samenwoner (geen huurder of medehuurder) achterblijft?

De achterblijvende bewoner heeft in principe geen rechten ten opzichte van de verhuurder.

Let op
In alle hierboven beschreven gevallen is het belangrijk dat de samenwoner vermeld staat op de huisvestingsvergunning, als deze vereist is.

Wat gebeurt er als de verhuurder overlijdt?
De huurder kan gewoon in de woning blijven met behoud van alle rechten en plichten. De erfgenamen treden in de plaats van de overleden verhuurder en nemen de bestaande huurovereenkomst over. Als er bijvoorbeeld sprake is van onderhoudsklachten die voor rekening van de verhuurder komen, dan zijn de erfgenamen verplicht om de klachten te verhelpen.

Wat gebeurt er als de huurder overlijdt?
Als er behalve de overleden huurder niemand in de woning woonde, dan eindigt de huurovereenkomst aan het eind van de tweede maand na het overlijden van de huurder. Tot die tijd moeten de erfgenamen de huur betalen. De erfgenamen zijn bevoegd de huur tegen het einde van de eerste maand na het overlijden op te zeggen.

Als er een medehuurder is, dat wordt die medehuurder huurder.

Als er iemand anders in de woning woonde, bijvoorbeeld degene met wie de huurder samenwoonde, dan zet diegene de huurovereenkomst automatisch gedurende zes maanden voort. Binnen die maanden kan de voormalig samenwonende de kantonrechter vragen om ook na die zes maanden huurder te mogen blijven. De kantonrechter wijst dit verzoek alleen af indien:
1) De samenwoner niet kan bewijzen dat hij in de woning zijn hoofdverblijf had en met de overleden huurder een duurzame gemeenschappelijke huishouding voerde. Anders dan in het geval van een aanvraag om medehuurder te worden hoeft de gemeenschappelijke huishouding niet tenminste twee jaar te hebben geduurd om duurzaam te zijn. Het gaat hier bij de duurzame gemeenschappelijke huishouding om de bedoeling van partijen. De tijdsduur kan van belang zijn maar is niet doorslaggevend.
2) De samenwoner vanuit financieel oogpunt niet voldoende waarborg biedt om de huur te kunnen betalen.
3) Er een huisvestingsvergunning vereist is en de samenwoner die huisvestingsvergunning niet kan overleggen.
Tekst van: De (Nederlandse) Woonbond

Weet natuurlijk niet precies hoe jou situatie in elkaar zit, of je een woonvergunning moet hebben in die regio en hoe lang je opa overleden is, maar ik zou het nog niet zomaar opgeven. Zoals ik deze tekst namelijk lees (misschien lees ik het verkeerd hoor...) zou je, als een woonvergunning niet noodzakelijk is, via de kantonrechter best eens een kansje kunnen maken. Neem eens contact op met het Juridisch Loket ofzo, die kunnen je vast meer vertellen. Heel veel succes ermee!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:17

Ik weet wel dat er voor mijn opa de mogelijkheid was om dit huis te kopen. Maar dat zal ook wel niet voor mij gelden. Huilen
Mijn moeder gooide meteen de hoorn erop en is er zelf achteraan gaan bellen, eerst eens afwachten wat die voor resultaat krijgt. Nagelbijten / Gniffelen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:17

Heb je geen namen van mensen die je toen gesproken hebt?
Altijd erg handig omdat te noteren Ja

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:18

Wat een rot situatie zeg!

Ik weet dat er in onze gemeente regels zijn betreft het huren van een eengezinswoning.
Dat wil zeggen dat als je alleenstaand ben zoals jij, onder de 30 geloof ik niet in een eengzinswoning mag zitten. Wel als je bv samen gaat wonen met iemand.
Als je boven de 30 bent mag je dat wel.
Het kan zijn dat deze regel ook voor jou van toepassing is.
Vind het niet leuk voor je dat ze hebben toegezegd dat je mag blijven, en nu eigenlijk eruit geschopt wordt.
Heel veel sterkte, en ik hoop dat het allemaal goed komt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:22

Nee, dat was gewoon de vrouw achter de balie. Ik ging er toen namelijk al vanuit dat ik een afspraak zou moeten maken met iemand anders, maar nee hoor.

Nog iets anders trouwens. Vorige week belde de vrouw die de zaak behandelde, dat ze nog iets nodig had van de vorige wooningbouwvereniging, van mijn vorige huis dus. Als ze dat binnen hadden, zouden ze het overname contract naar me opsturen.

Dus ik daarachteraan bellen naar nijestee, maar dat bleken ze niet te kunnen opsturen omdat dat contract op mijn moeders naam stond.
Ik weer naar acantus bellen, en het doorgeven en dat was allemaal prima zeiden ze.

Ik heb nog gevraagd of er complicaties waren ofzo. Nee, daar leek het niet op en zou het contract deze week krijgen. Maar dat wist ze dan weer niet helemaal zeker want mevrouw werkte er nog niet zo lang. En met die laatste uitspraak heeft ze zich dan meteen even goed ingedekt Stoom uit je oren