Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yessy schreef:Proeven op mensapen doen is verboden, dus als je toch aan het verbouwen van dieren gaat, neem dan muizen ofzo.
Daarnaast zijn er tig medicijnen tegen aids op de markt waardoor je er niet meer zomaar dood aan gaat, al zijn de bijwerkingen erg naar. Er zijn nog eens tig medicijnen die binnen nu en een paar jaar op de markt gaan komen.
Het grootste probleem met aids/hiv is denk ik, is dat er in arme landen waar aids veel voorkomt, geen geld is voor medicatie..
Cassidy schreef:Ik denk dat de stelling met opzet met AIDS en met opzet met een mensaap is gemaakt omdat dit meer tot de verbeelding spreekt.
Ik wil niet weer de discussie oprakelen over het gebruik van proefdieren, en over het feit dat de mens zich boven de dieren plaatst, omdat die al vaker is geweest. Wie de discussies door wil lezen kan dat hier doen:
viewtopic.php?f=2&t=551667
viewtopic.php?f=2&t=367632
viewtopic.php?f=2&t=238588
viewtopic.php?t=167284
En over het testen op mensen hebben we het ook al gehad:
viewtopic.php?f=135&t=830662&
Dus daar wil ik hier ook niet verder op ingaan.
Maar omdat we hier toch een andere kant opgaan (namelijk genetic engineering), hier toch nog even dit:
Mensen met AIDS hebben een ziekte opgelopen en soms buiten hun schuld om opgelopen. Het is een rotziekte waar ze uiteindelijk dood aan gaan, waar nog geen genezing voor is (en of die ooit gaat komen is de vraag) en waar tegenwoordig goede medicatie voor te krijgen is. Ze verdienen dat er de uiterste best gedaan wordt om een genezing te vinden voor deze aandoening, maar genetic engineering is in mijn ogen niet de weg die we moeten gaan bij de bestrijding van AIDS.
Veel medicijnen worden tegenwoordig al in laboratoria gemaakt, en zijn resultaat van genetic engineering. Een insulinegen in een bacterie inbrengen, de bacterie zich laten vermenigvuldigen en insuline laten produceren, wordt tegenwoordig al gedaan. Het product is schoner en wordt beter aangenomen, en je hebt geen kilo's alvleesklier van varkens nodig om de insuline te verkrijgen.
Ideaal toch?
Maar waar leg je de grens?
Mensen met Parkinson zouden eventueel geholpen worden door stamcellen van ongeboren baby's in hun hersenen te injecteren. Die stamscellen kunnen dan de functie overnemen van cellen die door de aandoening niet meer werken, en de levenskwaliteit van de patient wordt verhoogd. Je creert echter wel een leven (baby) die het leven moet laten om een bestaande patient te helpen. En dat is in mijn ogen NOT DONE.
Moeten we echt alles gaan doen wat mogelijk is?
Wie gaat zeggen: tot hier en niet verder?
Wetenschappers zijn al tientallen jaren bezig met het in de kaart brengen van het menselijke genoom. Wat gaat er gebeuren als dit op een gegeven moment is afgerond? Als ze de genen kunnen identificeren voor kanker, suikerziekte, psychische aandoeningen enz? Testen gaan ontwikkelen voor het gen voor suikerziekte, aanleg voor kanker enz? En wat zouden jullie zeggen dat, als er testen zijn, iedereen preventief te gaan testen, en wat als de uitslag van de testen in je paspoort opgetekend wordt? En je die info voor de rest van je leven bij je draagt? Dat je erop wordt be- en veroordeelt, dat je niet aangenomen gaat worden bij werkgevers omdat je aanleg hebt voor bepaalde dingen? Let wel, je hebt aanleg ervoor maar je bent nog niet ziek. Zouden ziekenfondsverzekeringen iemand nog willen verzekeren die aanleg heeft voor kanker? Iemand met genetische voorbelasing voor hart- en vaatziekten, waar in de familie niemand ouder werd dan 50, zal die nog een hypotheek kunnen krijgen of een levensverzekering af kunnen sluiten?
Yessy schreef:En genetische modificatie bij planten? Zoals nu al op grote schaal gebeurt?
Yessy schreef:En genetische modificatie bij planten? Zoals nu al op grote schaal gebeurt?
Yessy schreef:En stel nou dat het eindresultaat van fokken gelijk is aan die in het lab? Dan is het gewoon een andere manier van hetzelfde eindproduct maken.