Pabostudenten te slecht in taal

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 09:07

Op mijn werk word ik altijd gekscherend "onze Neerlandica" genoemd. Ik kan namelijk absoluut niet tegen spelfouten in officiƫle stukken (ook niet in andere stukken, eigenlijk). Zelfs in de tekst op de website zaten ik-weet-niet-hoeveel spel- en taalfouten. Frusty

Nederlands is wel een hele moeilijke taal, dat merk ik ook aan de buitenlandse (allochtone) mensen die bij ons werken. Maar zij zijn dan ook niet met onze taal opgegroeid.

Natuurlijk zal voor sommige mensen de spelling altijd moeilijk blijven, niet iedereen heeft een evengrote talenknobbel, maar deels is het ook een kwestie van oefening en het scheelt enorm als je gewoon met correct Nederlands bent opgevoed.

Pabo-studenten zouden in mijn ogen absoluut foutloos Nederlands moeten kunnen schrijven. Hoe kun je het anders overbrengen op je leerlingen?


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 10:33

Hier een stukje uit het boek 'Handboek verzorg Nederlands'.
Schrijvers zijn M. Klein en M. Visscher.
ISBN nummer: 90-254-9555-9
Uitgeverij Contact.

Zoals vaak bij keuzemogelijkheden in een taal is ook hier een norm ontstaan, volgnes welke dan te prefereren is boven als.
Zij die deze norm voorstaan, menen zelfs dat dan in dit geval de enig juiste vorm is. Dit lijkt ons uit historisch oogpunt als op grond van het fetelijk taalgebruik onjuist. Hoe dan ook, in schriftelijk taalgebruik kan men het beste dan gebruiken na een vergrotende trap, al was het maar omdat veel taalgebruikers menen dat groter als fout is!

-------
Hier staat dus duidelijk en letterlijk in dat groter als NIET fout is!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 10:36

Klopt, dat zei mijn collega-redacteur dus eergisteren ook... Ik zat hem met open mond aan te kijken. Maar goed, bij ons op de redactie blijven we uiteraard de voorkeursschrijfwijze aanhouden, we vinden dat wij als beroepsgroep toch een soort voorbeeldfunctie hebben. En al helemaal omdat wij ons bezighouden met teksten voor lesmateriaal.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 10:43

Toen ik op de pabo zat, waren er ook veel studenten die hun propedeuse niet haalden vanwege taal of rekenen. Voor spelling moest je minstens een score halen van 90% en voor grammatica en Rekenen iets van 80%.
Het niveau van rekenen was echt laag! Wat we moesten beheersen was het niveau van de brugklas. En aangezien ik Wiskunde B op de HAVO gedaan had, was dat tentamen echt een lachertje. Maar er waren toch veel (hoofdzakelijk) meisjes die het niet haalden.
En nu zie ik het ook vaak bij stagiaires dat ze niet voldoende bagage hebben. (Ik heb zelfs een keer sommen uit moeten leggen aan een stagiaire. En dat waren sommen van groep 3...)
Nu wil ik niet zeggen dat ik zelf alles zo geweldig doe, maar ik vind wel dat je toch wel wat moet beheersen als je les geeft.
Wereldoriƫntatie ding kun je opzoeken, zodat je dat weet voordat je een es gaat geven. Maar het staat toch wel een beetje vreemd als je als leerkracht eerst nog eventjes de sommen zelf moet gaan oefenen. (Of ze alleen maar na kunt kijken met een nakijkboekje...)

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:17

Dat 'groter als' ook goed is, wist ik wel. Ik heb me nl. een keer zo zitten ergeren toen onze minister-president, dhr. Kok, dit zei, dat ik het opgezocht heb (hoe bedoel je 'taalidioot').
Ik kon me niet voorstellen dat de minister-president zulke fouten zou maken en inderdaad, Kok was toch niet helemaal de weg kwijt. Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:24

Jee 'groter als'...wist ik niet
Op onze (lerarenopleiding) Nederlands krijgen we ontzettend veel taalvakken. Spelling heb ik met een 8,9 gehaald, ontleden met een 9,1, maar vakken als Taalsystematiek en Zinsanalyse (hoe zit een zin in elkaar, welke onderdelen heb je, enz enz) vind ik wel behoorlijk lastig.
Maar dit zijn gelukkig ook niet de dingen die je aan de klas moet overbrengen, het gaat erom dat je een hele diepe kennis van taal hebt waardoor je de taal en opbouw van taal ook beter begrijpt, en je ermee kunt 'spelen'. Maargoed, ik vind ook dat de mensen die voor de klas komen te staan wel correct Nederlands moeten kunnen lezen en schrijven en daarnaast ook alles nog eens goed over kunnen brengen aan de leerlingen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 14:33

Misschien is het wel leuk om een leuk taaltopic te openen voor de taalpuristen hier Knipoog

Vind het zelf ook erg leuk. Maak nog veel fouten maar ik vind het wel erg leuk om er mee bezig te zijn en om ervan te leren.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 14:47

Ach, sinds ik van de week voor het eerst in mijn leven een onvoldoende (weliswaar een 5,4, maar toch) voor Nederlands terugkreeg durf ik eigenlijk niks meer te zeggen....Ik schaam me diep...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 21:20

Och, al die taalfouten zijn niet van deze tijd hoor.
Toen ik op de opleiding voor Apothekers Assistente zat (ergens in de jaren 80) kregen we ook Nederlands. We kregen een papier met een aantal zinnen erop en daar moesten we de fouten uit halen. Een van de zinnen was iets in de trant van:
Het nivo van de Nederlandse taal baard ons groote zorgen.
Een mede-leerlinge vroeg aan mij wat er in godsnaam verkeerd gespeld was in die zin. Zij zag het niet... Lips are sealed

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 21:21

Grote en niveau Lachen

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 21:23

en baard = baart toch of ligt het nou aan mij?

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 21:31

Inderdaad Daffie, jij mag door voor de magnetron. Knipoog

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 22:52

Niks gezegd Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Cody op 16-11-02 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 22:55

Die had avantilover al genoemd hoor Cody, wel opletten Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _KimmeL, agesus, Annemiekev, Boheme, cariena1, colinneke, ComscoreBot, Duhelo, GrapeshotBot, grizzlybear, hagelslag, Karma_k, Keizerinnnn, linoleum, ontherun, Petunia27, Pien63, Rupser, s1993, Sabine, sassefras, Summerfly, wiifke, xAlice en 44 bezoekers