Conflict werkgever wegens Zwangerschap.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Debbie_

Conflict werkgever wegens Zwangerschap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 14:37

Ja misschien dat jullie mij kunnen helpen want ik zelf weet het niet meer.
Ik hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk kan uitleggen en misschien iemand mij dan advies kan geven.
Ik werk trouwens in een tabakspeciaalzaak.

In September hebben ik en mijn vriend een huis gekocht,20 september liep mijn contract af maar mijn bazin heeft garant gestaan bij de hypotheekverstrekker dat ik een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen.
Midden september kwam ik erachter dat ik zwanger ben,mijn bazin was toen op vakantie ik heb haar toen ze terug was thuis opgezocht en het nieuws verteld omdat ik bang was voor mijn contract.
Ze heeft mij gerust gesteld met het verhaal dat ze er niet blij mee was maar ik gewoon mijn contract zou krijgen,haar man was het hier niet mee eens en kwam met een aanbod voor een jaar contract.
Prima dacht ik zolang ik maar werk heb.
Ondertussen kreeg ik mijn echo en bleken het er 2 te zijn,een tweeling dus.
Ik ben vol trots met de echo naar de winkel gegaan en het enigste wat ze tegen mij zei was ''oh wat erg!''.
20 september kreeg ik een contract voor een half jaar onder me neus geschoven,ik heb hem getekend met de instelling ''ik moet toch wat''.
Al snel kreeg ik kwaaltjes,moe,misselijk,duizelig met daarbij een te lage bloeddruk.
Ik heb mij eigen ziekgemeld en al snel moest ik komen bij de arbo daar heb ik mijn verhaal uitgelegd.
Ik kon volgens haar 2 uurtjes op therapeutische basis aan de gang in de winkel mits ik niet alleen zou staan en er niet meer gerookt zal worden.
Ik heb die 2 uurtjes geprobeerd maar lekker ging het niet om de 5 min moest ik zitten omdat het zwart voor me ogen werd,mijn bazin die alleen maar boven in het magazijn bezig was en er werd geen woord tegen me gesproken.
Ik heb me weer ziekegemeld omdat ik die avond erg veel last had van bandenpijn en trok het gewoon niet.
Mijn bazin was niet aanwezig en kreeg een collega aan de lijn die zou het doorgeven,ben die middag naar me huisarts geweest en die gaf mij advies om fysio te gaan doen ook voor mijn bekken.
2 dagen later werd ik opgebeld door mijn bazin waar ik het lef vandaag had gehaald om niks van me te laten horen in die 2 dagen,ik moest direc komen en me sleutel inleveren en me alarm code zou uit het systeem gegooit worden en toen werd de hoorn der op gegooit.
Ik moest terug komen bij een onafhankelijke bedrijfsarts omdat zij het op werkweigering had gegooit,maar aangezien ik wel ben geweest zat dat er dus niet in voor der.
Deze meneer is met het plan gekomen dat hij haar zou bellen wat er gaande was en dat er voordat ik woensdag weer kom werken 2 uurtjes een gesprek gevoerd moet worden.

Nu moet ik woensdag dus werken alleen heb ik niks van haar gehoord,dus ook geen gesprek?
Ik heb het gevoel dat ze me op een of andere manier klein wil krijgen en hoop dat ik zeg ik neem me ontslag.
Nu weet ik dat dat geen goed idee is maar zit er wel heel erg over na te denken.
Ik ben altijd en vooral nu erg gevoelig en kan er gewoon niet tegen als ik word behandeld als een hond,der over me word gelogen en dat ik zwart gemaakt word maar het ergste vind ik dat ik word genegeerd.
Ik weet niet wat ik moet doen? Ik voel me niet goed,zit te denken aan ontslag maar dan wel zonder 2 maanden opzegtermijn.
Is dit een goed idee en hoe krijg ik het voor elkaar?

Wesco

Re: Conflict werkgever wegens Zwangerschap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:40

wat dacht je van ontslag nemen en zolang in de ziektenwet blijven?

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 14:42

meissielief schreef:
wat dacht je van ontslag nemen en zolang in de ziektenwet blijven?

Ja alleen dat krijg ik denk ik niet voor elkaar omdat ik niet genoeg ''ziek'' ben om de hele dag thuis te mogen zitten.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:43

Als je ontslag neem kan je volgens mij niet in de ziektewet..
Maar ja heb er niet veel verstand van..
succes iig

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:44

slecht advies meissielief.. zo werkt het helaas niet
laten ze dan maar een ontslag procedure starten maar neem zelf GEEN ontslag !

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:47

nickyu schreef:
slecht advies meissielief.. zo werkt het helaas niet
laten ze dan maar een ontslag procedure starten maar neem zelf GEEN ontslag !

Nee inderdaad nooit zelf ontslag nemen, Dan kun je een WW uitkering wel vergeten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:50

Pfff, je werkgever probeert het je duidelijk erg lastig te maken! Heb je misschien een rechtsbijstandverzekering? Je zou hen in kunnen schakelen bij een arbeidsconflict. Ik zou in ieder geval géén ontslag nemen. Echt niet doen hoor, je zet jezelf dan meteen buiten spel. Maar dat je niet veel zin meer hebt om te werken dat begrijp ik wel... Er zit niets anders op dan je proberen ziek te melden.

Ik zou ook even heel goed gaan lezen op internet over wat jouw rechten zijn en de plichten van je werkgever. Hoe beter je geïnformeerd bent, hoe sterker je staat!
Je kan kijken bij http://www.arbo-advies.nl en misschien het ministerie van SZW. Maar haal er in ieder geval iemand bij die verstand heeft van deze zaken! Al is het maar een telefoontje om informatie in te winnen.

Ik wens je veel sterkte en probeer ondanks alles wel een beetje te genieten van je zwangerschap!

edit: typefout

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:52

Niet zelf ontslag nemen. Neem contact op met de onafhankelijke bedrijfsarts (meteen maandag doen, niet uitstellen) om te vragen om dat gesprek. Geef dan ook meteen aan dat de houding van je werkgever je stress oplevert.

Wat je ook doet: geen ontslag nemen. Daarmee gooi je enorm je eigen glazen in, en jij kan er ook niks aan doen dat je zwangerschap niet rimpelloos verloopt.

Gefeliciteerd met je tweeling, trouwens Ja

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:54

Geen ontslag nemen! Blijf je goede wil tonen richting je baas en neem contact op met een onafhankelijke bedrijfsarts.

Gefeliciteerd met de zwangerschap!

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:08

Dank jullie wel!

Van de arbo heb ik nu al 2x het advies gehad om te gaan werken,als ik dit advies niet opvolg is het dus wel werkweigering e n heb zij een rede om mij te ontslaan en met zo'n rede krijg ik dus ook geen WW.
Het punt is gewoon dat ik het niet trek om daar ook nog maar een stap binnen te zetten,omdat voor mij de werksfeer dus echt onder het niveau zit hoe het hoort te zijn.
Ik heb dit met de arbo besproken en daar heeft mijn bazin op geantwoord dat ik alles verkeerd interperteer (sorry weet niet hoe je het schrijf moet ik even de brief opzoeken haha).

Voor mij is mijn laatste mogelijkheid met alle gevolgen dus ontslag nemen omdat ik het echt niet trek en niet weet wat ik anders moet doen.

Even voor de duidelijkheid ik heb in mijn vorige banen nog nooit met de ARBO te maken gehad,dit is mijn eerst ervaring met ze omdat ik voor het eerst met ze maken krijg ik weet dus ook niet hoe ik met ze om moet gaan wat ik wel erg merk is dat ze er meer zijn voor mijn bazin dan voor mij.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:13

Dan toch op zoek naar een andere baan misschien? Maar dit zal eigenlijk vrij lastig worden. Misschien kun je tijdelijk thuiswerk gaan doen? Dan houd je in ieder geval een inkomen en kan je beter zelf bepalen wat je aan kan en hoe je je tijd indeelt?

Heb je bijvoorbeeld ervaring met administratie? Er zijn tegenwoordig bedrijven die hun administratie uitbesteden aan thuiswerkers.

Verder zou ik het echt niet weten. Het is voorlopig even een hele zure appel waar je je doorheen moet bijten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:15

Heb je al een goed gesprek onder 4 ogen gehad met je bazin nadat ze zo kwaad werd? Dat mis ik eigenlijk in dit verhaal.
Misschien heengaan met een bloemetje en excuses aanbieden voor het ongemak? Ook al is het niet jouw schuld, misschien bevorderd het wel de werksfeer Lachen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:17

iedereen roept wel geen ontslag nemen maar we staan niet in jou schoenen , als je geen ontslag neemt kan je het zo vuil willen spelen als je zelf wilt , kijk uit dat je niet overspannen raakt van de hele situatie dat is helemaal niet goed voor een baby (zelf zou ik een goed gesprek aangaan)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:23

Arbo werkt voor de werkgever, om personeel zo snel mogelijk weer aan t werk te krijgen.

Nooit ontslag nemen idd. Tenzij je met je vriend samen zo een zekere positie hebt dat jij niet hoeft te werken, dan is het in deze situatie het nadenken waard. Echter als jij ontslag neemt verspeel je al je rechten op een uitkering. Daarbij is een andere baan nogal lastig, in je huidige situatie.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:25

Cayenne schreef:
Heb je al een goed gesprek onder 4 ogen gehad met je bazin nadat ze zo kwaad werd? Dat mis ik eigenlijk in dit verhaal.
Misschien heengaan met een bloemetje en excuses aanbieden voor het ongemak? Ook al is het niet jouw schuld, misschien bevorderd het wel de werksfeer Lachen

Zo als in mijn eerste verhaal, moet dat van de arbo van haar kant komen alleen heb ik nog steeds niks gehoord,er moest voor woensdag een gesprek komen.
Een bloemetje? Ik heb mij al die tijd netjes gedragen ben eerlijk tegen der geweest over mijn zwangerschap en dan krijg ik dit,nee een bloemtje kan ze echt vergeten sorry.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:26

rebeltje schreef:
Tenzij je met je vriend samen zo een zekere positie hebt dat jij niet hoeft te werken, dan is het in deze situatie het nadenken waard.

Nee dat hebben wij dus niet, zijn salaris gaat op aan hypotheek verzekeringen en al die dingen.
Mijn salaris is/was om van te leven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:30

_Debbie_ schreef:
Cayenne schreef:

Zo als in mijn eerste verhaal, moet dat van de arbo van haar kant komen alleen heb ik nog steeds niks gehoord,er moest voor woensdag een gesprek komen.
Een bloemetje? Ik heb mij al die tijd netjes gedragen ben eerlijk tegen der geweest over mijn zwangerschap en dan krijg ik dit,nee een bloemtje kan ze echt vergeten sorry.

Het is natuurlijk het proberen waard. Ik bedoel let's face it: Je zult hier voorlopig nog moeten blijven, tenzij je op stel en sprong een andere baan kunt vinden, en dat is met een zwangerschap gewoon enorm moeilijk, omdat geen werkgever daar op zit te wachten. Zonder salaris kun je ook niet, en ziekmelden ook niet. Tja, dan zou ik zelf mijn trots even opzij schuiven en even slijmen. Daarom zou ik ook extra hameren op het gesprek. Let wel: Voor jou vind ze 10 anderen, maar jij kunt de baan niet missen!
Maar goed, dat ben ik Lachen
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-10-07 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:30

Daarom: neem contact op met de arbo-arts (meteen maandag!), vraag hoe dat zit met dat gesprek, en ga er achteraan.

'Ik trek het niet' is voor de één iets heel anders dan voor de ander. Wat bedoel je daar precies mee?

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:34

Prrrr schreef:
'Ik trek het niet' is voor de één iets heel anders dan voor de ander. Wat bedoel je daar precies mee?

Dat ik er niet tegen kan dat ik genegeerd word,ik zwart gemaakt word en er leugens over me verteld worden.
Ik raak daarvan in de stress ik ben een echt gevoelsmens en heb der dan een hekel aan als mensen mij ineens de rug toe keren.

Ik wist ook niet dat ik zwanger zou worden,het was niet gepland dus het is niet zo dat ik dacht met me vriend van ''laten we nu eens kinderen nemen''.
Het is zeker wel welkom en als je er dan zo trost op bent dat het toch heeft mogen gebeuren maar dat mensen je dan dingen willen afnemen en zo bot tegen je doen.....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:36

Ik zie nu dat je pas 18 bent, dus ik weet niet wat het minimumloon daar voor is? Anders misschien toch thuiswerk aanvragen?

Als je daar wilt blijven werken en er geen andere optie is, dan zul je toch je trots opzij moeten zetten. Ik weet dat het moeilijk is!

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:37

Cayenne schreef:
Ik zie nu dat je pas 18 bent, dus ik weet niet wat het minimumloon daar voor is? Anders misschien toch thuiswerk aanvragen?

Als je daar wilt blijven werken en er geen andere optie is, dan zul je toch je trots opzij moeten zetten. Ik weet dat het moeilijk is!

Nee ben 19,word in Dec. 20.
Ik verdien moementeel daar 800 bruto.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:39

Oh, dan is je profiel dus al oud, sorry Haha!

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:40

ja staat ook dat ik een man ben hahaha

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:40

Je kwam er middenseptember achter dat je zwanger was en nu, een maand later heb je zoveel klachten dat je niet meer kan werken?

Probleem is waarschijnlijk dat je werkgeefster niet geloofd dat je zoveel klachten hebt. Misschien kan je eens met haar praten over je klachten en eventueel uitleggen hoe het nu komt dat je zo'n bandenpijn hebt.
Het is heel erg jammer, maar als je er aan de buitenkant nog niet ziek, zwanger, oid uitziet, dan geloven mensen je niet...

Ik heb het zelf met mijn moeder meegemaakt, die heeft reuma en in het begin kon je niet zien dat ze aan het vergroeien was in haar rug, armen, schouders en handen. Er was totaal geen begrip vanaf haar werk.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:43

Storm76 schreef:
Je kwam er middenseptember achter dat je zwanger was en nu, een maand later heb je zoveel klachten dat je niet meer kan werken?

Probleem is waarschijnlijk dat je werkgeefster niet geloofd dat je zoveel klachten hebt. Misschien kan je eens met haar praten over je klachten en eventueel uitleggen hoe het nu komt dat je zo'n bandenpijn hebt.
Het is heel erg jammer, maar als je er aan de buitenkant nog niet ziek, zwanger, oid uitziet, dan geloven mensen je niet...

Ik heb het zelf met mijn moeder meegemaakt, die heeft reuma en in het begin kon je niet zien dat ze aan het vergroeien was in haar rug, armen, schouders en handen. Er was totaal geen begrip vanaf haar werk.

Er zijn ook nog andere medische redenen uit het verleden die bij mijn zwangerschap mis kunnen gaan,daar is mijn bazin allemaal van op de hoogte.
Zo heeft mijn huisarts het een en ander op papier gezet voor der alleen doet dat er dus ook helemaal niks.
Ik ben nu 3 maanden (13 weken) zwanger en je begint het nu te zien Haha!