twijfels, twijfels, twijfels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

twijfels, twijfels, twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:37

Ik weet niet of dit hier goed staat, anders zie ik het wel!

Ik rij al 15 jaar op IJslanders bij een speciale stal hier in de buurt. Ik heb het daar altijd super naar mijn zin, omdat het in de eerste plaats IJslanders zijn en supergoed worden verzorgd. Het is niet zo'n traditionele manege waar je met 10 man in de bak rijdt, maar we gaan altijd gezellig met zn allen naar buiten. Nu rij ik daar al zo'n 10 jaar op hetzelfde paard: Tjaldur. Ik rij nu 2/3 keer in de week op hem. Meestal rij ik dan 1 keer met de groep mee en 1 of 2 keer alleen buiten. Het klinkt ontzettend goed en we hebben een enorm hechte band opgebouwd.
De eigenaresse heeft in het verleden al erg vaak gevraagd of ik hem wil kopen, omdat ik zo van hem hou en Tjaldur ook behoefte heeft aan regelmaat en aan 1 dezelfde ruiter. Ik kon hem toen (als puber) niet kopen ivm het geld. Mijn ouders waren geen dierenvrienden en wilden het bedrag er dus ook niet voor neertellen.
2 Jaar geleden heeft de eigenaresse me weer gebeld met de vraag of ik hem echt niet wilde kopen. Tjal was toen 16 en ze vroeg er 3000 euro voor. Ook kwam er dan elke maand 175 euro stallinggeld bij, want hij moest dan wel daar blijven staan. Ik was ontzettend aan het twijfelen, maar heb toen toch besloten hem niet te kopen, ivm studie en geld. Ik kon hem toen financieel gezien wel kopen, maar dan zou ik er alles voor op moeten geven en een extra baantje moeten nemen. Ik had geen vast contract en was bang dat als er iets met hem gebeurde, ik niet eens geld zou hebben om met hem naar een dierenarts te gaan.
Nu heb ik voor een jaar een contract bij een basisschool. Ik werk als betaalde LIO-stagiare en studeer in mei af. Of ik daarna werk in het onderwijs kan vinden is de vraag, maar ik kan in het slechtste geval in de supermarkt achter de kassa. Ik kan hem dus over een half jaartje wel betalen als ik ervoor heb gespaard. Het enige minpuntje is dat hij dit jaar al 18 is geworden.
Ik durf de eigenaresse niet zo goed te vragen naar haar vraagprijs, omdat ik nog niet zeker weet of ik hem wil kopen en zij er dan misschien vanuit gaat dat ik hem wel koop.
Wat denken jullie: moet ik Tjaldur kopen?

Eleionomae

Re: twijfels, twijfels, twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:41

Je moet gewoon doen wat je hart je opgeeft! En je kunt toch gewoon tegen de eigenaresse vragen wat de vraagprijs nu zou zijn? Ik denk wel dat ze weet dat je m graag wilt hebben, en ze weet waarschijnlijk ook wel dat je wat met je geld zit en dan is het niet meer dan logisch om de prijs te vragen Lachen En als jij er eventueel ook nog even duidelijk bij meld dat het nog niet zeker is omdat je eerst de vraagprijs moet hebben en er dan nog even over na wilt denken lijkt het me allemaal niet zo'n groot probleem Lachen
En 18 is helemaal nog niet zo oud, dus hij kan nog jaren mee Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:44

nou 18 jaar zal wel degelijk de prijs omlaag moeten halen,
oke ijslanders worden gemiddeld wel wat ouder, maar nog 18 jaar, en zo te horen mischien wel zijn leven lang op een manege gelopen, dus lichte slijtage kan zeker aan de orde zijn.

je moet doen wat je zelf wilt, als je het zo ook best vind, waarom zou je hem dan kopen ?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:45

Kan je hem missen als ie misschien verkocht wordt?
Zo niet, en je hebt echt een band met hem dan zou ik hem zeker kopen!
Ik weet niet goed wat de prijzen zijn van ijslanders misschien zou je eens kunnen kijken op MP oid naar 18jarige ijslanders en wat ze daar voor vragen.
Dan hoef je het nog niet direct aan de staleigenaresse te vragen maar weet je wel een prijsklasse.

Aan de andere kant, als je dan eens een leuke jonge ijslander zou zien, zou je die dan niet liever willen hebben?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:46

Je hebt al die jaren eigenlijk "mazzel" gehad dat de eigenaresse niemand anders voor hem vond Knipoog

Hoe voelt het dat anderen ook met hem rijden, om geen zeggenschap te hebben, om je maatje eventueel te zien vertrekken?

Ik zou het overigens níet eens zijn met de mededeling dat je hem, als je zijn eigenaresse bent, niet elders mag stallen. Dan kun je hem misschien beter gaan leasen? Als de eigenaresse zo met jullie begaan is, wilt ze misschien ook wel over die optie nadenken en hoef je niet in 1x een aankoopbedrag te betalen..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 08-10-07 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:46

Als ik dit verhaal zo hoor dan denk ik dat jullie wel bij elkaar horen. Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik het doen, maar dan wel voor een normale prijs. Ik zit niet in de ijslanders maar vond die 3000 euro erg hoog voor een paard van die leeftijd.

Hou alleen met 1 ding rekening: je koopt een paard op een leeftijd die je bijna verzekerd dat hij ziektekosten gaat maken. Oudere paarden krijgen nou eenmaal kwaaltjes. Nou is dit een sterk ras dus hij kan nog een hele tijd mee, maar er blijft een verschil natuurlijk met een jong paard: de kans op ziektekosten is hoger. Die moet je wel kunnen/willen dragen en rekening mee houden.

Veel succes met je keuze!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:52

2 Jaar geleden waren er mensen die interesse hadden en hem en nog een ander paard. De eigenaresse heeft me toen gebeld met de vraag of ik het goed vond dat hij daar naartoe ging. Die mensen kochten hem niet, hij zou eigendom van haar blijven, maar omdat het de hoefsmid en zijn vrouw betrof waren er denk ik afspraken gemaakt ivm het beslaan van de paarden.
Ik was toen best overstuur, ook omdat het toen net uit was met mijn ex, omdat ik ontslagen was van mijn bijbaatje en omdat het op school allemaal tegenzat. Zij heeft hem toen niet weggedaan en die hoefsmid een ander paard meegegeven. Ik weet niet wat precies de reden was, maar ik denk dat ik er wel wat mee te maken had. Mijn hart was al gebroken toen ik alleen maar hoorde van de optie dat hij eventueel ergens anders kwam te staan.
Tjaldur wordt regelmatig door anderen gereden en dat vind ik niet zo erg. Alleen baal ik er wel een beetje van als mijn voorganger mij vertelt dat hij zo geweldig heeft gelopen en dat hij bij mij vervolgens geen zin meer heeft om 2x zijn best te doen en ik hem een uur lang bezig ben met activeren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:55

mm pas op hoor, die vrouw kan je ook voor de gek houden,
een hele oude truc, zeggen dat mensen hem willen kopen, maar dan zeggen dat jij de eerste keuze hebt...

nmaar die hoefsmid zou hem dus wel elders mogen stallen??
beetje onzin vind je niet?>

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:03

Ik twijfel niet aan de bedoelingen van de eigenaresse. Zij zal mensen nooit rare verhalen voorschotelen en wil altijd het beste voor haar paarden. En er zijn toen inderdaad 2 andere paarden naar de hoefsmid vertrokken. Dat Tjaldur daar wel mocht staan had te maken met zijn situatie. Hij heeft thuis ontzettend veel ruimte, erg veel verstand van paarden en bovendien kwamen ze daar met 2 paarden te staan. Ik zou Tjaldur dus best ergens anders neer mogen zetten, maar dan moet ik er meteen een ander paard van hen bijkopen waar ik dus niet op zit te wachten. En daar komt ook bij dat ik hem daar helemaal niet weg wil halen. Hij mag dan al oud en ervaren zijn, ik vind het wel prettig dat er professionals zijn waar ik bij terecht kan als er iets is en ik wil ook bij hen blijven lessen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:36

zo te zien heb je een behoorlijke band met het beestje,

als je het kunt betalen en je hebt het geld er voor over zou ik het gewoon doen.

Ik zeg altijd maar, tuurlijk brengt het risico's met zich mee, maar risico's dienen genomen te worden, alles is een risico in het leven en als je je daardoor laat tegenhouden dan heb je in mijn ogen totaal geen leven meer...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:21

Ik ga je even quoten: Knipoog
Citaat:
Tjaldur is echt het belangrijkste en meest waardevolle in mijn leven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:24

ik zou hem kopen ja, dit lijkt me een mooi moment daarvoor Ja

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:01

Ik zou het eerlijk gezegt niet doen.. Okee het is je maatje, maar een ander paard kan net zo goed je maatje zijn (natuurlijk misschien niet zo hecht). Hij is al aan de 'oudere' kant dus ik zou in de plaats een jong paardje kopen en zeker voor die prijs..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:07

Ik zou eerst gaan vragen wat de prijs nu is en dan er nog goed over nadenken!! Succes met je beslissing laat je het wel even weten??

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:16

Ik denk dat je even een lijstje moet maken met de plus en minpunten.

Een ijslander van 18 kan echt nog wel een tijdje mee, en wil je echt een ander paard? Als dit het paard voor jou is zou ik hem gewoon kopen. Je rijd hem al 10 jaar. Daar kunnen vast nog wel heel wat jaartjes bij. Ja

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:29

Dit is toch echt je eigen keuze. Wel denk ik dat dit een goed moment is hem te kopen, maar de vraagprijs mag wat mij betreft wel ietsjes omlaag hoor..

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:20

Mja hij is inderdaad vrij oud. En is dat echt iets voor IJslander mensen ofzo om van die rare regeltjes te hebben. Je mag hem nergens anders stallen of je moet een paard van hun erbij nemen? Als je iets koopt is het van toch? Mijn nichtje kocht ook een IJslander en die reed er ook al een tijd op voordat ze die kocht maar toen die van haar was zat ze alsnog aardig onder de plak en moest allemaal taken doen etc. terwijl ze gewoon stalgeld etc. betaalde. Heel vreemd.

Ja als je goed gevoel erbij hebt en je bent echt gek op beestje gewoon doen maar vind dat de vraagprijs wel een stuk na beneden kan eigenlijk. Sucses Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:24

Breidablik?
Daar ben ik vorige week toevallig geweest!

Je kan altijd informeren naar de VP, maar ik vind eigenlijk ook wel dat ze er iets af mag doen nu, ivm de leeftijd!
En de eis om hem daar te laten staan, tjah... Dan misschien overleggen over de stallingsprijs?
Heb die eis wel vaker gehoord iig!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:28

Ik zou in ieder geval informeren. Volgens mij is 18 voor ijslanders nog geen leeftijd. Ik reed met mijn "gewone" pony met 26 nog Z zelfs... de ijslanders die ik ken zijn al tegen de 40 of zelfs erboven. Dus als hij in goede gezondheid is heeft hij nog wel wat jaartje voor de boeg. Als je van 'm geniet en de prijs niet te hoog is, waarom niet? Hij is zo belangrijk voor je, dan zou ik de kans grijpen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:58

Ik vind 3000 euro voor een 16-jarig manegepaard wel erg veel geld. Te bedenken dat ik net iets meer voor mijn 13-jarige paard gekregen heb die Z dressuur en L springen liep....

Je kunt altijd eens vragen wat haar vraagprijs is. Maar als de situatie zoals die nu is je toch goed bevalt, waarom zou je het dan niet gewoon zo laten? Wat is voor jou de meerwaarde om hem nu te kopen? Kun je anders niet één of andere leaseconstructie afspreken?

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:04

Om eerlijk te zijn vind ik dat die vrouw behoorlijk wat eisen heeft. Je bent als eigenaar de enige die kan bepalen wat je met het beestje gaat doen. Jij bepaald dus waar hij komt te staan en wat je wel of niet wilt doen. Als die vrouw nu al zoveel eisen heeft zou ik eens goed nadenken. Ik vrees dat zij zich straks blijft bemoeien met jouw paard. Wat gaat er gebeuren als zij andere wensen heeft dan jij (voer, stalling, training etc)? Ik zou daar als eigenaar zeker geen zin in hebben. Als je iets verkoopt is het aan de nieuwe eigenaar om beslissingen te nemen. Ik vraag mij af of deze vrouw wel echt afstand kan nemen van haar paard.

Verder vind ik 18 een behoorlijke leeftijd zeker voor deze hoge prijs. Zo te lezen is het een manegepony en doe je er geen wedstrijden of zware trainingen mee. Kijk eens goed rond op bokt en marktplaats wat anderen vragen voor een Ijslander. Bedenk dat deze vrouw ook weet van jouw band met haar paard. Dat maakt jouw onderhandelingspositie erg zwak. Voor dit geld (of iets meer) heb jij misschien ook wel een jonge Ijslander. Veel minder risico en geen oude eigenaar die over je schouder mee blijft kijken.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 10:27

De vraagprijs is denk ik zo hoog, omdat hij in het verleden een goedgekeurde hengst was en voor veel mooie nakomelingen heeft gezorgd. In die periode is het ook het wedstrijdpaard geweest met de dochter van de stal en heeft mening NK meegelopen op hoog niveau. Hij is toch gecastreerd, omdat hij net even iets te lastig was en dochtertje de stuipen op het lijf joeg door elke wedstrijd standaard maf te gaan doen (ruiter eraf gooien, over de omheining springen en terugrennen naar de box waar de brokken stonden). En hij brak ook steeds vaker uit thuis op zoek naar leuke merries.
Ik heb hem al eens laten taxeren op bokt en er kwam toen ook gemiddels 3000 euro uit. Ik zal hem nog eens op het topic zetten en kijken wat er nu genoemd wordt.
Vanmiddag ga ik toch naar stal, ik zal het de eigenaresse eens vragen. Of desnoods aan de dochter, die staat er iets verder vanaf en kan bij vast een objectiever advies geven dan zij zelf.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:49

Belangrijk is wel dat hij nu niet meer voor de fokkerij gebruikt kan worden. Dat was in het verleden maar daar heb jij als nieuwe eigenaar niets meer aan. Het lijkt mij ook niet dat je voor dit soort dingen meer zou moeten gaan betalen. Dat zou anders zijn als hij nog steeds voor goede nakomelingen zou zorgen. Zelfde met de wedstrijden hoe lang is dit geleden. En kan hij daar nog steeds voor gebruikt worden? Als hij al tig jaren alleen recreatief loopt is dat anders dan onlangs gestopt met wedstrijden. Kan hij nog lopen op zijn oude niveau? Of heeft hij dat al lange tijd niet meer gedaan.

Bedenk dat hij nu gebruikt en verkocht wordt als recreatiepaard. Leuk dat hij een goed verleden heeft maar dat maakt hem in mijn ogen niet extra veel waard. Extra waarde komt alleen als de nieuwe eigenaar nog gebruik kan maken van deze dingen. Ik vraag mij af of ze de vraagprijs niet basseren op "vergane glorie". Ooit een fokpaard/wedstrijdpaard hoeft niets te zeggen over hoe hij nu is.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:03

Met veel trainen zou hij best op zijn oude niveau terug kunnen komen, maar ik kan en wil dat gewoon niet. Als ik hem in training zou zetten bij de oudste dochter (behoort tot de wereldtop van de IJslandse sport) zou hij het gemakkelijk kunnen. Dat doe ik hem niet aan en ik wil ook helemaal geen wedstrijden met hem rijden. Gewoon door het bos struinen, af en toe een les en ik zou heel graag met hem naar het strand willen.
Hij loopt nu inderdaad al ongeveer 9 jaar mee in de gewone 'manegelessen', hij loopt gemiddeld ongeveer 3 keer per week een uur in de les en dan rij ik er nog 2/3 uur in de week mee. Voor een manegepaard loopt hij dus vrij weinig. Hij wordt supergoed verzorgd. De paarden staan altijd buiten in de paddock, in de zomer staan ze een ochtend op de wei en krijgen goed te eten. Als er bijvoorbeeld maar gedacht wordt dat hij een wondje heeft op de plaats waar de singel zit, kan ik kiezen of ik hem niet rij, of zonder zadel.
En het klopt inderdaad dat de eigenaresse geen afstand van hem kan doen. Het is een eigen fokproduct en over het algemeen verkoopt ze die gewoon niet. Er was pas 10.000 euro geboden voor een ander paard, maar ze dacht er nog niet eens over na hem weg te doen, terwijl ze wel altijd zegt teveel lespaarden te hebben.

Christel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:24

IK rij zelf ook een ijslander, en er staat nog een ijslander bij. Die is nu 28 geloof ik. Nou hij mankeert helemaal niks! Af en toe een kuchje, maar dat is dan ook alles. HIj heeft ook zijn hele leven, zeker tot zijn 24ste manege lessen gelopen. Toen pas is hij bij ons gekomen, en doet alles nog prima!

Als jij echt gek op dat beestje ben, zou ik ervoor gaan!