Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:07

Met enige regelmaat verschijnen er topics op Bokt als "help ik heb een schuld", "help, brief van een incassobureau". Er wordt vaak veel geroepen in dergelijke topics, maar hoe zit het nu echt? Bij deze dus een beknopt verhaal over het incassotraject bij particulieren:

Stel, je hebt een rekening niet betaalt. Dan krijg je van het bedrijf achtereenvolgens een:
- Herinnering (vaak vriendelijk van toon, gericht op behoud van relatie)
- Eventueel 2e herinnering
- Eerste Aanmaning (er kunnen dan al kosten berekend worden, vaak administratiekosten)
- Tweede Aanmaning (en een derde, noem maar op)

Na een tweede Aanmaning kan een ingebrekestelling verstuurd worden. Dat ding heet ook letterlijk zo. Vanaf dat moment kan de wettelijke rente geheven worden. Dat is 4% (+2,25%) per maand. Dus dan loopt het bedrag op.

Goed, de rekening is nog steeds niet betaalt dus het bedrijf besluit een Incassoburo in te schakelen. Een incassobureau kan iedereen openen, het is geen beschermde titel, geen aparte opleiding voor nodig. Er zullen schimmige incassoburo's zijn die bij je langs willen komen (dan hoef je nooit open te doen) of je zullen opbellen om 3 uur 's nachts. Meeste incassoburo's, vooral de wat grotere, doen niet meer als:
- rekening
- herinnering
- 1e aanmaning
- 2e aanmaning etc.etc..
De kosten lopen nu wel op. Er zijn geen wettelijke tarieven voor een incassoburo, maar er is een richtlijn dat ze per handeling tot 15% van de som mogen vragen. Als je dus een schuld hebt van 1000 euro dan komt er bij elk briefje van een incassoburo 150 euro aan kosten bij.

Een incassoburo mag verder helemaal niets. Behalve dan dat de kosten oplopen is er verder niet zoveel aan de hand. Het bedrijf dat een incassoburo heeft ingeschakeld kan ook besluiten naar een ander incassoburo te gaan of naar een incassoburo dat schulden opkoopt. Altijd in de gaten houden dus over welke schuld het gaat als je post hebt van een incassoburo.

Als dat ook niet werkt dan kan de schuldeiser naar een Deurwaarder gaan, om precies te zijn, de gerechtsdeurwaarder. Deurwaarder is een beschermde titel, niet iedereen mag zich deurwaarder noemen. Het incassoburo kan ook overgeslagen worden en er kan direct een deurwaarder ingeschakeld worden. Sommige incassoburo's zitten in hetzelfde bedrijf als deurwaarders, altijd in de gaten houden dus of de schuld bij een incasso of bij een deurwaarder zit. De tarieven van een deurwaarder zijn ook allemaal wettelijk bepaalt.

Wat doet de deurwaarder? Die stuurt waarschijnlijk een:
- rekening
- 1e aanmaning
- 2e aanmaning
- ingebrekestelling (als die nog niet eerder is verstuurd)
Maar kan ook gelijk een dagvaarding sturen. Nu wordt het tijd om op te letten. Bij die dagvaarding wordt je namelijk opgeroepen voor een zitting bij de rechter. Je hoeft niet naar die zitting, het enige wat er gebeurt is vaststelling van het bedrag en daarnaast welke wettelijke invorderingsmaatregel een deurwaarder mag uitvoeren. Je kunt wel naar de zitting als in het voortraject meer dan 15% invorderingskosten zijn gerekend of als er iets anders niet klopt aan het bedrag. Nu nog reclameren over de schuld heeft weinig zin, dat had je eerder moeten doen (maar meneer de rechter, die geleverde kast was al niet goed in het begin).

Er volgt een vonnig en de deurwaarder gaat over tot executie (uitvoering) van het vonnis. Een deurwaarder gaat beslag leggen. Over het algemeen zijn de volgende dingen mogelijk waar beslag op gelegd kan worden:
- Uitkering/salaris: een deel van je inkomen gaat automatisch naar de deurwaarder
- bankrekening: op een bepaalde datum mag de deurwaarder je bankrekening leegtrekken (vaak als bijvoorbeeld net het vakantiegeld is gestort)
- auto
- goederen/inboedel: er wordt beslag gelegd op je inboedel. De deurwaarder komt bij je thuis met de politie en een slotenmaker. Je moet ze binnen laten. Op alle goederen wordt beslag gelegd op een tafel/stoel voor ieder lid van het gezin/bed voor ieder lid/lamp/kleding die je aan hebt/eten voor het gezin voor 1 maand na (staat letterlijk in de wet waar een uitzondering op gemaakt kan worden). Er wordt dus ook beslag gelegd op spullen van iemand anders die daar toevallig staan. Als die iemand dan kan aantonen dat de spullen van hem zijn dan kan het beslag weer worden opgeheven, maar in eerste instantie wordt er gewoon beslag gelegd.

De deurwaarder kan daarna overgaan tot openbare verkoop: wordt aangekondigd bij de gemeente en met een plakkaat op je deur. Kosten zijn vaak hoger dan de opbrengst, dus dit wordt vaak gebruikt om degene met schulden angst aan te jagen. Als het tot een openbare verkoop komt dan wordt de opbrengst afgeschreven van de schuld en de rest van de schuld blijft gewoon staan.

Speciale schulden:
Huurschuld: als de schuld te hoog wordt dan wordt je ontruimt
Energieschuld: schuld te hoog: energie afgesloten

Louche incassoburo's willen nog weleens dreigen met een huisuitzetting of een energieafsluiting. Dat kan dus niet. Dat kan alleen bij een energie- of huurschuld.

Voor schulden bij het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) kun je enkele dagen in gijzeling genomen worden. Dan blijft de schuld ook gewoon nog staan. Slechts in enkele gevallen kun je door een paar dagen te zitten de schuld verminderen.

Van belang is dus het volgende te weten:
- Waar is de schuld? (deurwaarder of incassoburo)
- Wat voor schuld is het? (gewone schuld of een dreigende schuld (energie/huur) )

Tot zover deze beknopte "handleiding incassotraject" Haha!

Nuage

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:10

Goed om te weten.
Die 15% geldt voor alle incassobureau's? Per brief?
Want ik heb nu toevallig zoiets aan de hand en er is veel meer dan 15% incassokosten in rekening gebracht. Toen ik vroeg waarom dit bedrag zo hoog is werd mij verteld dat de schuldeiser dit percentage zelf vaststeld en niet het incassobureau... Was wel een zeer bekend incassobureau trouwens.

Ohja en vergeet niet dat ook je water afgesloten kan worden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:14

Dank je voor deze toelichting. Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar duidelijk is het nu wel. Lachen
Misschien er een Sticky van maken?

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:15

ik heb gehoord dat dat niet mag(water af laten sluiten)want dat is onze eerste levens behoefte..... maar het gebeurd wel!ik vroeg me dus ook al af waarom we er dan voor betaalden....kost niks hoor,zo'n 10,- per maand als ik me niet vergis.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:17

Het mag wettelijk wel degelijk.

Wat er in de wet staat, is dat het waterleidingbedrijf verplicht is water te leveren. Maar er staat NIET dat het water ook aan huis geleverd moet worden Haha!

Wat doet het waterleidingbedrijf dan: (iig PWN Noord-Holland)
Op het hoofdkantoor zit buiten aan het pand een kraantje waar iedereen gratis water mag tappen. Hiermee voldoen ze aan de wet en kunnen ze dus alsnog mensen thuis afsluiten.

Water kost ongeveer 30,- per kwartaal per persoon.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:26

aha,nou snap ik het hele verhaal,dank je!!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:33

Zo wordt het ook voor mij een stuk duidelijker! Nu maar hopen dat ik hier nooit gebruik van hoef te maken Tong uitsteken Vork

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:10

Zeer goede uitleg! Ik krijg op mijn werk regelmatig te maken met mensen die dit soort problemen hebben (vaak al in een zeer ver stadium). Heb wel wat tips:
- Probeer contact te behouden met de schuldeiser. Niet weglopen van je problemen maar actief mee aan de slag! Als de zaak bij het incassobureau of de deurwaarder ligt is het vaak moeilijk of onmogelijk om nog iets te regelen. Ze verwijzen je standaard door naar het bureau. Leg je schuldeiser uit wat er aan de hand is en vraag om een oplossing. Veel grote bedrijven willen vaak wel een regeling treffen (denk aan betaling in termijnen etc).
- Als het tot een rechtszaak komt kan jij altijd bewijzen laten zien. De rechter kan jou dan niet verwijten dat je niets van je hebt laten horen. Of zelf medeschuldig bent aan het oplopen van de vordering.
- Maak altijd een kopie van belangrijke brieven/formulieren die jij moet versturen. En stuur brieven aangetekend dan heb jij altijd een bewijs.
- De rechter kijkt of jij juridisch gezien sprake is van "een toestand waarbij de schuldenaar is opgehouden te betalen". Als daar sprake van is kan je pas worden uitgezet (bij huurschuld). Er is dan een situatie waarin jij 3 maanden of langer niets hebt betaald en waarin het aannemelijk is dat jij dat ook niet meer gaat doen. Om dit te voorkomen kan je weer beginnen met betalen (al is het maar een maand/klein bedrag).

Laat in ieder geval altijd iets van je horen naar de schuldeiser toe!!

Ik heb een geval meegemaakt waarbij een kleine schuld (20 euro) is opgelopen tot 450 euro! Persoon is uiteindelijk in het gelijk gesteld maar moest toch nog 200 euro betalen. Dit kwam door een lakse houding en niet vaak genoeg te reageren naar de schuldeiser toe. De rechter was van mening dat de schuldenaar zelf een aandeel had gegehad in het laten oplopen van de schuld (oa door niet zelf actie te ondernemen, niet te reageren op brieven etc).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:25

Ter aanvulling: indien je veel schulden hebt kan je onder toezicht van een bewindvoerder worden gesteld. Hiertoe wordt overgegaan indien je zulke hoge schulden hebt dat je deze niet meer via de normale weg kan aflossen (denk hierbij aan een eenmanszaak die failliet is gegaan of mensen met echt grote schulden bij verschillende bedrijven).

De bewindvoerder wordt via de rechter aangesteld en je komt pas in het traject terecht als alle schuldeisers er mee akkoord gaan. Via bewindvoering zijn de schuldeisers er zeker van dat ze in ieder geval een deel van jouw schuld zullen terug ontvangen, dus eigenlijk stemmen ze er altijd wel mee in.

De rechter stelt een bewindvoerder aan die vervolgens je financiele zaken zal afhandelen en je financiele administratie bij zal houden. Schuldeisers kunnen hun eisen bij de bewindvoerder neerleggen en deze onderhoud het contact met hen.

De bewindvoerder zorgt er voor dat je vaste lasten worden betaald en het meerendeel van je salaris gaat naar de bewindvoerder die het voor jou beheert. Na 5 jaar zal je weer voor de rechtbank moeten verschijnen en bij goed gedrag kan je een schone lei verklaring ontvangen waarmee je kan aantonen dat je schuldenvrij bent.

Let op!: dit klinkt wellicht aanlokkelijk voor mensen met geldproblemen, maar gedurende de periode dat je onder bewind staat (meestal 5 jaar) ontvang je post via de bewindvoerder (om te voorkomen dat je nog meer schulden maakt) die ook alles open maakt. Je hebt dus weinig privacy.

Daarnaast ontvang je echt een minimaal bedrag om maandelijks mee rond te komen en als je het toch weer voor elkaar krijgt om een schuld op te bouwen (al is het maar een klein bedrag) dan heb je de kans of failliet te worden verklaard als natuurlijk persoon. Dit houdt in dat je de rest van je leven je schuld zal moeten aflossen en dat er beslag kan worden gelegd op bezittingen. Ook gaat echt al je geld naar de schuldeisers (dus ook als je een prijs wint in een loterij of je 13e maand etc.).

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:37

Een incassobureau doet wel degelijk meer dan briefjes sturen en een belletje plegen hoor. Zij verzorgen het incassotraject eerst minnelijk voor de cliënt en als dat niet helpt gaan ze voor de cliënt gerechtelijk en gaat het je dus enorm veel geld kosten.

WSNP is overigens 3 jaar en faillisement 10 jaar. En met beide hoef je niet blij te zijn want het blijft je achtervolgen.

voor meer info: http://www.nietoptijdbetaald.nl/Nederland/index.html

Maar maak vooral schulden, dan heb ik een leuke bonus Haha!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:44

Vippie schreef:
Een incassobureau doet wel degelijk meer dan briefjes sturen en een belletje plegen hoor. Zij verzorgen het incassotraject eerst minnelijk voor de cliënt en als dat niet helpt gaan ze voor de cliënt gerechtelijk en gaat het je dus enorm veel geld kosten.

WSNP is overigens 3 jaar en faillisement 10 jaar. En met beide hoef je niet blij te zijn want het blijft je achtervolgen.

voor meer info: http://www.nietoptijdbetaald.nl/Nederland/index.html

Maar maak vooral schulden, dan heb ik een leuke bonus Haha!

dat is niet helemaal waar viv. als de WSNP met een zogeheten "schone lei" wordt afgesloten, dan kan je fluiten naar je vordering. ook bij faillissement kan een dergelijke situatie ontstaan na afhandeling.
WSNP kan trouwens ook langer dan 3 jaar duren.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:27

ja dat snappik ook wel maar als we alle uitzonderingen gaan bespreken hebben we nog wel wat vakvulling hier Knipoog.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:45

het is tegenwoordig meer standaard dan uitzondering dat wsnp met een schone lei wordt afgesloten merken wij (helaas)

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:51

Met mijn werk krijg ik hier helaas ook mee te maken, zo zie ik vaak dat rekeningen van +/- 450 euro oplopen tot 1600 euro! Dit door allerlei kosten van incassobureau, deurwaarder, rechtzaak, rente etc.
Zelf vind ik wel dat er altijd heel veel tijd overheen gaat, soms wel jaren eer een rekening betaald wordt dmv deurwaarder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:18

Mensen die hier iets roepen: let wel even op of klopt wat je roept.

Het stuk van Kaat18 klopt bijvoorbeeld niet. Je kunt inderdaad onder toezicht gestelt worden van een bewindvoerder, maar dat is een heel ander traject als de WSNP waarbij je ook bij een bewindvoerder komt.
Bij de WSNP is namelijk geen toestemming van de schuldeisers nodig, die moeten akkoord gaan met de WSNP. De WSNP duurt 3-5 jaar en daarna heb je een schone lei.

Een persoonlijk faillissement komt nauwelijks meer voor in Nederland.

WSNP wordt op dit moment vaak uitgesproken en met goed doorlopen heb je een schone lei. Dat je nog door je schulden achtervolgt wordt na de WSNP klopt dus niet. WSNP is zeker geen uitzondering meer, maar eerder regel.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:32

Apple schreef:
Mensen die hier iets roepen: let wel even op of klopt wat je roept.

Het stuk van Kaat18 klopt bijvoorbeeld niet. Je kunt inderdaad onder toezicht gestelt worden van een bewindvoerder, maar dat is een heel ander traject als de WSNP waarbij je ook bij een bewindvoerder komt.
Bij de WSNP is namelijk geen toestemming van de schuldeisers nodig, die moeten akkoord gaan met de WSNP. De WSNP duurt 3-5 jaar en daarna heb je een schone lei.

Een persoonlijk faillissement komt nauwelijks meer voor in Nederland.

haha nee en dat komt weer door de WSNP
maar schone lei is niet altijd het geval hoor... dus het is niet dat je altijd een schone lei hebt na de WSNP. (het is wel het uitgangspunt bij het inzetten van het traject)

er bestaat nog een voorfase: de minnelijke schikking genaamd : "schuldregeling"
dat is een vrijwillige aanpak waarbij je je wendt tot een schuldhulpverleningsbureau of de GKB (gemeentelijke kredietbank). mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet kunnen ze de aanvraag voor schuldhulpverlening in behandeling nemen. getracht wordt dan om met alle schuldeisers een overeenstemming te bereiken over het terugbetalen van de schuld. vaak betreft dit slechts een percentage van de totale vordering. als schuldeiser is het gezien de dreiging van de WSNP als alternatief, in veel gevallen het beste om in de schuldregeling mee te gaan. Als schuldeiser (crediteur) ga je dan akkoord met de uitbetaling van een bepaald bedrag tegen finale kwijting. dwz dat je afstand doet van het recht van het vorderen van een eventuele restschuld.
hoe de schuldhulpverleningsinstantie/GKB te werk gaat om tot een voorstel te komen vind ik wat ver gaan om hier uitgebreid uit te leggen. in het kort gezegd kijken ze wat je redelijkerwijs kan missen per maand en dat moet worden "gespaard" om aan het einde van de schuldregelingsperiode uit te betalen aan de schuldeisers.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 13:45

En daar zit dan weer het verschil in tussen een schuldbemiddeling (wat nauwelijks meer voor komt) en een saneringskrediet (bij een saneringskrediet worden alle schuldeisers in 1 keer afgekocht en betaal je als schuldenaar een maandelijks bedrag aan de GKB).

Saneringskrediet en schuldbemiddeling: dit is het minnelijke traject. Schuldeisers kunnen zelf beslissen of ze akkoord gaan of niet met het voorstel gedaan door de kredietbank. Vaak wordt er een percentage van de schuld afgelost tegen 'finale kwijting'. Als een schuldeiser niet akkoord gaat dan kan de hele regeling niet door gaan.

Vaak is een afwijzing in het minnelijk traject nodig voordat een aanvraag voor de WSNP kan worden ingediend.

Fjordido: ik heb nog nooit meegemaakt dat een WSNP geen schone lei tot gevolg had (mits natuurlijk de schuldenaar het traject had volgemaakt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:52

Het is wel degelijk belangrijk om naar de zitting te gaan of schriftelijk verweer te voeren (voor de zitting) anders word je bij verstek veroordeeld!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:59

faye schreef:
Het is wel degelijk belangrijk om naar de zitting te gaan of schriftelijk verweer te voeren (voor de zitting) anders word je bij verstek veroordeeld!

Tot het betalen van de vordering.....
Zoals Apple al zei, bezwaar maken op de vordering zelf heeft op dat moment al geen zin meer. Je hoeft dus echt niet naar die zitting.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:42

bobbymp schreef:
ik heb gehoord dat dat niet mag(water af laten sluiten)want dat is onze eerste levens behoefte..... maar het gebeurd wel!ik vroeg me dus ook al af waarom we er dan voor betaalden....kost niks hoor,zo'n 10,- per maand als ik me niet vergis.

Er mag worden afgesloten, maar als je in de Schuldsanering (WSNP) terecht komt moet je volgens artikel 304 van de Faillissementswet weer worden aangesloten.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:48

Citaat:
Fjordido: ik heb nog nooit meegemaakt dat een WSNP geen schone lei tot gevolg had (mits natuurlijk de schuldenaar het traject had volgemaakt).

Ik heb meegemaakt dat er geen schone lei werd gegeven. Deze mensen moesten van de bewindvoerder uit de WSNP, omdat ze zich niet aan de regels hielden. De Rechter-commissaris was het hier mee eens, maar de mensen gingen in hoger beroep en het Hof stelde dat ze nog een kans verdiende.

Na 3 jaar is uiteindelijk geen schone lei gegeven en terecht. Mensen komen tegenwoordig heel makkelijk in de WSNP. Vroeger was het voor de "wehkamp schulden" tegenwoordig kan iedereen erin.

8 van de 10 WSNP's wordt hier al vroegtijdig onderbroken omdat schuldenaren zich niet aan de regels houden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:52

samantha5 schreef:
bobbymp schreef:

Er mag worden afgesloten, maar als je in de Schuldsanering (WSNP) terecht komt moet je volgens artikel 304 van de Faillissementswet weer worden aangesloten.

Klopt inderdaad.
Je krijgt dan een nieuw leveringscontract en begint met een schone lei. Het oude contract valt dan onder de WSNP.
Dat betekent dat je die nieuwe lei wel moet bijhouden, en dus op tijd moet betalen. Helaas komt het regelmatig voor dat het ook dan weer fout gaat en mensen opnieuw worden afgesloten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:55

Samantha5: je zegt het goed, die mensen zouden eigenlijk uit de WSNP gezet worden. Ze hebben dus niet echt een WSNP traject met goed gevolg doorlopen. Zat er wel in dan.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:31

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:16

Voor wat betreft mensen die een huurschuld hebben en wiens woning uiteindelijk ontruimd wordt: er komt eerst een taxateur die de waarde van de inboedel schat. Komt die onder een X bedrag (vroeger F1.000,-, nu weet ik het niet) dan worden al je spullen linea recta naar de vuilstort gebracht. Als je geluk hebt krijg je op tijd bericht en heb je nog de mogelijkheid je spullen te redden, anders verdwijnt alles in de perscontainer.

De kosten van een ontruiming, incl. evt. stortkosten e.d. worden opgeteld bij je schulden.

(Ik weet niet 100% zeker of de regelgeving intussen veranderd is, of dat het afhankelijk is van de gemeente waar je woonachtig bent, dit waren de regels begin jaren 90).