beiden studeren, en toch samenwonen, ofniet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

beiden studeren, en toch samenwonen, ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 13:55

mijn vriend en ik hebben het regelmatig over samenwonen..
alleen zijn we beiden nog studerend (allebei nog 4/5 jaar studie te gaan)

en dus hebben we niet echt bepaald geld 'over'.

ik zit nu op kamers, en heb het er naar mijn zin, maar ben toch wel erg graag bij mijn vriend merk ik.

we zijn beide 19 jaar oud, en hebben 1,5 jaar verkering.
in die tijd hebben we elkaar iedere week zo'n 2/3 keer gezien (in vakanties meer)
omdat we ongeveer 1,5 uur reizen uit elkaar wonen.
ook dit speelt een rol natuurlijk..

dit topic start ik naar aanleiding van het topic na hoelang samenwonen..

ik vraag me af hoe stellen waarvan jullie beiden nog studeren het voor elkaar krijgen om samen te wonen,
of juist de beslissing hebben gemaakt om pas na de studie samen te gaan wonen?

Exit13

Re: beiden studeren, en toch samenwonen, ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:57

Ik denk dat het erg goed is om een tijdje op jezelf te wonen, zeker in je studententijd.
Studeren jullie in dezelfde stad?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:00

Tsja..wij woonden na een half jaar samen...en doen dat na 3,5 jaar inmiddels nog...en zijn beide net afgestudeerd. We hebben dus zo'n beetje onze hele studietijd samen gewoond. Als ik een baan heb gaan we samen een huisje kopen!

Het kan best....ennuh wij studeerden ook niet in dezelfde stad hoor...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:15

Ik denk dat het ook heel goed is om eerst even apart te wonen, plus dat ik heel veel mensen in de eerste twee jaar veel zie veranderen. Ik ken maar 1 relatie die dit heeft overleeft.
Tuurlijk kan het zijn dat het bij jullie wel goed gaat, maar ik zou niet te snel gaan samenwonen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:27

Het is denk ik wel goedkoper om samen te wonen, je hoeft immers maar 1 kamer te betalen. Maar of het goed is voor je relatie om 24/7 samen op een kamertje van 4 bij 4 te zitten, tja...

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:32

Ik zie het probleem niet? Samenwonen is meestal voordeliger (financieel gezien) dan alleen wonen aangezien je veel vaste lasten kunt delen. Mijn vriend en ik studeren ook allebei nog en wonen bijna samen. Mijn zusje en haar vriend studeren ook beide en wonen alweer 4 jaar samen. Veel van mijn medestudenten wonen ook samen. Sommige zijn zelfs getrouwd of hebben al kinderen (shock..)! Maar de meeste wonen toch wel gewoon alleen op kamers hoor.. Knipoog

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 14:34

mijn vriend woont op dit moment nog bij zijn ouders.. Lachen dus hij is sowieso goedkoop uit!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:47

Mijn vriend en ik studeren ook nog beide maar zijn ook druk op zoek naar een appartement. Is meestal inderdaad goedkoper dan ieder zijn eigen kamer. Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:12

Wij hebben het ook gedaan toen ik nog midden in mijn studie zat en mijn vriend aan het afstuderen was. Samenwonen is vaak goedkoper dan beide een kamer huren... maar als je vriend nog bij zijn ouders woont zou ik er minder happig op zijn. Laat ie eerst maar eens voor zichzelf gaan zorgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:13

Ik wacht tot ik klaar ben met mijn studie, omdat ik niet krom wil liggen om persé samen te kunnen wonen (moet ik wel erbij zeggen: wij wonen nu op 5 minuten afstand van elkaar)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:17

Welshcobfan schreef:
Ik wacht tot ik klaar ben met mijn studie, omdat ik niet krom wil liggen om persé samen te kunnen wonen (moet ik wel erbij zeggen: wij wonen nu op 5 minuten afstand van elkaar)

Wat is er dan zo duur aan samenwonen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:33

De eetlust van mijn vriend Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb niet eens geld om zelf op kamers te gaan, laat staan samen. Wij wonen nog beide thuis daardoor. Hij zou het wel op kunnen brengen want hij werkt voltijd, maar met 700 euro in de maand red je het niet (mijn inkomsten zijn te verwaarlozen). Ik wacht liever 1,5 jaar om het in 1 keer goed te doen (financieel gezien Knipoog )

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:00

Je moet kijken of het in jullie situatie haalbaar is (ook financieel gezien). Dit is afhankelijk van het bedrag wat jullie beiden krijgen aan uitwonende beurs (wat weer afhangt van het inkomen van jullie ouders). En in welke stad jullie willen gaan wonen. Sommige steden zijn heel erg duur en dan kan je beter alleen of bij je ouders blijven wonen.

Daarbij vraag ik mij af of jullie in dezelfde stad studeren. Als je beiden in een andere stad naar school gaat zit je ook met reizen.

In sommge gevallen is het best haalbaar. Je krijgt dan 2x uitwonende beurs en soms kom je in aanmerking voor huursubsidie. Bedenk wel dat je voor 2 mensen meer ruimte nodig hebt (oa een eigen plek om rustig te studeren). In een grote studentenstad is een woning die ruimte geeft aan jullie beiden vaak onbetaalbaar als je nog naar school gaat.

Daarnaast is het voor je eigen ontwikkeling erg goed om een tijdje alleen te wonen. Geen rekening houden met anderen, en je volledig richten op de studie (dus even niet opruimen/schoonmaken of eten uit de magnetron als je tentamens hebt ). Als jullie echt samen gaan wonen heb je ook nog eens een huishouden. Verder kan je met 2 mensen niet terecht in een studentenhuis maar in een flat of appartement. Dan zit je dus met extra kosten voor inrichting en onderhoud. En een groter huis kost gewoon meer tijd.

Ik zou het zelf niet zo snel doen. Als je straks een baan hebt zijn er veel meer mogelijkheden.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:30

Financieel is het denk ik toch best zwaar denk ik als student, ik zou er nog mee wachten, je hebt je hele leven nog om samen te wonen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:36

Financiele problemen maakt het samenwonen niet echt makkelijk Lachen Vooral als je beide student bent. Na 4 jaar stufi is die geldkraan ook dicht, en dan? je krom gaan lenen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:40

Ik heb de laatste paar jaar wel geleend ja. En die lening had ik ook zo weer afgelost toen ik eenmaal aan het werk was.
Verder leefde ik van bijbaantjes en een stagevergoeding.

Ik vind het een misvatting dat een appartement duurder zou zijn dan een studentenkamer. Zeker als je een klein appartement hebt. Qua inrichting kan het ook best goedkoop, in principe met dezelfde spullen als die in een studentenhuis staan. Dat hoeft echt niet zoveel te kosten!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:44

Ligt er net aan waar je woont Knipoog

In assen ben je veel goedkoper uit dan in Groningen (waar je voor een normaal appartement toch wel 600 euro per maand excl. kwijt bent)

(huursubsidie is daar al vanaf. Voor een grote studentenkamer, 22m2 betaal je al 300 euro ex, huursubsidie is daar al vanaf)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:52

Huursubsidie krijg je toch helemaal niet voor een studentenkamer?
Mijn punt is dat samenwonen niet duurder hoeft te zijn dan beide een kamer. Als het sowieso al te duur is om op jezelf te gaan is dat een heel ander verhaal... dat heeft niks met samenwonen te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:57

Wel als je een eigen voordeur hebt Knipoog

Groter appartement is vaak wel duurder dan 2 losse studentenkamers. Studentenkamer is vaak incl. appartement excl. Vooral in de grotere steden betaal je minder voor een simpele studentenkamer dan voor een apartement waar je met z'n tweeen in woont. (studentenkamer deel je vaak keuken etc, appartement heeft toch eigen douche etc en daar betaal je wel voor Knipoog )

Gas, water, licht, internet en electra komt er met samenwonen extra bij (in vergelijk dus met 2 keer inclusief wonen in studentenflat)

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:44

Hmm het lijkt me wel te doen, maar of het echt goed is! Ik weet het niet! Kan mijn mening daar niet over geven! Zelf had ik wel in gedachten bij mijn vriend in de buurt te gaan studeren, ik alleen op kamers. Tot hij met het idee kwam erbij in te willen trekken. Het ging afgelopen weekend uit.. dus dat idee is alweer op de lange baan geschoven! Clown

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:23

Het is inderdaad wel handig om te weten of jullie in dezelfde stad studeren of niet Knipoog

Mijn vriend en ik studeren beiden en wonen samen.
Wij hadden ook 2 losse studentenkamers in de stad kunnen huren maar zouden dan uiteindelijk toch wel veel bij elkaar op de kamer zijn / zitten / slapen.
Daarnaast was een kamer waarvoor je huursubsidie krijgt niet simpel om te vinden, dus betaal je hier zo'n 350 / 400 euro in de maand voor een beetje kamer. Waarbij je dus badkamer, keuken en woonkamer moet delen.
Nu hebben we voor de prijs van 2 kamers een ruim eigen appartement, met een eigen keuken, eigen badkamer enzovoort.

Als het financieël haalbaar is en jullie vlak bij elkaar studeren zou ik het dus doen Knipoog

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 22:56

we studeren niet in dezelfde stad.. !

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:13

Ik denk dat het financieel wel haalbaar moet zijn, je kunt prima een appartement huren voor de prijs van twee studentenkamers. Die zul je alleen niet zo snel in het centrum vinden (waar je kamer wel is waarschijnlijk), omdat je dan al gauw aan een huur van 800 excl zit. Tenminste, dat is in de grote steden echt wel zo, wil je een klein beetje relaxte ruimte, dus woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer. Of je moet natuurlijk hele erg mazzel hebben en iets via via vinden. Knipoog
Voordeel van een eigen appartement met opgang is wel dat je huurtoeslag kunt krijgen.

Ik zou me eerder afvragen of je wel echt nu al wilt samenwonen. Het is hartstikke goed (en leuk) om een tijdje gewoon op jezelf te wonen, al dan niet met vrienden/huisgenoten waar je veel mee doet.
Verder zeg je dat je vriend nog thuis woont, persoonlijk zou ik dan echt nog niet met hem willen samenwonen. Laat hem eerst zelf maar een beetje zelfstandig worden en verantwoordelijkheid krijgen over zijn eigen dingen. Anders kun jij straks alles gaan doen en de taken van zijn moeder overnemen. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:30

als jullie niet in dezelfde stad studeren, waarom wil je dan gaan samenwonen? Dat is toch absoluut niet praktisch als student? Waarom niet gewoon rustig wachten tot je klaar bent en eerst lekker op jezelf wonen dicht bij je school/faculteit? Op en neer reizen elke dag is ook echt niet alles.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 12:21

klopt klopt...
maar aangezien hij over een half jaar klaar is met de studie waarmee hij nu bezig is, kan hij dus eventueel weg uit utrecht.

hij gaat dan een andere opleiding beginnen, en kan dan eventueel naar een andere stad toe.

samenwonen hooft ook niet op korte termijn, maar vroeg me af wie het doen, en wat de voor- en nadelen ervan zijn.