Trommelremmen VERSUS Schijfremmen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Trommelremmen VERSUS Schijfremmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 00:22

Mja - een vraag voor de menners onder ons - wat zijn de voordelen of nadelen van trommelremmen of schijfremmen? Ik ben niet zo in techniek van die dingen, meer dan dat trommelremmen met oliedruk werken weet ik niet, en dat ze vast kunnen zitten als ze een tijd niet gebruikt zijn (hoe je ze dan loskrijgt, onderhoud zeker, zoals van een auto of brommer) ... verder nog weetjes? Ik weet ook dat in pricipe schijfremmen beter zijn ... maar hoe zit het nu precies? Waarom is het zo? Verward

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:37

Heb er niet veel verstand van, maar wel een tip.
Kijk bij Uit Het Zadel (UZ), daar staat er vast wel wat over, dat was voorheen vooral op het mennen gericht.
En plaats daar evt een nieuw bericht als je vraag/antwoord er nog niet tussen staat.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:19

Schijfrem versus trommelrem:
Schijfrem heeft minder bewegende delen,
weegt minder,
heeft een kleinere vrije slag,
minder onderhoud nodig.
Nadeel: een schijfrem loopt altijd aan en biedt dus weerstand zonder dat er geremd wordt, grotere slijtage van de remblokjes.

Trommelrem loopt vrij als er niet geremd wordt.
Door de afgesloten trommel storingsgevoeliger.

Beide systemen kunnen zowel hydraulisch als mechanisch ( met een kabeltje) zijn.

Daarom zitten er op een marathonwagen "altijd" schijfremmen.

Ik heb op onze marathonwagen (Kelders) remklauwen van een mercedes laten monteren. Zwaarder maar de blokken zijn groter, slijten minder en zijn goedkoper dan de standaard blokjes (brembo van een motor)
Een kennis van me heeft een Van de heuvel enkelspanwagen met vier remschijven. Iedere drie maanden zijn de blokjes op! Ik heb hem voorgerekend dat hij na tien jaar de nieuwprijs van de marathonwagen aan blokjes betaald heeft, ±20.000 gulden!
Dit komt puur van het aanlopen en het zand.