ik MOET stoppen met roken, maar hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:43

lis schreef:
*Hoe kan het dat er mensen zijn die gewoon kunnen stoppen wanneer ze zin hebben en toch af en toe weer gaan roken. Mijn vriend kan dat, die rookt soms jaren achtereen en stopt dan weer een jaartje, zonder enige moeite. Ook mijn zus is 4 jaar geleden gestopt en die rookt af en toe eentje mee. Waarom zijn zij niet verslaafd?


Kan niets anders bedenken dan dat een kwestie van karakter is. Verslaving en de beheersing daarvan zit grotendeels tussen je oren, als je karakter in staat is om de lichamelijke behoeftes te overheersen, dan kun je op die manier met een verslaving omgaan denk ik. Een medische verklaring kan ik er niet voor verzinnen eigenlijk.

Citaat:
*En vraag twee; niets te maken met bovenstaand stuk; ken jij het medicijn Zyban? Ik heb daar wat nare dingen over gehoord, maar ook dat het echt helpt bij het stoppen met roken. Weet jij daar iets over?


Nee sorry, daar kan ik je echt niet mee helpen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:12

Hmm, ik ga toch opzoeken of daar een verklaring voor is. Ik denk namelijk (vooral omdat ik niet wil toegeven dat vriendje sterker in z'n schoenen staat dan ik) dat sommige mensen niet gevoelig zijn voor bepaalde stoffen. Zoals de één ape-stoned wordt van 1 joint, terwijl de ander er niets anders van wordt.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:38

It's all in the brain. Tuurlijk zitten er verslavende stoffen in waar je lichaam naar vraagt, maar als je ECHT niet meer wil, kun je een switch over zetten die ervoor zorgt dat je doorzet als je lichaam naar die nicotine vraagt. Ben zelf lang verslaafd geweest en was een zware roker, maar langzaam afbouwen is nog moeilijker dan in een klap alles weggooien en kappen.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:51

Jij wss helemaal geen zware roker, het viel best mee hoeveel jij rookte. Ik rook onderhand dubbel zoveel als wat jij rookte, en bij sommige mensen gaat het gewoon makkelijk ineens stoppen, en bij andere gaat dat niet ook al sta je erachter.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:05

Collega van mij is op vakantie gestopt. Dan zijn je gewoontes toch al heel anders (andere omgeving) in het vliegtuig mocht hij ook niet roken. Hij heeft geen 'afkickverschijnselen' gehad, alleen een raar gevoel in zijn maag. wel ontwenningsverschijnselen, nu pakt hij telkens een perpermuntje ipv een sigaret.

Je moet er wel achter staan.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:11

Stoppen met roken is vooral een kwestie van WILLEN stoppen met roken, van 100% achter die beslissing staan.
Ik was het echt beu na een aantal jaren gerookt te hebben. De gele vingers, vieze tanden, smerige adem, rottige gewoonte.....
Heb m'n sigaretten weggedonderd, aansteker erachteraan, flinke bos zoethout gekocht, en geen centje pijn! De verveling was eigenlijk het ergste en zelfs dat viel mee, door het zoethout kauwen!

Ik weet echter dat ik nooit meer een peuk op moet steken, want dan begin ik opnieuw. Ik ben nu al 9 jaar van het roken af, maar je blijft een soort van verslaafde.....

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 12:20

bedankt allemaal, voor jullie adviezen, ik wil wel even zeggen dat mijn dochter (ze is 12 gelukkig NIET rookt) maar dat het over mij (marry ) haar moeder gaat ( deze keer dan ) Haha! ik ga het in ieder geval proberen.

groetjes Marry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:22

GOGOGO Marry, JE KUNT HET!!!!!!!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:08

Zyban heb ik gebruikt om te stoppen met roken en ik ben er inmiddels ruim drie weken vanaf. Maar het kost nog steeds moeite moet ik eerlijk toegeven.

Zyban was een anti-depressivum. Alleen bleek het niet goed te werken. Het is toen, min of meer toevallig, ingezet als anti-rookmedicijn en bleek heel geschikt te zijn als hulpmiddel bij het stoppen met roken.

Een aantal jaren geleden kwam Zyban echter zeer negatief in het nieuws nadat er een aantal mensen aan hartfalen waren overleden tijdens het gebruik van Zyban. De dood van deze mensen werd door de media toegeschreven aan het gebruik van Zyban. Er is toen ook een negatief advies gegeven voor het gebruik van dit middel in bijv. Amerika en Engeland.
Al snel verschenen er meerdere artikelen in medische tijdschriften waarin de relatie tussen Zyban en het hartfalen zeer betwijfeld werd.

Uiteraard is er heel gedegen onderzoek gedaan naar deze relatie en daaruit is gebleken dat het gebruik van Zyban niets te maken had met het overlijden van deze mensen. Het waren allemaal personen die op dringend medisch advies gestopt waren i.v.m. hartklachten en dus eigenlijk nog door het roken overleden en niet door het gebruik van Zyban.

Zyban heeft echter wel een paar bijwerkingen, net als elk medicijn.
Maar bijwerkingen hoef je niet te krijgen, je kan er last van krijgen. Somige bijwerkingen worden maar weinig gemeld maar wel genoemd in een bijsluiter (geldt voor alle medicijnen).
Belangrijkste bijwerkingen van Zyban (minder dan 10% genoemd) zijn bijv. slaapstoornissen, droge mond, duizeligheid, huiduitslag etc. etc.

Ik heb even de bijsluiter gezocht en bij sommige aandoeningen is er een contra-indicatie. Bijv. toevallen (epilepsie), bipolaire stoornis (psychische aandoening) en bij boulimia of anorexia (eetstoornissen). Ook tegelijk met MAO-remmers, bij hersentumoren en leverafwijkingen mag het niet gebruikt worden.

Zyban is voornamelijk een stemmingsverbeteraar waardoor je humeur wat beter blijft na het stoppen. Verder schijnt het de rookbehoefte voor een deel weg te nemen maar daar heb ik niet zoveel van gemerkt eigenlijk.
Het is wel duur maar het kost per maand net zoveel als een maand roken, des te meer reden om te stoppen nietwaar Knipoog Na het gebruik van Zyban spaar je dat geld natuurlijk allemaal uit Sigaar

Inmiddels zijn er drie anderen in mijn omgeving met mij meegestopt, twee zonder Zyban en een net als ik met Zyban. Kunnen we hier mooi een vergelijkend mini-onderzoekje doen over de resultaten met en zonder Haha!
Zyban wordt alleen op recept verstrekt. De kennis die ook met Zyban gaat stoppen kreeg daar een stapel folders bij en een vervolgafspraak bij de huisarts. Ik weet niet of dat gebruikelijk is.
Als iemand meer wil weten vraag dan maar.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:20

Sypheron schreef:
It's all in the brain. Tuurlijk zitten er verslavende stoffen in waar je lichaam naar vraagt, maar als je ECHT niet meer wil, kun je een switch over zetten die ervoor zorgt dat je doorzet als je lichaam naar die nicotine vraagt. Ben zelf lang verslaafd geweest en was een zware roker, maar langzaam afbouwen is nog moeilijker dan in een klap alles weggooien en kappen.


yuppers, all in the brain,a sl je ECHT wil stoppen moet je je gedachte erbij zetten en gewoon stoppen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:32

he, bedankt Percy!
Jij bent er dus nu 3 weken vanaf en vind het toch moeilijk ondanks (misschien dankzij *LOL* ) de Zyban.
Gebruik je het nu nog steeds? Of is dat maar voor een paar dagen?

En wat is de werkende stof in die medicijnen?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:24

De werkzame stof is Bupropion, dat is dus eigenlijk een anti-depressivum. Je moet minstens een week maar liever tien dagen van te voren beginnen met slikken. Na zes dagen ga je dan van een naar twee tabletten per dag.

Op de tiende dag stop je en daarna moet je nog ongeveer zeven weken doorslikken. Eigenlijk twee per dag maar ik gebruik er nu sinds een paar dagen nog maar een per dag.
Je begint van te voren om een stapeling van het werkzame bestanddeel in je lichaam te krijgen.

Ik heb zelf 21 jaar gerookt en ik vond het eigenlijk gewoon heel erg lekker. Het is heel moeilijk om met een gewoonte te breken die zolang deel heeft uitgemaakt van je leven en die je toch prettig vond.
Maar gezondheid is ook wat waard en nu ik wat ouder word raakte ik ook steeds sneller buiten adem, begon te piepen en ik kreeg zelfs een rokershoestje
De ene broer belandde met een hartaanval in het ziekenhuis (was al een paar jaar gestopt), de ander met een longembolie (kort nadat hij gestopt was). Mijn moeder heeft longemfyseem en in beide benen een bypass i.v.m. bloedvatvernauwing.
Redenen te over om te stoppen dus!

Toen ik begon was er veel minder bekend over de negatieve gevolgen van het roken. Een vriendin van mij was longarts in opleiding en zij liet een keer een onderzoekje onder artsen zien. De grootste groep die rookte waren de longartsen, iets van 70% of zo.
Nu ligt dat natuurlijk heel anders, gelukkig maar. Het begon mij ook steeds meer te benauwen sinds de relatie tussen roken en verschillende soorten kanker meer en meer bewezen werd. Vroeger konden we nog zeggen dat het helemaal niet onomstotelijk bewezen was en vrolijk verder paffen.

En ik vind ook dat ik het aan mijn kinderen verplicht ben om zo gezond mogelijk te leven, ik moet er niet aan denken dat zij straks hun moeder op jonge leeftijd verliezen omdat die zo stom was door te gaan met roken. Ik ben per slot van rekening ook voorzichtiger geworden met de paarden en rustiger gaan autorijden Schijnheilig

Maar lekker was het wel Sigaar

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:22

Mijn collega heeft al verschillende keren geprobeerd om te stoppen met roken, zonder succes. Hij heeft 4 weken geleden een accupunctuur behandeling gehad en heeft sinds die tijd helemaal geen lust meer (in roken dan...)