pesten in het algemeen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:13

Ach Superpepijn ik hoop dat jij ook nog eens volwassen zult worden, maar je hebt nog niet veel geleerd zo te zien. Je kunt ook het beste uit mijn buurt blijven

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:40

Ik ben ook altijd gepest. Gelukkig kreeg ik thuis heel veel steun.
* ben samen met tony in elkaar geslagen op de basisschool.
* ben tig keren opgesloten in de wc.
* ik mocht niet naar de jongens of meisjeswc want voor "hets" waren geen wc's.
* had ik een nieuwe fiets werd die meteen ontdaan van snelbinders en achterlicht.
* werd gigantisch over mij geroddeld tegen andere klassers.
* ik kreeg met sinterklaas een haarborstel, want ze dachten dat ik mijn haar niet borstelde.

En nu ben ik heel afwachtend. Tegenover mensen die ik echt mijn vrienden kan noemen, ben ik heel open. Op de PABO heb ik nu 2 hele goede vriendinnen. Ja ik doe de PABO omdat ik ook mede wat aan het pestgedrag wil veranderen. En ook al doe ik dat alleen op mijn school, alle beetjes helpen.
Laatst bijgewerkt door Yootha op 06-11-02 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:41

Karin"]
Je zegt het zelf al: 'ervaren leraren'. Een nieuwe leraar moet IMO ook de kans krijgen om respect te krijgen, om zijn/haar 'ordehoudvaardigheden' op te bouwen. Maar mijn ervaring is dat de nieuwelingen er het hardst uitgepest werden (ja, ik zat ook in een klas met van die etterbakken). Jammer hoor.
[/quote]nieuwelingen kunnen zich volgens mij het beste eerst bezighouden met oudere leerlingen en volwassenen en dan de pubers. een oudere leraar straalt zelfverzekerdheid uit en daar staat of valt alle orde mee.
[quote="Karin"]
Heb ook nooit begrepen waarom leraren het mikpunt zouden moeten zijn van de frustratie van leerlingen...
[/quote]iemand die voor de klas staat, heeft de aandacht. dat kan positief zijn en ook negatief.
[quote="greetje schreef:
Ach Superpepijn ik hoop dat jij ook nog eens volwassen zult worden, maar je hebt nog niet veel geleerd zo te zien. Je kunt ook het beste uit mijn buurt blijven

elke dag leer ik nog wat. maar om even tot mijn verdediging te komen, ik denk dat de meeste van mijn plagerijtjes de leraren eerder amusant vonden dan frustrerend. ik weet nog wel dat ze tamelijk creatief waren. Knipoog
het is trouwens superpepEijn Tong uitsteken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:49

SuperPepeijn schreef:
nieuwelingen kunnen zich volgens mij het beste eerst bezighouden met oudere leerlingen en volwassenen en dan de pubers. een oudere leraar straalt zelfverzekerdheid uit en daar staat of valt alle orde mee.


Helaas heb je dat als leraar niet altijd zelf voor het zeggen. En een leraar met een tweedegraads lesbevoegdheid (dus van de reguliere lerarenopleiding, niet van een universitaire) mag uberhaupt alleen les geven aan VMBO en onderbouw havo/vwo. Zo goed als onmogelijk dus om die voor de bovenbouw neer te zetten. Overigens is een oudere leraar ook ooit jong geweest, niemand begint als oudere en/of ervaren leraar.

En ik blijf bij mijn standpunt dat ik pesten zinloos vind, zowel bij kinderen als bij volwassenen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:52

Tja en wat is de leraar persten dan precies? Wij hadden totaal geen ontzag voor haar en hadden ook een giga erge klas. Eigenlijk negeren deden we haar, gewoon met z'n alle lol maken in de klas, natuurlijk zielig voor haar maar ze had gewoon geen overwicht en ze had nog zo'n duits accent die natuurlijk iedereen na gaat doen, maar we gingen geen puniase op haar stoel leggen, heeft onze klas niet gedaan. Oja wat altijd helemaal grappig was als we duitse stukje's moesten lezen hardop *LOL* met van bijv B) stemmen!
Was trouwens al 2 jaar geleden Haha! Nu zou ik dat niet meer doen, doe je ook niet op het mbo, maar ben nooit een brave in de klas geweest Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:54

Ik hoorde vroeger altijd bij de gepeste groep. Ik was klein, schriel en had geen grote mond, dus kwam niet genoeg voor mijzelf op. Het heeft mij echt vreselijk veel pijn gedaan, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik werd zelfs van school naar huis en andersom achtervolgd en in elkaar gemept (erg genoeg om bij de huisarts te belanden). Zo erg was het dat ik niet meer naar school durfde/wilde.
Mijn schooljeugd was een echte ramp.
Ik zou dus ook nooit iemand pesten, dat doet mij en die persoon zelf veels te zeer!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:58

Nou ik ben vroeger nooit gepest en heb er zelf ook nooit aan meegedaan, maar als ik dit zo lees krijg ik mijn portie dus nog Verward
Ik doe een tweedegraads lerarenopleiding en heb al vaak voor klassen met pubers gestaan (ook alleen) en ja ze proberen je uit, maar tot nu toe vond ik het harstikke leuk om les te geven.
Beetje raar om te zeggen dat docenten eerst maar ervaring moeten opdoen bij volwassenen, dan ben je toch op het moment dat je voor een groep pubers gaat staan op dat gebied toch nog steeds onervaren?
Zie niet in waarom een jongere docent(e) minder orde zou kunnen houden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:00

Ik ben nooit gepest en heb nooit gepest. En leraren pesten Gaaaap
Ik keek gewoon uit het raam, was veel leuker Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:01

karin, ongeacht of je het voor het zeggen hebt of niet, denk je niet dat wat ik voorstel beter zal zijn?
Cody"]
Beetje raar om te zeggen dat docenten eerst maar ervaring moeten opdoen bij volwassenen, dan ben je toch op het moment dat je voor een groep pubers gaat staan op dat gebied toch nog steeds onervaren?
[/quote]omdat je met volwassenen in de klas ook situaties krijgt, maar dan heb je te maken met mensen die meer voor rede vatbaar zijn dan een stel pubers. als je die situaties kan oplossen geeft dat vertrouwen in jezelf.
[quote="Cody schreef:
Zie niet in waarom een jongere docent(e) minder orde zou kunnen houden.
zelfvertrouwen uitstralen dus, wat ik al eerder zei. als iemand dat van nature heeft (en dan niet een klein beetje maar heel veel, talent misschien?) kan hij als jongere docent prima zijn taak doen bij pubers, anders eerst zelfvertrouwen opbouwen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:05

Dennis v m schreef:
Als jezelf ooit gepest bent ga je meestal vanzelf ook pesten klinkt heel raar maar is wel zo. Meestal heb je het dan zelf niet in de gaten maar je bent wel degelijk iemand aan het kwetsen.

dat klopt, maar dat heeft een reden:
Als je een ander pest, leid je de aandacht van jezelf af, je verlegt negatieve aandacht naar een ander waardoor je zelf niet meer onder schot ligt. Het is dus een overlevingsmechanisme.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:07

SP, heb je zelf wel eens voor de klas gestaan? Al is het maar een paar uurtjes?

Ik heb vorig jaar een paar uurtjes voor de klas gestaan op een school in Buitenveldert, Amsterdam. Bij deze: petje af voor alle docenten! Tuurlijk heb ik ook wel eens meegedaan met het 'pesten' van een kneuzige leraar, al was dat dan meer gewoon meegaan in de onrust van de rest van de klas dan echt op de man spelen, maar ik besef nu, nu ik er zelf gestaan heb, wat voor kwetsbare positie je eigenlijk hebt daar voor de klas. Je theorieën klinken leuk hoor, natuurlijk overwicht, blaat, maar als een klas echt niet wil, dan willen ze niet!

(Overigens ging mijn leraar-avontuur me vrij goed af, maar ik heb het bij studie-genootjes gigantisch mis zien gaan en waarom? Geen idee, kan ik m'n vinger niet op leggen.)
Laatst bijgewerkt door Margreet op 06-11-02 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:09

Oja ik ga later les geven op een basisschool Haha! en ik heb ook al een paar sport&spel lessen gegeven, nou ging super luisterde allemaal wel enzo, tis net al bij paarden je moet gewoon overwicht hebben! Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:09

SP, ik krijg het idee dat zolang jouw voorstel niet uitgevoerd kan worden, dat het dan maar een vrijbrief is voor leerlingen om hun docenten te grazen te nemen. Ze vragen er immers zelf om door hun onervarenheid? Beetje omgekeerde wereld lijkt me.

Ik heb me nooit kunnen verplaatsen in de beweegredenen van pesters. Jezelf beter voelen over de ruggen van anderen, niet mijn stijl.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:09

Als ik hem zo hoor niet
Hij mag wel een keer met mij mee als ik mijn afsluitende stage loop, en dan mag hij een uurtje op de klas passen Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:11

Ja komt ook gewoon omdat middelbare scgool verplicht is je kiest er zelf voor totaal geen motivatie om je best te doen, vind je het gek dat ze dan gaan klieren, je moet er wel een beetje zin in hebben vind ik!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:14

avantilover schreef:
Oja ik ga later les geven op een basisschool Haha! en ik heb ook al een paar sport&spel lessen gegeven, nou ging super luisterde allemaal wel enzo, tis net al bij paarden je moet gewoon overwicht hebben! Haha!
\

Dan zul je net geluk hebben gehad. Heb ook weleens superklassen gehad, maar ook weleens de mindere.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:16

Uhm yoota het wel m'n eigen klas vergeten te vertellen Haha! Maar die moesten kleuter's nadoen zeg maar. Ik heb trouwens ook welleens een aantal keer op de basisschool een pauze op de kleuters gepast, dat is echt super leuk, maar die pesten ook nog niet! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:19

Onze klas deed ook wel eens leraartje plagen, welke klas doet dat nu niet? We waren niet zo vals dat we stelselmatig de zaak traineerden, maar een geintje links en rechts?? Als we bij wiskunde al op andere plaatsen gingen zitten, werd die leraar al iebel en als een van de boefjes dan ook nog onder de tafels door kroop om 2 rijen verder op te duiken zodra meneer de docent zijn krijtje van het bord haalde, was de boot wel aan. We hebben hem ook wel eens buitengesloten, we hebben er eentje het werk wel eens een beetje belemmerd, maar jemig zo verschrikkelijk was het niet als we hoorden wat andere klassen uithaalden.
We hadden ook een docent lopen die er een sport van maakte om brugklassers te plagen, 'opvoeden' noemde hij dat dan. Hij kon bijzonder weinig van ze hebben en pikte dus helemaal niets en dat dan met een geweldige beheersing, het was gewoon een act. En een leraar die met een pleister om zijn bril de klas binnenkomt en denkt dat hij serieus les kan gaan geven, sja die heeft het wel mis Haha!. Djiez, welke klas doet er nou nooit eens iets?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:19

Margreet"]
SP, heb je zelf wel eens voor de klas gestaan? Al is het maar een paar uurtjes?
[/quote]nee ik denk niet dat dat aan mij besteed is margreet, ik wil ook niet met wat ik schrijf zeggen dat ik het beter kan. ik ben wel al 7 jaar werkzaam in het onderwijs en zie ik jonge docenten komen en gaan.
[quote="Karin schreef:
SP, ik krijg het idee dat zolang jouw voorstel niet uitgevoerd kan worden, dat het dan maar een vrijbrief is voor leerlingen om hun docenten te grazen te nemen. Ze vragen er immers zelf om door hun onervarenheid? Beetje omgekeerde wereld lijkt me.
dat zeg ik niet. maar kan je svp nog antwoord geven of het beter zal zijn voor een modale beginnende docent eerst ervaring en vertrouwen op te doen bij oudere leerlingen en dan pas aan pubers te beginnen?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:20

avantilover schreef:
Uhm yoota het wel m'n eigen klas vergeten te vertellen Haha! Maar die moesten kleuter's nadoen zeg maar. Ik heb trouwens ook welleens een aantal keer op de basisschool een pauze op de kleuters gepast, dat is echt super leuk, maar die pesten ook nog niet! Lachen


Ja maar je eigen klasgenoten is toch wel heel wat anders hoor. Zij weten in wat voor situatie je zit. Kinderen zijn heel actief tijdens sport en spel en zijn dus met hun gedachten heel ergens anders. En geen gepest bij de kleuters? Heb het vaak genoeg meegemaakt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:22

Ja tuurlijk dat deden wij ook wel, maar dat vind ik meer plagen, dat vind ik anders dan echt pesten om iemand neer te halen.

Je hoort zo vaak verhalen van beginnende docenten die er na een jaar mee ophouden omdat er zulke etters in de klassen zitten. Ik heb er tot nu toe ook een paar gehad maar heb mijn plezier er niet door laten vergallen en je moet een manier zien te vinden om de leerlingen te vriend te houden maar toch boven ze te staan en tot nu toe lukt dat aardig. Maar als ik ook hier hoor dat docenten echt gepest worden...waar zijn we dan mee bezig?
Er is een ontzettend lerarentekort en dat komt voor een groot deel hierdoor.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:22

Yootha"]
[quote="avantilover schreef:
Uhm yoota het wel m'n eigen klas vergeten te vertellen Haha! Maar die moesten kleuter's nadoen zeg maar. Ik heb trouwens ook welleens een aantal keer op de basisschool een pauze op de kleuters gepast, dat is echt super leuk, maar die pesten ook nog niet! Lachen


Ja maar je eigen klasgenoten is toch wel heel wat anders hoor. Zij weten in wat voor situatie je zit. Kinderen zijn heel actief tijdens sport en spel en zijn dus met hun gedachten heel ergens anders. En geen gepest bij de kleuters? Heb het vaak genoeg meegemaakt.
[/quote]

Nou bij iemand anders zat de klas togwel heel erg te klieren hoor, moeten ze bij mij niet doen, of iedereen doet net of ze het niet snapte. En kleuter pesten, dan was de pauze zeker te kort daarvoor! Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:24

SP: ik denk niet dat het lesgeven aan oudere leerlingen of volwassenen helpt om uiteindelijk meer orde te kunnen houden bij de pubers.
Dat zijn twee groepen die je niet kunt vergelijken namelijk.
Ga voor de lol eens voor een brugklas staan en dan voor een 4e klas VMBO. Ze hebben een totaal verschillende aanpak nodig. Het is echt niet zo dat oudere leerlingen makkelijker zijn dan pubers hoor. Ik vind het eerder andersom. Pubers zijn namelijk heel onzeker waardoor ze een grote mond hebben, maar dan is vaak 1 rake opmerking genoeg om ze de mond te snoeren. Oudere leerlingen laten zich niet zo snel afschepen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:26

1e klas lijkt me echt veel makkelijk iedereen is dat stil/onzeker kan je mooi gebruik van maken Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:28

Nou zo zou ik het ook niet willen noemen. Ook brugklassen kunnen enorm vervelend zijn. De voorkeur voor 1e klassen of 4e klassen is heel persoonlijk. Ik vind beide wel wat hebben, maar er zit inderdaad heel veel verschil in aanpak tussen.