Op moment gaat het niet zo goed met mij, eigenlijk gewoon slecht. Voel me op moment erg minderwaardig, verdrietig en angstig. Al bijna een jaar nu zit ik thuis door een ernstige depressie. De oorzaak lag diep en was eerst nog vrij lastig aanwijsbaar. Nu dit duidelijk is staat mijn hele leven op zijn kop.
Het klinkt misschien raar maar ik had e.a. zodanig weggestopt dat ik het me echt niet meer kon herinneren. Vanaf ong mijn 14e jaar heb ik last van sombere/ depresieve perioden. De oorzaak daarvan was nooit echt duidelijk. In die perioden was ik vaak dusdanig down dat ik niet meer wilde leven. Toen ik op mijn 18e begon met werken leek het alsof ik een hele normale jeugd gehad had en kon ik maar niet begrijpen waarom ik me vaak zo k.t voelde. Op werk kreeg ik toen een collega die erg handtastelijk was. Ik heb hem er regelmatig op gewezen dat ik er niet van gediend was om door hem op zo'n manier aangeraakt te worden. helaas wilde hij niet naar mij luisteren. Nadat hij door mijn leidingevende meermaals was aangesproken op zijn gedrag heb ik een officeele klacht ingediend tegen hem. het ging intussen zo ver dat hij me op mijn wang of haar kuste (ben vrij klein) of als ik iets bij het aanrecht aan het doen was hij achter me ging staan en dan zo gezegd me nek wilde masseren terwijl hij zich intussen tegen mij aanduwde. ik werd letterlijk ziek van angst als ik met hem moest werken. de klacht werd heel serieus genomen en sindsdien heb ik hem niet meer gezien. nadat hij eerst op non actief gezet werd is hij met dit verhaal overgeplaatst naar een andere werkplek.
ondanks dat ik van hem af was ging het steeds slechter met mij tot ik uiteindelijk zo kapot en depressief was dat ik niet meer kon werken. ik kon alleen nog maar denken aan dood gaan, niets intreseerde me meer ook mijn pony niet. na enig aarzelen ben ik hulp gaan zoeken wat nog 1,5 maand geduurd heeft voor ik ergens terecht kon. De eerste medicijnen die ik kreeg werd ik erg ziek van en sloegen ook niet aan. De tweede soort gelukkig wel en over algemeen zijn mijn suicidale gedachten weg. in het begin vond ik de gesprekken op therapie maar moeilijk, nu ik een band heb opgebouwt met mijn therapeute gaat het wel beter maar vind ik sommige dingen nog wel heel naar. in die periode heb ik mezelf uit frustratie ook vaak gesneden en met mijn hoofd aan bonken geweest om maar van die pijn van binnen af te komen
Een paar maanden geleden ben ik achter een aantal schokkende dingen over mezelf gekomen. zoals ik aan begin zei kan het raar klinken maar ik had het dusdanig verdrongen dat ik het niet meer wist. op een ochtend werd ik wakker en herinnerde me dingen uit het verleden. zag ze als het ware als een film afdraaien. letterlijk ging er door mijn hoofd : "dat is echt gebeurd, dat is waar". het sloeg me als een klap in me gezicht. ik ben seksueel misbruikt door een neef van mij. ik was totaal in de war en heb mijn allerbeste vriend gemailt dat het toch gebeurd was, toen ik hem vertelde van mijn collega heeft hij mij al eens gevraagd of ik vroeger misbruikt was wat ik toen ontkende. een dag later heb ik e.a. wat ik herinnerde in word gezet en aan mijn therapeute gemaild. in de volgende sessie moest ik het ook nog vertellen. toen is besloten dat ik een therapie genaamd emdr zou gaan volgen. Nu aanstaande woensdag is het zover dat ik met die therapie ga beginnen. ik zie er verschrikkelijk tegenop want ik zal al mijn herinneringen en gevoelens enz weer op tafel moeten gooien. op moment voel ik veel pijn van binnen, ben angstig en verdrietig. ik weet niet meer waarom ik leef, ben zo moe van al het vechten dat ik vaak gewoon maar op wil geven en er een eind aan wil maken. ik ben nu 25 en me leven is een puinhoop. mensen maken me bang ik ben liever alleen. als iemand me aanraakt verstijf ik totaal.
met heel veel moeite heb ik aan mijn ouders verteld wat er gebeurd is. ze hebben veel vragen waar ik geen antwoord op kan/wil geven. ik wil niet praten over wat er gebeurd is maar zal woe. wel moeten. mijn oom en tante weten van niets. mijn neef heb ik al jaren niet gezien en dat wil ik graag zo houden.
ik kan nu begrijpen waarom ik nooit een vriendje gehad heb, waarom ik zo graag alleen ben, waarom ik nooit wilde knuffelen, aangeraakt worden. ik vind het vreselijk om nagefloten te worden op straat of nagestaard door jongens.
ik probeer mijn leven op de rails te krijgen maar lijkt wel of er telkens weer van alles en nog wat tegenzit.
laatst schreef ik dit gedicht:
Ik was een meisje Van pas een jaar of zes Ik was een meisje nog maar een kind Ik ben pas een jaar of zes Als mijn pijn, mijn verhaal begint
Vader en moedertje spelen gebeurt zo vaak Ook dit keer was het raak Alleen speelden we niet met poppen Had ik hem kunnen stoppen? Ik was pas zes….
Vader en moedertje spelen Zo onschuldig moest het zijn Maar voor mij het begin van mijn pijn
Vader en moeder, samen in bed Waarom heb ik me niet meer verzet? Door de “vaders” argumenten, het is normaal? Waarom geloofde ik dat allemaal Ik was pas zes…..
Niemand vertellen wat we doen Dat kan niet met goed fatsoen Hij zegt dat het goed is Want hij houd van mij …… trouwt met mij
Hij kleed me uit, raakt me aan Laat zijn handen over mijn lijfje gaan Vingers die opeens “daar”voelen Hij pakt mijn handje, leid het naar Zijn “plekje”, ik vind het naar
Ik ben pas zes, lig op mijn rug Hij bovenop me, ik kan niet meer terug Ik weet niet wat ik vinden moet Is dit wel goed?
Ik ben 24, wanneer ik “wakker”wordt Beelden langs mijn netvlies gaan, helder, kort Vergeten dingen, verborgen herinneringen Ik ben 24 jaar als ik besef Ik ben misbruikt, ik was pas zes
ik vecht nu met het laatste beetje wat ik heb
Laatst bijgewerkt door trustHim op 09-09-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Meid, dit is niet niks! Ik heb ook zoiets meegemaakt (Wel in ongeveer de zelfde lijnen) En mij werd ook EMDR aangeboden. Maar omdat ik om dat moment andere therapie had, wat goed werkte ben ik er niet aan begonnen. EMDR heeft een vriendin van mij ook gehad, en binnen 3 x was ze klaar. Het werkt dus heel goed! Ik wens je heel veel sterkte, en me PMbox staat open.
meid, wat verschrikkelijk allemaal ik wens je vanuit hier heel veel sterkte. en heel goed van je dat je hulp heb, hopelijk kan je het ooit een plekje geven.
Wat vreselijk zeg . Je gedicht is erg mooi, maar ook erg aangrijpend! Ik hoop echt dat de wonden zullen helen en dat het steeds wat beter met je zal gaan! Ik ben er voor je, en blijf dicht bij God in dit alles!
Jeetje meis, wat heb je dat goed verwoord in je gedicht.. het is echt.. nouja, 'mooi' durf ik het bijna niet te noemen - gezien het onderwerp. Ik weet verder niet veel te zeggen, wat jij hebt meegemaakt is echt heel erg en ik vraag me af of mensen die dit soort dingen met kleine meisjes doen, ook wéten dat ze iemand in feite het leven voor een groot gedeelte afnemen..
Het is echt verschrikkelijk wat je hebt meegemaakt en zeker dat je het allemaal onbewust hebt verdrongen.
Ik raad je aan om het allemaal op je af te laten komen,maw laat die therapie doorgaan,ook al zie je het niet zitten,geef het de kans en wie weet helpt het je.
Probeer je niet te laten meeslepen door je verleden,je neef is de dader en niet jij!Laat zien dat je sterk bent,dat je sterker bent dan hem,ook al is dat moeilijk.
Het is niet erg als je nog geen partner hebt,je hebt nog je heel leven voor je,probeer eerst jezelf weer op rails te krijgen.
Ik heb ook heel veel meegemaakt en ook depressief geweest,heb al verschillende zelfmoordpogingen ondernomen. En nu,nu besef ik : het leven kan WEL goed zijn.
Soms heb ik zoiets van: ik heb dit moeten meemaken,om te zijn wie ik nu ben en het heeft me sterker gemaakt.Ik heb vrede met mijn verleden en leef nu.
Als je het even weer niet mee zie zitten denk dan : Nadat ik dit ben doorgeraakt ga ik weer gelukkig zijn,ik moet nu niet opgeven
Knap dat je je verhaal al hier op bokt hebt durven te zetten. Komt allemaal wel weer goed. En dat je nog geen partner heb dat komt allemaal vanzelf wel.Probeer eerst dit af te sluiten en een plekje te geven, de rest komt echt van zelf wel weer goed.Heel veel sterkte .
De eerste stap heb je gemaakt door hulp te zoeken, nee, eigenlijk al door aan te geven dat je niet wilde dat iemand aan je zat! Daar heb je al aangegeven dat je een sterk persoon bent. Jij hebt hier je leidinggevende over ingelicht en dat is zeer dapper! De volgende stap was het beseffen dat je iets vreselijks is gebeurt! En ik vind het ook een grote stap dat je hier jou verhaal hebt durven doen! Nu is de volgende stap therapie. Print de reacties van hier anders uit en neem dat mee als je behoefte hebt aan steun tijdens de therapie?.. Ik weet zeker dat iederee hier wil en hoopt dat je over dit diepe gat heen komt!
Ik vind je wel een sterk persoon! Ondanks dat je dat misschien nu zelf niet inziet... Ook weet ik zeker dat jij ook kan zien hoe mooi het leven ook kan zijn!
Ik wens je iig alle kracht voor nu en straks!
Doe je best meis! En hou ons op de hoogte hoe het met je gaat!
Besef dat je al veel stappen hebt gemaakt en dat je nu hopelijk een 'laatste' wel zeer zware en moeilijke stap, nog maken moet..
Je komt op mij heel sterk over en ik ben ervan overtuigd dat als je zover bent dat je het hier durft te beschrijven, dat het goed komt.Mijn moeder zei altijd wat je kunt dromen kun je ook realiseren, maar dat wil niet zeggen dat de weg niet lang of moeilijk is. Je komt er wel. Heel veel sterkte.
RT, wat een heftig verhaal en wat prachtig verwoord in jouw gedicht. Als ik dit zo lees verwacht ik dat je er helemaal uit gaat komen, woensdag is een vervolg op alles wat je de afgelopen tijd hebt "gehad". Heel veel sterkte en besef dat hij de fout is in gegaan destijds en jij zeker niet! Jij komt hier vast en zeker heel veel sterker uit nu je je dit weer kunt herinneren en hiermee aan het werk gaat. Geen vriend is helemaal niet gek na zulke ervaringen, maar als je dit kunt verwerken, sta je vast wel open voor iemand die jou heel voorzichtig weet lief te hebben en dan komt ook dat punt goed! Heel veel sterkte de komende tijd, het zal echt niet makkerlijker worden, maar naar mijn idee kom je er straks alleen maar sterker uit!
Ik zelf heb ook EMDR ondergaan. Het heeft mij heel goed geholpen. De reden heb ik geen zin om uitgebreid op bokt neer te zetten. Als je meer info wil dan hoor ik het wel. Niet bang zijn ervoor, het is een hele bijzondere ervaring. Het is een stap naar beter worden en een stap in een vrolijke toekomst.
Wat machie zegt klopt helemaal, zo had ik het nog niet gezien, maar ze heeft gelijk. Je bent echt heel sterk en ik wil je veel sterkte wensen woensdag. En ik vind het knap van je dat je je verhaal hier neer hebt gezet.