HBO management, paardenhouderij & sport

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 09:00

Ja maar dat is het punt dus. Dit is een BEDRIJFSKUNDIGE opleiding. Het is niet de bedoeling dat je een manege gaat beginnen of gaat rijden of wat dan ook.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:57

klinkt leuk die opleiding, maar wat wil je hiermee bereiken
oftewel wat kan je met deze opleiding?? Dat is mij nog
niet helemaal duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:03

Dat vroeg ik me dus ook af. De arbeidsmarkt in de paardenwereld kent een iets andere vraag dan wat de afgestudeerden te bieden hebben denk ik. Maar diezelfde vraag staat ook in het topic over vacatures in de paardenwereld. Overigens heb ik zelf een parttime opleiding gedaan naast mijn werk en de paarden (toentertijd 1 fulltime en 2 parttime paarden), dat duurde uiteindelijk iets langer dan geplanned omdat het namelijk niet meevalt om ook nog een opleiding goed te doen.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:30

Maar Siempie, ik denk toch, dat als die opleiding op paarden gericht is, dat je meer over paarden leert als je ook de mogelijkheid hebt om een paard van dichtbij te bekijken Knipoog.

Voorbeeldje:
Als je iets medisch over paarden leert, is het erg handig als je leraar op het paard zelf kan aanwijzen waar de pijnlijke plek hoort te zitten, geloof me!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:48

Wat we in theorie leren doen we ook in de praktijk! Wij hebben bijv net over het darmstelsel geleerd en in de theorie een plaatje gezien. In de praktijk moesten we met een krijtje de darminhoud op het paard tekenen ( snappen jullie het nog?)
Het is zeker niet zo dat we totaal geen paard zien ( we zijn ook verplicht om ruiter- en koetsiersbewijs te halen en groom-en longeerexamens te doen) Maar zo'n 80% van de opleiding is de geldstroom etc van de paardenkant.
Bijv iemand wil een fokkerij gaan beginnen. Diegene weet veel van de paarden af, hoe er gefokt moet worden wat mooie bloedlijnen zijn. Bij mij zouden ze dan advies kunnen vragen over wat er allemaal geregeld moet worden qua geld noem maar op. Je zou zeggen studeer dan bedrijfskunde ( dat doe ik eigenlijk ook), maar deze opleiding is specifiek voor de paarden. Een bedrijfskundig advies voor een software producent is heel wat anders dan een advies voor een paardenfokker.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:49

veel success hopen dat alles goed uitkomt Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:23

Een vriendin van mij is vorige week met deze opleiding gstopt (ze was begonnen in september). Ze vond het niet leuk en ging met steeds meer tegenzin de lessen volgen. Het was haar veel te theoretisch.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:28

oke, dan heb ik niks gezegd!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:29

eej wie is jouw vriendin dan? of deed ze de avondopleiding, die Jura gaat volgen?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:05

Weet iemand of er ook een soortgelijke opleiding in het noorden is (HBO)?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:19

ja, in leeuwarden bij het van Hall

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:39

Moet eerlijk bekennen, dat ik me ook afvraag wat voor soort banen deze mensen gaan invullen als ze klaar zijn met de opleiding, volgens mij banen in de paarden op HBO nivo niet aanwezig, of bijna niet aanwezig. Aangezien veel mensen deze opleiding doen, vraag ik me af hoeveel daarvan straks bij het Cwi lopen.

Daarbij kan het een Hbo opleiding zijn, in de "gewone" wereld zegt dat niet veel. Mensen kennen het niet, en wat een boer niet kent vret ie niet. Dus dat wordt moeilijk voor jullie denk ik. Maar! ik zeg niet dat het niet lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:47

In het bedrijfsleven zien ze toch liever andere HBO-opleidingen op je CV, is dat wat je bedoelt? In de paardenwereld weet ik het ook niet, ik heb altijd de indruk dat je beter op je 17e naar Deurne (ofzo) kunt gaan, stage lopen op een goed bedrijf, je opleiding strak afronden en dan de periode dat je stallen mest en gangen veegt zo kort mogelijk zien te houden. Daarna ga je manegelessen geven wellicht of op een stal werken (waar je dus weer de stallen doet). Het is niet zo simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:54

Lovely schreef:
In het bedrijfsleven zien ze toch liever andere HBO-opleidingen op je CV, is dat wat je bedoelt? In de paardenwereld weet ik het ook niet, ik heb altijd de indruk dat je beter op je 17e naar Deurne (ofzo) kunt gaan, stage lopen op een goed bedrijf, je opleiding strak afronden en dan de periode dat je stallen mest en gangen veegt zo kort mogelijk zien te houden. Daarna ga je manegelessen geven wellicht of op een stal werken (waar je dus weer de stallen doet). Het is niet zo simpel.


Hmm, gelukkig heb ik vanaf 2de jaar deurne geen stal meer gezien Haha! qua uitmesten dan he. Maar ze zien in het bedrijfsleven liever andere opleidingen, iets met paarden zijn ze nog al ril op, en ik spreek uit ervaring.

De meeste komen uiteindelijk in de manege terecht, of bij de esso achter de balie, zoals ik laatst hoorde van een ex mede leerling. Zelf denk ik dat als je ambitieus bent, dat je dan de paardenwereld niet in moet gaan, of heel veel geld hebben en heel veel talent. Anders zul je genoeg moeten nemen met een minimuminkomen, en 80 uur per week werken in een manege bedrijf. Als dat je ambitie is, dan heb je aan deurne een hele goede opleiding, of je nou de mbo of de hbo doet, dat maakt niets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:54

Pipo schreef:
Moet eerlijk bekennen, dat ik me ook afvraag wat voor soort banen deze mensen gaan invullen als ze klaar zijn met de opleiding, volgens mij banen in de paarden op HBO nivo niet aanwezig, of bijna niet aanwezig. Aangezien veel mensen deze opleiding doen, vraag ik me af hoeveel daarvan straks bij het Cwi lopen.

Daarbij kan het een Hbo opleiding zijn, in de "gewone" wereld zegt dat niet veel. Mensen kennen het niet, en wat een boer niet kent vret ie niet. Dus dat wordt moeilijk voor jullie denk ik. Maar! ik zeg niet dat het niet lukt.


Daarom heb ik ook deze opleiding gekozen. Ik leer nu ook meer over het paard (mijn hobby en ik vind het interessant), maar ik heb nog altijd de bedrijfskunde achter de hand. Dat is dus mijn back-up voor als het niet zo lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 01:00

Volgens mij is de term 'bedrijfskunde' niet helemaal juist. Je krijgt wat bedrijfseconomie en -administratie, wat marketing maybe, maar bedrijfskunde is toch iets anders denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 01:03

Maya"]
[quote="Pipo schreef:
Moet eerlijk bekennen, dat ik me ook afvraag wat voor soort banen deze mensen gaan invullen als ze klaar zijn met de opleiding, volgens mij banen in de paarden op HBO nivo niet aanwezig, of bijna niet aanwezig. Aangezien veel mensen deze opleiding doen, vraag ik me af hoeveel daarvan straks bij het Cwi lopen.

Daarbij kan het een Hbo opleiding zijn, in de "gewone" wereld zegt dat niet veel. Mensen kennen het niet, en wat een boer niet kent vret ie niet. Dus dat wordt moeilijk voor jullie denk ik. Maar! ik zeg niet dat het niet lukt.


Daarom heb ik ook deze opleiding gekozen. Ik leer nu ook meer over het paard (mijn hobby en ik vind het interessant), maar ik heb nog altijd de bedrijfskunde achter de hand. Dat is dus mijn back-up voor als het niet zo lukt.
[/quote]

De bedrijfskunde/economie/marketing/bedrijfsvoering die ik op deurne heb gedaan, heb ik met twee vingers in mijn neus, en op mijn sloffen gehaald. Slapend in de klas, en nog hoge cijfers. Dit zegt niets over mijn inteligentie, maar meer over het nivo van de theoretische vakken. Mijn bedrijfsplan heb ik in 2 uur gemaakt, en kreeg een goed cijfer. Niet te geloven.

Paardenmensen zijn praktijkmensen, geen theorie mensen. Daarom geloof ik niet zo in de Hbo opleiding.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:05

Ik heb dus eerst een "fatsoenlijke" opleiding gevolgd. Dat moest van mijn ouders. Op de ene manier ben ik er blij mee, op de andere manier heb ik er veel spijt van.
Een aantal jaar geleden was er een leuke opleiding op Larenstein. Duurde een jaar en was vooral gericht op rijden en international bussiness in het engels. Er kwamen ruiters van over de hele wereld naar toe dus je had ook nog eens contact met verschillende culturen. Geweldig klonk die opleiding me in de oren! Ik zag het helemaal zitten. Je had alleen geen diploma op het eind van het verhaal maar daar werd aan gewerkt. Ik had nog even de tijd (was nog met mijn andere opleiding bezig) maar was toch vastbesloten om die opleiding te gaan volgen. Later, de opleiding is omgezet in een andere opleiding. Toen heb ik er maar vanaf gezien want om nou nog eens 4 jaar op school te zitten dat zag ik echt niet meer zitten. Ik baal er nog van!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:18

Wat ik me nou afvraag...
kan ik met mijn opleiding Facility Manager (hbo) niet precies hetzelfde straks? Dwz, een leidinggevende baan op een stal oid? (ervan uitgaande dat ik veel paardenervaring heb?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:24

Ja Laura, dat denk ik wel. Maar je kunt nog veel meer buiten de paardenwereld denk ik.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:36

Wauw dat lijkt mij ook wel een gave opleiding!! Ik heb er wel een informatiefolder over liggen thuis. En zo ver is het ook weer niet bij mij vandaan. Nou misschien dat ik dat ook wel ga doen hehe bedankt, ik ben ook al heel lang op zoek naar zo'n opleiding. Veel plezier iig voor jou!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:51

Net als Laura vraag ik me af of ik niet minstens net zoveel kan met mijn PABO-diploma en HEAO CE-diploma. Twee HBO-diploma's, de één gericht op didactische vaardigheden en de ander op de economische, commerciële en bedrijfskundige kant.
Voeg daarbij een ruime ervaring in de paardenwereld (o.a. lesgeven en aanrijden jonge paarden) en ik denk dat dat toch een hele mooie basis is.

Niet om het één of ander hoor, de opleiding lijkt mij ook erg leuk maar zonde van mijn tijd omdat ik alle papiertjes in feite al heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:56

Volgens mij zijn er maar heel weinig banen in de paarden wereld waar je een hbo diploma voor nodig hebt, meestal ben je dan toch te duur. Wat volgens mij vooral meetellen zijn inzet en ervaring, ook zonder diploma's. Een eigen bedrijf kun je ook zonder papier opzetten, middenstands is daarvoor wel genoeg.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:59

Echt een baan in de paardenhouderij is moeilijk te vinden, maar met een HBO-opleiding kun je functies vervullen die je met een MBO paardenhouderij niet kunt vervullen.

Zo kan ik na mijn opleiding onderzoeken gaan doen, denk daarbij bijvoorbeeld aan de Waiboerhoeve, Aver Heino, De Marke,GD, veevoederfabriek (lab) enz. En dus niet alleen maar stallen uitmesten.

Ik vind het wel een voordeel van mijn opleiding dat ik breder wordt opgeleid dan alleen de paarden (eerste twee jaar is het echt dier- en veehouderij).
Een HBO-opleiding werkt er erg naar toe dat je onderzoeken moet doen naar bijvoorbeeld veevoeding of bepaalde ziektes bij paarden.
Ik geloof dat veel afgestudeerden van mijn school wel direct een baan hebben en ben er voor mijzelf van overtuigd dat ik er meer aan heb dan een MBO-opleiding stallen mesten.
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 07-11-02 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 01:00

Westernfreak schreef:
Echt een baan in de paardenhouderij is moeilijk te vinden, maar met een HBO-opleiding kun je functies vervullen die je met een MBO paardenhouderij niet kunt vervullen.

Zo kan ik na mijn opleiding onderzoeken gaan doen, denk daarbij bijvoorbeeld aan de Waiboerhoeve, Aver Heino, De Marke,GD, veevoederfabriek (lab) enz. En dus niet alleen maar stallen uitmesten.

Ik vind het wel een voordeel van mijn opleiding dat ik breder wordt opgeleid dan alleen de paarden (eerste twee jaar is het echt dier- en veehouderij).
Een HBO-opleiding werkt er erg naar toe dat je onderzoeken moet doen naar bijvoorbeeld veevoeding of bepaalde ziektes bij paarden.
Ik geloof dat veel afgestudeerden van mijn school wel direct hebben en ben er voor mijzelf van overtuigd dat ik er meer aan heb dan een MBO-opleiding stallen mesten.


Dit is allemaal heel leuk, maar hoeveel banen zijn daarvan in Nederland?