Vandaag naar een taalschool geweest

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cody

Vandaag naar een taalschool geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:56

Met mijn opleiding gingen we vandaag een kijkje nemen bij het Deltion College in Zwolle, het is een speciale taalschool voor allochtonen die Nederlands leren.
We werden verwelkomd met een kopje koffie en thee en werden voorgesteld aan de deelnemers aan de cursus NT2 (Nederlands als Tweede taal). Wij gingen verspreid door het lokaal zitten zodat we mee konden kijken met de studenten en ze met de opdrachten konden helpen.
Het spreken viel me absoluut niet tegen, ze weten heel goed dingen te verwoorden, ook al is het soms even zoeken naar de juiste term.
Schrijven was al een stuk moeilijker. Bij leesvaardigheid konden ze de antwoorden nog uit de tekst overnemen maar bij het opschrijven van zinnen die gesproken werden hadden ze meer moeite.
Uiteindelijk moesten ze allemaal een korte presentatie geven van wat ze geleerd hadden vandaag.
Erg gelachen, leuke mensen allemaal, ze hebben zo ontzettend veel moeite met het Nederlands maar doen erg hun best. Willen heel graag leren en waren heel nieuwsgierig naar ons. Wat we studeren, wat we van Nederland en buitenlanders vinden, enz.
Het is raar als je bedenkt dat het allemaal heel intelligente mensen zijn, de een was in eigen land architect, een ander dokter. Maar hier kunnen ze niets beginnen omdat de taal zo'n barrière vormt. Ze willen dus echt dolgraag de taal leren.
Maar het is erg lastig voor ze. Als je de slagingspercentages van de NT2-examens bekijkt wordt je daar niet vrolijk van.
Aan ons is gevraagd of we interesse hadden om af en toe eens in te vallen bij ziekte oid. Ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit. Het is heel anders lesgeven dan op een middelbare school. Eigenlijk niet te vergelijken. Deze mensen zijn veel gemotiveerder om wat te leren, maar het lesgeven op zich vind ik moeilijker. Probeer maar eens simpel uit te leggen wat "immers" betekent, of "dankzij" Verward Echt moeilijk.
Maar het is wel een dankbare tak van het onderwijs, dat is wel weer zo.
Zal er nog eens over nadenken... Lachen

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:31

Mijn moeder heeft ook een tijdje bij zoiets gewerkt. Zij vond het erg leuk omdat, wat jij al zegt, die mensen over het algemeen hartstikke gemotiveerd zijn. Je loopt inderdaad wel tegen veel dingen aan.
Je zou het gewoon een paar keer kunnen proberen en kijken hoe het bevalt?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:35

Dat wilde ik ook net gaan zeggen. Misschien kun je een aantal lessen meelopen en dan bekijken of het iets voor je is? Het lijkt me in ieder geval wel een grote uitdaging!

* To Belg, or not to Belg *

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:26

ik werk op een opleidingscentrum waaronder een aantal taalscholen. 1 daarvan valt onder mijn systeembeheer.

Amor Vincit Omnia

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie